Hódi Sándor
Őrzők a
strázsán
Levél Végel Lászlóhoz
az Időírás, időközben
c. könyve apropóján
Sokáig
azt hittem, hogy két külön világban élünk, te a „baloldalon”, én meg vele
szemben a másikon, azaz a jobboldalon állnék, ámde ez így nem stimmel
valahogyan. Neked könnyebb dolgod van az önbesorolással, hiszen
következetesen baloldalinak vallod magad. Tiszta sor. Én viszont a szó
megszokott értelmében se baloldali, se jobboldali nem vagyok, még kevésbé
tekintem magamat “balközépen” vagy „jobbközépen” állónak. Idegenek tőlem
ezek a politikai kategóriák. Persze tudom, hogy az emberek imádják
beskatulyázni egymást, ez tehermentesíti őket a gondolkodástól. Rám is
akasztanak ilyen-olyan gúnyát, ám egyiket sem érzem komfortosnak. Az egyik
rövid, a másik hosszú, ez szorít, amaz lötyög rajtam. De mit mondjak,
meglátásom szerint ezek az import göncök másokon is úgy állnak, mint tehénen
a gatya.
Azt, amit baloldalnak neveznek, nem tudom
elválasztani a hozzá tapadó vértől, szennytől, jellemtelenségtől,
gaztettektől. Így vagyok azonban a jobboldallal is. Arc nélküli emberek,
csőcselékké gyúrt tömeg mindkét oldalon.
Valamikori szegény falusi gyereknek nem
lopóztak a gazdag emberek a szívembe, akkorára már a kommunisták a
földesurakat elűzték vagy agyonverték. És ma sincsenek multi, bankár vagy
nagytőkés rokonaim vagy ismerőseim. Bár szűkösen éltünk, azt a mesét, hogy a
komisszárok fognak majd rajtunk segíteni, a családunkban senki sem hitte el.
De azzal sem áltattuk magunkat, hogy a két kezük munkájából élő emberek a
bankár-világtól többet remélhetnek.
Azon kevés kisebbségi értelmiségi közé
tartozom, aki a kommunista párt védőszárnyai nélkül próbáltam boldogulni.
Anyagilag és karrier szempontjából nem volt ez bölcs döntés, a szívem
szerint azonban igen. Hogyan szolgálhattam volna egy rendszert, amelyben
idegen páriának számítottam? Míg én vödröket, létrákat és meszes-hordókat
húztam le-föl a faluban egy rozoga taligán testvéreimmel, a telepesek –
fiatalja öregje - Nagytószeg széles és árnyas utcáin heverésztek a fűben. A
férfiak kártyáztak, az asszonyok kötögettek, és sajnálkoztak rajtunk
szerencsétleneken. Abban a hitben nőttem fel, hogy csak annak kell
dolgoznia, aki magyarnak született.
A helyzet ebben az értelemben nem sokat
változott. Legfeljebb annyi, hogy most már a magyarok sem akarnak nagyon
dolgozni. Jobb időkre várva meghúztam magam egy csendes kisvárosban, ahol
nyugodtan és elmélyülten foglalkozhattam a magyar exodussal.
Születésemnél fogva van bennem egy adag
altruizmus, amit bizonyára anyai ágon örököltem. Ez lehet a magyarázata
annak, hogy nem politikusnak vagy bankárnak mentem, hanem pszichológusnak.
Pszichológusokhoz az élet ilyen-olyan vesztesei járnak, a sikeres emberek
-függetlenül elmebeli állapotuktól -kerülik a rendelőket.
A kisebbségben élők sorskérdéseivel
(öngyilkosság, alkoholizmus, elmebaj, válás, gyermektelenség, asszimiláció,
kivándorlás, elöregedés) foglalkozva, immár közel 30 éve, alkalmam volt
megjárni a poklok minden bugyrát. A fölénk tornyosuló problémák súlya alatt
kezdtem szűknek érezni a rendelőt, így aztán a fordulat idején belesodródtam
a politikába. Döntésemnek nem volt köze sem a bal, sem a jobboldalisághoz,
azt követően sem, hogy a kisebbségi kérdések után a magyarság egészének a
sorsa került szakmai és politikai érdeklődésem homlokterébe.
Politikai ténykedésem a magyarság szervezése
(kisebbségi pártok, kulturális és szakmai érdekszervezet létrehozása)
mellett a magyar autonómia koncepciójának a kidolgozására és
népszerűsítésére irányult. Sajnos a megvalósításig nem jutottunk el, túl
nagy közegellenállásba ütköztünk. A társadalom lassú átalakulásával
kapcsolatosan könyvedben utalsz a közegellenállásra, de csak a szerbek
vonatkozásában. Sajnos, a szemléletváltás a magyarok részéről is hiányzik. A
többség nem a változást sürgeti, hanem a régi időket sírja vissza. Ez a
magyarázata annak, hogy tíz év sem volt elegendő ahhoz, hogy a magyar
kisebbség a jövő felé forduljon, és felismerje az autonómiában rejlő
lehetőséget.
