Mi fán terem a nemzetstratégia?
– Tizenöt éve
egyfolytában a Kárpát-medencei magyarság helyzetéről beszélünk. A nemzet
megújhodásával foglalkozó konferenciáknak, politikai programoknak,
megnyilatkozatóknak se szeri se száma. Ennek ellenére a
magyarságnak máig nincs nemzetstratégiája. Magyarországnak nincs világos víziója
a határon túli magyarságra vonatkozóan, de az egyes nemzetrészeknek sincs
konszenzuson alapuló, tudatosan vállalt jövőképük, amely bizakodóvá tehetné őket
a jövő vonatkozásában. Ön sokat foglalkozott ezzel a kérdéskörrel, könyvei és
publikációi hézagpótlóak. Nevéhez fűződik a „történelmi” VMDK programjának
elkészítése, részt vett a VMSZ koncepciójának a megírásában. 1992-ben kidolgozta
a sokak szerint mindmáig legjobb, háromszintű autonómia tervezetet. Több éven át
tagja, majd elnöke volt az MVSZ stratégiai bizottságának. Az Ön által alapított
és vezetett Széchenyi Stratégiakutató Intézet programjában kiemelt helyet foglal
el a jövőkép kimunkálása, Stratégiai füzetek néven könyvsorozatot is adnak ki.
Az erőfeszítések ellenére úgy látom, hogy egyelőre nem beszélhetünk fordulatról
vagy áttörésről. A neheze, a szervező, tudatosító, nevelő és tájékoztató munka
még hátra van. Ha visszatekint az elmúlt tizenöt esztendőre, lát-e reményt
a sokak által hiányolt nemzetstratégia kidolgozására? Meddig jutottunk a
stratégiaalkotás folyamatában? Milyen szerepet kap ebben a területi autonómia?
Képesek leszünk-e ennek a megvalósítására? Egyáltalán, van-e a jövőre vonatkozó
terveknek valamilyen alapjuk és foganatjuk?
– Sok fenntartással
és kétellyel, de hiszek abban, hogy emberileg képesek vagyunk a társadalmi
folyamatokat áttekinteni, a múlt tanulságait levonni, a trendeket végiggondolni,
helyzetünkről és jövőnkről érdemben gondolkodni. Az efféle szellemi
vállalkozások visszhangjával, azok gyakorlati megvalósíthatóságával kapcsolatban
azonban egyáltalán nincsenek illúzióim. Ezért a nemzeti stratégia kérdéséhez
eleve úgy kell hozzáállnunk, hogy két vagy több jövőképet kell megfogalmaznunk
és egymással szembeállítanunk. Lehetséges, sőt biztosra vehető, hogy ezek közül
egyiknek a megvalósítására sem kerül sor. De ez esetben sem felesleges és
hiábavaló helyzetünk átgondolása és a jövőre vonatkozó tervek megfogalmazása.
Ahogyan nem felesleges és hiábavaló a miénktől teljesen eltérő koncepciók
körvonalazása, a jövő más alternatív lehetőségeire való felkészülés sem. Ez
jelenti helyzetünk közös továbbgondolásának, a jövő befolyásolásának az alapját.
Egyébként ezt tesszük saját egyéni életünk során is. Távlatos terveket
szövögetünk, miközben napról napra kell építkeznünk, hiszen néha egyik percről a
másikra összeomlik minden.
– Kezdjük akkor
talán az egyéni életszervezéssel…
– Minden embernek
van valamilyen elképzelése a saját életéről, tervez vele valamit, legalábbis
néha megpróbálja rendbe rakni. Ezek az elképzelések nem mindig átgondoltak,
többnyire alkalomhoz kötődnek, ötletszerűek, ellentmondásosak, nem is nagyon
lehet életstratégiának nevezni őket.
A személyiség
fejlődésének természetes velejárója, hogy ki-ki saját esze szerint szervezi
életét, a maga feje után próbál járni. Az állatoknál és a növényeknél ez nem így
van: életük a legapróbb részletekig a génjeikbe van írva, öröklés által
meghatározott program szerint élnek. Az emberi élet viszont – bizonyos korlátok
között – szabadon alakítható. Nincs előre megszabva, nincs a génjeinkbe írva,
hogy mi fog velünk történni. Egyéni életutunk nem fogható fel programnak,
sorsnak, amely végzetszerűen – lépésről-lépésre –
beteljesül rajtunk.
Nagyon fontos
tisztán látnunk ezt az élővilágon belüli különbséget, amely a tudattal és szabad
akarattal függ össze. A tudat megjelenése az ember döntési szabadsága révén
nyitottá, rugalmassá, szabadon alakíthatóvá tette az ember életét, amely
ugyanakkor roppant érzékeny, labilis, sebezhető „gépezetté” vált ettől.
Az egyén döntési
szabadságának ugyanis megvannak a maga korlátai. Két oldalról is. Egyfelől, bár
tudattal rendelkezünk, szervezetünk alapvetően a természet biológiai mérnöki
munkájának az eredménye, ami azt jelenti, hogy életutunk fő állomásai a
természet törvényei szerint alakulnak. Másfelől az adott társadalmi
életkörülmények is szigorú korlátozó tényezőt jelentenek, amelyeket akár az
ember második természetének is tekinthetünk. A mindenkori társadalmi környezet
olyan erős befolyást gyakorol személyiségünk fejlődésére, hogy sikeres
szocializáció esetén a velünk szemben támasztott külső követelményeket belső
meggyőződésként, lelkiismeretként, a döntéseinket befolyásoló belső törvényként
éljük meg.
Egyéni életünk
tehát három tényező bonyolult kölcsönhatásának, az örökletes természeti
adottságainknak, a társadalmi-környezeti hatásoknak és személyes döntéseink
eredményeként szerveződik. A három tényező bonyolult kölcsönhatásai miatt minden
életút nagy drámai teljesítmény, amelynek megértése és megmagyarázása a
pszichológia megvalósulatlan álma mindmáig.
– A dráma szó a
színházat juttatja az ember eszébe. Shakespeare
szerint is színház az egész világ. Értelmezhető-e az egyéni életút afféle
szerepként?
– Igen.
Mindannyian hajlunk arra, hogy életünk eseményeit egy nagy színjáték
jeleneteiként fogjuk fel és értelmezzük, amely a siker vagy a bukás felé tart.
Korunk lelkületének megfelelően, bármiként is alakul a sorsunk, azt többnyire
tragédiának tartjuk, ritkán éljük meg vígjátéknak, jóllehet nézőpont kérdése az
egész. Az „életdráma” feszültségét az adja meg, hogy hitünk szerint
személyiségünk az egész életen át egy és ugyanaz marad, miközben megváltoznak a
körülményeink, és testileg-lelkileg mi magunk is többször kicserélődünk.
A másik
feszültségforrás abból származik, hogy személyes életünkben értelemszerűen mi
vagyunk a dráma hőse és középpontja, saját személyiségünk körül forog a világ
minden történése, a valóságban azonban mindannyian múló epizódszerepet játszunk
mások életében. Individualista szemléletünknél fogva akkor tartjuk magunkat
sikeresnek, eredményesnek, boldognak, ha mások ellenében érvényt tudunk szerezni
saját akaratunknak. Csakhogy ezzel mások is így vannak, ezért megannyi szándék
keresztezi egymást, az egymásnak feszülő sokféle akarat hálójában vergődve végül
mindannyian úgy érezzük, hogy az egész világ összeesküdött ellenünk.
Általában magunk
is nehezítjük saját helyzetünket, mert nem mindig hallgatunk a saját józan
eszünkre sem. Ha hallgatnánk rá, boldogabban és legalább tíz évvel tovább
élnénk, gondoljunk csak a szenvedélybetegségekre és más önpusztító és önkárosító
magatartásformákra. Ahelyett, hogy alaposan átgondolnánk helyzetünket, és ahhoz
igazítanánk önérvényesítési törekvéseinket, néha tudattalan vágyaink, zavaros
érzéseink, ösztöneink, affektív reakcióink irányítják cselekvéseinket.
– Ez így
csakugyan kész dráma. De az ember tudatára apellálva, vajon van-e bennünk olyan,
egész életre szóló, személyiségünk által megvalósítandó érték, amely mindhalálig
értelmet és célt adhat életünknek, amely személyiségünket összefogva a
küzdelemhez erőt ad és, irányt mutat?
– Az ilyen,
az élet értelmére vonatkozó személyes végső kérdésekkel ritkán foglalkozunk.
