Magatartásformák és társadalmi viszonyok
Dr. Hódi Sándor 1943-ban született a bánáti
Kisoroszon. Egyetemi tanulmányait Budapesten az ELTE BTK Pszichológiai
Tanszékén folytatta és klinikus pszichológus oklevelet szerzett. 1974 őszén
Pesten megvédte az öngyilkosság témaköréből írt doktori értekezését.
Doktorátusát később a zágrábi egyetemen is megerősítette. Dr. Hódi Sándor
1975 óta az adai Potisje Szerszámgépgyár és a helyi egészségház
pszichológusa. Tanulmányait hazai és magyarországi folyóiratokban
publikálja. Eddig négy könyve jelen meg: Létélmény és valóság, doktori
értekezése, A „meghívott halál”, egy javarészt könyvbírálatokból összeállt
kötet, a Pszichológia és ideológia, végül pedig a legtöbb vitát kiváltott
műve a Magatartásformák és társadalmi viszonyok.
- Kezdjük Sándor a legbonyolultabb elméleti
kérdéssel. Hogyan lettél pszichológus? Számomra tényleg rejtély, hogy egy
istenhátamögötti kis faluban, Kisoroszon hogyan lesz egy fiúból
pszichológus.
A döntés nem Kisoroszon született a
pszichológiára vonatkozóan. Kisoroszon azt kellett eldönteni, hogy tovább
tanuljak-e vagy sem. El kellett jutni Becskerekre majd Zrenjaninba a
gimnáziumba. A pszichológiára vonatkozó döntés majd csak az érettségi előtt
pár hónappal született meg. Akkor sem volt ez egyszerű és egyértelmű.
Tudniillik több pálya jött szóba, ami alapvetően érintette azt a kérdéskört,
ami engem régtől fogva foglalkoztatott. Így a filozófia, a pszichiátria, az
irodalom és a pszichológia. Végülis úgy gondolom, hogy ez a döntés bizonyult
helyénvalónak és számomra kielégítőnek. Több minden elrettentett később a
filozófiától is, a pszichiátriától is. Így a filozófiát túl elvontnak és
ideologikusnak találtam, a pszichiátria előtt az orvosi pálya, a vér, a
halál közelsége frusztrált és így maradt a pszichológia. Nem volt egyszerű,
nem volt könnyű döntés. Hát, hogy Kisorosznak ebben mi a szerepe, valahol
feltehetően az érdeklődés kialakításában. Az emberek, az élet, a világ, a
magatartásformák, az életsorsokra való figyelem felhívásában. Valószínűleg
itt, ilyen elvont szinten.
- A másik kérdés szellemi adottságainkhoz
kötődik. Gyakorló pszichológus vagy most már tíz éve az adai Potisje
Szerszámgépgyárban és a helybeli egészségházban. Ennek ellenére ez a
könyveidből nem derül ki. Azt is mondhatnám, hogy alapvetően az elméletek, a
kísérletek embere vagy, és amit egy kicsit furcsállok is, a hétköznapi, a
mindennapi munkád nem tükröződik a cikkeidben, a tanulmányaidban, a
könyveidben. Mi ennek a magyarázata?
A gyakorló pszichológus konkrét feladatokra
alkalmazza így pl. az üzempszichológusnak az a dolga, feladata, azért kapja
a fizetését, hogy megfelelő alkalmasság vizsgálatokat végezzen pl. a gyári
munkaerő felvételnél, átcsoportosításnál, átképzésnél, leszázalékolásnál,
nyugdíjaztatásnál, ösztöndíj kiosztásnál. A klinikus pszichológus viszont az
orvos munkájában segít, diagnosztikával, a diagnózisok pontosításával. Ezt
végzem én is részben a gyárban, részben az egészségházban. Ez a gyakorlati
munka azonban nagyon szorosan kötődik az elméleti munkához. Mert például az
orvosi rendelőkben jelenlevő beteg legalább 50%-a neurotikus panaszok miatt
van jelen. Nem organikusan beteg, hanem ahogy mondani szokták, idegi alapon.
