Érdekképviselet a háborúban
– Milyen sajátosságai vannak a vajdasági
magyarság megmaradásáért folytatott harcnak, tekintetbe véve, hogy háború dúl a
térségben; és tekintetbe véve azt is, hogy egy balkáni, szláv
és ortodox közegben próbálja kivívni az őt megillető jogokat?
– Ezek a sajátos
balkáni körülmények, jelesen, hogy három éve dúl a háború, nem kevésbé az
embargó - mely az országot teljesen elszegényítette, tönkretette és
távlattalanná tette - bennünket egyszerűen kényszerhelyzetbe hoztak. Így a
többi határon túli magyar népcsoport előtt jutottunk el ahhoz a
felismeréshez, hogy autonómia nélkül, önrendelkezés nélkül nincs esélyünk a
megmaradásra. Ehhez természetesen hozzájárult az is, hogy az erőszakos
mozgósítás nyomán 20-30 ezer fiatal hagyta el az országot, mert nem kívánt
eleget tenni a behívóparancsnak, nem kívánta a bőrét vinni egy olyan
háborúba, amely nem a mi érdekeinkért folyik. És a veszteség, amit e fiatalok
távozása jelent, valamint az a veszteség, amit egyáltalán a kis, minimális
megtakarított tőkével rendelkező réteg távozása jelentett (hisz
akinek volt valamijük, azok kimentették Magyarországra vagy Nyugatra), ez az
egész vajdasági magyarság drasztikus elöregedését és elerőtlenedését vonta
magával. Ilyen méretű demográfiai torzulást és veszteséget már nagyon
nehezen tudunk feldolgozni vagy elviselni. Ehhez aztán további kényszerítő
körülmények is csatlakoztak, mint például az erőszakos betelepítésnek az
állandó gondja. Ez Damoklész kardjaként állandóan ott lebeg a fejünk fölött,
hiszen Boszniából és a horvátországi Krajinákból a Vajdaság területére menekült
szerbek többsége még nem talált megoldást tartós letelepedésre, és a szerb
menekültügyi hivatal időnként körlevelekkel fordul a községeinkhez, hogy
biztosítsanak ennyi és ennyi ezer szerb menekült számára letelepedési lehetőséget,
házat és munkahelyet. Ha a vajdasági magyarság nem jutott volna el az
önszerveződésnek a mai szintjére, akkor ez a betelepítés már megtörtént
volna.
– A szellemi elit eljutott ahhoz a felismeréshez,
hogy szükséges az autonómia, de említette, hogy mennyire megváltozott a
vajdasági magyar társadalom felépítése, mennyire elfogadott az autonómia
gondolata a vajdasági magyarság szélesebb köreiben, és mennyire ismerik a Vajdaságban
azt, hogy mit is jelentene az autonómia számukra?
– Nem mondhatnám,
hogy a szellemi elit hozta a mai állapotot létre. Inkább azt mondanám, hogy az
a politizáló réteg, amelyik nyolcvankilenc után lépett színre a politikai
szerepvállalás igényével. Az autonómia igény megfogalmazását kezdetben igen
nagy fenntartásokkal fogadták, és ma is vannak az értelmiség körében és más
körökben is olyan társaságok, rétegek, melyek nem támogatják szívvel-lélekkel
az autonómia ügyét, talán olyan pragmatista meggondolásokból, hogy a hatalommal
való olcsóbb és egyszerűbb kiegyezés számukra több előnnyel és általában
kevesebb békétlenséggel járna. De nem mondanám, hogy az autonómiára vonatkozóan
ez a vélemény igazán számottevő lenne, hogy az ilyen törekvések
veszélyeztetnék, keresztülhúzhatnák a magyarság autonomista törekvéseit.
– Mi vezetett az Ön értékelése szerint oda, hogy
szakadás történt a vajdasági magyarság képviseletében?
– A VMDK a márciusban
tartott tisztújító közgyűlésen nem tudott megbirkózni a szervezeten belül
és a magyarságon belül felhalmozódott, megválaszolásra váró kérdésekkel. Nem
nézett szembe azzal a szükségszerű következménnyel, hogy a kisebbségi
társadalmak nem a létszám függvényében, hanem közösségi jellegükből
fakadóan hajlanak a differenciálódásra, a többszólamúságra. Nem lényeges, hogy
Erdélyben kétmillió, a Vajdaságban valamivel több mint háromszázezer magyar él:
szerintem harmincezer magyar körében is, amennyiben az egészséges csoportot
alkot, jelen kell lennie a gondolati többszólamúságnak. Különösen érzékenyen
kell kezelni az ideológiai jellegű különbségeket. Nos, a VMDK vezetése ezt
nem ismerte fel, nem akarta elfogadni a pluralizálódás szükségességét, hanem az
egység, a kommunisztikus egység jegyében megpróbálta erőszakkal folytatni
tevékenységét;
visszafogni mindazt, ami a központi vezetés
gondolatkörével ellenkezett, ütközött. A VMDK legszűkebb vezetésén belül
felülkerekedett egy, a volt nomenklatúra embereiből álló klikk, mely
teljes hatalmat kívánt gyakorolni a szervezet és a vajdasági magyarság fölött.