Jóllehet, mint mondottam, a címkézéstől
idegenkedem, a “bal” és „jobboldal” viszonyának a kérdése a vajdasági
magyarság politikai önszerveződésében az első perctől fogva kardinális
fontosságú kérdésként merült fel. Miután a JKSZ megszűnt, az egykori
párttitkárok és állami funkcionáriusok tömegesen lepték el a formálódó
magyar érdekszervezeteket. Túlsúlyuk és riasztóan nagy hatalmi ambícióik
ellensúlyozására igyekeztem volna kellő számú “jobboldali” (értsd, pártmúlt
nélküli) embert verbuválni. Akkor még nem tudtam, hogy milyen reménytelen
feladatra vállalkozom. Hamarosan kiderült, hogy a vajdasági magyar
kisebbségnek tulajdonképpen nincs “jobboldala”, nincs nemzeti érzelmű
értelmisége, ami volt, azt az állam lefejezte vagy elűzte. A párt 1945 után
saját céljai elérése érdekében kinevelt ugyan egy új, az állami és párt
bürokráciához kötődő kisebbségi elitet, ez a réteg azonban nemcsak
alkalmatlan a nemzeti érdekek megjelenítésére, hanem ellenérdekelt is abban.
Az ellenérdekeltség később tompult, az alkalmatlanság azonban tartósnak
bizonyult.
Kellő számú “jobboldali” híján a régi
motorosok egy-kettőre maguk alá gyűrtek mindent, és gyakorlatilag szétverték
a kisebbségi társadalom önszerveződését. A VMSZ létrehozásával kísértetiesen
megismétlődött minden, azzal, hogy az arányokat illetően talán még rosszabb
a helyzet. Pártjaink, függetlenül attól, hogy mit tartanak magukról, kivétel
nélkül baloldali ihletésűek. Nem az a baj velük, hogy baloldaliak, hanem
hogy a nemzeti érdekekre való hivatkozás vékony máz rajtuk csupán, valójában
a megélhetési politika áldozatai.
Ismerve politikai életünk szereplőit, nem
biztos, hogy a jobboldallal több szerencsénk lenne. Az elmúlt években a
legtöbb csalódást azok okozták, akik úgymond a jobboldalon állnak, míg
számos baloldali értelmiségi kivívta elismerésemet. Jobboldali ismerőseim –
kevés kivételtől eltekintve – sajnos törtető, irigy, gáncsoskodó,
népszerűséget hajhászó kisszerű emberek, akik nemzeti elkötelezettségük
túlhangsúlyozásával szakmai és emberi hiányosságaikat igyekszenek
kompenzálni. De ez a leírás tökéletesen ráillik baloldali ismerőseimre is.
Embere válogatja, hogy ki, milyen, az öntudatos politikai önbesorolás
többnyire a dolgok elmaszatolását hivatott szolgálni.
Korábbi cikkeidből azt hámoztam ki, hogy rossz
szemmel nézed a nemzeti érdekek megjelenítésére irányuló törekvést, és
mintha maradiságnak tartanád a nemzeti identitáshoz való ragaszkodást. Te
voltál köztünk a világpolgár, aki emlékezetem szerint kívül is maradtál a
vajdasági magyarság politikai szervezkedésén. A magyar nemzeti közösséggel
szembeni hűvös, távolságtartó viszonyulást látszott alátámasztani Soros
Györggyel való szoros kapcsolatod is, hiszen a nyitott társadalom eszméje és
a magyar érdekek megjelenítése körülményeink között sajnos távol esik
egymástól. Egyszóval azt gondoltam rólad, hogy afféle kozmopolitaként nem
kívánsz a vajdasági magyarsággal semminemű sorsközösséget vállalni.
Így kerek a világ, sokfélék vagyunk,
könyveltem el magamban. Nem biztos, hogy jól láttam a dolgokat. Újabb keletű
írásaid alapján kezdtem elbizonytalanodni magamban. Félreismertelek volna?
Megváltoztál időközben?
Legújabb könyvedet olvasva (Időírás,
időközben) mindenképpen módosítanom kell magamban a rólad alkotott képet,
hiszen naplófeljegyzéseidből egyértelműen az derül ki számomra, hogy
mélységesen szíveden viseled a vajdasági magyarság sorsát. Őszinteségedhez
nem férhet kétség, hiszen sokkal nyíltabban tárod föl titkaidat, mint
ahogyan ez nálunk szokásos. A benned lakozó kozmopolita nyugtalanul keresi a
helyét a nap alatt, minden sorod közösségért kiált, „megtérésed” azonban nem
egészen teljes, hiszen még mindig “kívülállónak” érzed magad.
„A világtól elszigetelten világosan látom a
környezetemet” – írod. - De minél világosabban látok, annál tehetetlenebb
vagyok.” (A beletörődésről) Miért ez a kívülállás? Mért kell
elszigetelten élni a világtól? Ezeket a kínzó kérdéseket önmagadnak is
felteszed. - „Mi a gyökere ennek a bennem fel-felbukkanó, bénító
idegenségnek, kérdezem magamtól szinte naponta”. (Idegenség és a hiteles
gyökerek) A választ, azt hiszem, jó helyen keresed: “cselekvően jelen
lenni valahol”. Az már részletkérdés, hogy eközben romantikus buzgalom
hevít-e bennünket, vagy a cselekvés iránti mély bizalmatlansággal veszünk
részt mások életében. Előbb-utóbb minden világpolgár rádöbben arra, hogy
nincs hová visszavonulnia, mint sajátjai közé, ellenkező esetben
otthontalanságra kárhoztatja magát.
