HÓDI SÁNDOR
Töprengés a pszichológia elméleti és gyakorlati kérdéseiről
Miért
nem látjuk előre a társadalmi változásokat?
Nemcsak a
politikusokat, de a pszichológusokat és a társadalomtudósokat is meglepte a
kommunista rendszer összeomlása. A lélek tudorai azóta is tanácstalanok,
egyre kevésbé tudnak kiigazodni az emberek irracionális lelkivilágán, ezért
sértettségükben mind jobban visszahúzódnak és bezárkóznak tudományuk ezoterikus
világába. De a szociológusok sem tudtak a rendszerváltás okaira vonatkozóan
egyértelmű magyarázattal szolgálni, még kevésbé képesek értelmezni azt a
kudarchalmazt, ami rendszerváltás néven a posztkommunista országok nyakába
szakadt.
Bizonyos mértékben érthető, hogy a politikai fordulat az egyszerű embereket
sokkolta, akik azóta sem tértek igazán magukhoz. A több évtizeden át regnáló
kommunista diktatúra alatt leszoktatták őket arról, hogy saját fejükkel
gondolkozzanak, senki sem várhatja el tőlük, hogy a társadalmi fejleményeket
előre lássák. A szociológusoknak és társadalomlélektannal foglalkozó tudósoknak
azonban kellett volna, hogy legyen mondanivalójuk a front közeledéséről, még
inkább arról, hogy miért találnak olyan nehezen magukra az emberek a fordulat
után. Miért nem tudtak élni a kínálkozó alkalommal és rendezték el másként a
dolgaikat? Az egykori kommunista rendszer összeomlásának ezernyi apró árulkodó
jele volt, ezeknek az árulkodó jeleknek azonban senki sem tulajdonított
különösebb fontosságot, legkevésbé a történésekben érintett tudományágak szakmai
kiválóságai nyugtalankodtak legkevésbé emiatt. Ezt két példával szeretném
illusztrálni.
Közvetlenül a kommunista rendszer összeomlása előtt, 1989-ben egy konferencián
eszes emberek a jugoszláv szociológusokat a jövőbeni kilátásokról faggatták.
Megkérdezték tőlük, hogyan látják, milyen módon fognak az egyre inkább
tornyosuló jugoszláviai konfliktusok megoldódni? A lehetséges válaszok
között szerepelt a polgárháború, az erőszak, a terrorizmus, ezeket senki sem
választotta. A harminc válaszoló közül tizennyolc úgy vélte, hogy minden marad a
régiben, hatan a demokratikus megoldásban hittek, ketten a kommunista pártban,
ketten az adminisztratív intézkedésekben, és ketten vetítették előre Jugoszlávia
szétesését (Szerbhorváth György Társadalomkutatás a háborús évek Szerbiájából).
A népirtásra és az ország bombázására még a kérdezők sem gondoltak.
Ha akkoriban találomra megszólítottak volna ugyanannyi embert az utcán, mondják
már el, mit várnak a jövőtől, bízvást állíthatjuk, hogy többen látták volna
előre helyesen a dolgok várható kimenetelét, mint a társadalomtudósok. Vajon
miért prognosztizáltak ilyen rosszul a szociológusok? Azért, mondhatnánk, mert
nem reprezentálták a társadalmat, ideológiailag erősen szelektált csoportot
alkottak. Az egyszerű emberek sem mentesek az ideológiai befolyásolástól és a
politikai manipulációktól, az értelmiség azonban sokkal inkább érintett ebből a
szempontból, egy részük kifejezetten aktív szerepet vállal ebben a munkában. A
fennálló viszonyokhoz fűződő legcsekélyebb érdekeltség is a tárgyilagos
megítélés rovására megy, a politikai rendszer melletti nyílt elkötelezettség
érthetően nem csak szemellenzőssé, de néha teljesen vakká tesz.
A megkérdezett szociológusok 1989-ben azért prognosztizáltak rosszul, mert
személyi érdekeltségük és/vagy apologetikus szerepvállalásuk (politikai
elvakultságuk) miatt nem vették tudomásul azokat a társadalmi folyamatokat,
amelyek az egy egyszerű ember számára akkor már több mint fenyegetőek voltak.