Rendszerint akkor szembesülünk velük, ha életünkkel kritikus fordulópontra
jutunk: hivatást választunk, megházasodunk, baleset ér bennünket, munka nélkül
maradunk, megbetegszünk, elveszítjük hozzátartozónkat stb. Ilyenkor a felmerült
egzisztenciális kérdésekre egyértelmű választ kell adnunk, személyiségünk által
képviselt vagy megvalósítandó értéket kell találnunk, amely aztán minden további
problémánk megoldásában eligazítási pontot jelent számunkra. A tapasztalat azt
mutatja, hogy e téren elég nagy a bizonytalanság. Az emberek nincsenek mindig
tisztában vele, hogy maga az élet a legfőbb érték, ami semmi máshoz nem fogható
– Miért látják
sokan mégis értelmetlennek az életüket?
– A könnyű és
sikeres élet illúziója, amelyet a média sugall. Kétségtelen, hogy az élet adott
formája nem mindig állja a versenyt azzal a virtuális valósággal, amellyel
például a show műsorokban találkozhatunk. Ebből azonban téves azt a
következtetést levonnunk, hogy saját életünk értelmetlen volna, hiszen az ember
sem természeti, sem társadalmi meghatározottságainál fogva egyáltalán nem
könnyű, sikeres és léha életre teremtetett. Az élet értelme nem hangulat, nem
érzelmek, hanem feladat és hit kérdése. Az életünknek mi magunk adunk értelmet
azáltal, hogy értelmes feladatokat tűzünk ki magunk elé. Ezzel semmiképpen sem
áll szándékomban a közérzet problémakörét lebecsülni, hiszen a modern
társadalmakban ez az emberi szenvedés egyik legfőbb forrása. Gondoljunk csak a
depresszióra, neurózisra, drogra, dohányzásra, alkoholizmusra. Ezek a tünetek
már tartós frusztrációra utalnak, az életszervezés kisiklásainak, a várható
kudarcnak a jelei.
– Ezek a tünetek
több millió embert érintenek, afféle népbetegségnek tekinthetők.
A tömeges méretük mivel magyarázható?
– Carl Jung
szerint az életünket két esetben hibázhatjuk el: ha döntéseink során nem vesszük
figyelembe a természet biológiai törvényeit, vagy ha hűtlenül viszonyulunk saját
belső törvényeinkhez. Az előbbi esetben megbetegszünk, az utóbbi esetben
meghasonlik a személyiségünk.
Abból a gazdag
tapasztalatból és ismeretanyagból, amelyet az emberiség a történelme során
felhalmozott, s amely a különböző nyelvi kultúrákban öröklődik generációról
generációra, a szülők, nevelők, felnőttek közvetítése révén csak nagyon kevés
jut el hozzánk, konkrét egyedekhez. Még kevesebb érték válik úgy a sajátunkká,
hogy aszerint koherens módon tudnánk élni egész életünk során. A világ egyik
legnagyobb titka, hogyan sikerül az embernek a mindenkori társadalmi kihívásokat
és a természetéből adódó belső (biológiai és lelki) folyamatokat összhangba
hozni, a szervezet, a környezet és személyiség működési egyensúlyát, harmóniáját
folyamatosan fenntartani.
Erről a
folyamatról annyit tudunk, hogy ennek szabályozásban nem mindig a tudatos
tevékenységé a vezető szerep. A tudatos életszervezés gyakran az ösztönös
szabályozás mögé szorul. Néha talán még ösztönös szabályozásról sem
beszélhetünk, egyszerűen csak sodródunk az árral. Nem mi szervezzük az
életünket, hanem az megesik velünk. Tudatos, tetteinek kockázatával tisztában
levő, annak következményeit vállaló, következetes értékalapú cselekvési
stratégiáról mindenesetre csak elvétve beszélhetünk.
– Az egyéni
életszervezés elég bonyolult dolognak látszik. Lehetséges, hogy életünk és
magatartásunk rejtett mozgatórugóinak a tisztázása érdekében olykor mindannyian
pszichológiai vizsgálatra szorulnánk?
– Az önismeret elmélyítésének és vele
együtt a sikeres életstratégia kialakításának mindennapi magától értetődő
formája a másik emberrel: szülővel, házastárssal, baráttal, egy szakemberrel
való meghitt beszélgetés. De megfelelő partnerek nélkül is ezt tesszük:
önmagunkban, önmagunkkal vagy egy képzeletbeli személlyel beszélgetünk.
Én-azonosságunk megőrzése, a körülményekhez való igazodásunk, szüntelen
újjáalakulásunk folyamatos belső beszéd, szüntelen értékelő munka eredménye.
Ennek kényszere alól nem nagyon tudunk kitérni.
– Úgy tűnik,
hogy ez a belső monológ nem mindig jár eredménnyel, és megfelelő partnerre sem
sikerül mindig szert tenni. Ön sokat foglalkozott az öngyilkosság jelenségével.
– Harminc éve
foglalkozom vele. Nem csak az öngyilkossággal, hiszen az öngyilkosság csak a
jéghegy csúcsa. Az önpusztítás szélsőséges formájának vizsgálata elvezetett az
önkárosító magatartásformákkal való foglalkozáshoz, majd a társadalompatológiás
jelenségek vizsgálatához, azon belül a kisebbségi komplexusok körüljárásához,
majd általában a magyarság mentálhigiénés állapotának kutatásához.
– És mire
jutott vizsgálódásai alapján?
–Meglátásom
szerint lelki nyomorúságunk oka a magyar társadalom rossz mentálhigiénés
állapotával magyarázható. Baj van azzal a kultúrával, amelyben élünk és
szocializálódunk. Pontosabban bizonyos kulturális kódokkal van baj, amelyek
megnehezítik az értelmező munkát, énképünk belső kimunkálását.
Élettörténetünknek, illetve annak, ahogyan azt megpróbáljuk magunkban
értelmezni, hiányzik a belső koherenciája.
Nem arról van szó,
hogy az interpretáció téves-e vagy helytálló, vagyis hogy mennyire felel meg a
valóságnak az, amit magunkról és másokról gondolunk. Az a probléma, hogy
valamiért eleve „hibás” énképünk és élettörténetünk kimunkálása. Ennek a
működészavarnak az oka nem organikus eredetű, nem az agyunkkal, az idegpályákkal
van baj, hanem azzal a kulturális termékkel, amit a személyiség fejlődése során
az önépítkezéshez felhasználunk. A számítógépet hasonlatul véve azt mondhatnánk,
hogy az önépítkezéshez és önelemzéshez felhasznált kulturális program tele van
vírussal. Olyan vírusokkal, amelyek – miután akadálytalanul bejutnak a
tudatunkba – zsákutcákba terelik gondolkodásunkat, amelyekhez rossz, nyomasztó
életérzések társulnak.
– Az
öngyilkossággal kapcsolatban gyakran hallani, hogy pillanatnyi rövidzárlat az
oka.
–
Egyénenként jelentős mértékben különbözünk egymástól, emberről emberre,
helyzetről helyzetre nagy eltérések lehetnek a magunkban és magunkról szőtt
verbális konstrukciókban, mégis azt gondolom, hogy pl. az öngyilkosság esetében
a baj okát nem az egyéni értelmezés és jelentésadás pillanatnyi rövidzárlatában
kell keresnünk, hanem az élet értelmezésének abban a nyelvi világában, amely
valamiképpen gátolja, nehezíti, korlátozza a pozitív önmegélést és az egyéni
élet különböző helyzetekben való értelemmel való felruházását.
Ezzel kapcsolatban
Kézdi Balázs, pécsi pszichiáter úgy fogalmazott, hogy a magyar nyelvi kultúrában
az önpusztítás beszédmódja nyomja rá bélyegét a lelki egészséggel kapcsolatos
társadalmi diskurzusra. Én nem szűkíteném le ezt a beszédmódot (és
gondolkodásmódot) a lelki egészségvédelemre, hanem jellemzőnek tartom a
társadalom valamennyi dimenziójára: a gazdasági életre, politikára, oktatásra,
etikára, a társadalmi kapcsolatok alakulására. Nem hagy nyugton a gondolat, hogy
a szellemi életünk nincs ellátva alkalmas vírusszűrő programokkal, miközben a
lelki környezetszennyezés éppen olyan méreteket ölt, mint az ökológiai
katasztrófával fenyegető természeti környezetszennyezés.
– Eddig az egyéni
életszervezés buktatóiról beszéltünk. Mi a helyzet a csoporttal? Beszélhetünk-e
egy társadalom, ország, nemzet, régió stratégiájáról?