Most mi van akkor, ha a klinikus pszichológus megállapítja, hogy a
szívszúrás, a gyomorpanaszok, az epe fájdalmak, hasi panaszok, hányás,
fejfájás nem szomatikus, hanem pszichés tünetképződés. Ilyenkor az orvos
kiír enyhe nyugtatókat, amit a beteg szed egy ideig, de alapvetően a helyzet
nem oldódik meg. Ha a klinikus pszichológus érdemben akar segíteni, akkor
elkezd utánajárni, utána olvasni, utána kutatni, hogy vajon mitől jön létre
a neurotikusok nagy tábora, honnan, miért van sok alkoholista, egyáltalán az
idegkimerülés, az úgynevezett pszichoszomatikus betegségek.
- Várható-e, hogy a közeljövőben
munkanaplót publikálsz? Mint ahogy a gyakorló iskolaorvos Németh László
megírta a Medveutcai polgárit. Várható-e, hogy hasonló munkanaplót publikálj
te is? Egy kicsit magas a párhuzam, de érted, hogy mire gondolok? Vagy
kellemetlen volna számodra az adatok közlése?
Gondoltam már erre, és tervbe is vettem, és
valamikor talán meg is írom. Nem munkanapló formájában, hanem talán a
legjellegzetesebb eseteket, a jellegzetes életsorsokat és ezek tanulságait.
Ezt talán fel lehetne dolgozni olyan formában, ami a szélesebb
olvasóközönség számára is kicsit közelebb hozná a pszichológia titokzatos
világát és pszichológus munkáját. Egyben talán azt is segítené, hogy ilyen
jelleg, milyen természetű problémák azok, amelyekkel a pszichológus
foglalkozik. Egy ilyen nagy intimitást kínáló munka, amit említettél,
nagyfokú diszkréciót, tapintatot kíván, mert arra roppant érzékenyek az
emberek, hogy ami ott elhangzik, azt semmilyen formában se lehessen rájuk
vonatkoztatóan felhasználni. Ezt a diszkréciót mindenképpen be kell
kalkulálni.
- Annak ellenére, hogy a bevezetőben azt
mondtam, hogy inkább az elméletek, a kísérletek embere vagy, nem a
gyakorlaté, az azért kétségtelen, hogy egyre radikálisabb formában
közelítesz a pszichológiához, a társadalmi adottságokhoz.
Az én alapállásom, érzésem, szubjektív
megítélésem mindig is gyakorlati volt. A gyakorlati kérdések tettek
kíváncsivá elméletileg is. Most újabban a gyakorlat terén végzett munkám, és
erre alapozó elméleti kutatásaim alapján kénytelen voltam korrigálni a
pszichológia néhány előbbi feltevését, és inkább az ember természetére,
hajlamaira, adottságaira vonatkozólag. Itt az elmélet korrigál elméletet
éppen azon alapulva, hogy a gyakorlat mást bizonyít, mint a katedrális
pszichológia tananyaga.
- Első könyved a Létélmény és valóság nem
csupán a pszichológia, hanem a legtágabb értelemben az emberi létezés
alapkérdéseire irányította a figyelmet. Ebben a könyvedben szóltál egyebek
között a létélményről, az életérzésről és a történelemről, a magányosság és
a halálfélelem kérdéséről, a szerelemről, az alkotómunkáról, az élet
értelméről. Ugyanebben a könyvedben írtad le a nevezetes meghatározást is:
Az élmény a lét evidenciája.
Ma is úgy tartom, hogy a megélt valóságnak van
a legnagyobb hitele. Úgy filozófiai, mint pszichológiai szempontból. E
mögött egy régi filozófiai probléma feszül, hogy a fogalmaknak vagy az
élményeknek van-e elsődlegessége a megismerésben. A mai tudományelmélet is
tulajdonképpen ismeretelméleti megalapozottságú, és inkább arra támaszkodik,
hogy a fogalmakba reprezentálódó valósághiteles, amiből nekünk ki kell
bontani az igazságot az emberre vonatkozó és egyáltalán a társadalomra
vonatkozókonzekvenciákat. Én viszont talán a pszichológus helyzetéből, és
feladatköréből fakadóan egyre inkább arra a felismerésre jutottam, hogy a
megélt valóságnak a hitele, a relevanciája sokkal nagyobb, mint a fogalmi
absztracióknak, amelyek elveszthetik tartalmukat, kiüresedhetnek,
megváltozhat értelmük, jelentésük. Így én a mai napig vallom, hogy az
élmények hitele az, amit ki kell bontani. Pl. az, hogy a mai emberek nagy
része szorongásos, neurotikus, halálfélelemtől szenved, magányos, ez a
közérzet, ez a létállapot egy társadalmi helyzetet tükröz. Itt egy igazi
társadalmi lélektan szerepe az lenne, hogy kibontsa ennek az életérzésnek a
történelmi-társadalmi hátterét. Hogy lebontsa ezt olyan kategóriákra,
fogalmakra, olyan filozófiai kategóriákra, amik hagyományosan ismeretesek,
hogy mások számára is érthetővé váljék, hogy mi feszül e mögött a lehetetlen
emberi élethelyzet mögött.
