VAJDASÁG: NÖVEKVŐ ESÉLYEK - NÖVEKVŐ VESZÉLYEK,
avagy az átalakulás paradoxona
A beszélgetés résztvevői: HÓDI SÁNDOR pszichológus, a tudományok doktora és
VÉKÁS JÁNOS újságíró - mindketten a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége (VMDK)
alelnökei.
Ada, 1991. április 6.
S. I.: Nem tudom, hogy egyetértenek-e vele, vagy sem, de Magyarországon hosszú
ideig tartotta magát az a vélekedés, hogy – legalábbis a magyar kisebbség
vonatkozásában – Jugoszlávia példásan oldotta meg a nemzetiségi kérdést. Újabban
már lehet hallani nehézségekről, és hát egy-két éve szó esik a „fordított hideg
napokról”, az 1944-1945-ös vérengzésekről is. Tehát most vannak problémák,
korábban is voltak problémák. És közben? A negyvenes évek közepe és a nyolcvanas
évek vége között valóban példásan rendezett volt a magyar kisebbség helyzete?
Nem voltak nemzeti sérelmek, nem volt nemzeti elnyomás?
V. J.: Jugoszláviában sajátos módon nyilvánult meg a nemzeti elnyomás. Méghozzá
úgy, hogy a nemzeti érdeket, a nemzeti érzést ideológiai szurrogátummal
igyekeztek felcserélni. Arra törekedtek, hogy egy domináns eszme és egy domináns
ember segítségével valamiféle új jugoszláv nemzetet teremtsenek meg az
önigazgatás leplébe burkolt, de lényegében bolsevista, sztálinista társadalmi
modell alapján. E célt természetesen nem érték el; sem az eszme, sem a
személyiség nem volt annyira erős, hogy hatása tartós lehessen.
Jugoszlávia rendkívül összetett államközösség, kialakulásának pillanatától
kezdve a mai napig. Nemcsak különböző nemzetek élnek együtt ebben a térségben,
hanem egészen különböző vallások, kultúrák, gazdasági szerkezet. A titóista
modell bukásával ezek a különbségek, ezek az addig elfojtott ellentétek
felszínre jöttek. E rendszer már a Jugoszláv Kommunisták Szövetsége uralmának
időszakában válságba jutott, s az egyes köztársaságok politikai vezetőségei,
pártvezetőségei erre úgy reagáltak, hogy legitimitásukat a saját nemzetük
érdekeire hivatkozva kísérelték meg helyreállítani. E törekvésük a policentrikus
etatizmusok kialakulásához vezetett. Megtörtént a decentralizáció, de nem
történt meg a demokratizálódás, nem történt rendszerváltás. A kelet-európai
változások során világossá vált, hogy Jugoszlávia is rendszerváltás előtt
áll.
S. J.: Ha jól értem, nem arról van szó, hogy a tényleges nemzeti törekvések
feszítették szét az állami egységet, hanem arról, hogy az egyes oligarchikus
csoportok egymás közötti harcában vált fontos eszközzé a nemzeti érdekekre való
hivatkozás.
V. J.: Világos. Egyértelmű, hogy a policentrikus etatizmus lényege az
oligarchiák kialakulása volt. Ezek eszközként használták fel a köztársaságok,
nemzetek közti vélt vagy valóságos érdekkülönbségeket, hatalmuk legitimitásának
megalapozásához. Nos, hogy az imént félbeszakadt gondolatmenetet folytassam:
Jugoszlávia tehát rendszerváltás előtt állt, s ezzel együtt felvetődött magának
az állami egységnek a kérdése is. Az világos volt, hogy a titóista párt és az
önigazgatású szocializmus ideológiája már nem tarthatja össze az országot. A
rendszerváltás megkövetelte, hogy kíséreljék meg új alapokra helyezni a
jugoszláv közösséget. Most, amikor az egyes köztársaságok vezetői Jugoszlávia
jövendőbeli berendezéséről tárgyalnak, nemzetállamiságuk megszilárdításával
igyekeznek kedvezőbbé tenni pozícióikat, számolva az ország szétesésének
lehetőségével is, ami tovább szítja az érdekellentéteket. Szerbia abból indul
ki, hogy helyzeti előnye az ország szinte egész területén élő szerbek relatív
többségéből ered, tehát erre alapozva szerezhet domináns pozíciót a „harmadik”
Jugoszláviában. Ugyanezért viszont az ország szétesése a szerbeket érintené a
legsúlyosabban, mert még a magyarokénál is nagyobb százalékuk élne országukon
kívü1. Az új nemzeti programot első ízben néhány évvel ezelőtt a Szerb
Tudományos és Művészeti Akadémiában készült Memorandumban fogalmazták
meg, valamivel Slobodan Milošević politikai pályafutásának felfelé ívelése
előtt. Ez a törekvés azonban nem vezethet semmiféle integrációhoz, csak a többi
délszláv nemzet kohézióját erősítheti a szerb dominanciával szemben, amelyről
tapasztalataik voltak már a két háború között is. Így jutottunk el oda, hogy az
egyes oligarchiák által szított nemzetségi összetűzések a polgárháború szélére
sodorták az országot.
S. J.: Érthetem úgy fejtegetéseit, hogy a szerb nacionalizmus feléledésének
következtében romlott meg a vajdasági magyarság helyzete?
V. J.: Nem érzem egészen pontosnak ezt a megfogalmazást. A magyarok helyzete
korábban sem volt jó, bár a vajdasági magyarságot hosszú ideig nem kimondottan a
nemzeti elnyomás sújtotta, hanem azt mondhatnám, hogy az elnemzetietlenítési
politika, amely egyértelműen a kisebbségnek okozta a legtöbb kárt. Az
úgynevezett integrális önigazgatás koncepciója nevében megakadályoztak
mindenféle, nemzeti alapon álló szerveződést. Ennek természetes velejárója volt
a szerb – illetve akkor még úgy mondtuk, hogy szerb-horvát – előretörés.
Ne feledjük ennek előtörténetét, mintegy előkészítését sem. Tudjuk, hogy a
vajdasági magyarság számára a háború azzal fejeződött be, hogy több tízezer
ártatlan magyart kivégeztek. Most már egyértelműen feltételezni lehet emögött
azt a szándékot is, hogy megváltoztassák az etnikai arányokat a Vajdaságban.
Akkor telepítették ki a németeket, és tömeges atrocitások voltak a magyarsággal
szemben. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a szervezett betelepítések sorozata.
Igaz, mindez viszonylag rövid ideig tartott, ám következményeit most is érezzük.
Egy ideig létezett nemzeti alapon vertikális szerveződés, majd
párthatározatokkal megszüntették. Legfeljebb látszatszervezetek maradtak,
akárcsak Romániában. Még a jugoszláviai magyar nyelvművelő egyesületet is
megszüntették 1971-1972-ben. Így mondom, hogy megszüntették, bár valamilyen
csökevénye névleg még ma is létezik.