– Elvileg mindenféle
stratégia lehetséges. A világ globális és európai erőterében, azon belül mondjuk
a Kárpát-medencében szükséges is lenne az átalakulást, a modernizációt és a
polgárosodást segítő stratégiákra. Nem is feltétlenül
szükséges a stratégia kifejezést használnunk. Beszélhetnénk hosszú távú
tervekről vagy programokról is, bár ezek a fogalmakhoz is zavaró előítéletek
társulnak.
Nem elég azonban
tervezni. Minden stratégia a személyi érdekek és magatartások függvénye. Bármely
szinten kizárólag olyan célok kijelölésének van értelme, amelyek
megvalósításában az adott célcsoport érdekelt. Kigondolhatunk mi a jövőre
vonatkozóan bármit, ha teszem azt a vajdasági magyarság többségétől idegen az
autonómia gondolata, nehéz lesz megvalósítani. Azok az elképzelések, amelyek
mellé nem tudunk személyi érdekeltségeket, állásfoglalásokat rendelni, az idők
végeztéig vágyálmok maradnak, a légvárak birodalmába tartoznak.
–
Minden párt és szervezet rendelkezik valamilyen cselekvési programmal.
Bizonyos értelemben ez is része lehet a nemzetstratégiának.
– A
pártprogramok a társadalom egésze felől nézve csoportérdekeket jelenítenek meg,
részproblémákat ölelnek fel. Nem is ez a baj velük, hanem az, hogy a politikusok
egy zárt, belső világra írnak jövőtervet, ami kitagadó jellegű más társadalmi
érdekekkel szemben. Még nagyobb hiányosságuk, hogy a stratégiai célok
kijelölése és rangsorolása a társadalmi háttér ismerete és az emberek lelki
sajátosságainak a szerteágazó kutatása nélkül készül el. A tudatos
megtévesztésről, manipulációról nem is beszélve, hiszen ismeretes, hogy a pártok
választások előtt fűt-fát ígérnek, amiből később persze semmi sem valósul meg.
A politikusok
többnyire törzsfőnökök módjára gondolkodnak: azzal ámítják magukat, hogy az
emberek összetörik magukat az igyekezettől programcéljaik megvalósításáért. Néha
sor kerül különböző szakértői bizottságok kinevezésére
a teendők összeírása érdekében. Ennyit már mi is eltanultunk. Több olyan képzett
és tájékozott emberrel rendelkezünk, akik bízvást fel tudják sorolni, hogy
milyen intézmények, szervezetek, műhelyek létrehozására, újraélesztésére volna
szükségünk. Ennél azonban egy lépéssel sem jutunk tovább: elmarad a
helyzetértékelés, nincs stratégia, nincs megvalósíthatósági tanulmány, és nincs
előtervezve pénz sem. Az ábrándozás rózsaszínű ködétől nem látszanak az
összefüggések. Nem jutunk el addig a felismerésig, hogy a tervek
megvalósításához politikai döntésekre és társadalmi támogatásra van szükség,
olyan közakaratra, áldozatvállalásra, amely végső soron konkrét személyekhez
köthető érdekekben és állásfoglalásban ölt testet.
– Vezető
értelmiségünk nem eléggé felkészült egy nemzetstratégia kidolgozásához?
– Nincs
vezető értelmiségünk. Értelmiségünk van, de az nem érdekelt nemzeti
kérdésekben. A stratégakutatás célja a helyzet elemzése, a jövőbeni lehetőségek,
alternatívák fölmutatása, előnyeik és kockázataik számbavétele. A többi az adott
érdekképviselet hatékonyságán, esetünkben a kisebbségi pártjainkon, a délvidéki
magyarság akaratán, szándékán, beállítódásán múlik.
A vajdasági magyar
nemzetstratégia kidolgozásánál célszerű figyelembe vennünk az anyaországi és a
szerbiai nemzeti fejlesztési terveket, valamint az Európai Unió tervezési
programjait. Ezen a téren az információink meglehetősen hiányosak. Amilyen
hiányos a tájékozottságunk, olyan hosszú a kívánságlistánk. Nem vitás, hogy a
stratégia kidolgozásának fontos része a hiányosságok, adósságok számbavétele,
ennél azonban semmivel sem kevésbé fontos a helyzet alapos ismerete, valamint
mások törekvéseinek, a kívülről jövő igényeknek és determinációknak a
figyelembevétele.
A sikeres
stratégiák a gazdasági, politikai adottságok és követelmények felismerésére
épülnek, afféle korparancsot valósítanak meg. A korparancstól és a
társadalmi-politikai feltételektől független stratégia sorsa meg van pecsételve:
Don Quijote-harc az idők szavával szemben.
–
Mennyire bonyolítja a helyzetet az a körülmény, hogy minden párt saját
cselekvési programmal rendelkezik?
– Nem
bonyolítja. Minden párt maga dönti el, hogy mit akar. A nemzeti stratégia nem
lehet egyik vagy másik párt hadműveleti területe. A stratégiát nem a pártok
érdekérvényesítéséhez, hanem a magyar nemzetrésznek, a nemzet egészének a fő
törekvéseihez, illetve ahhoz az európai és világtrendhez kell illeszteni, amely
figyelembevétele nélkül a stratégia-alkotás kudarcra van ítélve.
Szeretném
ismételten hangsúlyozni, hogy a stratégia nem azonos gondjaink, vágyaink és
teendőink bármely teljes körű katalógusával. Minél bővebb a panaszlista, annál
kisebb az esély a problémák megoldására. A katalógus teljességére való törekvés
helyett azokat a pontokat kell kiemelnünk, amelyekkel kapcsolatban az előttünk
álló időszakban leginkább igény és esély mutatkozik a rendelkezésünkre álló
szellemi és anyagi potenciál mozgósítására, a strukturális átrendeződésre és a
minőségi változásra.
Világosan meg kell
határozni, hogy mi a stratégiánk célja. Mit akarunk elérni? Mi az, amin
változatni szeretnénk? Ki
a stratégiai program igazi
„célszemélye”? Azonos-e a támogatás haszonélvezőjével vagy nem?
Ilyen szempontból az elmúlt másfél évtized nemzetpolitikája kimunkálatlan,
következetlen, tele van ellentmondással, nem is mentünk vele semmire.
–
Van-e egyáltalán magyar nemzetpolitikai?
–
Nincsen. Egyre többen és
egyre többször teszik szóvá a nemzetstratégia hiányát. Hovatovább úgy tűnik,
hogy ez a mindenkori magyar kormány legnagyobb mulasztása. Pedig tudnunk kell,
hogy kétszáz évre visszamenőleg egyetlen magyar államférfi vagy szellemi vezér
sem írt átfogó és tételes nemzetstratégiát. A nemzet a szabadságharc óta nem
rendelkezik társadalmi vagy jövőstratégiával. Ez nem azt jelenti, hogy Kossuth
Lajostól Széchényi Istvánig, Németh Lászlótól Bibó Istvánig nagy gondolkodóink
nem igyekeztek volna a magyarság jövőjét megtervezni, de legalábbis
végiggondolni. Az a baj, hogy a gondolatkörök egyike sem vált irányadó eszmévé,
nem vált olyan programcsomaggá, amely az ország vezetőinek vagy a polgárainak
tartósan irányadóul szolgált volna.
Rendszerbe szedett
nemzeti stratégiánk tehát nincs, nemzetstratégia címen legjobb tudomásom szerint
a Világszövetség jelentette meg az első könyvet. Nyilván nemcsak mulasztásról
van szó, mondjuk arról, hogy a nagy elmék nem kaptak megbízatást ilyen
feladatra, vagy nem voltak rá felkészülve. A modern társadalmakra jellemző
szerteágazó érdekek és egymásnak rugaszkodó gondolkodásmódok szintetizálására
nem volt lehetőség. A társadalmi megosztottság erősebbnek bizonyult a magyarság
jövőjéért érzett felelősségnél. A több évre, évtizedre előretekintő, a jövő
befolyásolására irányuló, stratégiában való gondolkodás hiánya mindenesetre
alaposan megbosszulta magát. Oda jutottunk, ahol vagyunk. Hiába mutogatunk
másokra Trianon és a későbbiek miatt. A kérdés az, hogy képesek vagyunk-e a
társadalmi folyamatokat áttekinteni és a jövőről érdemben gondolkodni vagy nem.
–
Egyáltalán lehetséges-e a részeire
szakadt magyarságot politikai akaratában összehangolni?