Nem hiszem, hogy “a világtól elszigetelve
jobban látni a dolgokat”. Inkább azt mondanám, hogy más arcát mutatja az
élet a lelátón ülőknek, és mást azoknak, akik az arénában vannak. Mi
akadálya van annak, hogy a szemlélődő értelmiségiből te is cselekvő
gladiátorrá válj az arénában? Ezt a kérdést mindnyájunknak meg kell
válaszolni magunkban. Akár naponta. Vallomásaidat azért tartom nagyon
fontosnak, mert vállalva a nyilvánosság előtti vívódást talán másokat is
arra bátorítasz, hogy vessenek számot önmagukkal, mielőtt még az övéiknek
hátat fordítanának. Sokféleképpen lehet hátat fordítani a többieknek. Nem
szükséges ahhoz szétszéledni a nagyvilágban, és más népek tengerébe
beolvadni, elég, ha csak önmagának él valaki, nem vállal utódokat stb.
Mi értelme az ittlétünknek? – tesszük fel a
kérdést magunknak számtalanszor. Rosszul feltett kérdés, amelyre nem lehet
jó választ adni. A kérdés helyes feltevése így hangzik: Mi értelme az
életünknek? Nem az ittlétünknek, vagy az ottlétünknek, hanem magának az
életnek. Értelmesnek lehet-e tekinteni azt az életet, amely mint elpattanó
láncszem, megszakítja a közösségi lét folytonosságát? Az egyéni lét
szempontjából igen. Sokféle értelmet adhatunk életünknek, ontológiai
értelemben azonban - vélekedhetünk magunkról, ahogyan akarunk -, mindig
valamely konkrét közösségben mérettetünk meg.
Cselekvően jelen lenni. Ez a legnehezebb.
Nemcsak azért nehéz, mert a kommunista érában leszoktattak bennünket
mindenféle rendű és rangú közösségi szerepvállalásról, hanem mert jó érzésű
emberek nem szívesen vesznek részt abban a durva és alantas tusakodásban,
ami a hatalom megszerzése körül folyik. Legkönnyebb szidni a politikusokat
és bezárkózni a saját kis világunkba. Csakhogy a mi kis világunkat hamar
elviszi az ár, ha közösen nem építünk gátakat. Nem magyarázom tovább, te is
tudod, hogy mire gondolok.
Kijelenthetjük, hogy européerek vagyunk, de ez
önmagában véve nem jelent semmit, hiszen érthetünk alatta bármit:
hazátlanságot, csavargást, a felelősség és kötöttségek elöli menekvést.
Igazi tartalmat akkor és attól nyer ez a szó, ha otthont tudunk teremteni
magunknak Európában. A korszerű Európa nem a hazátlanság ismérve, hanem a
szabad népek, régiók, nemzeti kultúrák, különböző rendű és rangú kisebbségi
autonómiák világa.
Ehhez persze emberek kellenek a gátra. Ezzel
kapcsolatosan osztom meglátásodat: „Hány európai politikust elsodort az
elmúlt tíz évben az ár! Egyetlenegy kisebbségit sem. Ebből az következik,
hogy bámulatra méltóan sikeresek vagy pedig a kockázatnak nincs tétje”. (Tét
nélkül) Lehetséges egy harmadik magyarázat is: a klientúra rendszer. Sem
Belgrád, sem Budapest számára nem létezik kisebbségi társadalom, csak néhány
megbízható kisebbségi politikus. Nem ismerik az autonómia fogalmát (a
szubszidiaritás elvét) sem itt, sem ott. Helytartók kellenek ezeknek is,
azoknak is. Ez a legfőbb baj. Az már csak hab a tortán, hogy a
kedvezményezettek köre tíz éve nem változik.
„Miért sikkad el mindig a kisebbségi
társadalom?” – kérdezed. (A helyzet változatlan) Talán azért, mert a
kisebbségi társadalom erősödésében a mindenkori hatalom ellenérdekelt. A
hatalom ugyanis alá- és fölérendeltségi viszonyokat ismer, nem kívánja
döntési jogkörét másokkal megosztani. Demagógia, hogy a magyar kormány a
határon túli magyaroknak nyújtott támogatással a kisebbségi társadalmat
kívánja erősíteni. Más a helyzet. A támogatással egy fajta politikai
felügyeletet kíván a határon kívüli kisebbségek fölött gyakorolni, ami a
klientúra-rendszeren keresztül valósítható meg legkönnyebben. Nincs mit
háborogni ezen. Addig, amíg a magyar kisebbségek nem képesek saját
érdekszervezeteiket működtetni, természetes hogy pártjaik idegen érdekeket
képviselnek.
