Hódi Sándor
Vágy és realitás
A
pszichotikus konfliktus Csáth életében és munkáiban
Születésének
századik évfordulóján nem csak az irodalom képviselői – írók, költők, esztéták,
irodalomtörténészek, irodalombarátok – érzik kötelességüknek tisztelegni Csáth
Géza emléke előtt. Az irodalmi-művészi tevékenységnél átfogóbb és többrétűbb az
az örökség, amelyet számunkra Csáth Géza életműve jelent. Vergődő, önpusztító
élete, sokféle kezdeményezése, törekvése humán kultúránk egészét érinti, és a
kegyeletteljes megemlékezésnél sokkal többre kötelez bennünket.
Az elődeit
kereső jugoszláviai magyar irodalom mellett a pszichológia is Csáth Gézában
tisztelheti közeli nagy ősét. Közismert, hogy Csáth Géza Freud tanainak, a
pszichoanalízisnek egyik korai követője és a magyar irodalomban annak
legkövetkezetesebb képviselője. Az analitikus író
egyszersmind elmeorvos is, aki ekként a lelki élet és lelki történések avatott
szakértője. Úgy illene, hogy mindeme körülményből kifolyólag elsősorban
szaktudományos munkásságát vegyük szemügyre, annak mai érvényét keresve.
Csakhogy ez, ha Csáth rejtélyét – tragikus életének, pokoljárásának és sajátos
hangulatú műveinek az indítékait – keressük, mellékösvény lenne. A szakírói
tevékenység tárgyilagos elemzése a valóság mélyebb összefüggéseiről, a dolgok
melyebb értelméről vonná el figyelmünket. Ahogyan fordított esetben, pusztán
irodalmi tevékenységének elemzése révén sem juthatnánk el Csáth Géza alkotói
magatartásának, önpusztító életének, betegségének a megértéséhez.
Nem érthetjük
meg se az orvost, se az írót, se a szakmai érdeklődés irányát, se az álom és a
képzeletvilág határán lejátszódó, lélektani extrémitásokat
tartalmazó novellákat, ha nem értjük, milyen erők törték a szép karrier előtt
álló, tehetséges ós sokoldalú fiatalember pályáját ketté, hogy Az
elmebetegségek psychikus mechanismusának szerzője miért kerül elmeosztályra,
külön cellába maga is.
Alkat és mű
kapcsolatának fontosságára felhívták a figyelmet már mások is. Annál inkább,
mivel Csáth hitt abban, hogy sorsát valamilyen elátkozott örökletes erők
irányítják. Mint ahogyan hitt ebben unokatestvére és barátja, a vele csaknem
egyidőben Pestre került Kosztolányi is.
"Vajon meg
lehetett volna-e menteni?" – kérdi Kosztolányi a tragikus végkifejlet után.
"Alig hiszem – mondja –, mert a morfinizmus (amit pedig oly sokan tekintenek még
ma is magyarázatnak. H. S.) mindig okozat és nem ok. Mikor ő ehhez a méreghez
nyúlt, öntudatlanul tudta, hogy a kisebb veszélyt választja a nagyobb helyett.
Menekülni próbált a melankólia elől, mely túlvilágian édes dallal zengett
írásaiban." (Idézi: Dér Zoltán: Irodalmunk közeli őse. Üzenet, 1977.
február-március)
A megértés és
együttérzés hangja mellett Kosztolányi kérdésében és válaszában, nagyon, nagyon
finoman és eldolgozottan, ott setteng kimondatlanul az az érzés is, amely
mindannyiunkon akaratlanul átsuhan, ha „bukott”, „gyámoltalan” emberek kerülnek
előttünk szóba. Különösképpen az „elmebetegség” vált ki ilyen „lesajnáló”
érzést bennünk, de a züllött „alkoholisták”, „narkósok” is felerősítik saját
személyi integritásunk feletti elégedettségérzésünket. Hogy mi azért felette
állunk „ezeknek”.
„Meglehetett
volna-e menteni?”
Mitől? A
végkifejlettől: gyilkosságtól, elmebajtól, öngyilkosságtól? A morfiumtól? Vagy a
lelkét uraló szorongástól? Netán személyisége egészét átható szenvedélyeitől?
Érzékiségétől? Az élet lázas igenlésétől?
Nem megpróbált-e
ő maga is mindent önmaga megmentésére? S ha ő nem boldogult, mások miben
lehettek volna segítségére? Betegségének súlyosbodását látva tudták-e
hozzátartozói, barátai, hogy nagy életvágya ambíciói ellenére miért nyúlt a
lassan ölő méreghez, a morfiumhoz? Tudták-e, mit fájlal, mit hiányol, milyen
belső történésektől szenved?