– Történtek erre
próbálkozások. Csoóri Sándor nevéhez fűződik az egyik gondolat, amely a
mozaiknemzet fogalmával próbálja keretbe ágyazni a széttagoltságot. A
mozaiknemzet azt jelenti, hogy a mozaik minden kockája önálló, különálló rész,
de csak a többivel együtt teljes. A gondolat szép, találó, ennél tovább azonban
nem jutottunk. Azért nem, mert a mozaikkockák mint önálló, különálló részek
valójában csak a képzeletünk termékei. A nemzetrészek önszerveződése nem jutott
el addig a pontig, amelynek köszönhetően a nemzettestek önálló jogi, politikai,
gazdasági szubjektivitásban öltöttek volna testet. 1990 után volt erre esély, a
kisebbségi sorban tengődő magyarság azonban éppúgy a politikai és hatalmi
versengés áldozata lett, ahogyan maga az anyaország is. A mozaiknemzetet
egybeláttató eszme mögé nem sorakozott föl meghatározó politikai erő. Úgy
látszik, sem a politikai vezetők, sem a magyarság többsége számára nem jelent
közösen elfogadott értéket, azonos kiindulópontot és végcélt. Nem vált belőle
magatartásformáló nemzetstratégia.
Hogyan is
válhatott volna, hiszen maga a nemzet is, mint történelmi, nyelvi, kulturális
egység csupán formailag létezik. A 15 milliós magyarság a magukat magyarnak
valló emberek halmazát jelenti, amely közös akaratban, azonos szándékban nem
fogalmazódik meg, testületként, hatalmi organizmusként nem létezik. A
nemzetrészek közösségi jogairól beszélek, amely a nemzeti stratégia, egy
lehetséges új nemzetstruktúra létrehozásának az alapját jelenthetné.
– A Magyarok IV.
Világkongresszusán kísérlet történt egy új nemzetstruktúra és nemzetstratégia
felvázolására, amelyen Ön is ismertette az új nemzeteszmény megteremtésére
vonatkozó téziseit.
– A
Világkongresszuson – az új nemzetstruktúra felvázolása és egy korszerű
nemzetfogalom kimunkálása mellett – a nemzet összetartozásának feltételeit és
lehetőségeit próbáltuk számba venni. A magyar nemzet egységes történelmi
fejlődésének folytonossága Trianonnal megszűnt. A nemzet politikailag szétesett.
Azóta a magyarság nyolc különböző politikai közegben él. Nemzetpolitika azért
nincs, mert nincs nemzet sem. A múlt tekintetében létezik, mint történelmi
tapasztalat, nyelv és kultúra, közösségi tudatként él bennünk. A jelen
vonatkozásában azonban, mint közös feladatok megvalósításáról, nem beszélhetünk
nemzetről. Ahogyan a jövő vonatkozásában sem, hiszen a magyarság jövőjére
vonatkozóan közös elképzelésekkel nem rendelkezünk.
Lélekben a
magyarság egyazon nemzethez tartozónak vallja magát, a szétszakítottság hosszú
évtizedei alatt azonban az egyes nemzetrészek struktúrája megváltozott, a
közösségek eltávolodtak egymástól, az egymáshoz való viszonyuk politikailag
kezelhetetlen, kaotikus.
Ahhoz, hogy a
nemzetrészek egymáshoz való kapcsolódásában valamilyen közös politikai szándék
fogalmazódhasson meg, előbb közösségi jogalanyiságra kell szert tenniük. Nem
tudjuk, hogy a jövőben a nemzet szétszakított részei összekapcsolódnak vagy sem.
Az Európai Közösséghez fűzött vérmes remények között ott szerepel a
nemzetegyesítés lehetőségének gondolata is. A határok eltűnése azonban korántsem
jelenti a politikailag szétszakított nemzetrészek kérdésének a rendezését.
Fönnáll annak a veszélye, hogy Európában nemcsak a határok tűnnek el, hanem
egyes – közösségi érdekeik megjelenítésére képtelen – etnikumok is. A
nemzetrészek közösségi jogalanyisága, autonómiája nemcsak az új politikai
kapcsolatrendszer kialakítása szempontjából fontos, hanem az elcsatolt területek
etnikai jellegének a megőrzése szempontjából is.
–
A magyarság jövőjét illetően végül milyen megállapodásra jutottak?
– Az európai
integrációs folyamat természetéből adódóan abból indultunk ki, hogy a határokkal
szétdarabolt magyarságot politikailag föderális nemzetként kell kezelnünk, és az
új nemzetstruktúra kialakítását az egyes nemzetrészek közösségi jogalanyiságának
megteremtésével kell kezdenünk.
A jelenlegi
korlátozott jogállásuk mellett a magyar nemzetrészek nem csak a Magyarországgal
és az egymással való kapcsolatukat nem tudják rendezni, hanem erősen korlátozott
a nemzetközi megjelenési lehetőségük is. Magyarán, nem tudnak az európai
integrációs folyamatokból adódó lehetőségekkel élni.
A feladat világos
és egyértelmű: minden eszközzel támogatni kell a magyar nemzetrészek közösségi
törekvéseit politikai jogalanyiságuk megszerzése, illetve a lakóterületükre
vonatkozó különleges státus megszerzése érdekében, ami a gyakorlatban az
autonómia kialakítását jelenti.
– Mi lett a sorsa
ennek az elképzelésnek?
–
Sajnos ez az elképzelés magyar kormány köldöknéző gondolkodásmódja miatt nem
tudott nemzetstratégiává válni. A magyar kormány az elmúlt tizenöt évben
egyfolytában attól tartott, hogy a határon túli magyarok érdekeinek a
felvállalása, jelesül az autonómia-törekvések támogatása, Magyarország érdekei
ellen hat az Európai Közösséghez való csatlakozásban.
Természetesen a
határon túli magyarság érdeke nem állíthatóak szembe Magyarország érdekeivel.
Magyarország csatlakozása és az autonómiák létrehozása azonban nem egymást
kizáró törekvések, hanem komplementárisan megoldható feladatok. Ennek belátására
és megoldására azonban a magyar politikusok alkalmatlannak bizonyultak.
– Bizonyára más
tényezők is közrejátszottak abban, hogy a magyarság sem akkor, sem azóta nem
tudott közös nemzetstratégiát kialakítani.
– A
közösségi akcióknak nem kedvez a
defenzív helyzet, a védekező pozíció, amelybe a társadalom többsége szorult.
Politikusok, írók, tudósok hada elemzi, kutatja, hogy mi lehet az oka a
politikai passzivitásnak, széthúzásnak, ellenségeskedésnek. Felesleges ez a
tipródás, hiszen az ok napnál világosabb. A széthúzás, a bizalmatlanság,
becsapottság és a kifosztottság érzése szükségszerű folyománya az emberek
többszöri becsapásának és kifosztásának. Ehhez még hozzájárul az életszínvonal
folyamatos romlása, a csalódottság. A változástól mindenki gazdasági
fölemelkedést, nyugati színvonalú életet remélt, ezzel szemben az 1990 előtti
állapotokhoz képest a magyar társadalom csaknem háromnegyedének csökkent az
átlagos jövedelme, a határon túli magyarság esetében pedig az életszínvonal
zuhanása drámai fordulatot öltött.
A magyar
társadalmat csak egy mindenki által vallott közös cél egyesítheti. A jelen
történelmi helyzetben ez a cél nem lehet más, mint a magasabb életszínvonal
reménye, a jólét ígérete egy megbízható jogállam keretében. A múlt század
magasröptű eszméinek a helyét – a kor szellemének megfelelően – felváltotta a
kényelem, a jólét, a gondoktól mentes élet, a fényűzés utáni vágy. Ez a
magatartás Nyugaton is közömbössé tette az embereket a közügyek irányában, amely
magával vonta a szellemi javak, a történelmi múlt és fenyegető jövő iránti
érzéketlenséget. Gondoljuk csak el, hogy micsoda feszültséggel jár a magyarság
esetében ez a Nyugatról jövő új életideál a romló életszínvonal és az
egzisztenciális fenyegetettség rémképe mellett.
Az említett
Világtalálkozón is elmondtam: A nemzeti érzés- és tudatvilág gyökerei a
gazdasági és politikai viszonyokban ragadhatók meg elsősorban, ezért a nemzeti
identitás mai problémáinak orvoslását is ezek a viszonyok hordozzák. Amíg a
magyarsághoz való tartozás az emberek többsége számára a távlat nélküli élet
perspektíváját jelenti csupán, mind többen lesznek, akik nem szívesen vállalják
ezt a kényelmetlenséget. Aminek a fordítottja is áll: a nemzet akkor indul el a
gyarapodás útján, ha mint közös vállalkozás, az egyéni életvitel szempontjából
is előnyös, kedvező befektetéssé válik. És miért ne válhatna azzá?