A kisebbségi pártok mellett könyvedben bírálod
a Magyarok Világszövetségét is. Rászolgál a bírálatra. Csakhogy, ha jól
értem mondanivalódat, te azt kifogásolod, hogy a szövetség egyazon
világnézetű emberek gyülekezete. Akkor lenne méltó a nevére, mondod, ha
Eszterházy Péter jelöltethetné magát elnöknek. Nos, ennek semmi akadálya. A
legutóbbi tisztújító közgyűlésen például több mint tízen jelöltették magukat
elnöknek csak az anyaországból. Többségük soha nem volt tagja a
szervezetnek. Jelöltethette volna magát Eszterházy Péter is. Őt sem
fenyegette volna az a veszély, hogy megválasztják a szövetség első
emberének, akár csak a többi hírességet. A civil szervezetek ma már
ugyanarra a kaptafára működnek, mint a pártok. A hírnévnek, képzettségnek,
tehetségnek, rátermettségnek, elkötelezettségnek, semminek, ami az
értelmiségi szemében becses, nincs jelentősége a választásokon. Tanulunk a
nyugati demokráciától. Egyedül a szavazógépezet számít. Minél jobban ért
valaki az emberek manipulálásához, minél több pénzt és időt fordít a
megnyerésükre (megtévesztésükre), annál nagyobb megválasztásának az esélye.
Így fordul minden a visszájára. A pártok,
érdekszervezetek elvesztették társadalmi szerepüket és jelentőségüket,
eszközzé silányultak a hatalomra törő emberek kezében. Ez történt a
kommunizmus eszméjével is. Nincs új a nap alatt. Helyénvalóan idézed
Tocquellville-t: „a zsarnokság durván bántalmazza a testet, hogy a lélekig
jusson el… A demokratikus köztársaságokban egészen más módon viselkedik a
zsarnokság: hagyja a testet, egyenesen a lélek felé tör.” Erről van szó.
De nem mindenben értek egyet veled, amiről
rosszallóan szólsz. Elítélően nyilatkozol például azokról, akik
kisebbségtámogatás címén jutottak pesti ösztöndíjakhoz. Miért sajnálod ezt
tőlük? A jövő a tudás alapú társadalomé, jól képzett emberekre van
szükségünk. Hogy fütyülnek majd hazajönni? Először is: a nemzet szellemi
felemelkedése fontosabb kényszerközösségünk határainál, amelyeket legalább
mi tegyünk átjárhatóvá. Másodszor: azok, akik azzal riogatnak bennünket,
hogy tanult fiataljaink nem jönnek haza, semmitől sem rettegnek jobban, mint
hazatérésüktől. Ezek a fiatalok jelentik ugyanis az egyedüli konkurenciát a
lojalitásra nevelt politikusaink, értelmiségünk számára.
Erre a szemforgató hazudozásra azért vagyok
különösen érzékeny, mivel személyesen tapasztaltam, milyen kemény falakba
ütköznek azok, akik kamatoztatni próbálják másutt szerzett tudásukat.
Nemcsak a rezsim nézte itt rossz szemmel a magyar szellemiség
megjelenítésének az igényét, hanem azok a helyi és magasabb beosztású magyar
politikusok is, akik lojalitásuk miatt nem láttak tovább soha az orruknál. A
helyzet nem sokat változott ezen a téren: mai kisebbségi politikusaink is a
„demokratikus centralizmus” emlőin nevelkedtek, s megszokták, hogy a párt
nevében el lehet, és el kell hallgattatni a más véleményen levőket. Nemcsak
a nemzeti érdekek számonkérése számít a szemükben főbenjáró bűnnek, hanem a
tudás és felkészültség is, mivel az eszes, tehetséges emberekkel szemben
örökös kisebbrendűségi érzésben szenvednek.
„A legnagyobb próbatétel: szolgálni a jó
ügyet, anélkül, hogy szolga lenne az ember. Ez csak nagyon kevés embernek
sikerül.” – írod. (Szolgálat és szolga). Sajnos nálunk százszorosan
nehéz ez a próbatétel. Túl nagy hagyománya van ahhoz a szolgalelkűségnek,
hogysem szolgálni engedné a jó ügyet.
A kisebbségi intézmények romokban hevernek, az
elszegényedett, megfélemlített, megszégyenített és megalázott értelmiség egy
része, úgy próbál boldogulni, hogy behódol a mindenkori hatalomnak, más
része szétszéled a nagyvilágban. Ezzel kapcsolatban ezt írod: „Az
értelmiségi kivándorlás tömeges méreteket öltött, ugyanakkor azonban a
kisebbségi politikai elit kivirágzott. Nem épült le! Dagadt!”
Ez is igaz, de most jön a java: „A néhai
kommunista funkcionáriusok legalább ügyeltek arra, hogy a kisebbségi
intézmények működőképesek legyenek, mert tudták, hogy ez biztosítja
legitimitásukat, tekintélyüket. Ma azonban a politikai elit heroikus
hangsúllyal tromfol: küzdelmük gigantikus és emberfeletti, de ami
lehetetlen, az lehetetlen. Idestova tíz éve már!” Meglátásodat pontosítani
szeretném: politikai elitünk nem csak tromfol, hanem rombol is. A rombolás a
legfőbb ismertetőjegye.