S. I.: Mi volt az indoklás?
V. J.: Az, hogy az integrális önigazgatás keretében kell megoldani a kisebbségi
kérdést. Tehát nem valamilyen különálló intézményrendszert kiépíteni, hanem a
társadalmi lét minden területén biztosítani bizonyos fajta egyensúlyt. Ez a
gyakorlatban nem hozott eredményt. Sok egyéb mellett a rendkívül gyors
asszimiláció bizonyítja ezt. A vajdasági magyarok száma 1961és 1971 között öt
százalékkal csökkent, 1971 és 1981 között Újabb tíz százalékkal, az utóbbi tíz
évben pedig majdnem tizenkét százalékkal. És ez csak az egyik következmény. Még
aggasztóbb – ha az előbbi adatok nem lennének eléggé aggasztóak –, hogy az
intézményrendszer leépülése ennél is gyorsabb volt. Az anyanyelvükön tanuló
diákok száma gyorsabb ütemben csökkent, mint ahogy az asszimiláció nőtt. A
magyarság csúcsintézményeire prezentáltak ország-világ előtt, de nem nyúltak a
vajdasági magyarság sorskérdéseihez. Például húsz évig nem jelent meg róluk
demográfiai tanulmány.
S. J.: És mivé, kivé váltak, hová tűntek a magyarok? Jugoszlávok lettek? Szerbek
lettek? Netán nemzeti tulajdonságok nélküli emberré váltak, vagy eltűntek ezek
az emberek?
H. S.: Épp ezekben a napokban folyik a népszámlálás, a népesség összeírása, és
nagyon-nagyon türelmetlenül várjuk az eredményeket, mert a kérdésre válasz
ezekből szűrhető majd le. Tudniillik az 1981-esnépszámlálás szerint a Vajdaság
összlakosságán belül a „jugoszlávok” számaránya már tizenhárom és fél százalékot
tett ki, vagyis a szerbek és a magyarok után ez volt a legnépesebb csoport.
S. I.: Ez vajdasági specialitás volt?
H. S.: Nem volt vajdasági specialitás, de a Vajdaságban és általában a vegyes
lakosságú településeken arányában nagyobb méreteket öltött, mint másutt. A
homogénebb nyelvterületen mérsékeltebb volt az úgynevezett jugoszláv
nemzetiségűek számarányának növekedése. Érthető, hiszen ez egy politikailag
konstruált identitáskategória, amely abból a feltételezésből indul ki, hogy az
országnak mind a huszonhárommillió polgára előbb-utóbb jugoszlávvá válik. Nem
arról van szó, hogy ilyesféle nemzettudat mint modell nem létezik. Bár csikorog
a hasonlat, de hát milyen a svájci nemzet, milyen az amerikai nemzet? Hányféle
nép és ember fér meg emögött? Volt tehát egyfajta hivatkozási alap, de emögött
azért tulajdonképpen egyértelmű elszerbesítés rejlett. Tehát a „jugoszlávság”
mögött az volt: beszélj szerbül, és vállald a „jugoszlávságot”, ami mégis
könnyebb, mint a nagyszerb eszmével való azonosulás, de egyúttal lehetőséget
biztosít az egyéni karrier számára. Megnéztem: a magukat jugoszlávnak vallók
társadalmi státusa összehasonlíthatatlanul magasabb volt az átlagnál. Magasabb
beosztás, magasabb iskolai végzettség. Igazgatók, politikusok, üzemvezetők,
bankszakemberek, katonatisztek stb.
S. J.: A szerbek és a jugoszlávok között is létezett-e különbség?
H. S.: Hogy annyira jelentős lett volna, azt nem mondom, de tény, hogy
egy szerb katonatiszt vagy bankszakember, ha Horvátországba vagy Szlovéniába
helyezték, a jugoszláv orientáltságával tüntetett. Ennek az
identitáskategóriának a tömeglélektani hatása az volt, hogy bárki, aki kicsit is
elbizonytalanodott vagy frusztrálttá vált nemzeti hovatartozás vonatkozásában,
felvállalhatta, és teljes menedéket, biztonságot, politikai hátteret is kapott
általa. Sőt, kialakult egy olyan hallgatólagos követelmény, amiről sohasem
írtak, nem beszéltek, de mindenkiben elevenen élt, hogy az igazán megbízható,
jó, lojális emberek természetesen jugoszlávok. Ha valaki – nemcsak kisebbségi
magyar, albán, hanem horvát, szlovén is – fontosnak tartotta saját nemzeti
identitását hangsúlyozni, ez bizony az elmúlt évtizedekben nem vetett rá
feltétlenül jó fényt. A jugoszláv orientáltság nagy perspektívát kínált, és így
a magyar népesség köréből is nagyon sokan cseréltek identitást, mintha ruhát
váltottak volna. Ez az egyik összetevője ennek a – nevezzük úgy –
népességcsoportnak.
A másik a vegyes házasságok. A Vajdaságban minden harmadik-negyedik házasság
vegyes házasság. Ez az arány érzésem szerint magasabb annál, mint ami a
többnemzetiségű tájakon élő emberek között szokásos. Nem mintha kizárólag az
endogám házasságoknak lennék híve, de hát tény, hogy egy szabad, demokratikus
országban, ahol több nép él egymás mellett – akár Amerikában, akár Svájcban –,
ennél alacsonyabb a vegyes házasságok aránya. A tendencia különösen akkor
szembetűnő, ha megvizsgáljuk, kik kötöttek vegyes házasságot. Az elemzések
szerint a vegyes házasságok a középiskolát végzett magyar nők körében a
leggyakoribbak. Nagy részük szerb középiskolát végzett, kitűnően elsajátította a
szerb nyelvet, és így a nyelv nem jelentett számára akadályt, viszont a többségi
nyelvű családokba bekerülni nagyobb távlatot kínált, mint megmaradni
kisebbséginek. Annál is inkább, mert az elmúlt évtizedekben a magyar kisebbség
megállíthatatlanul megindult a deklasszálódás útján. Társadalmi rétegzettsége
kedvezőtlenebbé vált, más népekhez, nemzetekhez viszonyítva duzzadt, növekedett
az alacsonyabb végzettségűek száma. Legfeljebb valamilyen jó szakmát tudtak
elsajátítani a magyar ajkúak, számarányukhoz viszonyítva hihetetlenül kevés a
főiskolát, egyetemet végzettek aránya. A Vajdaságon belül a magyar népesség
számaránya tizennyolc százalékot tesz ki hivatalosan, körükben az egyetemet és
főiskolát végzettek aránya kettő-kettő és fél százalék.
S. I. : Ennek mi az oka?
H. S.: Az, hogy egy szerb, horvát vagy szlovénszámára az anyagi-gazdasági,
intellektuális okokon kívül nem volt probléma bejutni egy főiskolára, a magyar
nyelvűek számára viszont nagyon nehéz volt. Nekünk nincsenek magyar
felsőoktatási intézményeink, kivéve egyetlenegy magyar tanszéket, amely
tizenvalahány tanárt képez évente. Hiányzik tehát a magyar felsőfokú képzés. És
ugyanakkor tudatosan, tervszerűen – sajnos mind jugoszláv, mind magyar részről –
adminisztratív intézkedésekkel meggátolták, hogy magyarországi felsőoktatási
intézményekbe kerüljenek át azok, akik tovább szerettek volna tanulni – úgy,
mint az egy időben szokásos volt, amikor százával mentek át önköltséges alapon
egyetemet-főiskolát végezni. Ez is bizonyítja, hogy nálunk nagyon rafinált,
nagyon tudatos elnemzetietlenítő, asszimilációs politika folyt. Hiszen épp az
értelmiségiektől akarták tudatosan, tervszerűen megfosztani a kisebbséget, ami
majdnem teljes mértékben sikerült is.
