Szinglik és emancipáció
A jéghegy csúcsa
Dr. Hódi Sándor pszichológust kérdeztük
Száz évvel ezelőtt arra nevelték a lányokat, hogy
kiszolgálják az urukat. Az emancipáció következtében azonban számukra is
megnyílt az érvényesülés lehetősége. Nem csak társadalmi státusuk, de a
lelkületük is megváltozott. Talán ez az egyik alapvető oka annak, hogy az utóbbi
időben megváltozott a párkapcsolat, egyre többen döntenek – önként vagy
kényszerből –, az egyedülálló élet mellett. A pszichológussal, dr. Hódi
Sándorral ennek hátteréről beszélgettünk.
–
Egyre gyakrabban vagyunk tanúi, hogy a fiatalok a családalapítás helyett a
szülőkkel való együttélést választják. Miért?
– Általában az a dolgok rendje, hogy a fiatalok a
diploma megszerzése és munkába állásuk után mindent megtesznek, hogy önálló
életet kezdjenek. A szülői házból való kiköltözés nem mindig jelent
családalapítást, az elköltözést követően tízből négy fiatal a továbbiakban
magányosan él. Azokban az országokban, ahol nagy a munkanélküliség, nehéz
lakáshoz jutni, az emberek rossz szociális körülmények között élnek – ez a
helyzet nálunk is – a fiatalok sokszor 27-30 évesen sem költözhetnek ki szüleik
otthonából. Az esetek egy részében talán kényelmi szempontok is közrejátszanak
ebben, hiszen az önálló élet vállalása nagy felelőséggel jár, alapvetően azonban
szociális okai vannak a szülőkkel való hosszú együttélésnek.
– Mi az oka annak, hogy kitolódott a felnőtté
válás határa? Vajon divatról van szó, vagy a társadalmi körülmények
kényszeréről?
– A felnőtté válás kitolódásának egyaránt vannak
objektív és szubjektív okai. Objektív okokon értendő a stabil, kiszámítható
család- és társadalompolitika hiánya, ami elveszi a fiataloktól az élet
tervezhetőségének a lehetőségét. Hiányzanak azok a juttatások, amelyek hathatós
segítséget jelentenének a családalapításhoz, lakásvásárláshoz, főként a
gyermekvállaláshoz. Korábban a tradicionális család- és gyermekközpontú
értékrend segítette a fiatalokat abban, hogy vágyaik és terveik, amelyek
összhangban álltak a közösség érdekeivel és elvárásaival (párválasztás,
pályaválasztás, munkavállalás, családalapítás) könnyebben realizálódhassanak. Az
individualizmus térhódításával a társadalomnak ez a támogató és befogadó
készsége fokozatosan megszűnik. Az új értékrend szerint mindenki magának él,
mindeni csak saját magáért felelős, nem kell gondoskodni a szülőkről, a
másikról, családot sem szükséges alapítani, gyermeket sem kell vállalni, hiszen
mind ez csak akadályt jelent az érvényesülésben. Ez az új értékrend ugyanakkor
egy erőltetett, mesterségesen felkeltett fogyasztási szemléletet hirdet,
amelynek nem a másokért való élet, hanem a javak birtoklásában megnyilvánuló
magamutogatás a lényege. Az számít valakinek, aki az agresszív külsejű
terepjárójával könnyedén leszorít másokat az út szélére, aki hatalmas rácsokkal
keríti be a házát, nagy vérebeket tart az udvarában. A presztízsharc, másik fölé
növés, a magakelletés és magamutogatás azt a nyomorúságos érzést lenne hivatott
feledtetni, hogy a kutya sem törődik senkivel. A fogyasztói szemlélet
megváltoztatta az emberek gondolkodásmódját. A fiatalok egy része olyan javak
birtoklásától teszi függővé a családalapítást és az önálló élet kezdését,
amelynek megvalósítására vajmi csekély a lehetőség. Ez a felnőtté válás
kitolódásának a szubjektív oka.
Yuppik,
szinglik, drinkik
Emlékeznek még a yuppikra? A nagyvárosi, jól
képzett fiatalokra, akik valamikor a nyolcvanas években azzal ejtették kétségbe
az élet hagyományos kereteihez ragaszkodó idősebb korosztály tagjait, hogy
karrierben, fizetésben és élvezetek hajkurászásában egyaránt soha nem látott
magaslatokra törek? Életformájuknak – számos, sokak által irigyelt előnyei
mellett – megvolt azonban az a hátránya, hogy magányossá tette őket, és ezt
előbb-utóbb általában ők maguk is bölcsen belátták. Párt kerestek hát, férjhez
mentek, megnősültek, és ezzel a kilencvenes évekre át is léptek az egyik
szociológiai rubrikából a másikba: ők lettek a drinkik, a kétkeresős, de gyerek
nélkül élő családok. A drinkik (akiknek angol neve, a DINKs a „double income, no
kids”, azaz „két jövedelem, nulla gyerek” kifejezés rövidítéséből született meg)
mára világszerte olyannyira elszaporodtak, hogy óhatatlanul magukra vonták a
társadalmi változásokkal foglalkozó szakemberek figyelmét.