Kosztolányi, aki
korábban maga is félt a megőrüléstől, "s valósággal rimánkodott
unokatestvérének, hogy írjon neki, ne hagyja őt magára" (lásd Dér Zoltán: i.
m.), sejteti velünk a valódi veszélyt. Ám hogy a leselkedő elmebajt mivel
lehetett volna kivédeni, talán maga Freud Zsigmond sem tudta volna megmondani,
hiszen a pszichoanalízist sokáig csak a neurózisok gyógyítására vélte
alkalmasnak. Amit Freud tanítása, azaz a korabeli leghaladóbb pszichiátriai
szemléletmód kínált, annak Csáth igen hamar utánajárt. Abban, hogy idegorvos
lett, s lázas sietséggel vetette rá magát az e1mebetegsegek „pszichotikus
mechanizmusának” kutatására, sejtesünk szerint az önmentés gondolata is ott
munkált. Mint ahogyan irodalmi tevékenysége is összefüggésbe hozható az önmentés
igényével, amiről sajátos tárgykörű és hangulatú írásai eléggé érzékletesen
tanúskodnak.
Csáthról
beszelünk, de gondolatainkat nem kizárólag Csáth személyes életére
vonatkoztatnánk immár, hanem egy jelenségre – egy tragikus sorsválasztásra –,
amelyet a csáthi élet szimbolizál számunkra. Egy sorsválasztásra, amelynek egyik
végkifejlete az önpusztítás, a másik az elmebaj. Mivel annyi áldozata van
mindkét alternatívának azóta is – bizonyságaként
annak, hogy Csáth tragédiájának kapcsán milyen kevés magyarázatnak a századvég
„fülledt, levegőtlen polgári világára” hivatkoznunk –, nem tehetünk mást, mint
hogy szorongató tanácstalanságunkban Csáthoz fordulunk, aki e sorsválasztás
kényszeréről és az aberrációkba torkolló lelki perdiszpozíciókról minden
bizonnyal sok mindent tud számunkra mondani.
Induljuk el azon
a gondolatszálon, amelyet egyik kései írása, a Dénes Imre kínál számukra.
1918-ban, amikor Kosztolányi – kicsit „az életmentés sikerének reményében” (Dér
Zoltán) – közzéteszi a Dénes Imrét, Csáth már súlyos beteg. Rémképeket
lát, nyugtalanság kínozza, tűrhetetlen fej-, mell- és nyakfájás gyötri.
Mindazonáltal írásának, amelyben egy parasztfiú megőrülésének a körülményeit
meséli el, nagy jelentőseget tulajdonit maga is. Ami
már csak azért is figyelmet érdemel, mivel sok évvel Az elmebetegségek
psychikus mechanismusa c. könyvének a megjelenése után vagyunk. Hogy a téma
tőle szokatlanul terjengős előadásban, a részletek árnyalt kidolgozásával, s a
történet tanulságának külön rögzítésével visszatért, aligha véletlen. Dér
Zoltán kitűnő Csát-tanulmányában úgy értékeli, hogy a Dénes Imre már nem
éri el a korábbi írások színvonalat. „A gondosan
kitalált mozzanatok egy gépies folyamat életszerű fölaprózásánál többet nem
nyújtanak” – írja, s némiképpen megütközik azon is, hogy Csáth „Mintha nem hinne
az olvasó fogékonyságában: elmondja, mi a történet értelme...” (Dér Zoltán: i.
m. 100-101.). Semmi okunk vitatni Dér Zoltán észrevételeinek helyességét.
Számunkra ugyanis mindegy, hogy Csáthnak ez a kései írása irodalmi szempontból
színvonalesést jelez-e vagy sem, mint ahogy annak sincs jelentősége, hogy a
novella jelzett sajátosságai mennyire hozhatók összefüggésbe a morfinizmus
következményeivel. Pszichológiai szemszögből a megőrülés mozzanatainak részletes
kifejtése, s a történet értelmének írója által való külön rögzítése az írás
kulcsszerepére hívja fel a figyelmet.