S. I.: Érdekes, hogy Romániában az asszimilációs nyomás drasztikusabb volt, mint
Jugoszláviában, és ott a magyarság társadalmi mobilitásában nem volt ilyen
törés. Nincs más oka is e tényleg feltűnő jelenségnek?
H. S.: Persze, hogy van. A Vékás János által felemlített 1944. őszi, 1945
eleji atrocitások, a magyarság tömeges lemészárlása együtt járt az itt élő
magyar értelmiség szinte teljes felszámolásával. Megölték őket, vagy
meglehet, elmenekültek. Nem maradt egy maroknyi írástudó ember, értelmiségi,
s aki maradt, az a történtek után nem mert kisebbségi sorsot vállalni. Ha
nem szerb, akkor „jugoszláv” lett a nagy részük.
S. I.: De milyen volt a „jugoszláv” ember? Nemzeti értelemben semleges, afféle
„tulajdonságok nélküli” ember, mint Musel „osztrák” hőse?
H. S.: A különbség nagyon lényeges, mert itt a „jugoszláv” fedőnév mögött nagyon
kitapinthatóan jelen volt a szerb dominancia igénye. Itt senkinek sem volt
kétsége arról, hogy ez valójában mit jelent. Ha e „jugoszlávvá” válás
tendenciája érvényesült volna vagy érvényesülne, akkor azt jelentené, hogy
elszerbesedik az ország.
S. I.: Talán nem Önöktől, hanem saját magamtól kellene megkérdeznem, de mégis
felteszem a kérdést: Mi lehet az oka annak, hogy a Jugoszláviában zajló
asszimiláció nem keltette fel még Magyarországon sem a figyelmet? Miért nem volt
érzékelhető e konfliktus súlyossága? Tompák lettünk volna?
H. S.: Hát igen, különbséget kell tenni a dolgok megjelenési formája és a
tényleges történések között. Azt hiszem, hogy a kezdetek kezdetén a konfliktusok
legalább oly mértékben, ha még nem drasztikusabban jelen voltak, mint Romániában
vagy Csehszlovákiában. De amíg ott a nyílt politikai represszió óhatatlanul
kiváltott egy érzelmi, tudati ellenállást, megkeményített és összekovácsolt egy
politikai magatartást, nálunk a nemzettudat szétverésével és azzal a perfid
asszimilációs politikával elkerültük a nyílt politikai arroganciát, repressziót.
Miután itt lehetetlenné, távlattalanná tették a kisebbség számára a létezést, az
emberek egyszerűen fogták magukat és kivándoroltak. Olyan iszonyatos ütemben
települtek ki és költöztek el innen a magyarok, hogy ehhez képest az erdélyi
exódus...
S. J.: És hová mentek?
H. S.: Kanadától Ausztráliáig, az Egyesült Államoktól az NSZK-ig,
Svédországtól
Franciaországig, Fokföldtől Dél-Amerikáig, szóval mindenütt ott vannak. Egész
bánáti falvak települtek át Ausztráliába, Kanadába. Amit mi szabadságként
könyveltünk el, a sorompók felnyitását, az a menekülés szabadsága volt; hiszen
már akkor, több millió munkanélküli volt az országban. Volt tehát konfliktus,
csak nem nyilvánulhatott meg. És itt van a mi vajdasági értelmiségünk politikai
felelőssége. Amíg ők azzal büszkélkedtek, kérkedtek az akkor még erősen Moszkva
befolyása alatt lévő Pest és a magyarság előtt, hogy itt micsoda avantgárd
dolgokat lehet megírni és csinálni, és hogy ehhez képest kutyafüle mindaz, ami
Pesten történik, mert itt van az igazi Európa – ezzel a képmutató hazugsággal
elfedték a valódi történéseket, és elhallgattatták azokat, akik megpróbáltak
rámutatni erre a kétségbeejtő helyzetre. Hogy itt a magyarság kihalása húsz éve
megállíthatatlanul tart.
S. I.: E furcsa tolerancia – hogy a marcusei szóösszetételt használjam: a
represszív tolerancia – mögött valóban egy tudatos stratégia bújt volna meg?
H. S.: Én merem mondani, hogy igen. Mert mi más indokolná, hogy egy kis
nép – alig ötszázezer ember – ne kapja meg a jogot, ha másra nem, hát kulturális
érdekszervezetének létrehozására? Valóságos szentségtörés volt, ha valaki szóba
hozta a kisebbségi nemzet gondolatát. Tudatosan megakadályozták, hogy a magyar
kisebbség közösséggé formálódjon, hogy a közösségi tudat megjelenjen, akár
csíráiban is. Egyenként jelen lehettünk, közösségként nem. Emögött politikai
tudatosság rejlett. Hiszen a szervezkedésért zaklatás, börtön járt. Ha ez igazán
liberális és jóhiszemű kisebbségpolitika lett volna, akkor megadta volna nekünk
az önszerveződés lehetőségét legalább kulturális vonatkozásban. De hát itt egy
kulturális, művelődési szervezet sem jöhetett létre.
S. I.: Nagyon érdekes, amit mond, és bevallom, kissé meglep. A magyar
értelmiség, de alighanem az egész magyar nép számára – legalábbis a hetvenes
évek végéig –Jugoszlávia egy kicsit valóban Európa, de legalábbis egy Európára
nyíló ablak volt. Eszmék, könyvek s persze fogyasztási cikkek, életstílus
exportálója is. És most mintha mindez negatívumnak, legalábbis kétélű dolognak
látszana.
H. S.: Összességében nem negatívum. Valóban, eltekintve néhány tabutémától, a
lehetőségek bizonyos vonatkozásban szabadabbak, tágabbak voltak, mint Pesten.
Nemcsak az irodalomban, saját szakmám szempontjából is. Például szerbhorvát
nyelven is hozzáférhettem olyan munkákhoz, amelyek Nyugaton két-három évvel
korábban megjelentek, s ez nagy előnyt jelentett. Minden itt volt, csak meg
kellett vásárolni. Itt nem voltak a Magyarországról ismert tilalmak. Talán a
politikai vezetők hamarabb jöttek rá arra, hogy a könyv kisebb veszély, mintsem
azt mondjuk Magyarországon vagy Moszkvában feltételezték. De voltak nagyon
keményen tiltott témák itt is. Arról, hogy mi történik konkrétan a mindennapok
szintjén, az emberek anyagi helyzetében, identitásában, hogy milyen a
lelkületük, hogyan élik meg ezt a politikai helyzetet, erről nem lehetett se
szerbül, se magyarul, sehogysem írni. A legfontosabb dolgokban hazugságra
kényszerült mindenütt, mindenki, egész Kelet-Európában. Mi is, itt is. Sem
magyarságunkról, sem a valóságról írni, szólni, beszélni nem lehetett, se
szerbül, se magyarul. Azért nyolc év börtön járt.
Hogy ne csak a levegőbe beszéljek, hogy érzékeltessem, mire gondolok, felemlítem
egyik saját kutatásomat. Amikor 1981 körül megjelent az albánkérdés, a csak
kicsit is a valóságra figyelő ember – nem is kellett ahhoz pszichológusnak
lennie – már láthatta, hogy mi lesz a jövő nagy-nagy konfliktusa. Ekkor kezdtem
el a nemzettudati és etnikai konfliktusok problémakörével foglalkozni, és a
kézirat 1982-1983-ra elkészült. Nyolc év után csak most kezd a Forum Kiadó
érdeklődést mutatni iránta. A valósággal nem volt szabad szembenézni.