Két évvel ezelőtt létrehoztunk Tóthfaluban egy
szellemi műhelyként működő magyar intézetet. Ehhez a Logos cégbejegyzésének
a módosítására, és jelentős anyagi áldoztavállalására volt szükség. Nem
akarom itt a Széchenyi István Stratégiakutató és Fejlesztési Intézet
szerepét, tevékenységét taglalni, akit érdekel, az ismeri. Ez az egyetlen
működő magyar intézet, akkor is, ha egyelőre a Logos keretében működik.
Kisebbségi politikai elitünk egy része most nemtelen küzdelmet folytat, hogy
megfojtsa ezt az intézetet. Legutóbb az Illyés Közalapítvány Vajdasági
Alkuratóriuma hozott ilyen jelegű döntést. Elképesztő dolgok történnek.
Ahhoz, hogy a kisebbségi intézményeink működőképesek legyenek, egyáltalán –
létrejöjjenek – a politikai elit maximális erőbevetésére és maradéktalan
támogatására lenne szükség. Ennek épp a fordítottja történik. Félő, hogy ez
a nemzetépítő törekvésekhez való nemtelen viszonyulás előrevetíti a leendő
magyar intézmények sanyarú sorsát is.
A jugoszláviai magyar sajtó valami oknál fogva
nem tájékoztatott arról, hogy néhány eminens személyiség azzal a kéréssel
fordult Max van der Stoelhoz, az EBESZ nemzeti és kisebbségi főbiztosához,
hogy az EBESZ ne kérje számon a szerbiai kisebbségi törvényeket, s ne
gyakoroljon nyomást Jugoszláviára a kisebbségi jogok teljesítésének ügyében.
A levél aláírói között a VMSZ képviselőjének a neve is ott van. „Lehet, hogy
a levélírók bölcsen döntöttek, talán időt is nyernek, talán jobb napokra
várnak, de az már cseppet sem örvendetes, hogy a kisebbségi polgárokat nem
tájékoztatták szándékukról és javaslatukról” – írod. De más furcsaságokra is
felhívod olvasóid figyelmét.
Pár évvel ezelőtt, amikor fiataljaink tízezrei
menekültek Magyarországra a koszovói háború elől, eminens vezetőink arra
figyelmeztették a magyar fiatalokat, hogy alkotmányos kötelességük eleget
tenni a behívóparancsnak. Nem tudjuk hány magyar család élete ment így
tönkre, hány álmatlan éjszakát szerzett az elhurcolástól vagy a
kitoloncolástól rettegett fiatalembereknek ez a kötelességtudatra való
intelem, arra pedig jobb nem gondolni, hány kiskatona életébe kerülhetett a
háború mellett agitáló kisebbségpolitika.
Joggal teszed szóvá ezt a szerencsétlen
politikai lépést. Mint ismeretes a korábbi években a VMDK arra szólította
fel a vajdasági magyarokat, hogy tartsák távol magukat a délszláv népek
háborúitól, ne tegyenek eleget a behívó parancsnak. Bátor, egyenes beszéd
volt. És nemcsak beszéd, de példamutatás is. Az akkori vezetőség – az
elnököt kivéve, akinek bizonyára fontosabb dolga akadt –, részt vettek a
zentai, adai, moravicai háború elleni megmozdulásokon.
Honnan ez a törés a kisebbségpolitikában? Mi
változott meg, hogy csaknem belesodródtunk az albánok elleni népirtásba?
Szerencsére a több tízezer kiskatonának és tartalékosnak több esze volt,
mint az „állampolgári kötelességre” apelláló politikusainknak, s inkább a
menekülés útját választották. Ezeket a súlyos hibákat az októberi fordulat
után azonnal tisztázni kellett volna levonva a szükséges konzekvenciákat.
Sajnos erre nem került sor. Talán az egész gyászos történet a feledés
homályába merült volna, ha te nem próbálsz a lelkiismeretünkre apellálni.
Könyvedben számos más érzékeny pontra is
rátapintasz. Többek között szóvá teszed, hogy mély hallgatásba merültek
azok, akik tíz éven át az oktatási reformról rendeztek különböző rendű és
rangú tanácskozásokat. Ezekre a nagy csinnadrattával beharangozott – és igen
költséges – programokra ma már nem emlékszik senki. „Úgy látszik, hogy az
emberek belefáradtak a sok hitegetésbe” - írod. Nincs tudomásom róla, hogy
az üres hitegetésért bárkit is felelősségre vontak volna. Vajon azoktól,
akik a magyar adófizetők pénzét elherdálták, nem kellene a beígért
programokat számon kérni?
„A vajdasági magyar politika a könyvet
hanyagolta el leginkább. Pedig a könyv a kultúránk alapja” – írod (Töprengés
a karácsonyi könyvvásárról), és ezzel kapcsolatosan hiányolod, hogy a
politikusok nem rendeznek nálunk is Karácsonyi könyvvásárt. Az Isten óvjon
tőle bennünket – kapom fel hirtelen a fejem. Még csak az kellene, hogy a
politikusaink szervezzék meg a Könyvvásárt.