Imre vallásos és
szemérmes fiú volt. Nem káromkodott, mint a többi fiú, „nem ízlett neki a bor”,
és „nem állt be a táncolók közé”, ha a lányok táncba hívták. Nem mintha
egyáltalán nem érdekelték volna a nők, csak „úgy erezte, hogy nem méltó hozzá az
efféle fehérnép”. „Ha néha, téli éjszakákon, amikor valami különös érzés
fölébresztette álmából, és a melegre fűtött szoba tikkasztó,
párás levegőjében kellemes és gyötrő fulladást érzett, egészen másféle nőkre
gondolt. Finom, aranyszőke, fehér bőrű teremtésekre, olyanfélékre, mint a
szomszéd falubeli báró felesége és annak a húga, akik minden héten áthajtattak a
falun, mikor bevásárolni mentek a városba”.
Amikor családjuk
váratlanul elszegényedik, Imre apjával együtt kikeveredik néhány évre
Amerikába. Ott egy napon a vasárnapi templomi gyülekezetben felfigyelt egy „missre”,
aki nagyon hasonlított az álmaiban megjelenő bárónőre. „A
szép lány igen világosan értésére adta a fiúnak, hogy tetszik neki. Nézte
őt. Soká és kedvesen”. Tekintetét gyakran a fiúra szegezte, aztán hamiskásan
rámosolygott, prédikáció után pedig, amikor mindenki kifelé tódult, a nagy
tolongásban igyekezett Imre közelébe sodródni. Olykor „egészen mellésimult, sőt,
úgy intézte a dolgot, hogy a kezével hozzáérhessen” Imre kezéhez. Néha még „a
szép, meleg csípőit” is odaszorította a fiú derekához.
Dénes Imre pedig
„mint a rák, olyan vörös volt ilyenkor...
azt hitte, eláll a lélegzete, és mindjárt összeesik”.
Arra gondolni sem mert, hogy a lányt megszólítsa. Márcsak azért sem, mert nem
tudott angolul. „De egyébként magyarul se tudta volna kisütni, hogyan is
kel1ene a beszélgetést kezdeni.”
„Telt, múlt az
idő, és gyűlt a pénz. Már írták a levelet haza, hogy nemsokára indulni fognak...”
Imrét a kétségbeesés, hogy hamarosan itt kell hagyni a lányt, gyávábba tette,
mint volt valaha. „Álmában úgyszólván napró1 napra a mísszel karonfogva, úri
ruhában sétálva látta magát. A szájában rövid szárú pipa, a lábán széles talpú
cipő, fején nagy szélű posztókalap. Hallotta a saját hangját, amint angolul
beszél, s a missz hallgatja, megérti őt, és nevetve, évődve, kedveskedve
válaszol.” Ezeknek az álmoknak a hatására megtanult ugyan néhány szót angolul,
de amikor ismét egymás mellé sodródtak a templomi gyülekezetben, „mégse volt
képes kinyitni a szájat”.
„Kétségbeesésében végképp lemondott a megszólítás tervéről. Már csak azt
remélte, hogy elutazásuk előtt va1ami csoda fog történni. Talán a missz egy
vasárnapon el fogja hozni az apját, és a templomból kijövet megállítják majd, és
megkérdezik tőle, akar-e itt maradni és a misszt feleségül venni.” Így képzelte
a dolgot, egyszerűen, mert „Semmi más megoldás nem látszott neki
lehetségesnek”.
A csoda azonban
e1maradt. A hajón „szótlan és közömbös volt”. „Az utolsó három-négy hét emésztő,
tehetetlen reménykedése, várakozása után megnyugvás volt a végső elszakadás is.”
Otthon, Imre
anyjának már az első percben feltűnt a fiú megváltozott viselkedése,
nemtörődömsége, közönye. Elhanyagolta magát, napokon át a szobában tartózkodott,
s heves dühkitörésekkel reagált, ha faggatták. Hiába kínálták, nem nyúlt az
ételhez. „Ült, ült egy helyben, mint egy kuka...
föltett kalappal, mint a hajón”. Akármit beszéltek
neki, nem válaszolt. .
A szülei sokat
tanakodtak, hogy mi leli, aztán megállapodtak abban, hogy „valami fejbaja
lehet”. A nagy szégyen miatt, hogy a fejbaj kitudódhat, nem mertek orvost hívni.
Reménykedtek, hogy majd újra rendbe jön minden, és Imre „a régi jámbor, jó fiú”
lesz megint.
Dénesnét azonban
a hideg rettegés járta át, amikor Imre egy napon szokatlanul vidám hangulatban
elárulta neki nagy titkát, hogy látta a misszt, itt a faluban, egy disznóólban.
Félelmet és nagy nyugtalanságot érzett ennek hallatán, de még mindig nem
fordultak orvosihoz.