S. I.: De ahogy – talán túlzott optimizmussal – mondani szokták, előbb-utóbb
bekövetkezik az igazság órája. A kelet-európai diktatúrák válsága a nyolcvanas
évekre akuttá vált, e rendszerek összeomlottak. Gondolom, ilyesmi történt,
történik Jugoszláviában is. Mi mállasztotta szét a jugoszláv diktatúrát, s
egyáltalán szétmállott-e?
V. J.: Jugoszlávia kétszer futott neki a demokratizálódás feladatának.
Mindkétszer egy szélesebb európai vagy világméretű folyamat része volt ez a
kísérlet. Az első a hatvanas évek közepén kezdődött. Mi gazdasági reformnak
neveztük, Magyarországon új gazdasági mechanizmus volt a neve. Jórészt
párhuzamosan folytak az események. Ahhoz, hogy ezek a társadalmak életképesek
lehessenek, szükség volt a reformra, de csakhamar világossá vált, hogy a
gazdasági szerkezetváltás megkövetelte volna a politikai szerkezetváltást. Erre
viszont a hatalom nem volt hajlandó se itt, se másutt. Ugyanúgy állították le
ezt a folyamatot Jugoszláviában is, mint Magyarországon. Az utózöngék nálunk a
hatvannyolcas egyetemista tüntetések voltak.
Azért mondom el ezt, mert már akkor megmutatkozott, hogy a változtatási szándék
mögött különböző törekvések álltak. Voltak 1968-ban értelmiségiek, akik a
rendszer megújítását akarták, és voltak, akik ezt hatalmi céljaikra igyekeztek
kihasználni. Ez a két szál, ez a két „kis forradalom”, világosan elkülöníthető.
Ez ismétlődik lényegében 1986-tól Jugoszláviában. A szerb vezetőség először
kísérletet tett arra, hogy elébe menjen az eseményeknek, s így kerüljön domináns
pozícióba. Az erőviszonyok megváltoztatásának első kísérlete Boszniában nem járt
eredménnyel, nem sikerült az akkor a jugoszláv átlagnál is dogmatikusabb helyi
vezetés megbuktatása. Ekkor került előtérbe az a már régóta lappangó törekvés,
hogy a Szerbián belüli két tartomány vezetőségének leváltásával kell elkezdeni a
föderáció átalakítását. A kosovói események felpörgetése szolgáltatta az alibit
Kosovo és a Vajdaság autonómiájának letörésére. Még mindig nem egészen
tisztázott, hogy mérgesedett el ennyire az albánok és szerbek közötti viszony
Kosovóban. Azt hiszem, a történészekre marad a körülmények tisztázása.
Mindenesetre Kosovo mozgósított. Ezt követte a Vajdaság. A szerb dominanciától
megriadt a többi köztársaság.
Most már világos, hogy Jugoszláviában a belső határok átrendezése az etnikai elv
alapján lehetetlen. Polgárháborút válthat ki, amelynek következménye a jelenlegi
köztársaság szétszakadása. Ha nemzetállamban gondolkodunk – márpedig igen sokan
vannak Jugoszláviában, akik nemzetállamban gondolkodnak –, ez elsősorban a
szerbeknek lenne kedvezőtlen. Ha Jugoszlávia szétesne, igen sok szerb kerülne
Szerbián kívülre. Továbbá a nemzetállami törekvések miatt Szerbia lemaradt a
rendszerváltás folyamatában.
Európa nem tud mit kezdeni két kategóriával. Az egyik a társadalmi tulajdonon
alapuló szocialista államberendezés. A másik a nemzetállami koncepció. És itt a
kettő együtt jelentkezik. Sokszor mondják – rendszerint a szélsőséges szerb
nacionalisták –, hogy mennyire árt nekünk, kisebbségieknek a nemzeti alapon
történő szerveződés, hogy ez bennünket gettóba zár. Én nem hiszem, hogy az a
kisebbségi önkormányzat, amit mi kínálunk a vajdasági magyarság számára, lenne
az a modell, amely gettóba zár. Gettóba a nemzetállam modellje zár, nem pedig
egy olyan önkormányzati elképzelés, amely megkísérelné a polgár, az egyén
érdekeinek sokféleségében elhelyezni a nemzeti érdeket is. A
nemzetállam-koncepció viszont egy személyiségjegyet, egy ügyet, egy érdeket
abszolutizál, és a szuverenitást az államnyelvre, a nemzeti kultúrára alapozza.
A megoldás az lenne, ha megtalálnánk azt a társadalomszerveződési modellt, amely
nem kerüli meg, nem veszi semmibe a nemzeti mozzanatot, hanem beleilleszti az
érdekek sokféleségébe.
S. I.: És mi lenne a fő integrációs elv?
V. J.: A politikai demokrácia és a gazdasági hatékonyság.
S. I.: Értem, de hát a nemzetállamtól való búcsúzás sehol sem történik meg olyan
gyorsan és könnyedén.
V. J.: Azt hiszem, azok az európai nemzetállamok, amelyek történelmileg kiélték
nemzetállamiságukat, nagyobb hajlandóságot mutatnak szuverenitásuk egy részéről
való lemondásra, mint pillanatnyilag a délszlávok itt, Jugoszlávia területén.
Nem is arra gondolok, hogy holnapra megváltozhat Európa térképe. Azt viszont,
hogy a Jugoszlávia területén élő délszláv nemzetek nem képesek egyetértésre
jutni a föderáció néhány alapfunkciójában, anakronizmusnak ítélem.
S. I.: Lehetséges, hogy ez anakronizmus, de a föderációs szerkezetek egész
Közép- és Kelet-Európában recsegnek-ropognak. Tehát nemcsak Jugoszláviában. A
föderalizmus valóban nagyon racionálisnak látszó megoldás – nem véletlen, hogy
sok föderációs javaslat született és születik ebben a térségben –, a sikeres
megoldások száma mégis nagyon kevés. Vajon miért?
V. J.: Csak Jugoszláviáról szólva azzal kell kezdenem, hogy nyilvánvaló: a
jugoszláv föderáció nem a résztvevők szabad akaratából keletkezett, nem úgy
szerveződött, hogy a benne élők érdekei szabadon artikulálódhassanak,
ütközhessenek, ötvöződhessenek. És persze nemcsak a nemzeti közösségekre
gondolok. Az autoritárius társadalom nem engedélyezett semmiféle spontán
szerveződést, sem nemzeti, sem másmilyen alapon. A közösségbe tömörülés
természetes igényét vagy visszaszorították, vagy becsatornázták a Szocialista
Szövetség, tehát a népfront keretébe. Most sok ember abban látja a legnagyobb
veszélyt, hogy egy kizárólagosságot egy másik kizárólagosság vált fel. Persze
természetesnek kell tartanunk, hogy az évtizedekig elfojtott nemzeti öntudat
most robbanással kerül felszínre. Gondolom, ezt is meg kell érteni, és ha ez
valóban egy közösség önkifejezése, nem pedig politikai manipuláció, tolerálni is
kell. De még mindig nem hiszem, hogy nem a föderáció lenne számunkra a jövő.
