Önmagunk vállalása
A közelmúltban jelent meg Hódi Sándor Táj és lélek című kötete, amelyben
a szerző az őt régóta foglalkoztató kérdésekre próbál választ adni,
egyebek között arra, hogy
„szoros
összefüggésben Vajdaság társadalmi, gazdasági, politikai viszonyaival,
történelmi múltjával, etnikai és kulturális tarkaságával, milyen pszichológiai
sajátosságok jellemzik az itt élő embereket”. Alábbi beszélgetésünket a
kötetben taglalt problémák összegezésének, de akár az ott felvetett kérdések
továbbgondolásának is tekinthetjük.
– A bennünket, kisebbségi
közösségeket másoktól megkülönböztető sajátosságokról szólva
elsősorban azt a szinte patalógiás méretű félelmet említi, amely
miatt nem merjük vállalni teljes önmagunkat. Honnan ered ez a félelem, hova
vezethetők vissza gyökerei?
–
Az ember csak akkor szorong, ha valamiféle veszélyt sejt. Elképzelhető,
hogy –
vélt vagy tényleges okok miatt –
önmagunk nyílt vállalásától félünk, hogy önmagunk őszinte, egyértelmű
felvállalása az, ami különféle veszélyekkel, hátrányos megkülönböztetéssel
járhatott vagy jár együtt. Én azt hiszem, hogy a legfőbb veszélyt az
jelenti, hogy elhallgattuk a nemzetek között felhalmozódó, az életből, az
anyagi valóságból származó érdekellentéteket, amelyek, ha időben
artikulálódnak, természetes megoldási teret kapnak. Így viszont, ha valami el
van hallgatva, az csak robbanni tud, az csak kellemetlen helyzet elé állíthat
bennünket.
– Olyan mutatókról is
szól, amelyek arra engednek következtetni, hogy az itt élő etnikai
közösségek mindegyikének, így a magyaroknak is megvan a maguk
„tulajdonsága”.
–
Már amennyire ezt egyáltalán tulajdonságnak lehet nevezni, s nem inkább
magatartásnak. Legfőbb ismérvünk a szorongás, a félelem, az arcnélküliség,
a rendkívül nagyfokú alkalmazkodási készség, az önmagunk vállalásától való
félelem. Ezt nem tartom egészségesnek, különösen most nem, amikor Európában
eltűnőben vannak a szellemi határok, s mindenki megpróbál egy új
európai közösségbe integrálódni.
Az előzményekhez tartozik, hogy a vajdasági
magyarság körében strukturális aránytalanságok jöttek létre, társadalmi
rétegeződésében negatív változások
jelentkeztek. Ez azt jelenti, hogy folyamatosan csökkent a közép- és
magasan kvalifikált emberek aránya. A magyar népesség Vajdaságon belüli
százalékarányának csak egy töredéke végezte el a főiskolát, egyetemet,
melynek következtében értelmiségünk foghíjas és szegényes. A másik probléma,
hogy azok, akik be is fejezik tanulmányaikat, rendszerint más nyelven tanulnak,
s nincs meg sem a nyelvben, sem a kultúrában való otthonosságuk ahhoz, hogy
egyetemes vagy ennél magasabb szinten képviseljenek valamely tudományágat vagy a magyar kultúrát. Mindez
óhatatlanul oda vezetett, hogy a szellemi életünk fokozatosan beszűkült,
kisebbségi kultúránk megcsonkult. Az egyik legfőbb feladatunk az lenne,
hogy ezt a szellemi csonkaságot, egyoldalúságot, valahogy leküzdjük.
– Tanulmányaiban súlyos megállapításokat tesz azzal
kapcsolatban, hogy nincs igazi értelmiségi rétegünk, amely a hovatartozás
vállalására ösztönözné azokat, akik a nemzeti lét kilátásaiban
elbizonytalanodtak. Ezen a tájon mindig az irodalom volt a nemzeti tudat
gondozója, állítja, íróink, költőink viszont távol tartják magukat a
politikától, sőt, a nemzetiségi sorskérdések is hidegen hagyják őket.
Ezen a téren, úgy tűnik, mostanában tapasztalható némi mozgolódás.