Nagyjából ugyanekkor került sor az országos pszichológiai konferenciára is. Ez
volt az utolsó, amelyen az egykori Jugoszlávia különböző területén élő,
különböző nyelven beszélő pszichológusok összesereglettek. Szó volt ezen a
konferencián az égvilágon mindenről. A különböző szekcióüléseken referátumok
százai hangzottak el, a magvas okfejtések közül azonban egy sem foglalkozott a
nemzeti viszonyok kérdésével. Az emberi lélek avatott szakértői egyszerűen nem
voltak hajlandóak tudomásul venni azt a viharfelhőt, amely szorongással töltötte
el minden ember lelkét. A kirobbanni készülő etnikai konfliktusnak, amelyek
aztán négy háborúhoz, mérhetetlen szenvedéshez, elszegényedéshez, és az egykori
Jugoszlávia széthullásához vezetett, nem volt olyan felhívó jellege, hogy ez a
kérdés a tudományos plénumon napirendre kerüljön. A pszichológusok tehát, ha
lehetséges, valóságismeretből a rosszabbul vizsgáztak szociológusoknál is.
Természetesen ezek nem kivételes, páratlan esetek a tudomány történetében. A
társadalmilag releváns (égető) kérdések tükrében a szakmai-tudományos
konferenciák sokszor nem egyebek üres szócséplésnél. A szakma kiválóságai közül
többen határozottan azon az állásponton vannak, hogy a társadalomtudományoknak
nem is szabad aktuális kérdésekkel foglalkozniuk, mert hiányzik az
objektivitáshoz szükséges időbeli távolság. Vannak, akik másként gondolkodnak,
jómagam is ezek közé tartozom. A nyolcvanas években elmerülten foglalkoztam az
etnikai viszonyok kutatásával, és ehhez elsősorban a kisebbségek, jelesül a
vajdasági magyarság helyzetének rendezetlensége adott indíttatást.
Az említett konferencián
szándékoztam beszámolni kutatási eredményeiről, erre azonban nem volt lehetőség.
A konferencia szervezői – nyilvánvalóan a téma kényes politikai természete miatt
– ilyen szekciót nem láttak elő. Falakba ütköztem más irányban is. A Nemzeti
identitászavarok című kéziratomat a Fórum Könyvkiadó hat évig hevertette a
fiókban, mielőtt rászánta volna magát a könyv kiadására. Valójában erre csak a
politikai fordulatot követően került sor, miután körmünkre égett a dolog, és az
idő átgyalogolt fölöttünk.
Minden
politika
Nemcsak az egykori Jugoszláviában néztek rossz szemmel
arra, aki nemzeti jellegű kérdésekkel kívánt foglalkozni. Így volt ez más
országokban is. A nemzeti érzés- és tudatvilág gyökerei a gazdasági- és
politikai viszonyokig nyúlnak vissza, olyannyira, hogy a nemzeti konfliktusok
okát a párthatározatokban lehetett megtalálni.
A rosszallást illetően felesleges
múlt időben beszélnünk. A kisebbségi léttel járó társadalmi és pszichológiai
problémák alapvetően politikai természetű kérdések ma is. Életünknek nincs olyan
szegmentuma, amely pszichológiailag értelmezhető, leírható volna anélkül, hogy
ideológiai kérdésekbe ne ütköznénk. Az ember társadalmi meghatározottsága miatt
nem állíthatunk a helyzetéről, körülményeiről, szükségleteiről, törekvéseiről,
gondolat-és érzésvilágáról semmit ilyen vagy olyan politikai rosszallások, de
legalábbis az ideológiai részrehajlás vádjának a veszélye nélkül. Nem valami
provinciális jelenségről van itt szó. Éljünk bárhol a világon, sorsunk
alakulása, közérzetünk, gondolkodásmódunk, magatartásunk teljesebb, sokoldalúbb
megközelítése, általánosabb érvényű értékelése ma már elképzelhetetlen a
világpolitikai helyzetre, folyamatokra, a nemzetközi erőviszonyokra való
kitekintés nélkül.
A fentebb mondottakból nem következik, hogy jelenünket és jövőnket illetően
mindannyian vak tapogatózásra kényszerülünk, és a tudomány nem tehet életünk
jobbítása érdekében semmit. Nem téveszthetjük azonban szem elől, hogy a tudomány
fejlesztése költségvetési támogatás függvénye, amiről viszont a politikusok
döntenek.
Messzire vezetne annak az elemzése, hogy a politika beavatkozása a tudomány
fejlődésébe – és általában a szellemi élet alakulásába – milyen folyamatokat
generál, s azok milyen következményekkel járnak.
Elégedjünk meg annyival, hogy a társadalomtudósok mozgástere meglehetősen
behatárolt, de az elméleti és kísérleti pszichológusok sem azzal foglalkoznak,
amivel akarnak.