Nem várt
kellemetlenséggel végződött a teli disznóölés is, amelyet a fiú, a szülők
számára érthetetlen módon, szeretett volna mindenáron megakadályozni. Amikor ez
végül is nem sikerült neki, többé nem szenvedhette az apját. „Mintha valami nagy
haragosa lett volna, úgy viselkedett vele”, s többé nem szólt hozzá.
A Dénes szülők
mind riadtabban nézték a fiú csillogó szemeit, megrettenve hallgattak furcsa
meséit, nevetését. Végül is nem volt mit tenni, az öreg befogott, és elment a
doktorért. „Az orvos már rövid vizsgálat után kijelentette, hogy bizony a fiú
megháborodott.”
Imre kórházba
került. Hónapok múltak el, de ő nem változott semmit. „Egész nap egy helyben ül,
nem beszél senkivel egy hangot se, hallgat, bámul, néz a levegőbe a szép kék
szemeivel, mint egy tulok, és olykor-olykor nagyokat mosolyog magában. Min
mulat, miért mosolyog, mit hall, ezt nem árulja el semmiképp, hiába faggatják.”
Egy fiatal
doktornak mégis megsúgta egyszer, hogy „üzeneteket kap Amerikából
drót nélküli telefon útján. A szép missz telefonoz neki egész nap.”
Az
elmebetegségek keletkezésének és megértésének egész tünettanát kínalja a fenti
novella. Legfőbb tanulságként mindenekelőtt azt, hogy a bennünk lakozó vágyak
nem ismernek akadályt, s ha vágyaink megvalósulásának, beteljesülésének valami
mégis útját állja, a tartós megrövidítettség különös érzéseket és gondolatokat
fakaszthat fel a lélek mélyéről. Vágyai nyomán Dénes Imre egy új világot teremt
önmagának. Ez az új világ olyan vágyfantáziára épül, amely összeegyeztethetetlen
a parasztfiú mindennapi, földhözragadt életével. A valóságnak ez az átszínezése,
nem teljes tudomásulvétele azonban megint konfliktushoz vezet. Az új belső
világ önhatalmú megteremtése összeütközésbe kerül a mindennapi élet logikájával
és a környezet igényeivel. Dénes Imre vágyteljesülése – a szép missz szerelmének
megszerzése – kétségkívül különös reakciókkal jár együtt, paranoiás képzetekben,
vonatkoztatási kényszerben jut kifejezésre, amit a környezet elmebetegségként
könyvel el.
A valóságot, a
realitást egyébkent mindannyian átformáljuk valamelyest. Érdeklődésünk iránya,
figyelmünk, emlékezetünk mind belső késztetéseinknek, vágyainknak van
alárendelve. Így nem egyformán veszünk tudomást mindenről, ami a valóságban
történik. Azt észleljük elsődlegesen, ami valamiért megérint bennünket, s ami
valamilyen formában összefügg vágyelemeinkkel.
A valóság
átszínezésének legszebb példái egyébkent épp a szerelemmel és a szexuális vágy
különböző szublimációival állnak összefüggésben. Milyen fájdalmas és gyötrelmes
folyamat álmainkat leszállítani a valóság szintjére, a szerelem és érzékiség
borzongató nyugtalanságát odaszelídíteni a mindennapi élet sekélyes cselekvési
teréhez. Hogy ez mennyire nem megy simán és egyszerűen, milyen sajátos lélektani
helyzeteket teremt, Csáth zseniálisan tudta megjeleníteni műveiben. Írásai tele
vannak a belsőlázadó erők tobzódásával, a pszichés struktúra regresszív
felbomlásának eseteivel.
A bennünk
megjelenő, felsejlő vágyak miatt szüntelenül konfliktusba kerülünk önmagunkkal
és környezetünkkel. Ahhoz, hogy ennek a konfliktusnak a feszültségét
csökkentsük, meg kell zaboláznunk ösztöneinket, meg kell tagadnunk belső
késztetéseinket. A közvélemény azokat az embereket tartja „normálisnak”, akiknek
ez maradéktalanul sikerül. Akik megtanulják gúzsba
kötni érzékeiket, nem hagyják almaiktól és vágyaiktól
elárasztani – s így a realitástól elszakadni képzeletüket.
A realitásnak ez
a nagyfokú tisztelete azonban olykor túl nagy árat követel magáért. Vágyaink
elfojtásában sokszor odáig kell menni, hogy ennek nyomán teljes affektív
tompaság lép fel: érzéktelenné és részvétlenné válunk magunkkal és másokkal
szemben. A lélek nyugalmát ennek ellenére sem sikerül mindig megteremteni. Sőt,
a valóság ilyen mérvű tisztelete már kórformába torkollik: szakadást idéz elő az
én és a külvilág között. Akiket mi „neurotikusoknak” mondunk, azok mind emiatt
szenvednek.