- Első könyvedben olvashatjuk a következő
sorokat: „ Történelmi- és társadalmi helyzetünk miatt új erkölcsi eszménnyel
kellene, és lehetne már élnünk. Ehhez azonban nem is bátorságra, becsvágyra
és szilárd önbizalomra volna szükségünk. Bátorságunknak, becsvágyunknak és
önbecsülésünknek viszont erős tartópillérekre, szerves közösségi életre és
létfeltételeinkkel adekvát szilárd erkölcsi bázisra lenne szüksége.
Egyikkel sem rendelkezünk. Hol van tehát a kiút? Hogyan volna lehetséges
szerves közösségi életet és szilárd erkölcsi alapot megteremtenünk? A jelek
szerint ugyanis dinamikusan változó társadalmi gyakorlatunk nem termeli ki
ezeket az érdekeket.”
Nagyon aktuális és nagyon nehéz kérdés ez,
amit feltettél. Az emberek ősi vágya az, hogy szerves közösségbe
tartozzanak. Lesik ennek lehetőségét több száz év óta, de sem ma, sem a
közeljövőben ennek realizálására nem sok lehetőség látszik. Hogy milyen erős
ez az igény, mi sem bizonyítja jobban, mint az identitás problémák, a
szekták, a nemzeti identitáskeresés. Ebben egy közösségi igény fogalmazódik
meg. Viszont a gyakorlati életben nem látni ennek a megvalósulási
lehetőségét.
- Az öngyilkosságról írt könyvedben
közölted egyebek között Európa úgynevezett öngyilkossági térképét is. Ebből
kitetszik, hogy Európában Magyarország, Finnország, Ausztria, Csehszlovákia
áll az első helyen, ami az öngyilkosság okozta elhalálozások számát illeti.
Roppant bonyolult kérdést vizsgálsz ebben a könyvben, és egyebek között
rámutatsz a legfontosabb kiváltó okokra is. Továbbá az ún. öngyilkossági
gócpontokra, az életkor szerinti megoszlásra, a szezonális gyakoriságra,
társadalmi-, lélektani háttérre, az öregségre, az elidegenedésre, a
magányra, a személyiség ún. erkölcsi-, tudati válságára és sok más kérdésre
is, de végül is nyíltan kimondod, hogy az öngyilkosságnak nincs egyszerű és
nyilvánvaló magyarázata. Engem mégis az érdekelne, hogy mi az, amivel
közösségi szinten megakadályozhatnánk embertársainkat e tragikus
cselekedeteikben.
Sajnos a helyzet még rosszabb, mint amit a
táblázatban feltüntettem. Azóta már elmúlt tíz év, úgyhogy ezekben az
országokban az öngyilkosságok aránya még magasabb. Ezek az országok még
inkább az élen tartanak ebben a sötét statisztikában. Ez annál inkább okot
szolgáltat arra, hogy elgondolkodjunk, hogy hogyan és miként lehetne útját
állni, vagy valamilyen formában beavatkozni vagy megfékezni ezt a
folyamatot. Nekem ezzel kapcsolatban két gondolatom van, amit talán
lehetőségként érdemes lenne fontolóra venni. Az egyik az, hogy minden
öngyilkos mielőtt elkövetné a cselekményt kb. egy hónapot megelőzően
felkeresi az orvost valamilyen bizonytalan panasszal. Nem tudja
megfogalmazni, hogy konkrétan mi a baja, kitalálja, hogy a feje fáj, a szíve
szúr, valahol a közérzete rossz. Ha az orvosaink kellőképpen fel tudnának
figyelni, hogy ez egy öngyilkossági veszélyeztetett helyzet, és akkor
átirányítanák pszichiátriai, pszichológiai kezelésre, akkor sok életet így
megmenthetnénk. A másik gondolatom a közösségi felelősség fokozása. Freud
Zsigmondnak van egy érdekes kis megszívlelendő gondolata ide vonatkozólag.
