Esélyek és remények Trianon meghaladására
-
Az új magyar paradigma gondolatkörében
megrendezésre kerülő első tanácskozáson, Kolozsváron 1994-ben, az Ön
által tartott korreferátum nagyrészt a szubszidiáris nemzetsruktúra
gondolatának továbbfejlesztésére épült. Javaslatai közé tartozott, hogy
Magyarország jelenlegi határain túl élő nemzetrészek állítsák fel a maguk
határon túli parlamentjeit, és az ily módon nagyságrenddel megnövekedett
legitimációs háttér birtokában próbáljanak egy egységes magyar nemzetpolitikai
stratégiát kialakítani. Minden jel arra utal, hogy ezen képviseleti szervek
létrejöttének elmaradása a vajdasági magyarság esetében nem elsősorban a
többségi nemzet ellenállásán múlt. Kérdésem tehát, hogy Ön szerint mi az oka,
hogy a délvidéki magyarság nem mutatkozott kellően fogékonynak e gondolat
iránt?
- A folyamatok
- ezt határozottan állíthatom
- továbbra is ebbe az
irányba mutatnak, de úgy látszik, hogy még hosszú út vezet e lépés történelmi
szükségszerűségének a felismerésétől annak gyakorlati megvalósulásig.
A vajdasági magyarság az önszerveződésben nem jutott még el addig a
szintig, hogy meg tudna birkózni egy belső választás lebonyolításának
feladatával. Ennek több oka is van. Az egyik az, hogy össze kellene állítani a
választók listáját. Ez sem egy egyszerű feladat, már csak azért sem, mert
az 1989-1990-ben megindult átalakulási folyamat megtorpant, sőt egy kemény
visszarendeződés megy végbe. A magyarság a helyzetét és jövőjét
illetően elbizonytalanodott, és sokan kockázatosnak tartják, hogy
magyarként, a magyar érdekek védelmében konfrontálódjanak a többségi néppel.
Elképzelhető tehát, hogy a magyar nemzetiségüket békésebb időszakban
egyébként vállaló választópolgárok számottevő része a Jugoszláviában
uralkodó állapotok miatt jelenleg nem kívánna fölkerülni a választók listájára.
Másfelől
még nem kristályosodott ki, hogy a belső választás milyen szabályok mentén
menjen végbe. Nemrégiben olvastam a kárpátaljai magyarság előterjesztését.
A tervezetükben az áll, hogy a választópolgárok 50 százalékának plusz egy
főnek kell részt vennie a választáson ahhoz, hogy az érvényes legyen. Egy
ilyen modellt a Vajdaságban képtelenségnek tartanék, a megfélemlítettség
légkörében a részvétel hiánya miatt könnyen kudarcba fulladhat a vállalkozás.
Arról nem is szólva, hogy az érvényben levő jugoszláv választási törvény
olyan, hogy a második fordulóban a választás érvényes a részvételi aránytól
függetlenül. Tíz polgár is megválaszthat egy szerb parlamenti képviselőt.
Akkor miért kellene magyar részről, kisebbségi helyzetben egy ilyen
öngáncsoló elvárást megfogalmazni? Jól át kell tehát ezt gondolni elméletileg.
Emellett azt hiszem, hogy a pillanat sem megfelelő jelenleg egy belső
választás lebonyolításához és egy kisebbségi magyar parlament felállításához a
Vajdaságban. De ez nem azt jelenti, hogy távlatilag nem ez az elképzelés, nem
ez a cél.
-
Az aktuálpolitikai problémák megoldhatók, az
elméleti-gyakorlati akadályok leküzdhetők, ha van erre nézve politikai
akarat. A tét ugyanis megítélésem szerint óriási, hiszen egy ilyen parlament
eldöntené végre a vajdasági magyarság két legfontosabb politikai szervezete
közötti legitimációs, politikai és egyéb vitákat, és ha ez a két szervezet egy
vajdasági magyar parlamentben fel tudná oldani az egymás közötti ellentéteket,
akkor nyilván hatékonyabban tudna föllépni a többségi nyomással szemben is.
- Valóban ez lenne a
politikai csatározások igazi, kreatív feloldása, egy kisebbségi parlament.