Közhelynek számít, hogy a jog a hatalom szolgálólánya. De vajon melyik szellemi
foglalkozásra nem mondható el ez napjainkban? Melyik ágazat az, amelyik nem
szorul költségvetési támogatásra? Az értelmiségiek szeretik magukat azzal
áltatni, hogy nem foglalkoznak politikával. Úgy tesznek, mintha valamilyen
ezoterikus világban élnének, amelyre más törvények érvényesek. Ez azonban
önámítás. Ha a dolgokat lemeztelenítjük, minden politika. A tudomány, az
irodalom, a művészet afféle elaborált menekülési forma a durva és közvetlen
politikai konfrontációk elől, de egyik sem tudja függetleníteni magát a hatalom
elvárásaitól.
A
természettudományos szemlélet korlátai
A
politikai-ideológiai függőség jelentős mértékében determinálja a pszichológia
fejlődését és mozgásterét. De legalább ilyen meghatározó szerepet játszanak a
pszichológiát átitató természettudományos szemlélet korlátai. Szemléleti
korlátai miatt a tudomány fő árama el sem jutott azokig a kérdésfeltevésekig,
amelyek a mindennapi embereket érdeklik. Például a lélek a pszichológia számára
nem létezik, holott az emberek egész életük során ezzel vesződnek legtöbbet.
Tárgy és feladatkörét a pszichológia valamilyen gazdaságilag mérhető
hasznosulásban keresi.
Garay Lászlónak van egy cikke,
amelynek az a címe, hogy Természettudomány-e a pszichológia? Ebben azt
fejtegeti, hogy a címben szereplő kérdésre a magukat komolyan vevő
pszichológusok általában szeretnek igenlő választ adni. Nem a lélekkel vesződő
mágusnak, hanem egy tudomány művelőjének tartják magukat. – Hogyan is
gondolhatnák másképpen, mondja Garay, hiszen egyetemi tanulmányaik során a
pszichológia ismereteiket megalapozó szaktantárgyak mind a természettudomány
körébe tartoznak. Ez az oktatási gyakorlat valószínűleg abból adódik, hogy a
pszichológia – a többi „valódi tudományhoz” hasonlóan, mint pl. a biológia,
vegytan, fizika kézzelfogható dologgal szeretne foglalkozni, amivel a társadalom
hasznára lehet lenni. Ebből a szempontból a lélek (vagy az, amit léleknek
nevezünk) teljesen irreleváns, különösen, ha a hasznosulás szempontjából
közelítjük meg a kérdést.
Az agykutatás, a
nyálmirigyekkel kapcsolatos kísérletek, az érzékszervek működésének vizsgálata
tudományos szempontból felettébb fontosak, az így nyert ismereteknek azonban nem
sok közük van ahhoz, ami az egyszerű embereket érdekli. Azt gondolom, hogy a
majmokkal, patkányokkal, lapos férgekkel foglalkozó pszichológia túl messziről
indít ahhoz, hogy eljusson az emberi szenvedés megértéséhez és a társadalmi
konfliktusok kezeléséhez. Nem hiszem, hogy az életminőségünket meghatározó lelki
jelenségeknek kizárólag (vagy elsősorban) a feltételes reflexekben, a hormonok
működésében, a génekben, a különféle kémiai cserebomlásokban van a magyarázatuk.
Nem hiszem, hogy a pszichológia akkor jár helyes úton, ha ugyanazt az utat
próbálja bejárni, amit előtte bejárt a fizika, a kémia vagy a biológia. És nem
hiszem azt sem, hogy a pszichológia és a valódi természettudományok tárgya
közötti különbség az előbbi nagyobb fokú bonyolultságában van.
Vegyünk egy példát: Minden zenemű a fizikai törvényszerűségeknek megfelelően
szólal meg, számunkra való jelentésének azonban semmi köze a levegő és
hanghullámok terjedéséhez. Az, amit a zenemű jelent számunkra, nem érthető meg
a fizikai törvényszerűségekből. Így van ez a lélekkel is. Az anyagi világ
törvényszerűségei a lélekről semmit sem tudnak mondani nekünk. Ahogyan a hangtan
nem segít hozzá bennünket, hogy megragadjuk és elmagyarázzuk egy zenemű művészi
lényegét, a fizika, biológia, vegytan, sem alkalmas arra, hogy belelássunk az
emberek lelkébe.