– Téziseiben
kiemelte a Nemzeti Tanácsok létrehozásának szükségességét.
Ez Erdélyben napirenden levő kérdés, Vajdaságban pedig jogilag tető alá
került.
– A politikai
helyzetfelismerésnek arra a szintjére, hogy a határon túli magyar kisebbségeknek
autonómiák, kollektív jogok nélkül nincs esélyük a megmaradásra, jóval előbb
eljutottunk. Az 1996-os Világtalálkozón csak újrafogalmaztuk, és
nemzetstratégiai keretbe ágyaztuk azt, amit 1992-es autonómia-tervezetünkben
célul tűztünk magunk elé. Nyilvánvalóvá vált ugyanis, hogy a magyar állam a
nemzetstratégia kimunkálását illetően lépéshátrányban van a határon túli
kisebbségekkel (azok autonómia-törekvéseivel) szemben. Az autonómiák
létrehozása és a kollektív jogbiztonság kiharcolása helyett a vonatkozó magyar
alkotmányos rendelkezések csak annyit tartalmaztak, hogy – idézem: „A
külpolitikai államcélok mellett kiemelt fontosságú kérdés a határon túli
magyarságért való felelősség kinyilvánítása”. Ehhez a szűkkeblűséghez aligha
szükséges kommentárt fűzni.
–
Miben nyilvánult meg a magyar állami nemzetstratégia
kimunkálatlansága, illetve lépéshátránya?
–
Kiáltó példa rá mondjuk a kisebbségek támogatására
jellemző fejetlenség. Az Antall-kormány idején személyekhez kötötten történt a
határon túli magyarság önszerveződésének támogatása. A gyakorlat még be sem
járódott, az MDF a választásokon megbukott, új időszak kezdődött. A Horn-kormány
fűt-fát ígért, mindenki a tenyerét tartotta, főként azok a kisebbségi vezetők,
akik a kommunista években kenyéradó gazdáik tányérjait tologatták, és derekasan
kivették részüket a kisebbségek elnyomásából.
Jött
a „mindenki egyaránt jogosult a támogatásra” demagógiája a „nyilvánosság és
átláthatóság” jelszavával. Porhintés volt a javából. Miközben boldog-boldogtalan
a pályázatokat bütykölte, a nyilvánosság megkerülésével számolatlanul folyt a
pénz a kormány határon túli klientúrájához, akik révén igyekeztek kézben tartani
a kisebbségpolitikát.
Nagy
üggyel-bajjal néhány civil szervezet hozzájutott ugyan némi támogatáshoz, a
többség azonban több szerencsével járt volna, ha pályázatírás helyett
lottószelvényeket vásárol. A helyzet azóta sem változott. Jutott valamennyi
karitatív tevékenységre is, meg az utódállamok kasszájába, vállalkozásokra (egy
vékony vagyonos réteg kialakítására), csak egy valamire nem jutott egy forint
sem: a határon túli magyarság társadalmi önszerveződésének és
autonómia-törekvéseinek a támogatására.
– Mennyire volt
tudatos ez a politika?
– A kérdés
helyénvaló. Talán közelebb állunk az igazsághoz, ha a támogatási politika
hiányáról beszélünk. A következmények szempontjából azonban ez mindegy: minthogy
a pénz kulcsszerepet játszik az egyéni és a közösségi stratégiák kialakításában,
a koncepciótlan támogatás óriási károkat okozott.
Az alkalmi,
ötletszerű (vagy nagyon is tudatos) pénzszórás értelmetlenné tette a
közösségépítésre irányuló erőfeszítést, és két vállra fektetett minden
stratégiai elképzelést. A közéletben tapasztalható politikai és szellemi
zűrzavar híven tükrözi a támogatásában megnyilvánuló koncepciótlanságot.
–
Ezekről a visszásságokról nem sokat olvashattunk.
– A
kardinális fontosságú kérdésekről általában nem beszélünk. Pedig az egy helyben
való topogásunk okait kutatva már régen fényt kellett volna derítenünk arra a
körülményre, hogy a kisebbségi politikusok nagyságrenddel nagyobb és könnyebben
megszerezhető zsákmánynak tekintik a magyarországi támogatást, mint azokat az
előnyöket, amellyel a kisebbségi közösségek helyzetének rendezéséért való
kiállásuk és fáradozásuk járna. És ezzel így van azoknak a jelentős része is,
akik nemzeti érdekekre hivatkozva mindenféle mondvacsinált ürüggyel
pályázgatnak. Nemzetstratégia hiányában a támogatási politika szükségszerűen
etnobiznisszé silányult, amely keresztül-kasul átszövi életünket, szembeállítva
egymással a fontosabb történelmi feladatok előtt álló magyar nemzetrészeket.
– Ön már a
90-es évek derekán azt írta, hogy a kisebbségpolitika megbukott.
– A
kisebbségpolitika bukásának az említett visszásságokon kívül természetesen más
okai is vannak, ezekkel több tanulmányomban foglalkoztam, így most részletesen
nem térnék ki rá. Ami kérdését illeti: ha azt nem is
állíthatjuk, hogy a magyar kisebbségi politika befejezett múlt, lezárult
történelem, annyit mindenképpen megkockáztathatunk, hogy a nemzeti mozgalom
megszűnt, szétesett. Ma már senki sem hajlandó alávetni magát a közösségi
érdekeknek és a csapatjáték törvényeinek.
– A bonyolult
procedúra sok támogatásra érdemesült személyt elriasztott a pályázatoktól.
– Ez is a
célja a bonyolult procedúrának. Saját rossz lelkiismeretük megnyugtatására a
költségvetési eszközök diszponálásával megbízott testületek a formaságokra mind
nagy gondot fordítanak, jóllehet a tisztánlátáshoz inkább a hatástanulmányok
hiányzanak. Az elszámoltatással járó papírhegyek a Kárpátokig magaslanak,
hiábavalóan, hiszen ebbe a darázsfészekbe senki emberfia nem mer belenyúlni.
Az anyaországi
támogatásnak értelemszerűen a kisebbségi közösség önszerveződését kellene
szolgálnia, ezzel szemben – paradox módon – éppen hogy kiolt minden erre
irányuló motiváltságot és erőfeszítést. És mindaddig, amíg közösségépítő munka
helyett politikai kapcsolatok révén lehet
közpénzekhez jutni Magyarországon, és csak azok melegszenek, akik a tűzhöz közel
állnak, ez a helyzet nem fog megváltozni.
Természetesen ez
az anomália nem marad következmények nélkül. A 90-es években indult spontán,
alulról jövő politikai önszerveződés holtpontra jutott, a kisebbségi pártok
elvesztették azt a csekély tömegbázisukat is, ami volt nekik. De nincsenek is
rászorulva, hiszen Budapestre járnak az apanázsukért, és nem Bukarestben,
Pozsonyban vagy Belgrádban verik érte az asztalt.
– És mi lenne a
megoldás?
– Régen létre
kellett volna hozni egy keretet a fontos – mérhető, minőségi – tevékenység
számára több évre vonatokozóan. Meg kellene szüntetni a pártok támogatását.
Közösségépítésre, intézmények létrehozására van szükség, nem a maradék közösség
szétverésére. Ez csak világos nemzetstratégiai célokkal valósítható meg. E
nélkül nem lehet a határon túli magyarságot talpra állítani, autonómiát
létrehozni, fontos intézményeket működtetni, nem lehet a tudományos és
művelődési életet professzionális alapokra helyezni. Marad a folklór, a
fesztivál, amelyből a diktatúrában sem szenvedtünk hiányt.
Állítólag 33
szervezet nyújt támogatást a határon túlra. Nyitott szemmel járok-kelek,
behatóan foglalkozom a határon túli magyarság helyzetének alakulásával, de
őszintén meg kell mondanom, ennek a széleskörű támogatásnak, egy-két kivételtől
eltekintve, semmilyen kézzelfogható nyomát nem látom.
– A
rendszerváltás után 15 esztendővel milyennek látja a magyarság helyzetet?