Nos, ez természetesen nagy ellenállásba ütközött a más múltú és más ideológiai
alapállású emberek részéről: a nemzeti-keresztény vonal, de a polgári
liberális, sőt még az ún. reform-kommunisták részéről is. És minthogy
a tisztújító közgyűlésen az erre az alkalomra összehívott szavazógépezet
egy előre elkészített forgatókönyv szerint gyakorlatilag szétverte a
szervezetet, a maradványait pedig a kommunista frakció kisajátította magának,
szükségesnek láttuk, hogy létrehozzunk egy új politikai szervezetet, a Vajdasági
Magyarok Szövetségét.
Azon a
botrányos közgyűlésen egyébként az egykori kommunisták javaslatára még a
szervezet alapszabályát is módosították, csak hogy ne jöhessen létre semmilyen
jellegű platformosodás. Mi, a másként gondolkodók nem akartuk ott helyben
demonstrálni a szakadást, de rögtön megindítottuk az előkészületeket, és a
VMDK által el nem fogadott platformok június tizennyolcadikán kezdeményezésemre
megalakították a Vajdasági Magyar Szövetséget. A VMSZ létrehozásával
tulajdonképpen érdekszövetséget hoztunk létre, mivel a kommunista párttá vált
VMDK már nem tudta betölteni ezt a szerepet. Aztán megindult egy nagyon kemény
politikai harc a két szervezet között, pontosabban a VMDK megpróbálta
lesöpörni, a legkülönbözőbb rágalmakkal megpróbálta hiteltelenné tenni a
VMSZ-t. Ez azonban nem sikerült, mert azok a személyek, akik hátat fordítottak
a VMDK-nak, mind átkerültek a VMSZ-be, s utóbb már többen voltak, mint ahányan
a VMDK-ban maradtak. A tömbmagyarság, a körzeti szervezetek nagy része, a
magyar önkormányzatok VMSZ-es irányzatot vettek az Ágoston-féle bolsevista
irányvonalú VMDK-val szemben. A VMDK a szórványmagyarság manipulálásával és
populista demagógiával próbált egy ideig a politikájának támogatást szerezni.
Nos, sajnálatos, ami történt. Az egészséges és előremutató megoldás
nyilvánvalóan az lett volna, ha a pártszakadásnak sikerült volna elejét venni,
magyarán, ha lehetőség adódik a VMDK politikai pluralizálására. De ha már
megtörtént, most az lenne a célszerű és tisztességes, ha a maradék VMDK betársulna
a VMSZ által létrehozott választási szövetségbe, már csak azért is, hogy a
szavazatok ne aprózódjanak fel. Ez azonban nem valószínű, eddig a
belátásig ugyanis a VMDK a jelenlegi vezetőségével sosem jut el.
– Milyennek tűnik a romániai magyarság politikai
harca vajdasági magyar szemmel nézve?
– Rokonszenvesnek
tűnik az az erőfeszítés, amely a belső választással a romániai
magyarság autentikus hatalmi testületét, afféle nemzeti tanácsát kívánja
létrehozni, és még inkább rokonszenves az, hogy az RMDSZ nagyon ügyesen
megpróbálta áthidalni az érdekszervezeti és a pártjellegből adódó
ellentéteket. Ha a nemzeti tanácsot sikerül létrehoznia, azt hiszem, hogy
történelmi szerepének fontos részét tölti be. A nemzeti tanács keretében az
erdélyi magyarság már pártosodás nélkül is részt tud venni sorsának
alakításában és irányításában. Ez nagyon fontos, mert én úgy gondolom, hogy
nemcsak a határon túli magyarok körében, és nem csak Magyarországon, hanem az
egész közép-kelet-európai térségben a pártosodáshoz fűzött remények
illuzórikusnak bizonyulnak, a pártok ugyanis nem autentikus társadalmi
érdekeket szólaltatnak meg. Ezért a pártosodás mellett a civil társadalmi
szervezeteknek az eddigieknél nagyobb szerepet, súlyt kell adni egy népcsoport stratégiájában.
Gazda Árpád: Romániai
Magyar Szó, 1994. december 14.
|