Freud a
neurotikus helyzetet úgy interpretálja, hogy „felettesénünk” összeütközésbe
kerül „ösztön-énünkkel”, míg ellenben az „én” és az „ösztön-én” közötti
konfliktus pszichotikus tüneteket eredményez. Mindezt úgy is mondhatnánk, hogy
„a neurotikus számára a realitás van hatalmon, a pszichotikus számára az ösztön
a mérvadó” (Nemes Lívia: Pszichotikus konfliktus és realitás. Bp. 1986/4.
Kézirat). A neurotikus engedelmes a valósággal szemben, fél tőle, menekül előle.
A pszichotikus viszont, mivel vágyait nem képes feladni, átépíti a realitást.
Önkényes módon új realitást teremt magának, és ebben az önkényesen teremtett
valóságban már korántsem olyan megbotránkoztatóak vágyai, mint a régiben.
A pszichotikus
közvetlenül tagadja a valóságot, megpróbálja azt egy más valósággal
helyettesíteni. A neurotikus, vele ellentétben, inkább rnegtagadja saját
vágyait, igényeit. Nem tagadja a valóságot, de mivel saját belső késztetéseiről
nem akar tudomást venni, mégis ezt teszi, menekül a realitás egy része elől.
Öngyilkosságát
követően már az első nekro1ógok egyike (Szaulich Antal: Cáth Géza. Magyar
Újság - Bácskai Hírlap, 1919. szeptember 14.) Csáth „neuraszténiás lelkével”
hozza összefüggésbe a csapongó zseni érzékeny, egzaltált személyiséget, és belső
lázadozásba felőrlődő, végül tragédiába torkolló életét. Ritka szenvedélyű
lelkének ingerlő titkát azóta is
sokan a „neuraszténiában” sejtették.
Minő tévedés.
Csáth különleges novellái sejtelmes álomszerűségükkel, mesehangulatukkal, az
idegekhez szó1ó erotikus motívumaikkal, amelyek rendre valamilyen fantasztikus,
fájó, beteges vágykiélés története köré fonódnak, nem neurotikus lélekre
vallanak. De alkati sajátosságai: temperamentuma, gondolkodása, érzései,
beállítódása is ellene szólnak a neurózisnak. Csáth, mint író és ember, nem
menekül a realitás elől. Ellenkezőleg. A valóságot mindig éppen ott piszkálja
meg, ahol az feszültségeket rejt, ahol törékenynek
bizonyul. Freudi terminológiával fogalmazva az „ösztön-én” világa
foglalkoztatja, életét és munkáit a vágy uralja. Érzéseit, amelyekből az
életöröm igenlésének bár szokatlan szándékai világlanak ki, nem elfojtani
igyekezett, hanem nagy művészi tehetséggel és szakmai tudással színes, eleven
történetekbe ágyazta. Azzal, hogy így mindent az öntudat szintjére emelt,
tulajdonképpen bonckés alá vette, nagyítóüveg alá tette önnön lelkét. Mindezt
természetesen nem tehette meg a freudi „én” tiltása, azaz az érvényes társadalmi
konvenciók megszegése nélkül, ami nem kis feszültséggel jár. Mi ezt a
feszültséget erezzük ki életéből és műveiből, ez érint meg bennünket, is
ezáltal nyílik rá szemünk az élet vágyfantáziáktól
benépesített süllyesztőjébe, abban a köznapi élet által megtagadott, elátkozott,
buja, illatos világba, amely megcsapta és fojtogatta Dénes Imre lelkét is azokon
a párás, fülledt téli éjszakákon, „amikor valami különös érzés fölébresztette
álmából”.
A pszichotikus
feszültség Csáthtal sajátos sorsszerveződési irányt vett. Ám sorsa és művei
által megjelenített konfliktus aló1 nem vonhatja ki magát senki emberfia sem. A
kérdés, a maga általános érvényében így merül fel: Vágyaink szorításában élve
miként lehet a túlzott engedelmesség (a valóságtól való rettegés) és az önkényes
átépítés (a valóságmegtagadás) veszélyét elkerülni? .
Melyik a valódi
élet? Az-e, ami simábbnak látszik, de örömtelenebb, vagy az, amelyik ábrándokba
mosódva, több vágyat, érzést kínálva, a realitáson túl van?