–
Kínálkozott egy lehetőség, és nem tudtunk élni vele. A visszanyert
önrendelkezés tizenötödik esztendejében Magyarország ismét hárommillió koldus
országa. Gazdag a szegénnyel, város a vidékkel, anyaországi a határon túli
magyarral gyanakodva, ellenségesen farkasszemet néz egymással. A képviseleti
demokrácia díszletei mögött az egykori kommunista elit és az új
klientúra-burzsoázia vívja magánháborúit a közvagyonért. A szemforgató
hazudozás, vádaskodás, harácsolás, törvényszegés széthullással, gazdasági és
morális összeomlással fenyegeti az országot. Ami pedig a határon túli
magyarságot illeti, egy része (a korábbi gyakorlatnak megfelelően) megpróbál
törleszkedni az új hatalomhoz, a másik része pedig várja a segélyeket
Magyarországról, és duzzog csalódottságában, amiért nem kap kettős
állampolgárságot.
– És merre
halad a világ? Kedvező vagy kedvezőtlen folyamatokra kell-e számítanunk?
– Amit
erről mondani tudok, többnyire ismert dolgok. A világ népességének nagyobbik
része elemi létgondokkal, éhezéssel, vízhiánnyal, régi és új tömegbetegségekkel
küzd. Bízzunk abban, hogy a környezetszennyeződés, éghajlatváltozás, valamint
más civilizációs veszélyforrások nem módosítják végzetesen azt a most belátható
pályát, amelyen a következő évtizedben haladni fogunk.
A globalizálódás
egyelőre visszafordíthatatlan folyamatnak látszik, amelynek eredményeként a
kulturális kínálat hihetetlenül kiszélesedik, megvalósul az uralkodó szellemi
irányzat egyidejű jelenléte a világban. A hálózatok átalakítják az emberek és
népek közti kapcsolatot, a tájékozódás lehetősége szinte korlátlanná válik, de
vele együtt a manipuláció is. A kommersz szórakoztató ipar maga alá gyűr
mindent, fokozza a szellemi igénytelenséget és sivárságot, ami már most is az
autentikus élet legfőbb akadálya.
A nemzeti
jellegzetességek fokozatosan halványulnak, feloldódnak, a közösségi értékek
devalválódnak, a családok felbomlanak, a társadalom atomizálódik. A migráció
felgyorsulásával egymás mellett élő idegenekből álló, jobbik esetben kulturális
mozaik társadalmak jönnek létre, rosszabb esetben frusztrált csőcselékből álló
tömegtársadalmak jönnek létre. A társadalmi gyökértelenné válás következtében
itt-ott felértékelődik a nemzeti identitás, az emberek érzékennyé válnak
kötődéseikre, ami előre vetíti a nemzeti, vallási és kulturális konfliktusok
veszélyét.
Európában a
természetes szaporulat csökkenésével és az életkor meghosszabbodásával együtt
folytatódik a társadalom elöregedése, ami a jövő szempontjából új, előre nem
látott problémákat jelent. A választások kimenetelét többnyire már ma is a
nyugdíjasok döntik el, ami nemzetstratégiai szempontból nagyon szűk mozgásteret,
tulajdonképpen kényszerpályát jelent. A fő gondok a
határon túli magyarság körében is demográfiai természetűek. Az elöregedés és
lélekszámcsökkenés magával vonja a vállalkozó kedv csökkenését, a nyelvi kultúra
beszűkülését, az intézmények leépülését és megszűnését.
– Ez a
kedvezőtlen életkori megoszlás magyarázatul szolgálhat a magyarság elmúlt másfél
évtizedben tapasztalható tehetetlenségére?
–
De
még mennyire.
A magyarok
ugyanis, ami politikai aktivitásukat illeti, csakugyan minden várakozáson alul
szerepeltek az elmúlt 15 esztendőben. Aligha tévedünk, ha ezt a népesség
elöregedésével, illetve rossz kedélyállapotával magyarázzuk. Hiányzanak a fiatal
elégedetlen, tettre kész generációk, amelyek helyet keresnének maguknak a nap
alatt. Nálunk – határon innen és túl – a nyugdíjas korosztály formálja a
politikát. Az idős személyek viszont, azon túlmenően, hogy a kommunizmusban
szocializálódtak, félnek mindenféle változástól. Mellesleg nem minden ok nélkül,
hiszen sokkal keményebb világ vár rájuk, mint amilyenben korábban éltek. És ezt
sikerült is megtapasztalniuk már a rendszerváltás első éveiben. Csalódottságuk
miatt egyre kevésbé lehet a jövőre vonatkozó terveknek megnyerni őket.
– Miért olyan
érdektelenek az emberek a közügyek iránt?
– Érintőlegesen már
beszéltünk róla, hogy az embereket életük csaknem minden vonatkozásában a
haszonelv mozgatja. Mindenféle csoportképződés legfőbb motivációja abban a
számításban rejlik, hogy a csoport révén nagyobb erőforrásokra (több haszonra)
lehet szert tenni, mint egyénileg. A nemzeti önszerveződéshez azért viszonyulnak
közömbösen, mert jelenleg (a magyarság jelentős jogi-, gazdasági és politikai
hátránya miatt) bármiféle idő- és energia-befektetés meghaladja a várható
nyereséget. Ezért nem megy előre az autonómia ügye sem, hiszen ennek
megvalósulása évtizedeket kíván.
– Hosszabb
távon nem térülne meg ez a befektetés?
– Bizonyára
megtérülne. Az egyénileg birtokolt erőforrások összesítése révén ugyanis mindig
könnyebb megtöbbszörözni a várható nyereséget, mint csak egyéni erőfeszítésekre
támaszkodva. Az emberek azonban rövid távon gondolkodnak, rosszul mérik fel a
helyzetet. Nem számolnak az autonómia révén megszerezhető olyan előnyökkel,
amelyekre egyénileg csak kevesen tehetnek szert. A közös javak előállítása, azon
belül a közös érdekek felismerése és védelme maga után vonja a szükséges
tapasztalatok megszerzését. Közös fellépés hiányában ez a tapasztalatszerzés
elmarad, ami jelentős tudati hátrányt jelent az információkhoz való
hozzáférésben, a partnerkapcsolatokban, a vállalkozási kedvben.
A rövidlátó
szemlélet miatt a határon túli magyarság nem rendelkezik az autonómia
megvalósításához szükséges kollektív tudati, lelki erőforrással. Ez sajnos
súlyos következményekkel jár, mert kollektív erőforrás, közös erőfeszítés híján
egyéni erővel sohasem lehet bizonyos javakra szert tenni, illetve számos rájuk
nehezedő nyomást nem lehet kivédeni. Nem védekezhetnek például az etnikai
csoportot érintő hátrányos jogszabályok ellen, amelyek a csoport tagjainak a
kitaszítását, elszegényítését, gazdasági ellehetetlenítését eredményezik.
Jelentős hátrányuk származik abból is, hogy – mint mondottam – egyéni
erőforrásaik legalább egy részének a közössé tétele hiányában nem tehetnek szert
azokra a közösen előállított javakra, amelyeket egyénileg nem lehet megszerezni.
–
Sokan úgy gondolják, hogy a térségünkben levő országok fő problémái
gazdaságiak, amelyek a szabad piac bevezetésével megoldhatóak. Ön hogyan látja a
helyzetet?
–
Nem
vagyok közgazdász, így csak azokat a gondolatokat tudom megosztani, amelyek
ismereteim alapján bennem összeálltak. Ez a kép eléggé lehangoló. Az Európához
való felzárkózási törekvést az a remény táplálja, hogy az uniós tagállamokban a
jelenleginél magasabb lesz a jövedelem. Az újonnan csatlakozott országok (köztük
Magyarország) példája viszont azt bizonyítja, hogy az ún. „uniós
követelményekhez” való igazodás jelentősen leköti a hazai erőforrásokat, újabb
hitelekkel növeli az államadósságot, miközben a profit külföldre távozik. Nem
tudom, hogy ez a helyzet hogyan és mikor fog megváltozni, addig azonban nemcsak
fennmaradnak, hanem növekszenek a társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek, mind
kevesebb pénz jut a kultúrára, tudományra, egészségügyre, oktatásra.
Nem biztos, hogy a
helyzetet jól látom, hiszen a politikusok egy része azt bizonygatja, hogy a
magyar gazdaság megerősödött, fokról-fokra könnyebben élünk. Mások viszont azt
mondják, és számokkal is alátámasztják, hogy az államadósság egyre nő, és mind
szélesebb az a társadalmi réteg, amely ma a szegénységi küszöb alatt él. Én úgy
látom, hogy az elszegényedés, a társadalom atomizálódása tovább tart.