Eszembe jut erről a Magyar Nemzeti Tanács c.
könyv kálváriája. Az egyesek által nem létező, támogatásra nem érdemesült
Széchenyi István Stratégiakutató és Fejlesztési Intézet miután Tóthfaluban
megrendezte a nemzeti tanáccsal kapcsolatos széleskörű tanácskozást, sietett
a könyv megjelentetésével, hogy a Nemzeti Tanács megválasztásakor kezébe
tudjuk adni minden elektornak. Ha már nem sikerült társadalmi konszenzusra
jutni a nemzeti tanácsot érintő fontos kérdésekben, azt gondoltuk, legalább
ismerjék meg az érdeklődők a nemzeti kisebbségek jogairól szóló törvényt, az
elektori gyűlés összehívására vonatkozó szabályzatot, valamint a sajtóban és
a tanácskozáson elhangzott pro és kontra érveket.
A kiadvány időben el is készült, dicséretet
ugyan nem vártunk a gyors munkáért és az anyagi áldozatvállalásért, de arra,
ami történt, a legrosszabb álmunkban sem mertünk volna gondolni. A
rendezvény szervezői megtiltották a könyv terjesztését. Úgy kellett az
elektori gyűlésre becsempésznem néhány könyvet, hogy legalább
díszvendégeinknek és néhány eminens politikusunknak adni tudjak belőle.
Kisebbségi tusakodásainkban megéltünk már
néhány szégyenletes eseményt, a nemzeti tanácsról szóló kézikönyvnek a
kitiltása a Magyar Nemzeti Tanácsot megválasztó elektori gyűlésről azonban
mélypontja volt pártéletünknek. Legalábbis, ami a szellemi színvonalat
illeti. Aki azt hiszi, hogy a szerb vámszervek félnek legjobban a magyar
könyvektől, az téved. Kisebbségi politikusaink sokkal jobban félnek tőle,
amint a fenti is példa igazolja.
A kiragadott példával csak arra szerettem
volna utalni, hogy szó sincs a könyvek elhanyagolásáról vagy a könyvekkel
szembeni érdektelenségről a vajdasági magyar politika részéről.
Ellenkezőleg. Szeretném felhívni figyelmedet a Logos elleni bosszúhadjáratra
és kardcsörtetésre. Sajnos, vannak még, akik az egykori mindenható politbüró
szerepébe képzelve magukat szeretnék felügyelni
szellemi-kulturális-tudományos életünket.
„A szerb nyelvű közszolgálati médiában
az újságírók bírálhatják Koštunicát,
Đinđićet, miközben a bácskai világban egy bizonyos ponton megremeg a toll. A
szlovákiai és a romániai magyar sajtóban is pezsgőbb és elevenebb a közélet.
Valóban, mi lesz velünk?” – teszed fel a kérdést. A kérdés jogos. A választ
nem tudom.
Sokat foglalkozol könyvedben az elmenőkkel.
“Újra áttelepült Magyarországra néhány ismerősöm. Búcsút veszek tőlük,
szánakozva nézünk egymásra. (…) Kisebbségi világunk egyre inkább beszűkül.
Eltávozott értelmiségi barátaimra gondolva hozzátenném: szellemileg és
politikailag.” Bennem ez a kérdés másként merül föl. Abból indulok ki, hogy
a délvidéki magyarság nem természetes fejlődés eredményeként jött létre,
hanem politikai döntések következményeként, magyarán nem természetes, hanem
kényszerközösség, amelynek – ha őszinték akarunk lenni – nem az agóniáját
kellene meghosszabbítani, hanem a kényszer jellegét megszüntetni. Sokan,
akik az elmúlt évtizedben átmentek Magyarországra, itt már az asszimiláció
útján jártak. Nagyobb fokú félelmük is identitászavarukkal magyarázható.
Ezek egy része visszaintegrálódott a magyar társadalomba, más része
továbbállt. Kisebbségi világunk nem az elmenők miatt szűkül be, hanem azért,
mert közösségünk nem sokat tesz saját érdekében. Kisebbségi politikusaink
megérik a pénzüket, de nem lehet mindent az ő nyakukba varrni. A
közszellemmel van baj, nemcsak a magyarságtudat, hanem a közösségi tudat
hiányával.
Az individualizmus, a szellemi szűklátókörűség
nem létszám, hanem mentalitás kérdése. A honfoglaló magyarok sem voltak
többen, mint ahányan vagyunk a Délvidéken. És micsoda különbség! Százszorta
mostohább körülmények között micsoda isteni remekművet hoztak létre.
Mi lesz így velünk? „Mindenki kialakítja majd
a maga saját kis túlélési stratégiáját úgy, ahogy tudja, hallgat és dolgozik
tovább.” – írod (Túlélési stratégia). És aztán? És miért beszélünk
erről jövő időben? Volt valaha is közösségi stratégiánk? Nem volt. Ennek az
okát pedig megint nem elég a kisebbségi politikusok simulékonyságával,
„gyíkderekával” magyarázni. Nem csak politikai vezetőink hajlanak a
hatalommal való megegyezésre, hanem kisebbségi közösségünk túlnyomó
többsége. Ha nem így lenne, elkergetnék a vezetőiket. Nézz csak széjjel,
hány “gyíkderekú” embert látsz magad körül. (A gyíkderékról).