S. I.: A nagyobb szabadság a föderáció fennmaradásától függ?
V. J.: Igen. És magyarként is valamiféle integrációs folyamatban látom
megvalósíthatónak nemzeti érdekeimet is.
S. I.: Jugoszláviára gondol?
V. J.: Nem Jugoszláviára gondolok, hanem szélesebb közép-európai térségre. Mi
nagyon örültünk a Pentagonale-tárgyalások megindulásának, és én személy szerint
még mindig reménykedem abban, hogy lehetséges valamiféle szélesebb
államszövetség, hogy ne mondjak dunai konföderációt, amit már elkoptattak, és
sokféle politikai célra felhasználtak. De csak a közép-európai térségben való
gondolkodásban látom nemzeti érdekeim megvalósulását is.
S. I.: Hosszabb távú programként igaza lehet. Ám rövidebb távon önálló
államokkal kell számolnunk ebben a térségben.
V. J.: Igaz. S éppen ezért a vajdasági magyarság szempontjából az egyik
kulcskérdésnek érzem a jugoszláv-magyar államközi viszonyt. E kapcsolatokat
korábban sok minden terhelte, ami meghatározta az anyaországhoz való viszonyt.
Egyrészt itt tudatosan terhelték a vajdasági magyarságot a fasiszta múlttal.
Végig kell nézni a tankönyveket, az egyéb kiadványokat, ezt egyértelműen meg
lehet állapítani. Másrészt Magyarország 1948-1949-ben felsorakozott egy olyan
politikai irányzat mellett, amely a mostani szóhasználattal szólva nem volt
európai. Harmadrészt az életszínvonal Magyarországon huzamosabb ideig
alacsonyabb volt, mint nálunk. Magyarország mint anyaország nem volt eléggé
vonzó. A legtöbb, amit Magyarország az itteni kisebbségért tehet, az, hogy erős
európai pozíciót épít ki. Belső szilárdsága, gazdasági prosperitása,
demokratikus rendszere lehetne a legtöbb, amit számunkra adhatna. Gyökeresen
megváltozna a vajdasági magyarság önértékelése. Mert az asszimiláció már csak
következmény, azt mutatja, hogy egy etnikum nem versenyképes. Az önfeladásnak
nyilván sok más oka is van, az egyiknek ezt tartom.
S. I.: Térjünk vissza egy, korábban csak érintett kérdéshez, a vajdasági
magyarok megszerveződéséhez. A VMDK annak köszönheti-e létét, hogy nőtt a
fenyegetettség, vagy annak, hogy nőtt a szabadság?
V. J.: Nem lehet csak az egyik okot megjelölni. Nyilvánvaló, hogy az
autoritárius hatalom pozícióinak megingásával létrejött egy mozgástér, amely
lehetővé tette a nemzeti alapon való vertikális szerveződést. Erre a
szerveződésre szükség lett volna már jóval korábban is, ám a jelenlegi
helyzetben, amikor nagymértékben megnőtt a nemzeti kizárólagosság, természetesen
még fontosabbá válik egy érdekvédelmi szervezet működése. Azt azonban el kell
mondani, hogy a nemzeti polarizálódás sosem lehet előnyös a kisebbségnek. Az
ilyen fokú nemzeti polarizálódás lemezteleníti, világosan megmutatja a többségi
nemzet vagy az államalkotó nemzet és a kisebbség közötti erőviszonyokat.
Ma például a VMDK-nak nyolc parlamenti képviselője van a kétszázötven tagú szerb
parlamentben, ami megfelel ugyan a magyarság részarányának, csak éppen nem ad
garanciát a döntések befolyásolására, érdekeink érvényesítésére. Tehát maga az a
tény, hogy egy kisebbség politikai tényezővé vált, politikai formációba
szerveződött, még nem garantálja jogainak megvalósítását. Szükséges, de nem
elégséges föltétele az érdekérvényesítésnek. Toleráns környezetre is szükség
van, tehát a politikai demokráciának olyan felfogására, amely a különbözőségre
valójogot is megadja. Feltétlenül előrelépésnek könyvelhetjük el azt a
lehetőséget, hogy a vajdasági magyarság politikailag megszerveződik, de nem
tartjuk elegendőnek jogai megvalósulásához.
S. I.: Érthetem úgy a válaszát, hogy a nyomás is növekedett és a szabadságfok
is?
V. J.: Mindkettő növekedett, de pontosan meg kell mondani, hogy minek a
szabadsága. Növekedett a véleménynyilvánítás és a politikai szerveződés
szabadsága a jogrendszer szempontjából. De az a jövőben mutatkozik majd meg,
hogy milyenmértékben növekedett a jogokkal élés szabadsága. A szerb parlamentben
pillanatnyilag minden sérelmet el lehet mondani. Meg lehet találni a módját
annak is, hogy a sajtóban kifejezésre jussanak ezek a sérelmek. Bár nem
korlátlanul, de liberalizálódik a könyv- és alapkiadás, lehetőség van magánlapok
kiadására is. Tehát el lehet mondani a jogsérelmet, el lehet mondani a
javaslatot, de eddig a szerb parlamentben még minden javaslatunkat, amely a
kisebbségi kérdés intézményes rendezésére vonatkozott, elvetették, figyelmen
kívül hagyták. Javasoltuk egy kisebbségi minisztérium fölállítását, amely
intézményes keretet adhatna a kisebbségi kérdések rendezésére és
áttekinthetőségére. Hallani sem akartak erről. Nem fogadták el legalább egy
kisebbségi titkárság felállításának javaslatát sem, amit utána terjesztettünk
be. Kezdeményeztük egy kisebbségi törvény meghozatalát. Ezt elutasították azzal,
hogy a kisebbségi jogokat nem szükséges kiemelten kezelni.
Most a szerb parlamentben sorra beterjesztik azokat a törvényeket, amelyek a
kisebbséget is (vagy különösen) érintő kérdéseket szabályozzák. Ilyen például a
sajtótörvény. Mi javasoltuk, hogy a sajtótörvénybe kerüljön be egy olyan
rendelkezés, amely szavatolja a kisebbségi sajtó létét és a többségi nyelvű
sajtóval való azonos státusát. Ezt is leszavazták azzal a megjegyzéssel, hogy
Szerbia alkotmánya világosan kimondja: Szerbia a Szerbiában élő polgárok állama,
a polgárok a szuverenitás letéteményesei, nem pedig az egyes nemzeti
kollektívák. Ez az indoklás szemforgató képmutatás volt, hiszen a parlamentben
másról se hallunk, mint a szerb nemzet érdekeiről.
S. I.: Csak egyedi javaslataik voltak mostanáig, vagy beterjesztettek már egy
átfogó kisebbségi programot is?