Az ember
megismerésének problémái
Az ember megismerésének
több megközelítési módja van. Nehéz lenne megmondani, hogy a természettudomány
illetékességi köre meddig terjed a pszichológián belül, hol húzódnak megismerési
lehetőségeinek határai. Voltak, akik a természettudományos pszichológiával
szemben egy szellemtudományos pszichológiát próbáltak szembeállítani.
A
természettudományos pszichológia tőlünk független tényekkel operál. A
pszichológia tárgya azonban nem redukálható maradéktalanul a tényekre. A
lélektan esetében olyan tudománnyal van dolgunk, amelyben meghatározó szerepet
játszanak az emberi interakciók, az egyszeri és megismételhetetlen szituációk.
Az élet múló,
egymást követő, megismételhetetlen pillanatok sora. Ezekre a pillanatokra nem
tekinthetőnk úgy, mint tőlünk független természeti jelenségekre, hiszen azok
részben saját produktumaink. Miközben vizsgálódunk, megváltoztatjuk
érdeklődésünk tárgyát is, s közben megváltozunk mi magunk is. Azáltal, hogy az
emberek kapcsolatba kerülnek egymással „történelmet csinálnak”. A jövő ezeknek a
többnyire kiszámíthatatlan kimenetelű kapcsolatoknak az eredménye.
Életünk egyetlen
pillanatára vonatkozóan sem tudjuk pontosan eldönteni, hogy hol a helyünk, mi a
szerepünk az élet véget nem érő folyamatban, a dolgok végső kimenetelét illetően
milyen funkciót töltünk be a társadalmi interakciókban. Azt sem tudjuk igazán,
hogy kezdeményeső alanya vagyunk-e valaminek, közvetítő közege egy zajló
folyamatnak, vagy éppen szenvedő alanyai mások interakcióinak. Többnyire úgy
kényszerülünk döntésre és manőverezésre, hogy egyszerre töltjük be mindhárom
funkciót. A negyedik lelki funkció, hogy e közben megfigyeljük a kérdéses
folyamatot, és abban értékeljük a magunk és mások megnyilatkozásait.
Lehet-e
természettudományos értelemben vett tényekről beszélni ebben a folyamatban? El
tudunk-e vonatkoztatni attól a közegtől, amelyet megismerni akarunk?
Értelmezhetjük-e önkényesen önmagunkat az interakciók alanyának vagy tárgyának?
Mondhatjuk-e valamiről, hogy az igazság birtokában vagyunk?
Minden
pszichológiai jelenség vizsgálata kapcsolathoz kötött, következésképp ahhoz,
hogy a másik emberről mondhassunk valamit, előbb magát a kapcsolatot kellene
kutatásunk központjába állítani. A pszichológiának szerfelett sokféle ága van, a
tanácsot adó és kapó személy kapcsolata azonban sosem vált a kutatás tárgyává.
Ennek vélhetően az a hamis feltevés a magyarázata, hogy a pszichológus fölötte
áll a dolgoknak: képes megismerni, befolyásolni az embereket anélkül, hogy maga
a kapcsolat részévé válna.
A
kísérletekkel is baj van
Természettudományos beállítódása következtében a pszichológus azt hiszi, hogy ő
is, akár a fizikus, kémikus, biológus kedve szerint méricskélheti, forgathatja
vizsgálódása tárgyát. Ez azonban veszélyes önámítás, mert e közben a vizsgált
személy is értelmezi a történéseket, és tudva tudattalanul megpróbálja
befolyásolni az interakció kimenetelét. A pszichológus az interakcióban
ugyanolyan „játékos” mint a vele szemben ülő másik ember. Két személy bonyolult
„társasjáték” részese, amelyben a hivatalos szereposztás szerint elvileg a
pszichológus manőverez a pácienssel (néha ez akarata ellenére fordítva
történik), mindenképpen belefolyik a páciens életébe, annak az élete viszont az
övébe. Tudományos szempotnból nehéz lenne megmondani, megmondani, hogy
melyiküknek – a pszichológusnak vagy a páciensnek – sikerült a másikat valamely
folyamat tárágyává tenni. Esetleg mindketten tárgyai egy folyamatnak, anélkül,
hogy erről tudomásuk volna.
Amikor a
természettudományos képzettségű pszichológus a páciensével foglalkozik, úgy
próbál hozzá viszonyulni, mint egy természettudós a maga tárgyához: ahogyan a
fizikus az áramhoz, a biológus a zöldostoroshoz, a vegyész a kémcsőben levő
anyaghoz. Egy természettudóssal nem fordulhat elő, hogy az
általa vizsgált anyag bármit is gondoljon a kísérletező tudósról.