A pszichológia
tudja rá a választ, ezt azonban a mindennapi életben nehéz realizálni. Az
optimális az volna, ha az ember mindkét vonást egyesítené magában: tisztelettel
viszonyulna a realitáshoz, de azt nem szívesen venné tudomásul, ezért annak
megváltoztatásán fáradozna. Nem úgy, persze, mint a pszichotikus, hogy egy
kedvére való belső világot épít fel a maga számára, hanem külső
munkateljesítmény formájában, a társadalmi körülmények megváltoztatásával.
Már Freud
feltételezte, hogy a realitás átalakítása ellen a valóságban heves ellenerők
működnek, illetve hogy az elutasított valóság midig
újra rákényszeríti magát a lélekre. Az emlékezetcsalódások, kisebbnagyobb
tévképzetek, hallucinációk stb. által összefogott új valóság megteremtése ezért
sziszifuszi munka, a valóság lerombolja, szétzilálja a hamis realitást a
fejünkben. Emiatt az állandó szorongás azoknál, pszichózisban szenvednek. De a
neurotikusok sem tudják tartósan elfojtani a valóság bizonyos – őket irritáló –
mozzanatait. Belső késztetéseik újra és újra felerősödnek, s ezek elfojtassa
folyamatosan nagy energiát von el tőlük. Olyan
energiát, amelyet a pszichotikusokkal együtt, a valóság munkával való
átalakításába fektethetnének.
A munkának és
kapcsolatainknak az egészséges életvitel szempontjából kulcsszerepe van. Olykor
a pszichotikus személyek is megpróbálnak a külvilág felé fordulni: intenzív
emberi kapcsolatokat kialakítani, törekvéseiket hasznosítani. Ezek a kapcsolatok
azonban, amelyek felszínesen nézve a dolgokat, érdeklődésnek, melegségnek,
odafordulásnak tűnnek számunkra, valójában a pszichotikus beteg speciális
igényeinek a kifejeződései és az a szerepük, hogy a valóságot képviseljék a
pszichotikus konfliktusban. A pszichotikus személy megpróbálja alkalmas
személyeken keresztül kiélni tilosnak ítélt ösztöntörekvéseit, vágyait, és
ugyanakkor büntetni is azokat kiélt ösztönkésztetéseiért. Ezzel a manőverrel
növelik narcisztikus és szadomazochista tendenciaiakt, s
ezáltal mind melyebb regresszióba kerülnek. A Csáth-novellák java a
pszichotikus kapcsolatok bizarr, viszolyogtató végkifejleteiről szól: nemi
erőszakról, gyilkosságról, szadista vágykiélésről, vérfertőzésről,
hullagyalázásról.
A pszichotikus
konfliktus átvételére alkalmas kapcsolatok mellett elősegítheti a pszichés
egyensúly fenntartását, illetve a pszichotikus összeomlás elkerülését a vallás,
megszállott politikai, művészi tevékenység. A művészek, színészek,
szektaalapítók stb. gyakran tisztában is vannak vele, hogy azért kapaszkodnak
munkájukba, barátaikba, híveikbe, mert csak ezek réven tudják úgy-ahogy
felszínen tartani magukat. S ha bármilyen ok miatt tevékenységük feladására
kényszerülnek, vagy elvesztik a számukra kapaszkodót
jelentő kapcsolatokat, izgalmi állapot és pszichotikus epizód lép fel eletükben.
Ilyesmi
nyilvánvalóan Csáth életében is többször fellépett. Művészi munkájával,
sokoldalú tevékenységével tulajdonképpen sokáig ki tudja védeni a pszichotikus
konfliktus elmélyülését. Írói munkásságának ugyanis nemcsak az a célja, hogy a
vágy szikráival bevilágítsa a lélek melységeit, a tudattalan sötét titkait, s
ezzel elszórakoztasson bennünket, hanem a művészi megjelenítés, egyúttal
szublimáció is a vágykiélés sajátos formáját jelenti. És ha a „verejtékes munka”
nem állt volna oly távol tőle, ha jövőjét tervezgetve nem kényelmes fürdőorvosi
állásról álmodozik, elegáns ruhákról, külföldi utazásokról, úri kedvtelésekről,
ha túljutva az első irodalmi sikereken, a kevés, de hatásos irodalmi művekhez
fűzött vérmes reményei helyett vállalni tudta volna azt a termékeny
feszültséget, amely a nagy életmű létrehozásához szükséges, talán sikerült volna
balsorsát elkerülni.