– Németh László szerint a
műveltség állapota és színvonala nemzeti megmaradásunk legnagyobb sorskérdése.
Ön hogyan tekint a műveltség kérdésére?
–
Messzemenően egyetértek Németh Lászlóval.
A magyarság
nagy része szegény, alacsonyan iskolázott, és a túlélés problémájával küzd. Nem
vigasz, hogy hasonló, vagy még rosszabb a helyzet a szomszédos országokban.
Sokkal több időt fordítunk munkára, kenyérkeresetre, mint továbbképzésre,
közösségi, egyesületi életre, kulturális és szabadidős tevékenységre. A
rendszerváltás után a szomszéd országokban élő magyarság visszakerült ugyan a
nemzeti látókörbe, de csekély mértékben van jelen a politikai döntésekben, ami
fokozottan igaz a kulturális életre. Ez azért nagy baj, mert a határon túli
magyarság problémáinak egy része nem jogi és politikai természetű, hanem sokkal
inkább műveltségbeli hiányosságokból ered.
Sokszor leírtam,
elmondtam, itt is megismétlem:
A délvidéki magyarság
szellemi-kulturális élete a harmadik évezred elején gyarmati állapotokat tükröz.
A közoktatásból, tájékoztatásból, politikából teljes egészében hiányzik a magyar
szellemiség. Idegen
érdekek, szándékok, törekvések hatása alatt áll közéletünk, ezért nemzeti
közösségünk (ha egyáltalán beszélhetünk közösségről) nem képes megjeleníteni és
eredményesen képviselni a saját érdekeit. A tizenkilencedik századból ránk
maradt folklórban még elevenen élnek a múlt hagyományai, szellemi életünkből
azonban szinte teljes egészében hiányzik a közösségi tudat és a
szolidaritásérzés, ami a jövőt illetően az összefogás alapjául szolgálhatna.
A kultúra közös érdekek
felismerésének és tudatosodásának az alapja, ami ilyen formán a nemzetek hosszú
életének az egyedüli biztosítéka. Magas szintű kultúra nélkül nincs egészséges
nemzettudat. Egészséges nemzettudat nélkül viszont az egyéni életutak nem
képesek egymást kiegészítő közösségi cselekvési programokban összegeződni.
–
A műveltség állapota és színvonala nagymértékben függ az értelmiségtől.
– Így van. Az
említett gyarmatosító állapotok is ide vezethetők vissza. Az elnyomott népek
történelmében sajátos mentális jegyek ismétlődésére figyelhetünk föl: elvesztik
autentikus értelmiségüket. A gyarmatosítás és az imperialista politika
következtében például a helyi eliteknek az volt a szerepük, hogy ők képviselték
az angol, a francia vagy az amerikai érdekeket politikai, gazdasági és
kulturális szinten.
Trianon után – a
nagyhatalmi és a szomszédos országok kívánalmainak megfelelően – a magyarság
körében is megjelenik ez a fajta komprádor értelmiség, finomabban szólva a
helytartó értelmiség, vagy ahogyan én szoktam őket emlegetni, a pozícionált
értelmiség.
A politikai
körülményeknek megfelelően ezek többsége hol kommunista értelmiség, hol nyugati
típusú, liberális értelmiség. Egyre megy, a lényeg az, hogy mind csonka
Magyarországon, mind az elcsatolt területeken a magyar társadalom felső rétegei
sajátos érdekeltségi viszonyba kerülnek az idegen hatalommal. Ez a sajátos
érdekeltségi viszony majdnem olyan, mint a amilyen a harmadik világ gyarmati
elitjére jellemző.
Ebből következik,
hogy a döntő történelmi pillanatban a magyarság nem tudott élni a történelmi
lehetőségekkel. Az a társadalmi elit, amely a magyar tömegtársadalmat, illetve a
határon túli magyarságot vezette, csak egy dologban volt érdekelt, nevezetesen,
hogy hatalmi pozícióját valahogyan átmentse. Ez nagyjából meg is történt, ami
lényegében véve ma is a nagyhatalmi, illetve a szomszédos országok elvárásokhoz
való igazodást jelenti. Azt is mondhatnánk, hogy a magyar társadalom –
autentikus vezetők híján – önállótlanul sodródik az eseményekkel, és ebből a
szempontból a rendszerváltás nem sok változást jelent. Ennek folyományaként a
magyarság mind az anyaországban, mind az elcsatolt területeken letargikus
állapotban van, amelyben a mély és még mélyebb depressziós hullámok váltogatják
egymást. Félő, hogy ez a kényszerpálya tartós marad.
– Ebből a szempontból milyen
változás várható a globalizálódástól?
– A globalizálódás
következtében növekszik a komprádor értelmiség befolyása. Az autentikus nemzeti
kultúra helyett az élet minden vonatkozásában megfigyelhető lesz a gyökértelenné
válás, az értékek válsága, az igénytelenség és a szellemi slamposság, ami
tulajdonképpen már ma is jelen van. A nyereségvágy azt diktálja, hogy minden
terméket a fogyasztó, a néző, a hallgató, az olvasó, a vásárló szellemi
színvonalához kell igazítanunk. Minél alacsonyabb színvonalú egy szellemi
termék, legyen az tévéműsor, könyv, bulvárlap, annál szélesebb réteg
érdeklődésére számíthat. A valós szellemi termékeknek nincs, illetve nagyon
csekély a fogyasztó bázisuk. Az, amit érdemes elolvasni, megnézni, megvenni, az
emberek alig 3-5 százalékát érdekli. Ez nem üzlet. Az értékteremtés és
értékközvetítés így eleve veszteséges. A kérdés az, ki állja a továbbiakban a
cechet? Miből tartja fenn magát az értékteremtő, a nemzeti kultúrát ápoló,
gazdagító értelmiség?
–
És mi lesz, ha nem lesz rá vállalkozó? Milyen lesz akkor a ránk váró „szép új
világ”?
– Minden bizonnyal
haszonelvű világ lesz, illetve már most is az. Haszonelvű a politika, a kultúra,
a tudomány, sőt a magánélet is. Ez a világ a rámenős, erőszakos embernek kedvez,
ideológiamentes, nemzet-, család- és életellenes, kizárólag a pénz és az érdek
mozgatja.
Annak, aki sikeres
akar lenni, úgy kell cserélnie hazát, pártot, családot, barátokat, hitvallást,
mint a fehérneműt. A sikeres ember otthon érzi magát minden országban, minden
rendszerben, minden kultúrában, ha megfizetik. Otthonos a bankokban, a
szupermarketekben, a másság híve, a tolerancia bajnoka, az igazság mindenkori
birtokosa. Az „igazság” persze mindig ott van, ahol ő van, ahol legjobban
fizetnek.
A polgári
demokrácia nem teremt csodát. Ez is, mint minden rendszer, magán viseli azoknak
az arculatát, akik létrehozzák. A kommunista utódállamokban például a
demokrácia álszent, pénzhajhász, korrupt, üres, aljas. A bűn, a tolvajlás és a
hatalom összefonódása sárba rántotta már indulásnál.
A kommunista
diktatúrában is érdekcsoportokat szolgáló törvények uralkodtak, most is
érdekcsoportokat szolgáló törvényeket hoznak. Olyan törvényeket, amelyekkel
kiforgathatják maradék javaikból azokat a széles néptömegeket, amelyektől
korábban is mindent elkoboztak. Az emberek egyre csak dolgoznak, spórolnak, és
vég nélkül törlesztik a komprádor réteg által felvett és elherdált
államadósságot.
A gazdaságot és
törvényhozást maffia- és politikai bűnözőcsoportok uralják. A régi rossz rend
képviselői átmentették hatalmukat az új rendszerbe, kezükben tartják a
törvényhozást, a bankokat, a sajtót, és ennek révén úgy játszanak a kisemmizett
emberekkel, mint macska az egérrel.
– Ez eléggé vigasztalanul hangzik.
Mit várhatunk a jövőtől?
– A kérdésről eszembe
jut az egyik Herder-díjas akadémikussal készített interjú, akinek ugyanezt a
kérdést tette fel egy újságíró. A tudós professzor, ha jól emlékszem, Borzsák
István, tömören ezt válaszolta – semmit.
Nos, én is csak
ezt tudom mondani – semmit.