Ha jól értelek, azt gondolod, hogy a népnek
egyenes derekú, kritikusan gondolkodó, távlatot mutató vezetőkre van
szüksége. Sajnos az élet rácáfol erre. Az egyenes derekú, kritikusan
gondolkodó, távlatot mutató vezetők szemléletváltást sürgetnek,
erőfeszítést, közösségi szerepvállalást követelnek, ami a kisembernek nincs
éppen ínyére. A tömeg mindig a gyengébb ellenállás irányába megy, hiszékeny,
rövidlátó, feledékeny, könnyen felül a hazugságoknak, szereti ámítani magát.
Azokat szereti és követi, akik rájátszanak ezekre az emberi gyengeségeire.
Azokkal szemben viszont, akik megpróbálják kijózanítani, felelősségre vonni,
közösségi magatartásra bírni, féktelenül agresszív tud lenni, hiszen
bűntudatot ébresztenek benne.
Sok a csalódott ember, mondod. Vajon miben
csalódtak? Abban, hogy nemzeti önfeladásukkal, a hatalomhoz való
törleszkedésükkel, honfitársaik megfigyelésével és besúgásával nem tudtak
kiváltságos helyzetet biztosítani maguknak életük végéig? Nem volt elég a
hűség és megbízhatóság ellenében kapott javakból, miközben csaknem teljesen
sírba szállt az egész kisebbségi közösség? Korábban kellett volna a dolgok
állásán eltöprengeni. Most csalódottak, kiábrándultak, mert nem képesek az
új versenyhelyzetben feltalálni magukat, s nem tudják, kinek kell
hajbókolniuk.
Riasztóan csökken a magyarság lélekszáma,
különösen a határon túli magyarság fogyatkozik. Az utódállamokban csaknem
mindenütt évente 1 százalékos ez a csökkenés. „Ez a körülmény arra ösztönöz
bennünket, hogy az eddigieknél szakszerűbben vizsgáljuk meg az asszimiláció
kiváltó okait” – írod.
Fogyatkozunk, jóllehet a környező országok
parlamentjeiben mindenütt “magyarok által választott képviselők ülnek, s nem
rájuk oktrojált, úgymond kommunista nemzetárulók. Hogyan orvosolni a bajt?
- teszed fel ismételten a kérdést. Meglátásod szerint politikusaink
igyekszenek eltussolni a bajt, megpróbálják megkerülni, vagy dagályos
válaszokkal elütni a kérdést, holott “nincs időnk demagógiára, mert kínunk
mélyebb, ezért korszerűbb eszközökkel kell gyógyítani” – mondod.
Nos, a helyzet lesújtóbb, mint hinnéd. A
magyar politika részéről nemcsak a kérdés megkerüléséről vagy eltussolásáról
van szó, hanem a kutatások tudatos akadályozásáról és elszabotálásáról. Hogy
ne a levegőbe beszéljek, hadd hivatkozzak személyes tapasztalatomra. A
vegyes-házasságokat, a dolog természete miatt, nem könnyű tudományos
módszerekkel vizsgálni. Nem is nagyon végeznek a térségben ilyen jellegű
kutatásokat. Én abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy többnemzetiségű
környezetben élve, három évtizedes szakmai tevékenységem során
mélyinterjúkkal és a szakma legkorszerűbb eszközeivel sikerült egy nagy
létszámú (több mint kétezer főből álló) mintát összeállítanom. Az anyag
feldolgozása és közreadása van hátra. Tíz éve minden áldott esztendőben több
felé pályázok, hogy ehhez a munkához támogatást keressek. Reménytelenül.
Mindig ez az első pályázat, amit az asztalról lesöprenek.
Ebben a vonatkozásban nemcsak súlyos
mulasztással, hanem nemzeti létkérdéseink vizsgálatának tudatos
elszabotálásával vádolom az Illyés Közalapítvány Vajdasági Alkuratóriumát,
amely - hitbizományként kezelve a magyarországi adófizetők pénzét -,
fennállása óta soha, egyetlen forinttal sem járult hozzá egyik legsúlyosabb
gondunknak, a nagyarányú asszimilációnak a vizsgálatához. Ez a konok
elutasító magatartás több barátságtalan gesztusnál, rosszabb az egykori
kommunista nemzetárulók magatartásánál, mert kisebbségi közösségünk
érdekeire hivatkozva teszi azt, amit tesz. Nem lehet mindent a szerbekre
hárítani, nem lehet mindent Milošević
nyakába varrni. Mulasztásaikkal, hozzá nem
értésükkel, gáncsoskodásukkal, jellemtelenségükkel azok ártottak és ártanak
legtöbbet nemzeti közösségünknek, akik a magyar érdekek képviselőiként
bársonyszékekben ülnek. Ezt is hasonlóképpen látjuk.