Megjegyzem, a két szervezet között
- függetlenül a sajtóháborútól
és minden egyébtől
- azért az
alapvető kérdésekben, tehát a magyar autonómia kérdésében nincs lényegi
különbség. Tehát ahogy ez lecsapódik a közvéleményben, hogy mi ilyen kibékíthetetlenek
vagyunk, az egy torz kép. Elképzelhető az is, hogy a két szervezeten belül
és a két szervezet között is végbemegy egy olyan folyamat, amely lehetővé
teszi autonómia-ügyben az egységes fellépést. Természetesen a majdani
konszenzusnak talán legmegfelelőbb első lépése lenne egy kisebbségi
parlament létrehozatala. Elképzelhető viszont, hogy egy-két éven belül
erre nem kerül sor, s ha Jugoszláviában a kisebbségi kérdés rendezése netán
napirendre kerül, akkor nekünk sokkal gyorsabban és határozottan kell a
magyarság megoldatlan kérdését napirendre tűzni, és erre valamilyen
megoldást keresni. A belső önépítkezéssel párhuzamosan indokolt lenne még
a tárgyalt képviseleti szerv létrejötte előtt közös cselekvési programot
létrehozni, az egységes fellépésnek valamiféle közös elvi alapját megteremteni.
Itt van például a kelet-szlavóniai szerbek vagy a koszóvói albánok nyitott
helyzetének kérdése, és függetlenül attól, hogy per pillanat a két politikai
szervezet szemben áll-e egymással, én azt hiszem, hogy egy ilyen döntő
helyzetben, ha a kisebbségi kérdés napirendre kerül, akkor ugyanolyan jogokat,
ugyanolyan elbírálást kérve, igényelve, követelve magunknak, mint amit a
kelet-szlavóniai szerbek a maguk részére követelnek, megoldhatóvá válna egy
konszenzus a magyar pártok között.
-
A kelet-szlavóniai szerbek autonómia
törekvései, ha jól tudom, határozottságukat, a megcélzott, átvállalandó állami
szuverenitásrész nagyságát s a létrehozandó saját intézmények jogi
körülbástyázottságát tekintve modellként szolgálhatnának minden elszakított
magyar nemzetrész számára.
- Kétségtelenül. A
nagyvilágnak felkínált koncepció szerint a szerb területnek saját
képviselőháza és kormánya lenne, a speciális státus pedig kiterjedne a
regionális állampolgárságra és útlevéhez való jogra, továbbá saját
pénzegységre, a címerre és zászlóra való jogra, valamint a gazdasági
önállóságra. Ezenkívül a területet tartósan demilitarizálnák. A szlavóniai
szerbek elképzelése szerint az autonómia képviselőházának lehetősége
lenne az adott területre érvényes törvényeket hozni, ám a horvát elnöknek joga
lenne megvétózni ezeket a határozatokat, ha a szerb területi parlament túllépné
hatáskörét. A választásoktól függetlenül a szerb terület érdekeit a horvát
Száborban külön képviselő védené. Ugyanakkor a területi
képviselőházban a horvát kormánynak lenne egy külön képviselője. A
kelet-szlavóniai szerbek alig vannak másfélszázezren az újonnan betelepült
tömegekkel együtt, s mégis vaskosabb autonómia tervezettel rukkoltak elő,
mint amiről a határon túli magyarság valaha álmodni mert. Ez a különbség a
két nép mentalitása között. Az elcsatolt területeken élő, együttvéve
többmilliós nagyságrendű magyarság ugyanis azon tétovázik, milyen szemmel
néznek majd rá a világban, ha a nyiszlett kis autonómia tervezeteivel
előáll. A kelet-szlavóniai szerbek indítványáról és a minimalizált,
kilúgozott magyar autonómia tervezetekről nem lehet egy napon beszélni.
Pedig hát az „európai-mércék” amikre a szerbek hivatkoznak, számunkra is
hivatkozási alapul szolgálhatnak. És akkor még nem beszéltünk a koszovói
albánokról, akik a rendőri és katonai megszállás ellenére az
önrendelkezési jogra hivatkozva önálló államiságot követelnek maguknak, egyre
csak azt hajtogatva, hogy „soha többé Szerbia”. Ilyen igények mellett,
bárhogyan alakuljanak a dolgok, az albánok szemét nem lehet kiszúrni akármivel.