–
Nem véletlenül utaltam arra, hogy ez az irodalom nem merte olyan formában
fölvállalni ennek az etnikumnak a gondjait, mint ahogyan azt talán várni
lehetett volna. Azt hiszem, e téren kisebbségi komplexusban szenvednek azok is,
akik a nemzetiségi intézményekben fontos szerepkörhöz jutottak. Tény, hogy az
alkotók megérezték a cenzúra működését. Úgy gondolom, butaság és
öncsonkítás volt ez a cenzúra. Cenzoraink éppen azokat a gondolatokat fojtották
el csírájukban, azokat szelektálták ki az etnikai tudatból, amelyek
megpróbálták valamilyen formában fölvetni, aktualizálni a mélyen rejlő,
súlyos konfliktusokat.
Az emberek választ várnak az őket nyugtalanító
kérdésekre. Ha mi nem írunk ezekről a kérdésekről, akkor a válaszokat
más forrásokból szerzik be, s így más befolyásolja tudatukat, holott ez a
feladat ránk várna. Nekünk, akik itt élünk és itt akarunk boldogulni, nekünk
kell egy modern etnikai tudatot, egy adekvát helyzettudatot kialakítani. Ez viszont
elképzelhetetlen oly módon, hogy közben a cenzúra kiskorúsít bennünket
állampolgárságunkban, megnyomorít bennünket nemzettudatunkban.
A cenzorok arra hivatkozva végzik tevékenységüket, hogy
ki kell szűrni mindazt, ami esetleg más népeket irritál. Azt az életformát
azonban, amely kedvező és elfogadható minden etnikai közösség számára,
együttesen kell kialakítanunk. Senki sem akadályozhat meg bennünket abban, hogy
mi is elmondjuk a véleményünket. Senkinek sincs jogában kisajátítani és
kiskorúsítani az értelmiséget.
– Az anyanyelvi oktatás egyik fontos kitétele a
problémáknak, hiszen az anyanyelvű művelődés folytonosságának és
fejlődésének egyik feltételezője. Az eddigi, katasztrofálisnak
minősített oktatási reformok következtében kialakult helyzetet hogyan
jellemezné?
–
Sok szó esett arról, hogy az iskolai átszervezések révén a gyerekek
jelentős hányada került nem anyanyelvű iskolába s emiatt
szükség-szerűen mind kevesebben végezték el az egyetemet. A mostani törvénytervezet
következményeiben egyszerűen katasztrofális lenne, így sérelmes ránk
nézve. Mélységesen sérti érzelmi,
pszichés habitusában ezt a kisebbséget, amely messze alkalmazkodóbb, mint más
népek. Nagyfokú alkalmazkodóképessége miatt múló történelmi jelenségnek
tekintette, ha akár néhány évtizeden át felszínre került egy olyan politikai
hullám, amely intoleráns volt vele szemben. Most kitűnt, hogy ez a
defenzív, védekező politika nem célszerű. A társadalmi
demokratizálódási folyamatok és a reformtörekvések egésze olyan erőket
vetett felszínre, amelyek aktív szerepvállalás híján súlyosan konfrontálnák és
elmélyítenék a meglévő (nemzeti) ellentéteket, holott ezek oldására és
áthidalására volna szükség. Most először történt meg, hogy a kisebbségünk
néhány megbecsült és lelkiismeretes értelmisége végre leült és megpróbált számot
vetni a helyzettel, s a számvetés során arra a megállapításra jutott, hogy a
korábbi magatartás a továbbiakban nem célszerű. Valahol meg kell találni a
helyünket ebben az átformálódó társadalmi közösségben. A spontán
jelentkező aláírásgyűjtés inkább csak jelzi azt a hatalmas cselekvési
energiát, ami felhalmozódott az elmúlt évtizedek során. A gondoknak ez a
szerintem eléggé körültekintő artikulálódása jelzi, hogy ez az etnikum a
felnőtté válás küszöbére ért, s ennek tekintem a Vajdasági Magyarok
Demokratikus Közössége Kezdeményező Bizottságának azon lépését, hogy egy
érdekképviseleti szerv létrehozását szorgalmazza, amely közvetítő szerepet
tudna vállalni a kisebbség és a legitim társadalmi szervezetek között.
