Az iskolai reformokról
Dr. Hódi Sándor pszichológus az
alternatív pedagógiáról
Ha meg akarunk felelni korunk
kihívásainak, már egészen másfajta tudással kell rendelkeznünk, mint a korábbi
évszázadokban, vagy akár tíz-húsz évvel ezelőtt. Azzal a tudáshalmazzal, amely
bőven elegendő volt a középkor gyermekének a cipőtalpalásához, ma már semmire
sem mennénk.
A tények ismerete önmagában csak
azt teszi lehetővé, hogy egy tévé kvíz nyerteseként boldog tulajdonosai legyünk
a legmodernebb családi gépkocsinak. De hogy a családban hogyan éljünk, hogy
hogyan legyünk önmagunk és a társadalom számára is hasznosak és eredményesek,
erre nem kapunk útmutatást az iskolában. Hogy milyen a jó iskola? Erről
kérdeztük dr. Hódi Sándor pszichológust.
- Milyen tapasztalatai vannak az iskolával
kapcsolatban?
- Nem szerettem iskolába járni. Azt hittem, hogy
az iskolát a gyerekek kínzására találták ki. Minden nap kész gyötrelem volt
számomra. Ennek ellenére (vagy éppen ezért?) mindent elkövettem, hogy tovább
tanulhassak, amiről a szüleim nyomorúságos körülmények miatt hallani sem
akartak. Hallatlan energiámba került, hogy meggyőzzem őket és beiratkozhassak a
gimnáziumba, amihez a jegyeimet is fel kellett tornáztatni. A gimnázium és az
egyetem sem tartozott a világ legjobb iskoláinak a sorába, de ezen már fel sem
akadtam. Úgy tekintek vissza iskolaéveimre, mint afféle kiképzőtáborra, amelyben
megtanultam, hogyan kell átpréselnem magam a különböző élethelyzetekkel járó
akadályokon.
- Újabban sok szó esik az alternatív
iskolákról. Ezek más élményt jelentenek a gyerekek számára, mint a hagyományos
oktatási modell?
- Világszerte egyre több szó esik az iskola
reformjáról, az alternatív pedagógiáról, a gyerekek 99 százaléka azonban még
klasszikus iskolákba jár, amelyek lényegüket tekintve az idők során nem sokat
változtak. A klasszikus iskolák egyik fontos jellemzője, hogy a mindenkori
király, az uralkodó párt, a minisztérium vagy egy általuk kinevezett magas
grémium mondja meg, hogy mit (milyen tudást) kell a gyerekek fejébe préselni. A
másik jellemzője a hierarchikus viszonyokra való nevelés. A klasszikus iskolák a
diktatúrák kicsinyített másai, amelyekben megpróbálják még gyermekkorukban
alattvalókká gyúrni az embereket.
Például annak az iskolának, ahova én jártam, az
volt a feladata, hogy a szocializmus lelkes híveivé neveljen bennünket, és ezzel
együtt meggátolja a magyar kisebbség társadalmi felemelkedését. Több mint
félszázan iratkoztunk be az első osztályba, és alig több mint tízen fejeztük be
a nyolcadikat. A többiek kihullottak, akik aztán tisztességes szakmát és állást
jelentő diploma hiányában munkanélkülivé váltak, és szétszéledtek a
nagyvilágban.
A klasszikus iskolákkal szemben az ún.
demokratikus iskolák gyermekközpontúak. Nem alattvalókat akarnak nevelni, hanem
a gyermeki individualitást segítenek kibontakozni. Teszik ezt abban a
meggyőződésben, hogy mindenki akkor jár legjobban, ha a személyiséget
hozzásegítjük önmaga megvalósításához.
- Ez fontos szemléleti változás az iskolák
jövője szempontjából.
- Ekörül parázs politikai és szakmai viták
dúlnak. Szinte minden valamire való pszichológus előáll egy elmélettel arra
vonatkozóan, hogyan kellene az iskolát megreformálni. Egyesek csak az iskolai
ártalmakról szeretnék a gyerekeket megkímélni. Mások abból a feltevésből
indulnak ki, hogy minden gyerek tudásszomjtól hajtva jön a világra, s csodákra
lesz képes, ha ebben támogatjuk, legalábbis nem akadályozzuk. Engedjük hát –
mondják –, hogy a gyerek kibontakoztathassa képességeit, önállóan, a maga
módján, a maga tempójában fejlődjön, hogy a végén azzá legyen, aki.
És itt kezdődnek a gondok. Félő, hogy a
reformiskolák hívei nagy nekibuzdulásukban a fürdővízzel együtt a gyermeket is
kiöntik. Az egyéni szabadság határainak ez a mérhetetlen kitágítása nem számol
sem a történelmi körülményekkel, sem a társadalmi szükségletekkel, így nem
tudjuk, hogy majd miféle önmaguktól eltelt individuálisakat szabadít a világra –
hallottuk Hódi Sándortól.
Gruik Ibolya, Magyar Szó, 2006.
május 1-2.
|