A kelet-szlavóniai példa valóban azt bizonyítja, hogy az önsorvasztó magyar
politika helyett volna mit tanulni másoktól.
-A tavaly nyáron lezajlott Magyarok
Világtalálkozójának egyik központi kérdése volt a magyar nemzettudat
rekonstrukciója. Ön szerint elképzelhető egy olyan fejlődésvonal,
amire már volt a magyar történelemben példa, hogy a határon túli magyarságnak a
többségi nemzet folyamatos támadása által életben tartott nemzettudata lenne
az, amely hozzásegítene a magyarországi nemzetrész nemzettudatának az újjáélesztéséhez?
- Paradox helyzet,
hogy a határon túli magyarság körében a nemzettudat minden romlása ellenére
olykor egészségesebbnek tűnik, mint az anyaországban. Tőkés László
püspök úr is többször utalt erre, joggal. Mindazonáltal én úgy gondolom, hogy
itt egy új nemzeteszmény megfogalmazásánál vagy egy új nemzettudat
kialakításánál alapos kutatómunkát, terepmunkát kell végezni. Tudniillik más,
boldogabb tájakon élő népekkel ellentétben a magyarság nincs abban a
helyzetben ? különösen a határon túl
-, hogy a nemzeti
hovatartozás vállalása mindenkinek magánügye lenne. Jelenleg
- és ez a jelenleg már
háromnegyed évszázada tart
- a magyarság
vállalása, a magyar nemzethez való tartozásnak számos negatív következménye
volt és van. Tehát ha olyan körülmények között él a magyarság, hogy a magyarság
vállalása számára a mindennapi életben nyilvánvaló hátrányként jelentkezik,
akkor nyilvánvaló az is, hogy az új nemzeteszmény és az új nemzeti identitás
megfogalmazásánál együttesen és minden erővel azon kell lennünk, hogy
megszüntessük azokat a körülményeket, amelyek ily módon megnyomorítják a magyarságot
és a magyarságtudatot. Tehát konkrétan a mi stratégiánknak tartalmaznia kell a
magyarság számára a túlélési lehetőséget, a magyarság szabad,
kockázatmentes vállalását. Sőt, ne hátrányt jelentsen a magyar nemzeti
közösséghez való tartozás, hanem előnyt, mert a már asszimilálódó vagy már
félig asszimilált embereknek is jó része visszaintegrálható lehet a
magyarságba, ha a magyarság a jövő szempontjából a boldogulás útját
jelenti, és nem a reménytelenséget, nem a félelmet, nem a szorongást, nem a
távlattalanságot. Ezt a távlattalanságot, illetve ennek az okait kell
megszüntetni.
- Viszont ez egy olyan program, amely elképzelhetetlen
az anyaország hathatós támogatása nélkül.
- Sőt, én azt
mondom, hogy itt nem is lehet külön venni az anyaországot és a határon túli
magyarságot. Önmagában viszont túl kellene lépnünk ezen, hogy mi állandóan
elfogadjuk ezt a töredezettséget, és ennek szellemében gondolkodunk,
cselekszünk. Ha a történelmi körülmények ilyen kegyetlen helyzetbe sodorták a
magyarságot, nekünk az a feladatunk, hogy egységes nemzetben gondolkodjunk, és
a nemzet érdekeit nézzük, a nemzet megmaradásán fáradozzunk. A pártosodás mikéntje
sem Magyarországon belül, sem a határokon kívül nem volt igazán szerencsés, nem
is igazán mutat a megoldás irányába. Lehetséges, hogy át kellene gondolni a
politikai érdekképviselet és a nemzet újjáalakulásának, megújulásának
folyamatát. Ebbe a pártok mellett mindenképpen be kellene kapcsolni a szélesebb
társadalmi mozgásokat és a civil szervezeteket is. Mert ez a jelenlegi felállás
- és ezt tükrözik a
magyar belpolitikai csatározások
- már régen nem a
magyar nemzet erősödését szolgálják, hanem annak egyfajta elvéreztetését
eredményezik.
- Elképzelhető ez a program úgy, hogy a Magyarok
Világszövetsége elismerve a kollektív tagságot, egyfajta keretet biztosítana a
civil szerveződéseknek
- ezt
alapszabályi szinten is megjelenítve
- s formális, törvényben biztosított hatalommal nem
rendelkező, de tekintélyénél fogva egyfajta szellemi felsőházként
működne?