Elképzelhetetlen, hogy például a zöldostoros kedvébe akarjon járni a
biológusnak, a vegyész által kiszemelt sav és bázis ravasz módon igyekezne
meghiúsítani a vegyész várakozását Attól függően, hogy nő az illető, vagy
bajszos férfi gyengébben vagy erőteljesebben menjen végbe a kémcsőben a
cserebomlás. A pszichológiai kísérletnek viszont ez velejárója. A vizsgált
személy viselkedését nagymértékben befolyásolja az a körülmény, hogy a
kísérletvezetőt szimpatikusnak vagy ellenszenvesnek találja-e. Hasonló
torzuláshoz vezet az is, hogy mi a véleménye magáról a vizsgálatról, milyen
motívumok alapján vetette magát a kísérletek alá.
A természettudós fejében fel sem merül, hogy kutatási
tárgyától a legcsekélyebb mértékben is befolyásoltatná magát, vagy ő próbálná
meg azt befolyásolni. Egy kémiai reakció, vagy tárgy sebessége nem függ attól,
hogy a kutató milyen nemű, milyen bőrszínű, milyen nemzetiségű, életkorú,
vallású. Egy pszichológiai kísérletben viszont mind ez akaratlanul is sokat nyom
a latban, ami nagymértékben befolyásolhatja a kísérlet alakulását.
Talán ennyi is elég annak bizonyítására, hogy a pszichológia téves úton jár,
amikor a természettudomány normái szerint akar vizsgálódni. És ezen a helyzeten
nem segít az sem, ha nem vesz tudomást a lélekről, hanem kizárólag az ember
viselkedését tekinti tárgyának. Mindebből nem következik az, hogy a
pszichológiai kutatás ne lehetne tudományos, csak más tudományos normák szerint
az.
A
politikai előítéletekről
A mondottakból nem következik az sem, hogy az ember lelki élete
megismerhetetlen lenne számunkra. Életünk személyes és társadalmi vonatkozásai
közvetlenül is megtapasztalhatóak, csak körül kell nézni, nyitott szemmel kell
járni a világban. És meg kell szabadulni az előítéletektől. Többek között attól
az előítélettől, amely szerint az igazság feltárása kizárólag vagy elsősorban
tudományos úton-módon, zárt gondolkodás keretében képzelhető el.
Meg kell szabadulni attól a politikai előítélettől is, miszerint mindennapi
valóságunk értékelése kizárólag „magasabb perspektívából” közelíthető meg. A
„magasabb perspektívát” korábban Moszkva jelentette, ma az EU és Washingtonra
jelentik. Ezzel szemben bennünket történetesen a magyar valóság kellene, hogy
érdekeljen elsődlegesen. Az a társadalmi valóság, amit naponta megélünk, és
kapcsolatainkban, törekvéseinkben, érzelem és gondolatvilágunkban megjelenítünk.
A társadalomkutatók a tulajdonképpeni valóság megismerése helyett sok esetben
inkább azt firtatják, hogy mi rólunk az angolszász szerzők véleménye. Mit illik
magunkról állítani? Százával idéznek szerzőket, akiknek semmilyen használható
véleményük nincs rólunk. Nem is lehet, hiszen nem ismernek bennünket, távoli
ezoterikus világ vagyunk nekik.
Ahhoz, hogy tisztán lássunk, meg kell szabadulnunk a nemzeti keretekbe zárt
gondolkodás vádjától, amellyel a lakáj-mentalitású értelmiségiek illetik a
nemzeti sorskérdésekkel foglalkozó szakembereket. Mindig voltak és vannak
kozmopolita értelmiségiek, akik gyökértelenségük, marginális helyzetük miatt
nemzetek feletti identitást keresnek maguknak. Ezek személyes példájukból
kiindulva azt gondolják, hogy a népek is nemzeti létük zárójelbe tételétől
(feladásától) várhatják felemelkedésüket. A nemzeti lét zárójelbetétele azonban
a valóságról való megfeledkezést jelenti. Esetünkben a magyar valóságról való
megfeledkezést. A múlt igazságtalanságairól, a bajok gyökereiről, a nagyhatalmi
érdekekről, az egyenlőtlenségről való megfeledkezést jelenti.