Csáth azonban –
és ezt Dér Zoltán nagyon jól látja – ahelyett, hogy alárendelte volna életét a
munkának, az alkotás gyötrelmeinek, a teljes élet hiányából fakadó szorongását
mesterségesen teremtett gyönyörrel – morfiummal – akarta megszüntetni. S amikor
ez „sikerült” neki, nemcsak a leendő nagy művek létrehozását szolgáló termékeny
feszültséget szüntette meg, hanem érzékenysége, szenvedélye, sebzettsége is
ellenőrizhetetlen hatalommá növekedett fölötte. A "védtelenség" a pszichotikus
konfliktust felerősíti benne, és az összeomlás elkerülhetetlenné válik.
Nyilvánvalóan
sokszor küzdött a feltolakodó gondolat ellen, hogy tulajdonképpen „elmebeteg”,
mint ahogy szenvedett annak a gondolatától is, hogy ambíciói kielégületlenek
maradnak, és nem sikerült neki egészében megismerni és végigélni az életet.
G. kisasszony naplója, illetve Az
elmebetegségek psychikus mechanismusa címmel, alig huszonöt éves korában
megírt tanulmánya, is sok mindenben alátámasztja ezt a feltevésünket. G.
kisasszony kórtörténete ugyanis nemcsak Csáth „soha
meg nem írt regényeit helyettesítő olvasmányul” kínálkozik számunkra, ahogyan
azt Mészöly írja a könyv újabb kiadásához fűzött Előszavában, hanem Csáth
legteljesebb önanalízise is, amelyben közvetlen utalások formájában vagy
áttételesen kulcsot ad kezünkbe életérzéseinek és életfilozófiájának
megértéséhez.
Mészöly Miklós
úgy véli, hogy G. kisasszony kórtörténete és Csáth
személyisége között sajátos negatív analógiára kell gondolnunk. „Csáthot
éppen azért érintette mélyebben G. kisasszony
naplója, mert a kisasszony, és saját lét- és életélménye között túlságosan is
pontos volt a motivációk ellentéte” – írja. (Csáth Géza: Egy elmebeteg nő
naplója. Magvető Könyvkiadó, Budapest, 1978. 17.)
.
Szó sincs erről.
Az analógia nem fordított: Csáth önmagát elemezte, s ha úgy tetszik, egy kicsit
mindannyiunkat.
G.
kisasszony tele volt ambícióval, tudásszomjjal.
Hírnévre vágyott, szeretett volna sokat tudni, valami „világraszólót” alkotni,
hogy meggazdagodva gondtalan, kényelmes életet tudjon a maga szamara
biztosítani. Ehelyett beteg édesanyját kell ápolnia, állandó rettegésben, nehogy
elkapja tőle a tüdőbajt. Félelmi neurózisban szenved hosszú éveken át,
hipochondriás gondolatok gyötrik.
Akárcsak Csáth
Géza életrajzát olvasnánk.
Az élet
előrehaladtéval mind több a baj, a perspektívák mind szomorúbbak. G.
kisasszony elveszti anyját, aztán apját is. Magára
marad. Hamarosan megjelenik azonban egy „idősebb úr” a láthatáron, aki házasság
révén anyagi biztonságot tudna neki nyújtani. G. kisasszonyt
azonban szerelmi vágya egy másik férfi felé húzza.
Mit tegyen? Ha
szívére hallgat, szegénység vár rá egész eletében. Ha viszont a házasságot
választja, szerelmi vágyairól kell lemondania. A konfliktus, minthogy G.
kisasszony egészében szeretne ismerni, élvezni és
végigélni életet, nem kínál megoldást. Különösen azt követően, hogy a
fiatalember (aki éppen olyan vágykép G. kisasszony
fejében, mint a „missz” Dénes Imréében) váratlanul eltűnik a színről. Ekkor G.
kisasszonyt, immár egy „idegen erő”, rá akarja venni,
hogy hozzámenjen az „idős” kérőhöz. Majd később teljesen ennek az „idegen
erőnek” a befolyása alá kerül, pontosabban egy ördögi „Lény” kezdi üldözni, s
mindenféle szemérmetlen dolgokra akarja G. kisasszonyt
rávenni.
Az üldöztetési
téves eszme kialakulásával egy csapásra „megoldódik” a konfliktus. Önmaga és
mások előtt sikerül G. kisasszonynak megőriznie
lényének kivételes szemérmességet, pszichózisa ugyanakkor lehetővé teszi számára
„buja” és „erkölcstelen” vágyainak kiélését. Amire az élet nem kínál
lehetőséget, azt a „Lény” teszi meg vele képzeletében.