V. J.: Még csak emlegettük a szerb parlamentben az általunk legcélszerűbbnek
vélt modellt, nem terjesztettük be még hivatalosan. Ez pedig a személyi elvű
kisebbségi önkormányzat modellje. Tervezetünk nem egészen hagyomány nélküli, de
mi kissé büszkén mondjuk, hogy megkíséreltük teljes mértékben a helyi
adottságokhoz alkalmazni. Ismeretes, hogy Magyarországon készül egy kisebbségi
önkormányzati statútummodell. Szlovénia alkotmánya szavatolja a perszonális
autonómiára való jogot a magyar és az olasz nemzeti kisebbség számára. Vannak
tehát előzményei tervezetünknek, amely valóban abból indul ki – mondjam kissé
ironikusan? –, hogy komolyan veszi a szerb alkotmány említett kitételét, hogy a
polgár a szuverenitás letéteményese, és abból levonja a megfelelő
konzekvenciákat. Ez a modell elkészült.
S. I.: Kérem, mutassa be fő elemeit.
V. J.: A kisebbségi önkormányzat nem a területi elvre épülne, hanem egyéni
elhatározása alapján csatlakozna hozzá a polgár.
S. I.: A csatlakozás hivatalos aktus lenne, tehát egyben regisztrációt is
jelentene?
V. J.: Igen, és ennek a technikáját többféleképpen lehet megszervezni. A lényeg
az, hogy szabad elhatározása alapján lesz tagja a polgár a kisebbségi
önkormányzatnak. Három kategóriára gondolunk. Azokra, akik magyarként
nyilatkoznak; azokra, akik nem magyarként nyilatkoznak, vagy nem nyilatkoznak a
nemzeti hovatartozásukról, de igényt tartanak a kisebbségi intézményrendszer
szolgáltatásaira; valamint azokra, akik bármilyen érdeküknél fogva anyagilag
támogatni kívánják a kisebbségi önkormányzat szerveit, intézményeit. Ők lennének
a kisebbségi önkormányzat tagjai, akik az önkormányzati választásokon
megválasztanák a magyar önkormányzati tanácsot. Ez legitim módon képviselhetné a
vajdasági magyarokat. Az önkormányzat vállalná magára a kisebbségi kollektív
érdekekkel kapcsolatos kötelezettségeket, mindenekelőtt az oktatás, a művelődés
és a tájékoztatás területén. Javaslatunk szerint a parlament hitelesítené az
önkormányzat statútumát, és az önkormányzati tanácsnak javaslattételi joga lenne
a parlamentben. A parlament átutalná az állami költségvetésből a kisebbségi
intézményrendszer fönntartására szánt összeget az önkormányzati tanácsnak, amely
döntene annak fölhasználásáról, természetesen elszámolási kötelezettséggel.
S. I.: Milyen jogcímen igénylik a költségvetésből való részesedést?
V. J.: Éppen abból az elvből kiindulva, hogy a polgár a szuverenitás
letéteményese, természetesnek tartjuk, hogy bizonyos paritás érvényesüljön az
intézményrendszerek fönntartásában. Megközelítő számításokat végeztünk arra
vonatkozóan, hogy egyrészt mekkora a vajdasági magyarság gazdasági ereje, és
adófizető polgárként mit nyújt az államnak, másrészt intézményrendszerének
fenntartása milyen költségeket igényel. Nos, a magyar kisebbség ebben a
pillanatban nem szorulna rá az úgynevezett pozitív diszkriminációra (bár ennek
az elvnek a létjogosultságát nem vonjuk kétségbe). Az állam iránti
kötelezettségei fedezik saját intézményrendszerének fenntartási költségeit, de
számolunk a privatizáció következményeivel, így például magániskolák
létesítésével is.
S. I.: A perszonális elven felépített önkormányzat feltételezi, hogy a
kisebbséghez tartozó polgárok nyilvánosan vállalják nemzetiségüket, és életük
bizonyos vonatkozásait legalábbis e szerint szervezzék meg. Bár a nemzetiség
megvallásának több formája lehet, gondolom, a VMDK taglétszámának alakulásából,
a választási eredményekből levonhatunk bizonyos következtetéseket. Mit mutatnak
a számok? Mennyire képes a VMDK maga mögé állítani a vajdasági magyarságot?
V. J.: Az egyik mutató a taglétszám. Most huszonötezer tagja van a szervezetnek.
Gondolom, ha figyelembe vesszük, hogy az idei népszámlálás szerint
háromszáznegyvenezer magyar él itt, nem rossz az arány, s mi nem merítjük ki
minden erőnket a tagtoborzásban. Mintegy kilencven helységben van tagozatunk. A
másik mutató a választások eredménye, a szavazatok megoszlása. A választások
során harminckettő jelöltet indítottunk. A választókörzetek közül nyolcban
voltak a magyarok abszolút többségben, egyben pedig relatív többségben; hat
önálló VMDK-képviselőt és három koalíciós jelöltet választottak meg. A három
közös jelölt közül kettőt a VMDK állított, a harmadik a Vajdasági Horvátok
Szövetségének a jelöltje volt, akit viszont mi támogattunk. A parlamentbe
további három magyar képviselő került. Kettő a Szerbiai Szocialista Párt
(többségi párt vagy hatalmi párt, vagy minek nevezzem) képviselőjeként jutott a
parlamentbe, egy pedig a Jugoszláv Demokratikus Kezdeményezés Egyesületének a
képviselője. A
VMDK 32 jelöltje azokban a választási körzetekben indult, ahol a vajdasági
magyarok nyolcvanhét százaléka él, és összesen százharmincháromezer szavazatot
kapott az első fordulóban, vagyis a magyarokat részarányuk alapján megillető
leadott szavazatok majdnem nyolcvan százalékát. A kampány során hangsúlyoztuk,
hogy nemcsak parlamenti választásnak tartjuk ezt az eseményt, hanem egyrészt meg
akarjuk méretni magának a VMDK-nak a legitimitását, másrészt pedig egyfajta
referendumnak tekintjük, abban az értelemben, hogy egyik alapvető választási
szlogenünk szerint: aki a VMDK-ra szavaz, a kisebbségi önkormányzatra szavaz.
Ezek a számok persze nem szolgáltatnak teljesen megbízható adatokat arra, hogy a
vajdasági magyarok mennyire fogadták el az önkormányzati koncepciót. Azt viszont
el kell mondani, hogy a vajdasági magyarság köréből nem érkezett semmilyen más
megoldási javaslat.
S. I.: Vannak-e arra vonatkozó adatok, hogy akik nem a VMDK-ra szavaztak, akik
nem a kisebbségi mivoltuk alapján döntöttek, milyen politikai opciók szerint
választottak?
V. J.: Számszerű bizonyítékaink ugyan nincsenek, de elemzéseink alapján a húsz
százalékból öt százalékra teszem – a tíz százalékot nem érné el semmiképpen! –
azoknak az arányát, akik a Szerbiai Szocialista Pártra szavaztak. Ennél magasabb
a Reformszövetség önálló jelöltjeire szavazók aránya, kb. tíz százalék. E pártot
a szövetségi kormány elnöke hozta létre egy jó gazdasági program, de olyan
politikai koncepció jegyében, amelynek ma aligha van esélye. Feltételezem, hogy
a magyarság köréből annak a rétegnek a szavazatait kapta meg, amely már nem
vallja magát magyarnak, de még nem tudja magáról nyugodt lelkiismerettel azt
mondani, hogy szerb. Gondolom, hogy számukra vonzó ez a szövetség. A maradék
három-négy százalékot valószínűleg a Demokrata Párt kapta, amely kimondottan
szerb nemzeti párt, de vannak magyar tagjai is – szociológusok,
humánértelmiségiek –, akik fontosabbnak tartják a rendszerváltást, mint a
nemzeti mozzanatot.