A kozmopolitizmus a valóságban nem létező, hamis egyenlőségből indul ki. A
bornírt propaganda egy utópikus világgal ámít bennünket. Viszonyítási pontként
az európai jólétre, nyugati demokráciára hivatkozik, melynek tükrében ebben a
térségben minden maradi, bunkó, nacionalista, mintha nem az ott, hanem az itt
élők felmenői lettek volna a gyarmatosítok és a rabszolgatartók. Arról sem szól
a fáma soha, hogy a jóléti államok évszázados tőkefelhalmozás során alakultak
ki, s ezekben az államokban a társadalom széles rétegeinek volt módja a
felhalmozásba bekapcsolódni, gyarapodni, takarékoskodni, különböző mértékben
tőkéssé válni.
Közép-Európában ez másként történt. Itt évszázadok óta területrablás, hadisarc,
elvonás, adózás nyomorítja az emberek életét. Ma történetesen a nyugati világ
uzsorakamatja. Akármilyen rendszer van, folyamatos a pénzelvonás,
padláslesöprés, az eladósodás. Itt mindig csak kiváltságos kevesek számára volt
jólét. A többség máról-holnapra élt. Az államszocializmus összeomlásával az
elszegényedés fokozódott, amely ez idő tájt gyarmati viszonyokra emlékeztet,
ahol egy vékony gazdag réteget kivéve a társadalom többsége reménytelenül
elszegényedett.
A nyugati modell követése egyelőre nem a jólétet és szabadságot, hanem a
törvénytelen rablást, a féktelen kizsákmányolást, a társadalom eladósodásának
fokozódását vetíti előre. A ránk jellemző állapotok eltérnek attól a mércétől,
amely a nyugati jóléti államokra jellemző, de körülményeink éppen attól olyanok,
amilyenek, mert hiányoznak a jóléti államokra jellemző életforma feltételei.
Hogyne hiányoznának, hiszen a jóléti államokat többek között az a politika
tartja fenn, amely itt szegénységre kárhoztat bennünket.
Nem az emberek tudatlansága miatt csúsznak lefelé a térség országai immár 16
éve, hanem a világpolitikára jellemző gazdasági és politikai viszonyok
generalizálják a mélyülő egyenlőtlenségeket. A minta, a mérce, amellyel
megítélnek bennünket, olyan alkalmazkodást követel, ami csak növelni fogja az
egyenlőtlenségeket. Elfogadható-e olyan európai rend, amelynek következményeként
széles néprétegek helyzete rosszabbodik, míg egy kiváltságos rétegé javul? Mind
ez érvényes az egyes országokon belüli állapotokra is.
A
pszichológiai jólét romlása
Úgyszólván
mindenki az anyagiaktól várja életminőségének javulását, holott a szociális
beágyazottság és támogatottság a boldogság szempontjából legalább olyan fontos,
mint az anyagi helyzet. Ahhoz, hogy sikeresen megbirkózzunk a stresszel teli
élettel, az egzisztenciális biztonság mellett jó személyi kapcsolatokkal
rendelkezünk.
Az anyagi biztonság és jólét természetesen alapvető feltétele a tisztességes
emberi életnek, de ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, szükségünk van
mások pártfogó támogatására, érzelmi segítségére is. E nélkül önértékelésünk
csorbát szenved, a stressz krónikus krízishelyzetet eredményez, ami előbb-utóbb
mentális egészségünk romlásához vezet.
Mindannyian tudjuk, hogy a rendszerváltásnak nevezett társadalmi változások
káros hatással voltak az emberek anyagi jólétére. Az életszínvonal 20 évet, sőt
fél évszázadot visszaesett. Vélhetően ugyanilyen mértékű, ha nem még nagyobb, a
pszichológiai jólét terén bekövetkezett romlás annak következtében, hogy a
szociális támogatottság csökkent, számos korábbi kapcsolat tönkrement. A
rosszabb mentális egészségről számot adó személyek a korábbiaknál (vagy az
egészséges személyeknél) kedvezőtlenebb házastársi, munkatársi, baráti
kapcsolatban élnek.
Közhelynek számít, hogy a személyes kapcsolatokban bekövetkező változás (a
kapcsolat megromlása, válás, haláleset vagy ellenkezőleg: egy új ismeretség,
szerelem, házasság, gyermekáldás stb.) negatív, illetve pozitív hatással vannak
az ember mentális és fizikai egészségére. Minden bizonnyal a mentális egészség
romlásával függ össze a gyógyszerfogyasztás ugrásszerű megnövekedése.
Magyarországon például egy év alatt 30 százalékkal nőtt!
A magyarság állapota
Pszichológiai jólétünket ezer olyan baj nyomorítja, amely elsősorban
pszichológiai jellegű kérdés. Nemrégiben a kezembe került egy kutatási
beszámoló, amely arról szólt, hogyan alakult az 1956-os forradalom után
elítéltek gyermekeinek az életútja, milyen túlélési stratégiához folyamodtak.