- Nyitott kérdés,
hogy a Világszövetség a jelen formájában vagy perspektivikusan magára tudja-e
vállalni ezt a feladatot, és egyáltalán a Világszövetségre vár-e ez a feladat.
De kétségtelen, hogy a jelen pillanatban betölt egy ilyen szerepet, tehát
integrálja a társadalmi szervezeteket, egyéneket és törekvéseket, amelyek
rendelkeznek egy közös ismérvvel, a nemzetben való gondolkodással és a nemzet
újjáépítésének szándékával. De azt hiszem, hogy ez önmagában véve nem
elegendő, és nem biztos, hogy itt minden terhet a Világszövetségre kell
hárítani. Sokkal járhatóbb, méltányosabbnak és szerencsésebb útnak tartanám, ha
az új alkotmányozás a két kamarás parlamenttel lehetővé tenné, hogy annak
rendje és módja szerint a trianoni határon kívüli és belüli civil társadalmi
szervezetek integrálódjanak a politikai hatalomba. E nélkül nincs igazi megoldás,
mert oppozícióból, ilyen hátrányos helyzetből a Világszövetség egy ilyen
szerepet nehezen tudna betölteni egy komolyabb össztársadalmi megmozdulás
nélkül, hiszen bármikor sarokba szorítható, megzsarolható, elpuhítható. Bár ha
más megoldás nincs, akkor azt hiszem, ezt az utat kell vállalni.
-
Az optimális forgatókönyv szerint tehát a
magyar felsőház végül is egyfajta társadalmi ellenőrzést jelentene a
különböző s a nemzeti érdekkel nem minden esetben egy irányba mutató
pártérdekek által meghatározott parlamenti munka fölött?
- Igen. Válaszom csak
ennyi, igen, ez egyértelmű!
-
Akkor most fordítsam meg a dolgot: nem
jelentené ez a parlamentális demokrácia kiüresedését?
-
Meggyőződésem szerint nem, épp ellenkezőleg! Miért kellene csak
a pártokra alapozni a társadalmi demokráciát?
- A
Világszövetség kezdettől fogva
természetszerűen a magyar politikai paletta egyik oldaláról, egy adott
szellemi körből szerezte híveit, prominenseit egyaránt. Ön szerint lehet-e
és kell-e kiszélesíteni ezt a spektrumot?
- Én nem tartom
megalapozottnak, igaznak, hitelesnek azt a média által sulykolt állítást, hogy
a Magyarok Világszövetsége politikai szempontból egyoldalú vagy polarizált
lenne. 1992-ben, amikor újjáalakult a Világszövetség, megújult nemcsak
szemléletében, szervezettségében, koncepciójában, de személyi állományában is.
És most, amikor közeledik az őszi tisztújító közgyűlés, amikor a négy
éves mandátum után új vezetőséget kell választani, aki benne él a
folyamatban, az látja, hogy nagyon is plurális a Világszövetség, és a részletek
nyíltan vagy rejtettebb formában felszínre hozzák épp azt a többszólamúságot és
azt az érdek- és értékpluralizmust, ami jellemzi a Világszövetséget. Tény, hogy
az MVSZ otthont adott a nemzeti gondolatoknak, hiszen ez a feladata és a
lételeme. Integrálja tehát a nemzetben gondolkodókat, a nemzeteszme mellett
kiálló embereket és szervezeteket, de ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy
ideológiailag egyszínű szervezet lenne.
-
Az általános, össznemzeti síkról visszatérve
a vajdasági magyarság problémáihoz, arra szeretnék választ kapni, hogy mi áll a
két szervezet közötti ellentét gyökerében? Mi okozhatja, hogy a politikai
csaták során a legdurvább eszközök is előkerülnek? Személy szerint Önt is
többször hűtlen pénzkezeléssel vádolták, mint kiderült, teljesen alaptalanul.