Sem az idő
múlásától, sem másoktól nem várhatunk semmit. Az ember csakis saját magától
várhat valamit. A kérdést ezért úgy célszerű feltenni, hogy mit várunk
magunktól. Mire akarjuk felhasználni az életünket? Vannak-e jövőre vonatkozó
terveink? És ha igen, azokat hogyan, milyen programokkal kívánjuk megvalósítani?
A jövő latolgatása tehát visszavezet bennünket beszélgetésünk elejére, az
életszervezés és a nemzetstratégia kérdésköréhez.
–
Az embereket általában az a remény élteti, hogy jobbra fordulnak a dolgok,
kedvesőbbé válnak a körülmények.
– A körülmények változása nem
független tőlünk. Mindaz, ami történik velünk, végső soron saját korábbi
döntéseinknek az eredménye. Nem mindegy, hogy milyen közösség részeként
határoztuk meg magunkat, milyen hittel és igyekezettel végeztük munkánkat,
hogyan viszonyultunk és viszonyulunk egymáshoz, mennyire becsüljük meg egymást,
mennyire becsüljük meg a tudást, a tehetséget, értékeljük és megbecsüljük-e
azokat, akik a közért fáradoznak? A dolgok csak attól fordulnak jobbra, ha
felismerjük, hogy valamennyien okai és forrásai vagyunk a kudarcnak és a
sikernek, az eredménynek, az örömnek, mindannak, ami szűkebb és tágabb
környezetükben történik.
Amíg kizárólag magunkkal törődünk, és
nem érdekel bennünket az, ami a kapun kívül történik, hiábavaló minden
igyekvésünk. Mit ér, ha a hajókabin csinosításával foglalatoskodunk, miközben
süllyed velünk a hajó? Ránk, vajdasági magyarokra is az a jellemző, hogy folyton
a balkáni viszonyokra panaszkodunk, másokra várunk, átlátszó kifogásokat
keresünk, a gátló körülményekre hivatkozunk, az anyaország mostoha magatartását
kárhoztatjuk, vagy egyszerűen csak a politikusokat hibáztatjuk az áldatlan
állapotok miatt. Csak magunkban nem akarjuk keresni a bajok okát.
–
Azt tartják rólunk, hogy megfélemlített, szófogadó nép vagyunk.
– A hallgatag szófogadásunkban
néha csakugyan túlteszünk a járomba fogott ökrön. Ez egyébként a történelem
során gyakran előfordult, ha kulturálisan magasabb szintű, törvénytisztelő
népcsoportokat erőszakkal náluk sokkal alacsonyabb műveltségi színvonalon élő
népeknek rendeltek alá. Az állandó fölfelé tekintő, a nagyok, az erősek, a
hatalmat képviselők kegyeit kereső, egyoldalú kompromisszumos készség nem valami
sikeres életstratégia, márpedig ez a mi kisebbségpolitikánknak az alapja. Az
államközpontú, hatalmat kiszolgáló politika egyoldalú kompromisszumok sorára
kényszerít bennünket, amelynek eredményeként minden gesztus, amit a békés
együttélés érdekében teszünk, újabb lépés a kisebbségek jogainak beszűkítéséhez.
–
Széthúzóbbak-e a magyarok, mint más népek?
–
Nem hiszem.
Ugyanakkor megértem a politikától, a pártpolitika által megosztott magyarság
gondolatától való félelmet. A magyarság gondolatvilágában a trianoni
szétdaraboltság következményeként nagyon erős a pártpolitika fölött álló
szövetség gondolata, egyáltalán a mozgalom, a politikamentes szervezetek iránti
nagyobb szimpátia. Bármennyire is szeretnénk, a jelen körülmények között, a
jelen tudatállapotában és töredezettségében a magyarság nem alkalmas arra, hogy
összetartozását politikai szinten megjelenítse, és szervezett formában
megvalósítsa.
Egyelőre a részérdekek
megjelenítésénél tartunk, ezek harca az, amit a közvélemény nagy nemtetszéssel
fogad. A sokféle és sokrétű magyarság, a politikai pártok, törekvések, csoportok
és egyéni érdekek ütközése és kereszteződése ellenére elméletileg van a
magyarságnak olyan közös érdeke, ami mindannyiunk javára válna, ha meg tudnánk
jeleníteni, ha közös politikai akaratként el tudnánk valamennyien fogadni. Ennek
felismeréséig azonban még nem jutottunk el, a részérdekek kerültek kifejezésre a
közös érdek rovására. Egyébként ez történik a társadalom minden szintjén, minden
szegmentumában, minden pórusában. Kíméletlen harc folyik a hatalom
megszerzéséért, illetve a javak újraelosztásáért.
– Sokan azt mondják, hogy kár a
fáradságért, a globalizálódással a kisebbségek, sőt egyes népek is el fognak
tűnni.
– Nekem erről más a
véleményem. E pillanatban eszembe jutott Szőcs Zoltán publicistának az egyik
szép írása, amelyben vitába száll azzal a nézettel, hogy a magyar parasztság
kimúlt volna. Azt, hogy kiforgatták javaiból, agyagba döngölték, és százszor
eltemették, nem vitatja, mégsem hiszi, hogy megszűnt volna. – Olyan a mi
parasztságunk, mondja, mint a sivatagi folyók döbbenetesen szívós halai. Ezek a
halak látszólag olyanok, mint a közönséges halak, mint minden más rendes hal,
amíg víz van a folyóban. Bizonyos folyók azonban kiszáradnak, a pocsolyákból a
víz elpárolog, a meder alja csontkeménységűvé válik, majd lassan beborít mindent
a por és a homok. És ezek a különös halak, mint kiszáradt sárrögök, öklömnyi
kövek, belesüppednek a talajba, a forró homok alá, és várnak. Várnak és várnak.
Halottak ilyenkor vagy élők? Mindegy, hogy miként vélekedünk erről a bizarr
állapotáról, a halak tudják a dolgukat. Várnak, és még sohasem csalatkoztak: ha
itt az ideje, megerednek az ég csatornái, jön az esőzés, a folyómedrek
megtelnek, az áradó víz kimossa a rögöket, és néhány napi éledezés után a
különös metamorfózison átesett halak vidáman ficánkolnak, kergetőznek a
habokban, ugyanúgy, mint minden rendes hal.
– Akár a magyar
paraszt jelképei is lehetnének ezek a halak. Amint földet adunk neki, húsz
holdat, negyvenet, azonnal élni kezd. Ha van mit művelni, és abból meg lehet
élni, ott megterem a paraszt. Akkor is él, létezik, ha már mindent elszedtek
tőle, csak hát senki sem kíváncsi erre a létformára.
Nos, ez a hasonlat
azért jutott eszembe, mert szerintem vonatkoztatható a népekre és kisebbségekre
is. Hányan írták már le és temették el őket. És néha, amikor nagyon zord idők
járnak, talán úgy is tűnik, hogy egyik-másik népcsoport eltűnik, szétporlad,
felszívódik. Ki tudja, meddig képesek kibírni ezt a tetszhalott állapotot. De ha
itt az ideje, ha megdördül az ég és a történelem vihara elsodorja a zsarnok
uralmat, előlépnek a kései leszármazottak.
Az a nép, amely
ezervalahányszáz éves múltra tekint vissza, részenként vagy egészében többször
kényszerült erre a különös metamorfózisra. Mi most abban a felemás állapotban
vagyunk, hogy az ég ugyan megdördült fölöttünk, mielőtt azonban megeredtek volna
az ég csatornái, a felhők elvonultak, és mint száraz sárrög létükben a halak,
várjuk, hogy egyszer kimosson bennünket az áradat ebből az ájult állapotból.
–
Milyen megfontolásokat ajánlana a vajdasági magyaroknak közös életstratégia
kialakítására vonatkozóan?
– Bizonyára többen is olvasták
az interneten az erdélyi magyarság tízparancsolatát. Hadd foglaljam össze ennek
lényegét ránk vonatkoztatva.
1. Ragaszkodj az anyanyelvedhez
2. Légy hű őseid kultúrájához
3. Szeresd a családodat
4. Őrizd meg vallásodat
5. Ragaszkodj a tulajdonodban levő
házhoz és földhöz
6. Ne vándorolj ki szülőföldedről
7. Becsüld meg a veled együtt élő más
népeket
8. Tanulj szüntelenül, műveld magas
szinten hivatásodat
9. Magánéletedben törekedj
megbecsülésre, sikerre, de vedd ki derekasan részedet a közügyekben is.
10. Szavakban és tettekben légy igaz,
őszinte, önzetlen és egyenes ember.
Beszélgetőtárs:
Pertics Péter: Aracs, 2006/1. 6. évf.
|