Ismereteim szerint Vajdaságban nem készült kutatás azzal a szándékkal, hogy
szociálpszichológiai (társadalomtörténeti, szociológiai) szempontból
értékelhető anyagot szerezzünk a kisebbségi sors és mentalitás jobb
megismeréséhez. A vajdasági magyarság lelki alkatának megrajzolásához
különösképpen hiányzik a ΄44-es vérengzések következményeinek a feltárása. Nem
tudjuk, hogy miként dolgozta fel ezt a súlyos traumát a vérengzéseket átélt
nemzedék. Nem tudjuk, hogyan, miként szereztek erről tudomást a különböző
retorziókban részesülő szülők gyermekei. Miként érintette, befolyásolta a
család, illetve a gyermek életét, pályáját a szülők, rokonok, szomszédok,
ismerősök elvesztése? Nem tudjuk, milyenek voltak a megtorlás egyéni és
társadalmi következményei, holott a megtorlásnak éppen az volt a célja és
értelme, hogy eltervelt, politikailag és pszichológiailag előrelátott maradandó
következményei legyenek.
Vajon hogyan élték meg és kezelték a vajdasági magyarok azt a helyzetet, hogy a
hatalom előbb megtizedelte, majd gazdaságilag tönkretette, politikailag
kitaszította és stigmatizálta őket? Milyen módon reagálták le ezt a helyzetet?
Milyen visszajelzéseket adtak? Hogyan viszonyultak a hatalom intézményeihez?
Hogyan reagáltak egymás között arra, hogy egy olyan csoport tagjai, akiket a
hivatalos értékelés megbélyegzett, a rendszer politikai ellenségének minősített?
Köztudott, hogy erről a traumáról hosszú ideig nem lehetett beszélni. Többnyire
sír sem volt, amit gondozni lehetett volna. Maguk a túlélők is olyan
életstratégiát választottak, amely nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a
gyermek előtt minél tovább titkolják az igazságot. Az elhallgatás következtében
a múlt fokozatosan megszépülhetett, olyannyira, hogy a megcsonkított nemzetrész
jövőképe a jugoszlávság eszméjében idealizálódhatott.
Tekintettel arra, hogy sem a vérengzést, sem annak következményeit nem lehetett
kutatni, a fájdalmas múlt legfeljebb a magántörténelem része lehetett. Csak a
legutóbbi időkben sikerült információkat szerezni arra vonatkozóan, hogy ez a
magántörténelem miről szól, mit tartalmaz a múltra vonatkozóan. A Hódi Éva által
szerkesztett, Nyolcvan év kisebbségben címen megjelent könyv hiánypótló
ebből a szempontból. Betekintést nyújt a magánéletek tragédiáiba, mondhatnánk
sorstalanságába, három nemzedékre visszamenőleg.
Ez csak egy probléma a száz közül. A magyarság több szempontból is
veszélyeztetett: népességében, közösségi tudatában, szociálisan, egészségi téren
és mentális állapotát illetően. A közélet tele van kezelésre szoruló, mentális
zavarban szenvedő emberekkel. Ahhoz, hogy a helyzet megváltozzon, nem csak
magasabb életszínvonalra, de magasabb szintű mentálhigiénés kultúrára lenne
szükség. Ugyanakkor fontos kérdések várnak megválaszolásra, amelyekhez a
tudományos kutatások szolgáltathatnának információt.
Hogyan alkalmazkodik a vajdasági magyarság a szerbiai újkapitalizmus
kihívásaihoz? Sikeresen? Kreatívan? Innovatív módon? Mi ragad rá a szerbektől?
Magyarországon keres mintát, követendő példát magának?
A rendszerváltás nyertesei Szerbiában is, Magyarországon is, nem annyira
kreativitásukkal, innovatív hozzáállásukkal tűnnek ki, hanem sokkal inkább
szabály- és normaszegő viselkedésüknek. Az újgazdagok, akik ma mintául
szolgálnak a lecsúszó tömegek számára gátlástanságuknak és szociális
érzéktelenségüknek köszönhetően szedték meg magukat. Mértékadónak kell
tekintenünk ezt a magatartást? Ezt kellene tömeges méretekben elsajátítani?
Tegyük fel, hogy nem gátlástalan tolvajlás, hanem a tényleges tanulási készség,
a tudás, a munka, és a piaci érzék mentén kezd az államszocializmuson
nevelkedett népesség differenciálódni. Ez esetben merőben más helyzetben
lennénk. Nem csak azért, mert a rendszerváltás nyertesei más emberekből tevődne
össze, hanem létezne egy követésre érdemes modell is, szemben a jelenlegi
helyzettel.