– Hogy látja a pszichológus, világjelenség ez,
vagy inkább a mi szűkebb és tágabb környezetünk jelensége? (Amerikában már
középiskolás korukban elköltöznek otthonról a fiatalok, Magyarországon viszont
egyre tovább otthon maradnak.)
– Világjelenségről van szó, amelyben fontos szerepet
játszik a nők társadalmi helyzetének a megváltozása. Hogyan lehet
együtt élni egy emberrel halálunkig,
gyermekeket szülni, nevelni, mosni, főzni, takarítani, mellette pénzt keresni,
karriert építeni, vonzónak és csinosnak lenni? – teszi fel mind
több nő magában a kérdést. Az amerikai és európai társaikhoz hasonlóan a nők
nálunk is hasonlóképpen vélekednek, melynek következményeként egyre kevesebben
mondanak igent a házasság intézményére. Évente csaknem egy százalékos
visszaesés. A 70-es években például Magyarországon kilencven ezren alapítottak
törvényes keretek közt családot, a kilencvenes években már csak hatvanhat ezren
mondták ki a boldogító igent. Azóta ez a szám a felére csökkent, a múlt évben
mindössze huszonegy és félezer nő döntött úgy, hogy férjhez megy. Ma a
házasulandó korban lévő fiatalok kevesebb mint fele él házastársi kapcsolatban.
A helyzet nálunk is hasonló. A következményeit már is érezzük: minél kevesebb a
házasság, annál kevesebb gyerek az iskolapadokban.
A lányok tanulnak, dolgoznak, karriert építenek, a
pénzgyűjtésnek: társkeresésre kevés idejük marad. A személyi szabadságot és az
anyagi függetlenséget látszólag többre tartják a partnerkapcsolatnál. Így aztán
mire lassíthatnak a tempón, már nehéz megfelelő partnert találni. A megfelelő
partnerkapcsolat kialakításának elhanyagolásához (amely valójában nagy
felkészültséget, rengeteg időt és energiát kíván) a média által sugallt kép is
hozzájárul, mely szerint az önálló nők könnyebben boldogulnak. Ellentétben a
házasságban sínylődőkkel sikeresek, kiegyensúlyozottak, határozottak,
karrierjük felfelé ível, s a helyzetüket nem pusztán elfogadják, hanem
tökéletesen elégedettek is azzal. Ez azonban többnyire csak hamis látszat.
Pszichológiai felmérések szerint az egyedülállók kétharmada boldogtalan: a nők
és férfiak egyaránt család után vágynak, egy másik emberrel és gyerekekkel és
képzelik el életüket. Ennek ellenére, paradox módon a magányosan élők száma
évről évre nő.
–
Miért válik egyre elfogadottabbá a szingli életmód?
– Az individualizmus térhódításának vagyunk a
tanúi. Ennek egyik tünete vagy kísérőjelensége szingli életmód. Az egyedül élők
aránya évről-évre nő mindenütt a
világon, egyes
országokban
feltartóztathatatlanul, szinte robbanásszerűen terjed.
Egyes adatok szerint 2001-ben Magyarországon a férfiak 22%-a, a nők 40%-a élt
párkapcsolat nélkül. Ebben a tekintetben Amerikát is megelőzte, hiszen ott a
szinglik aránya 21%, míg Magyarországon 30%.
Sokan azt tartják, hogy a szinglik többségükben
városi, sőt nagyvárosi lakosok, ahol a családalapítás elhalasztása nem szúr
szemet senkinek, nem lógnak ki a sorból, nem nehezedik nyomás rájuk, ugyanakkor
könnyebb elhelyezkedni és nagyobb jövedelemre lehet számítani. Az egyedül élők
száma azonban másutt is, az apró falvakban is gyarapszik. A környezeti elvárás
ma már nem sokat számít. A magányosan élők mindenütt megteremnek, ahol képesek
saját magukat eltartani, mégpedig meglehetősen jó színvonalon. Ezt fontos
hangsúlyoznunk, mert talán éppen a vagyonközösség az, amitől a magányosan élők
egy része ódzkodik. Kétségtelen, hogy a pénz körül a házasságokban is éleződik a
vita, Amerikában például a hitelkártya miatt történik a legtöbb válás.
Ugyanakkor nem igaz, hogy minden szingli önző, nem akar férjet, többet költ
kozmetikára mint mások. Tagadhatatlan, hogy Nyugaton, főként Amerikában, egész
iparágak - ingatlanpiac, a szórakoztató- és szépségipar - alapoznak a
szinglikre, mert sokan vannak és kiemelkedően magas vásárlóerővel rendelkeznek,
többet is költenek magukra, mint a házasságban élő, vagy a gyereket nevelő nők,
a magyar szinglikről – különösen itt nálunk – ez nem mondható el.