S. I.: E két szempont egymás ellenébe fordult?
H. S.: Én azt hiszem, a VMDK programjában egyforma hangsúly esik mind a nemzeti
megújhodás, mind pedig a rendszerváltás mozzanatára. A többi ellenzéki pártnál,
kivéve talán a Demokrata Pártot, nincs nyomatékosan kiemelve a rendszerváltás
gondolata, vagy ha igen, akkor az túlhangsúlyozott nacionalizmussal együtt
jelenik meg. Ennek sajnos következményei vannak. Amikor a hatalmon maradt,
pozícióját megerősítő Szerbiai Szocialista Párt, a volt Kommunista Szövetség
újra nyeregben érezte magát, és egységének erősítése érdekében egyre-másra
gyártotta magának a mondvacsinált ellenségeket és ellenfeleket, akkor a sorba
bevitt minket, vajdasági magyarokat is. És jóllehet azért szálka a szemében a mi
politikai mozgalmunk, mert a magyar szavazópolgárok egyértelműen a
rendszerváltásra is szavaztak – nem erre, hanem a nemzeti jellegű kérdésekre,
óhajokra reagál.
Meg kell persze mondanom, hogy a legnagyobb rosszhiszeműséggel sem lehet
programtéziseinkben vagy megnyilatkozásainkban még nagyítóval sem olyasmit
találni, amely igazolná a nemzeti elfogultságot vagy a magyar nemzettudat
túlhangsúlyozását, noha itt egy alélt, széthullott közösséget kellett a
közéletbe bevonni, talpra állítani, nemzettudatának vállalására bátorítani. De
semmi olyan nem történt, ami csak hasonlított volna is a szerb nacionalista
pártok hangvételére, arroganciájára.
S. I.: Megítélésük szerint Szerbia pártjai között van-e olyan, amelyekkel együtt
lehet működni?
H. S.: Az együttműködés kezdettől fogva nagy probléma volt számunkra. A
választási előkészületek idején még távolról sem volt világos a VMDK súlya,
státusa, legitimitása. Mint ahogy Vékás János mondta, a megmérettetés vezérlő
szempont volt számunkra: hogy megtudjuk, milyen súllyal vagyunk jelen az emberek
tudatában, érzelemvilágában. S akkor a Reformerők Szövetsége irgalmatlan és
nagyarányú kampányt indított, amelynek a központi gondolata az volt, hogy a
magyarság végtelenül veszélyes helyzetbe sodorja magát, ha önálló politikai
szubjektumként akar Jugoszlávián belül megjelenni; hogy ez kész öngyilkosság;
hogy kalandorok, meggondolatlanok, felelőtlen emberek azok, akik ebbe
belerángatják a magyarságot. Bölcsebb és okosabb – mondták – egy nagyobb
testvért, barátot, egy erős pártot keresni, amelynek a háta mögé fölsorakozva,
védelmét élvezve tudunk megmaradni ebben a szláv térségben. Nos, ez volt a
propaganda.
Számunkra nem volt kétséges, hogy a kisebbségi szavazatokra ácsingóztak, mert
azt tudni lehetett, hogy a szerbek szavazatait nem kapják meg. Tehát pozíciójuk
megerősítéséhez nélkülözhetetlenül szükségük lett volna a magyar szavazatokra.
Az együttműködés felajánlása csupán taktikai fogás volt, és ez be is
bizonyosodott. Amint lezajlottak a választások, teljesen megfeledkeztek
ígéretekről, cserbenhagyták a magyarságot. Az a két-három szerb nyelvű
„reformerős” – így mondjuk rövidítve – kilépett abból a frakcióból, amelyet a
VMDK és a „reformerők” alkottak. Nem akartak a parlamentben együtt szerepelni,
együtt fellépni a VMDK képviselőivel. Katasztrofális következményei lettek
volna, ha a magyarság bedől az ígéretnek, és rájuk adja a voksát. Az
együttműködésről konkrét akciók, konkrét kérdések kapcsán döntünk. De
kötelezettségeket sem hosszabb, sem rövidebb távra most nem tudunk vállalni, és
azt hiszem, nem is lenne bölcs vagy célszerű.
S. I.: És történt már olyan, hogy a VMDK képviselői együtt szavaztak
valamelyik párttal valamely konkrét kérdésben?
H. S.: A legutóbbi belgrádi megmozdulások alkalmával, amikor az ellenzék
kidolgozta követeléseit a kormánnyal szemben, a VMDK elsőként szerepelt a
listán, elsőként írta alá.
S. I.: A közös fellépés, a közös követelések alapján nem alakulhat ki
rendszeresebb együttműködés, például a Demokrata Párttal?
H. S.: Dehogy nem, de ez nem rajtunk múlik. Véletlenül sem azt akarom
sugallni, hogy a nagyfokú önállóság mögött valamiféle elbizakodottság vagy
elzárkózás van, erről szó sincs. Inkább arról, hogy az ellenzéki pártok még nem
értek meg a demokratikus összefogásra. Noha Szerbiában nagyon lassan indult meg
a demokratizálódás vagy a rendszerváltás, a pártszerveződés, még mindig túl
gyorsan, kellő előkészületek nélkül történt. Túl sok az esetlegesség, amit én
mellesleg Magyarországon is érzek, de Szerbiában még politikai kerekasztal sem
volt. Annyira nyilvánvaló volt a felkészületlenség, az esetlegesség, hogy a mai
napig sincs egyetlen, igazán letisztult program. Hetente, havonta változik
minden, olyan lóugrásokkal, amit nagyon nehéz követni. Ezért egyelőre aligha
lehet hosszú távú együttműködésről gondolkodni. Programja, fellépése alapján
talán a legletisztultabb a Demokrata Párt. A rendszerváltásra vonatkozó tézisei
összecsengenek a VMDK téziseivel, és ennek örülünk. Rajtuk kívül tulajdonképpen
senki sincs, aki például a tulajdonreformot szorgalmazná. De még ők is
szűkkeblűek a kisebbségekkel szemben, megkerülik az albánkérdést, nem nyitottak
a kisebbségi önkormányzatok irányában és így tovább.
S. I.: Ha így van, akkor valóban nagyon nehéz távlatokban végiggondolni a
VMDK tevékenységét.
H. S.: Igen, de nagyon gyorsan peregnek az események, és azt hiszem, hogy
a történelmi leckét most már gyors tempóban veszi át a szerb nép és a szerb
ellenzék is. A mi világosabb programunk nem valamiféle szellemi többlet, hanem
hátrányos helyzetünk következménye. Álláspontjuk rendkívül gyorsan közeledik a
VMDK álláspontjához, vagy mondhatjuk úgy is: azokhoz az álláspontokhoz, amelyek
Európában elfogadottak, korszerűek.
S. I.: Elfogadom, hogy a kisebbségi törekvések összekapcsolódnak a demokratikus
értékek, az Európához való felzárkózás átgondolt programjával. De mégis,
önmagában az a tény, hogy a demokratikus törekvések legkövetkezetesebb
képviselőjeként egy nemzeti alapon szerveződő kisebbségi párt lép fel, nem
erősítheti-e fel egy antidemokratikus, nacionalista blokk megszerveződésének
esélyét, vagy másként szólva, nem nehezíti-e egy szerb demokratikus mozgalom
megszületését?