A vajdasági magyarság – egyáltalán a magyar, szerb, szlovák, román stb.
társadalom többsége – képtelen azokra az „adaptációs” trükkökre, amelyek az új
helyzethez sikeresen alkalmazkodó normaszegő, agresszív, pszichopata réteget
jellemzik.
A jövőt meghatározó nagy kérdés: vajon mi lesz annak a vége, ha vagyonszerzéshez
csak normaszegő viselkedéssel lehet szert tenni?
Publikálási lehetőség
Minden rezsim előszeretettel igyekszik biztosítani különböző tudományágak
képviselői számára szakmai lapok létrehozását, abból a meggondolásból, hogy a
tudósok itt publikáljanak, egymásnak írjanak és ne a széles nyilvánosságnak. Így
aztán társadalmi szempontból általában visszhangtalan marad minden új gondolat,
bár az új, releváns gondolatok nem a tudományos lapokban szoktak napvilágot
látni.
A hatalmi szervek általában nem adnak pénzt komoly terepkutatásra. A
társadalomtudomány is a kénytelen magára ölteni a megrendelők kényszerzubbonyát.
A kutatók azzal foglalkoznak, amire megrendelést (támogatást) kapnak. Általában
csak tengődnek, mert senki sem formál igényt az aktuális társadalmi problémák
gyökerének feltárására.
Különböző központokban, intézetekben, íróasztal mellett készülnek tanulmányok,
komolyabb és kiterjedt terepmunkáról azonban nincs tudomásom. Amikor az 1980-as
években híre ment egy gyárban végzett fölmérésemnek, amely a kontraszelekció
kérdésével foglalkozott, a községi párttitkár megfenyegetett, hogy amennyiben
publikálom az eredményeket, börtönben fogok kikötni.
Gyakorlati kérdések
Meglátásom szerint nálunk szerény társadalmi érdeklődés nyilvánul meg a
pszichológia iránt. Elsősorban az egészségügyben és az igazságszolgáltatás
részéről mutatkoznak igények a pszichológiával szemben. A legtöbb orvos, bíró és
ügyész persze még mindig nem tud mit kezdeni a pszichológiával, de azért mind
többen vannak, akik pszichológiai szakvéleményt kérnek. A szociális intézetekben
és iskolákban is alkalmaznak pszichológusokat. Arra a kérdésre azonban, hogy az
alkalmazott pszichológusok milyen hatásfokkal dolgoznak, nem szívesen
válaszolnék. Többször hallottam tanároktól, orvosoktól, jogászoktól a
pszichológusokra vonatkozó fenntartásaikról, de lehetséges, hogy ez nem a
pszichológiának szól, hanem olyan pszichológusokkal kerültek kapcsolatba, akik
nem erre a pályára valók. Más pályán sem jobb a helyzet. Némely hivatás esetében
a kontraszelekció sokkal kifejezettebb.
Vajdasági magyar pszichológusok sem érdekképviseleti, sem tudományos társaságot
nem hoztak létre, műhellyel vagy önálló folyóirattal sem rendelkeznek. Általában
a tudományos kutatók tevékenységének sikeresebb összehangolása érdekében
Vajdaságban két magyar tudományos társaság jött létre, az egyik Szabadkán, a
másik Újvidéken. Fontos előrelépést jelent ez a két civil kezdeményezés, a
tudományos munkához azonban továbbra is hiányzik az intézményes háttér. Sőt,
ahogyan ez lenni szokott, meglátásom szerint ezek a civil kezdeményezések sem
igazolták a hozzájuk fűzött reményeket.
Halvaszületett ötletnek bizonyult az intézményépítés is. Jómagam két intézetet
hoztam létre: az egyiket 1989-ben (Selye-Szabó Stresszkutató Intézet), a
másikat 2001-ben Széchenyi István Stratégiakutató Intézet). Az elképzelés
szép volt, sajnos a kutatási projektumokhoz nem sikerült támogatást szereznem. A
kudarc nem tántorított el attól, hogy 2006-ban újabb próbálkozásba kezdjek:
Bolyai Digitális Tehetségkutató Stúdió néven új intézményt hoztam létre.
(In.: Délvidék / Vajdaság. Társadalomtudományi
tanulmányok. Vajdasági Magyar Művelődési Intézet. Zenta, 2007.)
|