A szinglik persze pénztárcájuk vastagságától függően
nálunk is sokkal inkább a fogyasztói társadalom kínálta minták rabjai, mint a
házasságban élő nők, meglátásom szerint azonban ők is szívesebben költenének
családjukra, ha lenne.
–
Ki számít szinglinek?
– Annak ellenére, hogy a férfiak között is sok az
egyedülálló, a „szingli” kifejezést
elsősorban azokra a 25-35 éves, többnyire magasan képzett és jól kereső,
független nőkre alkalmazzák, akik egyedül élnek. A
szingliség lehet átmeneti vagy végleges állapot, amely az egyén döntésétől
függően alakul.
A szingli életmód az idő múlásával párhuzamosan a
legtöbb nő számára egyre nehezebben vállalható. Ugyanakkor egyre nehezebb
számukra megfelelő partnert találni. Száz évvel ezelőtt
arra nevelték a lányokat, hogy kiszolgálják
urukat. Az emancipáció következtében számukra is nyitva áll az
érvényesülés lehetősége. Nem csak társadalmi státusuk, de a lelkületük is
megváltozott. A nők önállóak, erősek, magabiztosak lettek. Ezzel együtt
megnőttek az elvárásaik is. A mai lányok olyan férfit szeretnének, aki
egyenrangú személyként kezeli őket, ugyanakkor valamilyen módon el is
kápráztatná őket. Nem szívesen választanak alacsonyabb iskolai végzettségű,
rosszabbul kereső partnert, inkább olyan magasra teszik a mércét, hogy azt
egyetlen férfi sem üti meg. Ez a beállítódás előrevetíti annak a veszélyét, hogy
hajadonok maradnak.
– Nem tudom, mennyire tartozik a témához,
de azt is tapasztaljuk, hogy az egyneműek együttélése/összeköltözése mindinkább
terjed, míg a hagyományos családfölállás veszít népszerűségéből. Válságban van a
házasság és a gyermekvállalás?
– A liberális felfogás szerint ma minden lehetséges
szexuális magatartás egyformán elfogadhatónak, legitimnek minősül. Senki sem
szólhat bele, hogy valaki a szexualitást az új élet alapjának vagy kizárólag az
örömszerzés egyik lehetőségének tekinti-e. Legfőképpen az állam nem foglalhat
állást ebben a kérdésben. Abban a vonatkozásban is semlegesnek kell maradnia,
hogy a szexuális igények családban, élettársi viszonyban vagy-egy futó kaland
során valósulnak-e meg. A liberális állam arra próbálja serkenteni az
állampolgárokat, hogy bűntudat nélkül válasszanak és folyatassanak a
hagyományostól eltérő életformát. A szexuális életbe való jogi beavatkozás és
morális ráhatás kétségkívül bűntudattal jár, ám ha erről lemondunk,
előfordulhat, hogy a társadalom többsége – vagy akár mindenki – kényelmi
szempontból lemond a gyerekáldásról és az együttéléssel járó mindenféle
kötöttségről. A népesedési adatok azt bizonyítják, hogy ezek a lehet valamikor
jóhiszeműnek tűnő elvek, a társadalom elöregedéséhez és fogyásához vezetnek.
Nyugat népesedési adatai katasztrofálisak, amit
egyelőre bevándorlással pótolnak. Nálunk sem sokkal jobb a helyzet, egyre
mélyebb gyökeret kezd ereszteni az a szemlélet, amely belső logikájánál fogva -
a népesedés alakulására gyakorolt negatív hatása miatt - saját létalapját
szünteti meg.
– Pszichológusként Ön sokat foglalkozott a
családon belüli változásokkal és a párkapcsolatok alakulásával. Miben látja a
legnagyobb problémát?
– A legnagyobb problémát abban látom, hogy a kor
társadalomeszménye jobban értékeli a gazdasági sikert és a presztízst, mint a
harmonikus emberi kapcsolatokat. Az individualizmus, a közösségek atomizálódása,
a teljesítményre való törekvés, a hajszolt életforma miatt se időnk, se módunk
nincs kapcsolataink ápolására. Mindannyian társra, szeretetre, biztonságra
vágyunk, amit csak kölcsönösen nyújthatunk egymásnak. Az emberek azonban az
adott körülmények között sem kialakítani, sem megóvni nem tudják a mély
érzelmeken, bizalmon alapuló kapcsolatrendszerüket.
A szingli jelenség a jéghegy csúcsa, ami előrevetíti
annak az árnyékát, hogy a tömegtársadalom kialakulásával lassan mindenki
egyedülállóvá válik, pedig nincs szomorúbb dolog annál, mint elhagyatott,
egyedülálló nőnek vagy férfinak lenni egy hatalmas idegen világban.
(Gruik Ibolya: A Magyar Szó 2007. évi naptára.
Újvidék, 2006 novembere.)
|