H. S.: Meggyőződésem, hogy a demokratikus folyamatok, egyáltalán a
rendszerváltás gondolata és kényszere, egy korszerűbb Európa létrehozása a
legszorosabban összefügg a kisebbségi kérdés rendezésével. Tehát a demokrácia
egyik fokmérője ilyen formában, ebben a történelmi fázisban kétségkívül a
kisebbségi kérdés. Ez a fokmérője Jugoszláviában is, hiszen megoldása nélkül
puskaporos hordó marad. Nem lehet demokrácia, ha ezt a kérdést tankokkal oldják
meg. Ebben az összekapcsolásban nem érzek veszélyt. Ellenkezőleg, úgy érzem,
hogy ez történelmi szükségszerűség. A kisebbségi kérdés demokratikus megoldása,
a rendszerváltás demokratikus megoldása, egy leendő demokratikus jogállam
kiépítése a legszervesebben összefügg.
S. I.: Ez így igaz, ezzel nincs problémám. De most hadd utaljak arra a
dilemmára, ami a szlovákiai magyarok politikai szerveződésénél jelentkezett. A
vitakérdés nem az, hogy elválasztható-e a kisebbségi kérdés megoldása a
demokratikus átalakulástól, hanem az, hogy kisebbségi vagy politikai-ideológiai
alapon kell-e szerveződni, melyik forma visz el a kettős feladat megoldásához.
H. S.: Amint valóságos demokratikus törekvések jelennek meg a többségi
nemzetek részéről akár Csehszlovákiában, akár Jugoszláviában, és meghatározó
erővé válnak a kormányban, a parlamentben, abban a pillanatban elvész a
kisebbség nemzeti jellegű fájdalma, sérelme, programja, súlya, hiszen a többségi
nép magára vállalja ennek a megoldását. Ekkor a szembekerülés vagy a
szembenállás automatikusan megszűnik. Amikor viszont csak abban sántikálunk vagy
okoskodunk, hogy ne kerüljünk összetűzésbe vele, voltaképpen falazunk egy
többségi nemzet antidemokratikus politikájának és terrorjának. Hát annak egy
kisebbség nem falazhat, nem, egy pillanatig sem.
S. I.: És milyen esélyt látnak arra, hogy Jugoszláviában, illetve Szerbiában a
politikai erővonalak a demokratikus erők javára módosuljanak?
H. S.: Én hosszabb távon optimista vagyok. Tudom, hogy lesz itt még néhány
vargabetű és néhány kemény bukfenc, de hiszem azt, hogy ez a szótlan, néma
tömeg, amelyben megérlelődött az Európához való közeledés és a rendszerváltás
igénye, óhatatlanul szóhoz jut, és meghatározó erővé válik Szerbiában is. Erre
várunk, ezért dolgozunk.
V. J.: Nem kívánok hosszadalmas lenni, de kissé mégis vissza kell kanyarodnom a
szerbiai pártok létrejöttének történetéhez. A szerb politika kruciális tétele az
volt, hogy meg kell őrizni a szerb nemzet egységét. Ez volt az a tézis, amelynek
alapján – bevonva a Szerbián kívül élő szerbeket is – igyekeztek domináns
pozícióra szert tenni. Ennek a homogenizációs törekvésnek a logikájával hozták
létre a mostani hatalmi pártot, Szerbia Szocialista Pártját az egykori Szerb
Kommunista Szövetség és a Szocialista Szövetség (a „népfront”) vagyonának és
káderállományának egybeömlesztésével. A szerb nemzeti öntudat felkorbácsolása
volt a fő eszközük. Én tulajdonképpen egyetlen autentikus ellenzéki pártot
ismerek, s az a Demokrata Párt. Magvát a belgrádi bölcsészkarról hatvannyolcban
kitoloncolt egyetemi tanárok szellemisége alkotja.
Valamennyi többi, politikailag releváns ellenzéki szerbiai pártot – közéjük
értve az úgynevezett „ellenzéki” pártokat is – ezzel szemben álló kategóriába
sorolnám. Mindezek a szélsőséges szerb nacionalista, királypárti meg pravoszláv
föderációt hirdető stb. pártok alapjában véve abból a Solidarnost nevű
szervezetből jöttek létre, amely elsősorban az egyes föderális egységek
vezetőségei elleni mítingeken jeleskedett. Miután a vajdasági vezetőség megdőlt,
ennek a militáns szervezetnek egyik ágát beemelték a vajdasági hatalomba,
jelenleg is ott ülnek. A másik ágát pedig kirekesztették a hatalomból. Ez utóbbi
szárnyból fejlődtek ki azok a szélsőséges pártok, amelyeknek legfőbb funkciója,
hogy a Szerbiai Szocialista Párt kimondottan nemzeti orientációját valahol a
centrum táján lévőnek mutassák be saját szélsőséges koncepcióikkal szemben. A
választásokon való fellépésük kimondottan a Szerbiai Szocialista Pártnak
kedvezett, mert ezek a szélsőségek a Szerbiai Szocialista Párt karjaiba
kergették a biztonságra vágyó polgárokat.
Az új mozzanat az, hogy a Draskovics-féle pártban és a Demokrata Pártban is
lényeges átalakulások játszódtak le az utóbbi hónapokban. A Draskovics vezette
Szerb Megújulási Mozgalom valamelyest közeledik egy európai demokratikus
platformhoz. Draskovics a jelképévé vált ennek a pártnak, de a második vonalban
sokkal fontosabb intellektuális erők mozognak. Nos, ez a párt most már arról
beszél, hogy Szerbia tragédiába sodorja magát, ha nem vállalja föl az európai
mércéket. A Demokrata Pártban viszont pillanatnyilag ellenkező előjelű
tendenciák kerülnek felszínre. A szerb polgárok mind nagyobb részének most már
fogytán a türelme, ezért is feltételezhető, hogy egy újfajta, autentikus
pártosodás indul el. Ha ez a folyamat megindul, és ezen belül meg fogják találni
a vajdasági magyarok is a helyüket, sokkal könnyebb helyzete lesz a VMDK-nak is
mint érdekszervezetnek.
Én sem gondolom, hogy a kisebbségi érdekképviselet ideális formája a pártban
való szerveződés volna. Kétségtelen, hogy ez nem jó. Mi el is mondtuk, hogy a
VMDK-nak két alapvető jellemzője van. „Kifelé” irányuló tevékenységében
kénytelen magára vállalni bizonyos pártszerű magatartást addig, amíg nem alakul
ki a kisebbségi érdekképviselet megfelelő intézményrendszere, amelynek igazi
formája szerintünk a kisebbségi önkormányzat lenne. A kisebbség „belső”
viszonyaival kapcsolatos tevékenysége során azonban a pártszerű magatartást
teljesen mellőznie kell. Mi már a dokumentumainkban is azt fektettük le, hogy
egy magyar kisebbségi önkormányzati tanácsnak többpárti módon kellene
létrejönni. Így kellene feloldani azt a problémát, hogy nem lehet pártszerűen
homogén formában tartani egy kisebbséget, mert az nem jó, nem is egészséges a
kisebbségre nézve.
S. I.: Köszönöm a nagyon tanulságos beszélgetést.
Shlett István: Kisebbségnézőben. Társadalmi Szemle, 1991/7.
|