„Mit
tehetek én a magyarságért? ”-
kérdezed Máraival. „Lesipuskás
politikusok közé beállni hazug és otromba vállalkozás lenne”.
(Márai és a lesipuskások)
Gondolod, hogy ez a válasz kielégítő lehet számunkra? Önfelmentés volna ez
akkor is, ha Márait követnénk vele. Mi történik akkor, ha a lesipuskás
politikusok miatt mindenki félreáll? Megkönnyítjük a dolgukat: zavartalanul
élvezhetik az élet habos oldalát. Nos, többek között azért állt meg az idő
velünk, mert akiknek tenniük kellett volna valamit, félreálltak.
Könyvedben ismételten visszatérsz a kisebbségi
politikusok gyengéihez. Okkal és joggal, úgy vélem azonban, hogy néha
elveted a sulykot. - A mai rendkívül korrumpált társadalomban a kisebbségi
politikusoknak példamutató erkölcsi tartással kell politizálniuk, hogy még
az érintettség látszatát is elkerüljék – írod, mert különben a sajtóban
elhangzó vádak kellemetlen árnyat vetnek a vajdasági magyarságra. Meglátásod
szerint a makulátlan erkölcsi tartású ember előtt az is fejet hajt, aki
egyébként nem rokonszenvezik vele.
Sajnos ez nem egészen így van, a világ más
elvek alapján működik. A közélet szereplői a legtöbb energiát nem valaminek
a megoldására, megvalósítására fordítják, hanem riválisaik lejáratására,
“barátaik” hitelrontására, mások elgáncsolására. Ráadásul a média a legtöbb
mocskot éppen a példamutató erkölcsi tartású emberek fejére zúdítja, hogy ne
lehessenek irányadóak. Régen elmúlt az az idő nálunk is, amikor az emberek a
náluk különb ember előtt fejet hajtottak. A hamis egyenlőség elve alapján ma
senki sem fogadja el, hogy nála különb ember létezik a világon. Ez a
tömegtársadalmak emberének az egyik legfőbb jellemvonása. Legnagyobb öröme
pedig az, ha nála különb valakit, akinek a nyomában sem járhat, leránthat
maga mellé a porba és bemocskolhat.
A példamutató erkölcsi tartással addig
rendelkezhet valaki, amíg nem keresztezi valakinek az útját. 24 óra alatt
leforgása alatt bárkinek az erkölcsi hitelét tönkre lehet tenni, akkor is,
ha ártatlanabb a ma született báránynál. És ehhez nem kell a rágalmazónak
különösebb hatalommal és befolyással rendelkeznie, elég előrukkolnia
valamilyen képtelen és igaztalan váddal. Mire az igazság kiderül, senkit sem
fog már érdekelni, az okozott kár jóvátehetetlenné válik. Ennek ellenére,
igazad van, a tiszta erkölcsi tartás rendkívül nagy érték, ám erre
vonatkozóan a világért se az újságokból tájékozódjál.
Többször idézed Márait. Az ember ott keres
önigazolást magának, ahol talál. „A kommunizmus tragédia, de az igazi
ellenfél mindig a nemzeti jelmezbe öltöztetett képmutató kapzsi jobboldali.”
(Szűrös, gatyás jobboldaliak). Kapzsiságban nálunk sincs hiány,
szűrös-gatyás jobboldaliságból is bőven akad. Az egyik gondunk-bajunk mégis
az, hogy politikai életünkből hiányzik a jobboldal. Azok, akiket
jobboldalinak hiszünk, többnyire nemzeti jelmezbe öltözött baloldaliak, akik
éppen olyan képmutatóak és kapzsiak, mint a jobboldaliak.
A politikai pluralizmus fontos minden
társadalomban, aminek azonban semmi köze az emberi értékekhez és
jellemvonásokhoz. Jó lenne az embert látni egymásban, akár azonos, akár más
pártállásúakról van szó.
Örültem a kínálkozó alkalomnak, hogy legújabb
könyved kapcsán megoszthattam veled gondolataimat. Jó és fontos az, hogy az
ember magába mélyedve töpreng a világ dolgain, s közben nagyokat sóhajtozik
vagy káromkodik, de még jobb, ha valakivel kicseréli a gondolatait.
Befejezésül hadd idézzek a könyv fülszövegéből
egy mondatot. „Néha arra gondolok, hogy sohasem távozom a Duna utcából,
örökre itt maradok, toporgok, mint egy elfelejtett strázsáló, aki
elfelejtette jelszót, azt sem tudja, mit kell őriznie, feleslegesen őrködik,
de marad, mert nincs hová visszavonulnia.” Nem csak te vagy ezzel így,
sokunk helyzetét és életérzését sűrítetted ebbe a mondatba. Itt a Déli
Végeken egy kicsit mindannyian elfelejtett strázsálók vagyunk, akik nem
nagyon tudjuk már, hogy mit kell őriznünk. Talán, ha megpróbálunk szót
érteni egymással, eszünkbe jut a jelszó, s nem válik fölöslegessé
őrködésünk.
Ebben a reményben köszönök el tőled,
barátsággal, Hódi Sándor.
Ada, 2004. március 7.
|