Azt mondja, hogy minden öngyilkosság mögött, amit végrehajtanak az emberek,
a mögött mások ítélete rejlik. Olyan halálos ítélet ez, amit mások mondanak
ki fölötte. Ha ez így ennyiben túl erős is, kétségtelen, hogy az
öngyilkosságot megelőző időben egy nagyon bonyolult folyamat zajlik le az
adott környezetben. Az öngyilkossági veszélyeztetett helyzetbe került ember
jelzi szándékát környezetének. Engedményeket szeretne kicsikarni. Ezt sokan
zsarolásnak nevezik. Van ebben ilyen gesztus, ez kétségtelen, de hát azért
folyamodik ehhez, mert nem talál már más módot ahhoz, hogy a saját helyzetén
változtatni tudjon. Tapasztalatunk szerint rendkívül merev a környezet,
nagyon elutasító. Általában benne látják a hibát és a bajt, aminek szintén
van valós alapja, mert ilyenkor már nehéz természetűek, akaratosak,
indulatosak, nem toleránsak. Egyre kevésbé lehet őket szeretni, megérteni.
Viszont éppen ezt igénylik. Ez azonban nem felmentés számukra, mert ha
sikerülne valahogy rávennünk az egész közösséget, hogy bűnrészesség rejlik
minden öngyilkosság mögött, ha olyan apparátussal és olyan utána járással
vizsgálnánk, mint egy-egy gyilkosság mögötti felderítő szolgálatot, akkor
feltehetően vissza tudnánk szorítani az öngyilkosságok számát is. Más
kérdés, amit viszont nagyon fontos megjegyezni, hogy feltehetően akkor a
konfliktusok, amik korábban öngyilkossági formát öltöttek, más tünetként
jelentkeznének. Lehet az alkoholizmus, neurózis vagy más deviáns viselkedés.
A probléma tehát adva volna továbbra is, de nem ilyen fájdalmas és
végérvényes megoldást nyerne, mint az öngyilkosság.
- Hogy közösségi ítélet teljesedik be
egy-egy öngyilkosság esetében, azt az ún. manifeszt öngyilkosságok
igazolják.
Tulajdonképpen minden öngyilkosságban
közösségnek szóló üzenet rejlik. Gondoljunk pl. József Attila Vagy
Latinovits öngyilkosságára. Ebben is benne rejlik a segélykérés az egész
kultúra megváltoztatása iránt. Te azt mondtatd, hogy manifeszt öngyilkosság.
A pszichológián belül is megkülönböztetik a sikeres és sikertelen
öngyilkosságot, tehát a befejezett és befejezetlen öngyilkosságot. Ez nem
túl szerencsés, mert külön értelmezést is keresnek a két öngyilkosság
számára. Úgy válik, hogy a befejezett, a halállal végződött cselekmény a
komoly, azzal érdemes foglalkozni, az öngyilkossági kísérlet pedig egyfajta
zsarolás, egyfajta fiatalos huncutkodás, és nem veszik komolyan. Ez
veszélyes nagyon, mert így provokálják ki egyre keményebben, és egyre
drasztikusabb cselekedetekké az öngyilkossági szándékot.
- Több ízben is foglalkoztál az
elidegenedett tudás és a személytelenség problémájával. Így Pszichológia és
ideológia című könyvedben magát a pszichológiát veszed bonckés alá, és az új
elméleti munkák tükrében a pszichológia ideologikus vonatkozásait vizsgáltad
meg.
Ezt azért tartottam fontosnak, mert
megítélésem szerint a pszichológia eléggé ideologikus tudomány, azaz
módszereiben, témaválasztásában meg akar felelni egy elvont,
embereszménynek. Én a tanulmányok sorában, ami aztán kötet formájában látott
napvilágot ezt megpróbálom egy-egy munkán kimutatni, hogy hogyan és miként
jelentkezik ez az ideologikusság. De hogy közelebbről is megvilágítsam, hogy
miről is van szó tulajdonképpen. Az én elgondolásom, törekvésem valahol a
konkrét ember az adott valóságnak a feltárása, ennek a tisztázása. A
pszichológiai céltételezés, az elvont ember eszmeigénye egy történelmi
léptékkel mért és kitűzött célnak próbál megfelelni. Ennek megfelelően
próbálja az embert is alárendelni. Gondoljunk csak a lukácsi céltételezésre.