- 1994 tavaszán, a
visszarendeződés folyamata felerősödésének idején szakítottunk. Úgy
vélem, a szakítás valahol mélyen fekvő ellentétek mentén történt. Ágoston
András és néhány társa a korábbi Tito-Jugoszláviában komoly politikai szerepet
vállaltak, párttitkárok, „megbízható” káderek voltak. Jómagam viszont korábban
sohasem foglalkoztam politikával, csak a történelmi körülmények sodortak bele
ideiglenesen. Az a meggyőződés hajtott, hogy a széthulló országok
által felvetett, mindmáig megoldatlan kérdések kapcsán lehetőség nyílik a
magyarság sorskérdéseinek a rendezésére is. A vajdasági magyarság pedig annak
idején ott állt teljesen megszervezetlenül. Nem volt egy komoly, hiteles
szervezete, amely ebben a döntő helyzetben megfogalmazhatta volna a
jövőjére vonatkozó elvárásokat. S akkor mi is megkötöttük a magunk
kompromisszumait, annak a gondolatnak a jegyében, hogy nem az számít, hogy ki
honnan jön, hanem ki merre tart, s némi habozás után úgy döntöttünk, hogy
együttesen kell egy egységes érdekszervezetet létrehozni. Ez három évig
működött, úgy látszott, hogy helyes volt a döntés, ám amikor az
átalakulási folyamat megakadt, és újult erővel indult meg a kommunista
restauráció, akkor az új helyzetben a VMDK egy része nem reagált
megfelelőképpen. A mai VMSZ-esek az eredeti politikai irányvonal
folytatásához ragaszkodtak a magyar érdekek mentén. A VMDK jelenlegi
vezetősége viszont az akkori demokratikus érdekszervezetből, amely
többszólamúnak, nyitottnak hirdette magát, afféle kommunista pártot igyekezett
kovácsolni. Én ebből nem kértem, korábban sem voltam kommunista párttag, s
most, amikor a magyarság plurális érdekképviseletére megvolt az elvi és
gyakorlati lehetőség, nem kívántam egy kommunista ihletettségű
monolit párt tagja lenni. Ezzel párhuzamosan fejlődött ki az Ön által is
említett anyagi jellegű belső vita. A VMDK-ban annak idején jómagam
is politika-meghatározó tényező s a szervezet tisztségviselője
voltam, egy pályázatot adtam be az akkor létrejövő vajdasági magyar
szervezetek érdekében az Illyés Alapítványhoz, amit pozitívan bíráltak el.
Amint megtörtént ennek a pénznek a kiutalása, abban a pillanatban
- ami egybeesett nagyjából a
politikai szakadás időszakával
- egy
minősíthetetlen botrányt robbantottak ki. Ennek hátterében az állt, hogy a
vezetőség egy része, Ágoston András és bolsevik barátai erre a pénzre
szerették volna rátenni a kezüket. Ezek mind céleszközök voltak, amelyek
rendeltetésszerű felhasználásáért a felelősséget én vállaltam.
Javasoltam, hogy forduljunk az adományozóhoz, és amennyiben az adományozó úgy
dönt, hogy ezek pártpénzek, és a civil társadalmi szervezetek csak átfolyási
fórumok, magyarán pénzmosásra szolgálnak, akkor természetesen más helyzet áll
elő. Meg is kaptuk a választ, hogy a pénz ügyében a velem kötött eredeti
megállapodás az érvényes, és annak rendeltetésszerű felhasználásáért
továbbra is én felelek. Akkor még hevesebb és még kegyetlenebb támadás indult
ellenem és immár az adományozó ellen, sőt, a magyar kormány ellen is.
Mindmáig nem tudok más ésszerű megoldást, mint amit akkor választottam: a
pénzt az utolsó fillérig a kamatokkal együtt visszautaltam az Illyés Alapítványnak,
döntsön a pénz sorsáról az adományozó újólag. Nos, az adományozó nem
továbbította a foggal-körömmel követelt pénzt a pártnak, mármint a VMDK-nak.
Emiatt a nagy bosszúszomj azokban, akik a pénzek utáni hajszában szétverték a
szervezetet, elvesztették hitelüket, s mérhetetlen erkölcsi kárt okoztak a
magyar közösségnek. Hát erről szól ez a mese. Az ügy kapcsán a sajtó csak
bajkeverő szerepet játszott, hiszen a legképtelenebb rágalmakat,
hazugságokat közölte, anélkül hogy azok hitelét ellenőrizte volna. Az,
hogy a dokumentumok rendben vannak, kit érdekel? S kit érdekelt akkoriban? A
botrány számított... És hát nyilvánvaló, ezzel tisztában voltam az első
perctől, hogy az én személyem rendkívüli gondot jelentett számukra, mert
azért olyan sok nemzetben gondolkodó hiteles személyisége nincs a határon túli
magyarságnak, pláne olyan nem, aki nem adta el a lelkét korábbi
években-évtizedekben a kommunista rezsimnek.