– Tanulmányában kitér a kisebbségi és nemzetiségi státus
közötti különbségekre. Ez utóbbi, az elképzelések szerint együtt jár az otthonosság
érzésével, az integrálódással. A valóságban, tudjuk, más a helyzet. Az integrálódási
folyamat feltételezte „kettős kötődés”-nek nem mindig a pozitív
tartalmai kerekednek felül, hanem a
negatívak és ez bizonytalanságot, identitászavart eredményez.
–
A kisebbségek státusa pszichológiailag nem olyan bonyolult, nem is jár sokféle
lelki komplikációval. A kisebbség esetében nyilvánvaló, hogy az anyanemzet egy
darabjáról van szó, amely valamilyen
történelmi esemény folytán leszakadt, más államközösségbe került, ahol
több-kevesebb joggal rendelkezik. Sok helyen azonban a kisebbségeket egyszerűen
átkeresztelték nemzetiségnek, ami viszont már zavart keltett. A nemzetiség
ugyanis már nem tartozik szervesen, érzelmileg, tudatilag az anyanemzethez,
hanem az államalkotó népekkel egyenjogú új etnikai közösség a szuverenitás és
egyenjogúság minden attribútumával felruházva. Ez az álomszép elképzelés akkor
válik katasztrofálissá, ha a valóságban nincs igazi fedezete. A
nemzetiségiektől elvárják, hogy érzelmileg, tudatilag ne kötődjenek
az anyanemzethez, kulturális és szellemi tekintetben ne az legyen számukra a
mérvadó, hanem minden vonatkozásban integrálódjanak be az új hazájukba. Ennek
az elvárásnak, megfelelő jogok hiányában, szellemi meghasonlás lesz a
következménye. A kisebbségi bizonytalanná válik mind állampolgárságában, mind
nemzettudatában. Nem tudja, hová tartozik, elmosódik a történelmi tudata, azt
sem tudja, ki ő, honnan származik... Az a szörnyű, hogy mindig
elő lehet rántani a mumust,
amelytől a legjobban fél minden kisebbségi, azt, hogy ő „kifelé
gravitál”, hogy „nem megbízható”, hogy politikai szempontból „nem eléggé
lojális”. Ezek végtelenül aljas rágalmak, mert paralizálják az embereket,
aláássák önbizalmukat. Maguk ezek a vádak ugyanakkor arról árulkodnak, hogy,
hogy szó sincs teljes egyenjogúságról, hogy a nemzetiségek mégsem államalkotó
részei az államközösségnek. Azt hiszem, az új alkotmánynak - a nagylelkű
általános ígéretek helyett, amelyre semmiféle garancia sem volt - sokkal
konkrétabban, körülhatároltabban kell majd körvonalaznia a kisebbségek jogait
és státusát. Ahhoz, hogy az új alkotmányban új alapokra kerüljenek a kisebbségi
jogok, meg kell szüntetni a velük szembeni atyáskodó magatartást. De
változtatni kell maguknak a kisebbségeknek is magatartásukon: szolgalelkűség
helyett érett önkezdeményezésre van szükség. A talajtalanság, a távlat-vesztés
megszüntetésének, a bénító félelem oldódásának ez az egyetlen módja.
Jövőjüknek a megbízható önismeret, az adekvát helyzettudat, és a szilárd
identitás lehet az egyedüli reális alapja. Más itt élő népekkel közösen
kell megbeszélni a sorsunkat
érintő, jelenünkre és jövőnkre vonatkozó dolgokat. Ha elmulasztanánk
kivenni részünket sorsunk alakításából, ezzel súlyos helyzetbe hoznánk
kisebbségünket. Nemcsak a népességünkre jellemző negatív tendenciák, a
befelé fordulás, az önpusztítás, a családfelbomlás és más devianciák
fokozódnának, hanem más jellegű következményei is lennének e mulasztásnak.
Európában ma már senki sem hihet abban, hogy egy
népességet tartósan némaságra lehet kényszeríteni. Bizonyítja ezt az a
lélektani csoda, ami manapság a közép- és kelet-európai emberekkel történik. A
változás elkerülhetetlenül megjelenik nálunk is, s ezeket a felszabaduló
hatalmas cselekvési energiákat kellene bekapcsolni társadalmunk demokratizálódási
folyamataiba.
(Náray Éva: Magyar Szó, 1989 december 31., 1990. január 1.)
|