Az elmúlt év legjelentősebb társadalomelméleti
művei
A Kilátó körkérdése
Szerkesztőségünk neves színművészek, színházi szakemberek, rendezők, kritikusok,
írók, képzőművészek, zeneművészek, (előadóművészek), pszichológusok és
szociológusok megszólaltatásával megkísérel valamiféle kulturális körképet
vázolni, amely a maga módján választ adhat arra a kérdésre, hogy 1982-ben melyek
voltak a legjobb könyvek, színházi előadások, zenei rendezvények, filmek,
képzőművészeti alkotások és a legjelentősebb filozófiai, szociológiai,
társadalomelméleti művek Vajdaságban, Jugoszláviában és a világban.
A
színházi előadások, a zenei rendezvények, a könyvek és képzőművészeti események
után mai számunkban a filmre és a filozófiai, szociológiai, társadalomelméleti
művekre vonatkozó véleményeket vettük sorra. A felkért csaknem 20 filmmunkás
közül ketten, s ugyanannyi filozófus, szociológus, pszichológus és más
értelmiségiek közül pedig hatan (Csorba Béla, Dési Ábel, Hódi Sándor, Losoncz
Alpár, Rehák László, Szöllősy Vágó László) válaszoltak körkérdésünkre.
HÓDI SÁNDOR:
Az
1982. évhez fűződő olvasmányélményeim közül mint legjelentősebbre Lukács
önéletrajzi jellegű és vonatkozású írásaira hivatkoznék. A Curriculum vitae
címen kötetbe gyűjtött dokumentumok, önreflexiók és önéletrajzi elemeket
tartalmazó írások mellett érzem helyét az Életrajz-magnószalagon címen közzétett
Lukácsinterjúnak is.
Jóllehet formai és tartalmi szempontból nem tudományos, s még csak nem is igazán
"mű" az, ami az elmúlt évben
legfontosabbnak bizonyult számomra, mégis, úgy érzem, hogy súlyuk és
jelentőségük szempontjából ezek az írások nemcsak hogy nem maradnak el a komor
tudományos monográfiák és a nehéz veretű bölcseleti munkák mögött, de túl is
tesznek azokon bizonyos szempontból. Legalábbis Lukácsnál. Ezeknek a szubjektív
megnyilatkozásoknak a révén válhat ugyanis Lukács emberi-gondolkodói fejlődése
igazán érthetővé számunkra. Ezek révén válik kinyomozhatóvá, hogy a
gyökértelenség, a személyes kötődéshiány hogyan válik a szellemi fölényért folyó
kíméletlen harccá, mások sorsával nem számoló nembelivé duzzasztott akarattá,
szellemi fanatizmussá. Lukács példája a legjobb tanulság rá, hogy a legnagyobb
elmék sem maradhatnak közönyösek mások sorsa iránt, anélkül, hogy
eszmerendszerük ne válna szükségképpen járhatatlanná, történelmi
zsákutcává.
Túllépve a megengedett terjedelmet, hadd fűzzük még hozzá: Alkotó életútjának
végén világossá válik ez Lukács számára is, amidőn saját korlátain ironizálva
belátja, Marx a valóságot olvasta, ő viszont már csak Marx munkáit. Ne
feledkezzünk meg a Marx-jubileumon sem Lukács kései felismeréséről és keserű
iróniájáról.
(Kilátó
körkérdése, Magyar Szó, 1983. február 5., szombat)
|