Az én pszichológiai megközelítésem bizonylata a konkrét ember konkrét
valósága. Ez azért fontos, mert a mai emberben új szükségletek, új igények
jelentkeznek. Mások a törekvéseik, érdekeik, mint pl. ezelőtt fél évszázada
vagy a múlt században. Éppen ezért érzem én veszélyesnek a marxista tézisek
dogmatikus ismétlését anélkül, hogy utána járnánk hogy ennek mi a mai
valóságtartalma, hogy ma miben és hogyan szorul módosításra, hogy a mai
ember igényének is megfelelő legyen és utána próbáljuk tervezni jövőnket és
emberi társadalmunkat.
- A könyvedben arról teszel említést, hogy
a szociálpszichológiában a marxizmus deklaratív alkalmazása a
legveszélyesebb.
Sajnos ez elég sokszor előfordul különösen a
keleti országokban, ahol a társadalmi kritikának nem nagy helye, szerepe
volt az elmúlt évtizedekben, most valamelyest jobban hanghoz jutnak. Várható
is egy elméleti letisztulás, amit követ majd egy tudományos letisztulás is
úgy a pszichológiában, mint a szociológiában.
- Milyen mértékben elidegenedett szerinted
a mai pszichológia?
Sajnos az akadémikus pszichológia
nagymértékben. A klinikai pszichológia valamelyest közelebb van már az
emberhez, de az is még múlt századi ideológiai eszmékre alapoz. Nem a mai
ember valóságára és a mi társadalmi valóságunkra. Ez sokkal több
valóságfeltáró munkát kívánna, konkrét elemzést, konkrét felmérést.
- Végül elérkeztünk Magatartásformák és
társadalmi viszonyok című könyvedhez. Említetted a bevezetőben, hogy ez a
könyved váltotta ki a legnagyobb vitát a Híd című folyóiratunkban. A tavalyi
évfolyamban szinte egyfolytában napirenden szerepelt. Legutóbb Baráth
Árpáddal folytatott vitádhoz szólt hozzá Apró István biológus. Számítottál-
e ilyen éles reagálásra, ekkora hullámverésre?
Tulajdonképpen nem lepett meg az éles
reagálás, mely a pszichológiát olyan mélyen átjárja a pozitivizmus
hagyománya, olyan mélyen akar egy tudományeszméhez igazodni a pszichológusok
nagy része, hogy ez a kihívás, ami az én könyvemben jelen van, már előre
jelezet számomra, hogy nagy kritikában lesz részem. Ennek a kritikának
egyébként örülök, mert azt jelenti, hogy valahol azt a pozitivista
szemléletet, amit én kifogásolok, ami engem irritál, az valahol célba
talált. Tulajdonképpen, ha ezt szemléltetni szeretném, hogy mi körül is
folyik itt az ütközés a pszichológia hagyományos elképzelései, módszerei nem
túlságosan sokat törődnek a mai ember élő problémáival. Elvont
állatkísérletek majmokkal, patkányokkal vagy hogyha ezek pszichológiai
természetű kutatások is, akkor az óvodáskorú gyermekek forma és
térérzékelése, Szóval. Van ennek jelentősége meg fontos is, de hát a mai
ember az, aki a saját konfliktusaira, égető sorskérdéseire várna
türelmetlenül választ a pszichológiától. Azt nem érdekli ez a fajta
foglalatosság, és itt jelentkezik nálam is, és másoknál is egy
humanisztikusabbnak nevezett pszichológiai beállítódás, amely igen is az
ember alapvető konfliktusaira, alapvető sorskérdéseire próbál meg a maga
lehetőségeivel és módszereivel valamilyen választ adni.
- Azt hiszem roppant bonyolult feladatra
vállalkoztál ebben a könyvedben. Arra kerestél választ, hogy a szociológiai
tényezők hogyan válnak pszichikus jelenségvilággá, és hogy a különböző
életstílusok és magatartásformák mögött milyen szociológiai erőhatások
nyilvánulnak meg. Hogyan összegezhetnéd kutatásaid eredményeit?
A könyvem alapkoncepciójában egy hipotézis
húzódik meg. A hipotézis arra alapozódik, hogy az ember életében,
személyiségének kialakulásában és leendő sorsának alakulásában is milyen
nagy szerepet játszanak a közvetlen személyi kapcsolatai, kötődései.