Csáth G.
kisasszony kórtörténetének elemzésével a továbbiakban
helyénvalóan arra próbál rámutatni, hogy a pszichózis egy jobb híján kínálkozó
„megoldás” valamilyen feloldhatatlan konfliktusra. „A
pszichotikus az üldözötthöz hasonlít, aki a tűz elől a vízbe ugrik” – írja. (I.
m. 51.)
Alapvetően
azonban már ebben a munkájában is, akárcsak évek múlva a Dénes Imrében, a
vágy sorsa izgatja. Hogy mi történik velünk, ha a vágyaink, hajlamaink szerinti
életre nem nyílik módunk? Igaz-e, hogy az egészséges és sikeres élethez bizonyos
dolgok elfojtására vagy elhallgatására, azaz bizonyos fokú önmegtagadásra,
szemérmességre van szükségünk? Csáth helyesen azt állítja, hogy azok az emberek,
akik nem vállalják vágyaikat, akik elfojtják, megtagadjak azokat, súlyos árat
fizetnek hazugságukért. A neurózisok, fóbiák, depressziósok, lelki meghasonlások
stb. mind ebből a hazugságból fakadnak. Csáth külön munkában szeretett volna
foglalkozni az úgynevezett „fiziologikus neurózisokkal”, de ez a mű sajnos nem
készült el. Ebben a munkájában talán –megelőzve korát – a pszichoszomatikus
betegségek példáján is igazolta volna, hogy miért célszerűbb vállalni önmagunkat
(érzéseinket, gondjainkat, félelmeinket, vágyainkat), mint hazudni saját
magunknak.
Tudjuk, hogy ő
maga ezen a téren mennyire nem tűrt megalkuvást. Sajátos tárgykörű és
atmoszférájú írásai mellett szakmunkája is azt példázza, hogy leplezés nélkül
vállalt minden érzést és gondolatot magában. Sokszor a képtelenségig
következetes volt ezek „leleplezésében” és kendőzetlen bemutatásában. Ez az
önmegsemmisítő következetességgel vállalt magatartás abból a meggyőződéséből –
filozófiai alapállásból – fakadt, hogy vágyaink feladása egyet jelent önmagunk
feladásával. G. kisasszony sem akkor jajdul fel
igazán, amikor a „Lény” szemérmetlenkedik vele – hisz valójában gyönyörködik
szexuális „üldöztetésében” –, legfájóbb sérelem akkor éri, amikor ez a fantom
„arra törekedett, hogy gyökeresen kiirtsa” a vágyakat belőle. Ez volt az, ami
„irtózatosan fájt, akárcsak az élet legmélyebb gyökereit tépte volna ki
belőlem”. (I. m. 62. o.)
Hallgassunk hát
Csáthra, aki a legteljesebb vágyteljesülést keresve, a „jó” és „rossz”
kategóriák feladására, a hagyományos viselkedésnormák megkérdőjelezésére biztat
bennünket? Nehéz vállalkozás volna ez, hiszen joggal rettenünk vissza a test
gyönyöreinek attó1 a megtapasztalásától, amire a Csát-novellák hősei
vállalkoznak előttünk. Másfelől az is bizonyos, hogy a hétköznapi világ
fedhetetlen erkölcsére sem lehet hagyatkozni. Hiszen amennyiben a
morális tiltásokat következetesen betartjuk, annak
eredménye a szexualitásban, neuraszténiában, morális szadizmusban jut
kifejezésre.
A különböző
kívánalmak, a belső és külső normák Csáthnál nem fértek egyetlen valóságba
össze, bármennyire is egyetlen élet járulékai voltak ezek. A kegyetlen,
szorongató valóságot neki sem sikerült mohó életigenlésével, belső
késztetéseivel, vágyaival összeegyeztetni.
Csáth harminckét
évesen, tragikus hirtelenséggel megszakadó élete az ösztön és tudat, a vágy és
realitás olyan konfliktusait szikráztatja fel, amely rávilágít az ép és kóros
pszichés működés hátterére, s ráhangol bennünket egy kis sorselemzésre. Csáth
dilemmáját ugyanis, ti. azt, hogy milyen választási
lehetőségeink vannak, ha saját belső késztetéseink, és a valóság között ellentét
merül fel, mindannyiunknak meg kell magunkban válaszolnunk.
(Első
megjelenési helye: Üzenet, 1987. január-március, XVII. évfolyam, 1-3. szám)
|