-
Fölvetődik a kérdés, hogy mennyiben
állítható párhuzamba ez az eset mindazzal, ami Szőcs Géza körül zajlik. A
képlet ugyanis azonos: az RMDSZ-ben szintén a volt kommunisták próbálják
lejáratni azt a Szőcs Gézát, aki annak idején nem volt párttag, sőt,
az egyik legkeményebb ellenálló volt.
- Pontosan ez az
ábra. Erről szól a mese mindenütt, hogy amikor kiderült, hogy itt nagy
átalakulás és rendszerváltás nem lesz, a volt kommunisták megpróbálták
bebetonozni az állásaikat, anyagilag és politikailag is. A politikailag tiszta
személyiségekre már nem volt szükség, megindult a hajtóvadászat ellenük. A mór
megtette kötelességét, mehet. Szőcs Géza is ennek a folyamatnak az
áldozata. Sorolhatnám tovább is, de nem akarom... Ez hajszálra ugyanolyan
forgatókönyv szerint zajlott és zajlik. Rágalmakkal, hamis vádakkal mindig
elő lehet rukkolni, amikor bizonyos körök érdekei ezt kívánják, s ezekkel
a teljesen értelmetlen és alaptalan kampányokkal mérhetetlen károkat lehet
okozni.
-
Mi lehet a kiút ebből a zsákutcából,
tekintve, hogy a média szinte teljes egészében a restaurációs erőket támogatja?
- Én azt gondolom,
hogy van kiút. Be kell látni, és előbb vagy utóbb rájön erre a
nyilvánosság is, hogy az a játék folyik, hogy a minőségében hitványabb,
felkészületlen, gyengébb, hitelüket vesztett embereknek más eszközük, módjuk
nincs, mint a hiteles embereket megrágalmazni, besározni. Ennek a sajnálatos
folyamatnak vagyunk tanúi az egész Kárpát-medencében: azon a kevés hiteles
emberen, aki a 89-es fordulattal belesodródott a közéletbe, az egykori
kommunista kollaboránsok, janicsárok iszonyatos bosszút állnak. Azok a haramiák
fröcskölnek, gyalázkodnak mindenfelé, akik rég eladták a lelküket az ördögnek,
s akik ma is a fennálló politikai viszonyok kiszolgálói, akik mögött nincs sem
a magyarság felemelését célzó politikai elképzelés, sem nemzeteszme, sem egyéb
eszme, akiknek a politika csak az egyéni önérvényesítés eszköze. Nincs mögöttük
szakma, tudás, emberi kvalitás, így hát politikusként próbálnak megélni és
boldogulni. Meg lehet érteni, hogy az ilyen emberek a mindennapi politikai
széljárásnak megfelelően cselekszenek, egyénileg ideig-óráig boldogulnak
is, de felbecsülhetetlen az a kár, amit a nemzetnek okoznak. Ha valaki venné
magának a fáradtságot, és elvégezne egy elemzést, hogy ezek az elvtársak,
janicsárok kiket, hányszor, hogyan és miért támadtak a sajtóban, mindenki
számára egyértelművé válna, hogy milyen hatalmas belső romboló munkát
végeznek, annak reményében, hogy így felszínen maradhatnak valameddig. Az
elmúlt 15-20 év folyamán a pszichológusi praxisom alatt elég sok lelkileg
sérült emberrel találkoztam, de elmondhatom, hogy most itt a közéletben sokkal
sérültebb emberek vannak pozíciókban, akiket nemcsak a magyar, de a román, a
szerb közélet
- egyáltalán a
közép-európai közélet
- sem tud kezelni.
Sajnos a sérelmeket, a szándékos hitelrontást a jelenlegi szintén hazug és
galád rendszerekben nem lehet jogorvosolni, ezeket csak el lehet viselni,
ezeken túl kell tenni magunkat, annak reményében, hogy hosszú távon úgy is
mindenkiről kiderül, hogy kicsoda is valójában.
Borbély Zsolt Attila: Havi Magyar Fórum, 1997. július
|