Korábbról tudjuk azt, hogy az egzisztenciális, az anyagi helyzet mennyire
sorsformáló erőként jelentkezik. Kezdve a pályaválasztástól a későbbi
munkaválasztásig, ami nagymértékben visszahat aztán személyiségére,
tudatára, érzésvilágára. Az viszont kevésbé nyilvánvaló, hogy mennyire
befolyásolja személyiségünk kialakulását vagy későbbi életszerveződésünk
alakulását az a kapcsolatrendszer, az a közösség, amelybe beleszületünk. Ha
például egy olyan családban jön világra a gyermek, ahol merevebb, szigorúbb
normák érvényesülnek, a szülők érzelemtelenebbek, ott egy sokkal
kíméletlenebb kondicionáláson megy keresztül, és várhatóan egy befelé
forduló, zárkózott, introvertált személyiségalkotó gyerekké válik. Viszont
ahol engedékenyebbek, ráhagyóbbak, ahol a szocializáció hiányosabb, ott
inkább valószínű, hogy egy extrovertált személyiség jön létre. Az általános
tapasztalat az, hogy nálunk ebben a kultúrában inkább egy kicsit
túlkondicionálás folyik. Több az introvertált, mint az extrovertált ember,
ami cselekvési bátortalanságban és nagyobb fokú befelé fordulásban
jelentkezik. Van ennek a túlkondicionálásnak más következménye is. Nagyobb
fokú a szorongás, a konfliktusok megoldása sokkal nagyobb érzelmi
megterheléssel jár, ami bizony halmozottabbá teszi a neurotikus tüneteket
vagy más deviáns magatartásformákat. Ezt próbálom én a könyvemben kibontani,
hogy milyen személyi kapcsolatrendszer az, ami végülis elvezet egy-egy
kritikussá váló életútig, egy-egy tünetegyüttesig. Azt próbálom bizonyítani,
hogy mennyire fontos lenne az egészséges élet szempontjából egy megbízható,
stabil kapcsolatrendszer.
- Ha könyved címének szórendjét
megfordítanánk, azt mondhatnánk, hogy társadalmi viszonyokból következnek
nagyrészt a magatartásformák. Akkor kézenfekvő a kérdés: Hogyan lehetne
olyan újabb nevelési elvet kidolgozni, amely kevésbé a túlkondicionáltságot
szorgalmazná? Mi ennek a módja, hogyan lehetne ezt előkészíteni?
Nagyon nehéz kérdés, és aligha tudom ezt most
megválaszolni. Azt viszont, hogy milyen szoros összefüggés van például a
személyi kapcsolatrendszer és a társadalmi viszonyok között, hadd
érzékeltessem egy példával. Ha az emberek az intézményes kapcsolataikban
próbálnak megoldást keresni, akkor ebben mennyire tudják majd a saját
személyes kapcsolati kötődésigényüket is kielégíteni, jó példa a család.
Régi, patriarchális nagy családokban, ahol több generáció élt együtt, ott a
gyerekek szocializációja is sokkal egyszerűbb volt, mint a mai nukleáris
családokban, ahol csak a feleség él együtt a gyerekükkel. Ezekre az
utóbbiakra sokkal nagyobb teher, feszültség hárul, törékenyebbek, és itt a
gyermek szocializációja is sokkal érzékenyebb, mint a régi nagy családokban.
Ilyen érzékenyek, törékenyek, sokkal nagyobb figyelmet, gondot kellene
fordítani a társas kapcsolatokra, baráti körök kiépítésére. Nincs drámaibb,
mint amikor két ember a házasságon belül magányosodik e. Látszólag ott a
társ, ugyanakkor emberszomjuk támad, elégedetlenek, érzékenyek,
neurotizálódnak, depresszívvé válnak és gyakran nincsenek is tudatában, hogy
a társtalanságuk az, ami a döntő probléma. Ezért az én konklúzióm a könyv
kapcsán is az, hogy valahol erre kellene nagyobb figyelmet fordítani.
Tudatosítani, hogy ez egy emberi szükséglet bennünk, és ezt ki kell
elégítenünk ahhoz, hogy eredményes, sikeres és többé-kevésbé
kiegyensúlyozott életünk legyen.
Hornyik Miklós interjúja, 1985 – Újvidéki
tv
|