Négyfelé tört
magyarság
A vajdasági és délvidéki
magyarság a trianoni békeszerződés hét évtizede alatt több válsághelyzetet élt
át. A kisebbségi sors mai megpróbáltatásait a vajdasági magyarok közösségi
tudatában dr. Hódi Sándor pszichológus elemzi az alábbi interjúban.
–
Valóban néhány évtizede foglalkozom mint pszichológus, empirikus kutató és
gyakorló pszichológus, klinikai esetekkel találkozva, ezzel a problémával.
Rendkívül mély nyomot hagyott ez a hét évtized. Mind közösségi tudatunkat
illetően, mind az egyes emberek pszichés habitusán is lemérhető ez a változás. A
legszembetűnőbb és azt hiszem, a legsúlyosabb nyom, amit ez a kisebbségi sors
mentalitásunkban, lelkületünkben hagyott – az a
kisebbrendűségi érzés. A többségi nemzetnek (nyilván az erőfölény pozíciójából
is) sikerült szinte maradéktalanul kialakítani csaknem egész közösségünkre
vonatkozóan ezt az érzületet. Ami nagymértékben hozzájárult az asszimilációhoz
is. Az az ember, aki kevesebbre tartja magát, mint a vele együtt élők,
presztízsének növelése érdekében és saját kisebbségi érzésének ellensúlyozására
szívesen választ magának olyan házastársat, aki mellett többre tarthatja,
többnek érezheti magát. Különösképpen, ha a társadalmi nyilvánosság is rejtve
egy ilyen elvárást tartalmaz. Ezek a kisebbségi érzések, kisebbségi komplexusok
voltak azok, amik tönkretettek bennünket. Amelyek megszüntették vagy
lehetetlenné tették, hogy a vajdasági magyarság valós közösség legyen,
létrejöjjön egyáltalán mint nyelvi-kulturális közösség. Ahogyan ez kialakult
Erdélyben vagy a Felvidéken!
Mi, vajdasági magyarok eddig a szintig sohasem jutottunk el, sajnálatos módon.
–
Az asszimiláció felgyorsult a második világháború után, amikor kollektív
elhárító mechanizmus lépett fel, háttérbe szorítva a háború vége felé történt
szörnyűségeket.
–
Olyan traumát szenvedett el a magyarság a második világháborút követően, a véres
megtorlásokat vagy inkább népirtást, genocídiumot követően (különös tekintettel
arra, hogy erről évtizedekig hallgatni kellett!),
hogy elfojtottuk a traumát. Más megoldás nem volt... Ez a sajnálatos körülmény
fokozta a távlattalanságérzést, a reménytelenséget, a csüggedést... Jelentős
mértékben hozzájárult az identitás, a nemzeti önazonosság feladásához;
egy új, akkor politikailag nagyon erősen propagált jugoszlávság mint politikai
tudat (identitás) átvételéhez, az ehhez való igazodáshoz és a vegyes házasságok
előnybe részesítéséhez. Az asszimilációnak a motorja, hajtórugója a könnyebb
társadalmi érvényesülés lehetősége is... Nálunk a magyar identitás feladásának,
a jugoszlávság vállalásának (egy vegyes házassággal gyakorlatilag a társadalmi
felemelkedésnek nem volt akadálya) nem vetett gátat semmi. Míg a magyarság
vállalása egy nehéz életútnak, zsákutcának tűnő élethelyzetnek a vállalása volt
egészen a nem régi fordulatokig...
–
A nyolcvanas évek végén kezdődött a tudatosulás, az önmeghatározás folyamata.
Ebben milyen tényezők játszottak szerepet?
- A nyolcvanas évek első felében nálunk
már az albán események jelezték, hogy a szőnyeg alá söpört probléma: a nemzeti
konfliktusok, a nemzeti érdekellentétek rendkívül feszítő erővel jelentkeznek!
Akkor még a politika és ideológia tökéletesen elfojtotta ezt a feszültséget. Nem
is ütötte ez fel határozottan a fejét egészen a nyolcvanas évek végéig - amikor
is megingott mind gazdaságilag, mind politikailag az egész kelet-európai
rendszer. Nagyon érdekes társadalmi-lélektani jelenségre, egy váltásra lehetett
felfigyelni, szociológusként és pszichológusként is. Szinte csodával határos,
hogy mintegy varázsütésre, a legkülönbözőbb országokban, térségekben élő népek,
különösen a kisebbségek, azon belül is a magyarság egy emberként szökött talpra,
és egy emberként érezte meg a változó időket, az új lehetőségeket. Mindenütt
létrejött szinte egy pillanat alatt az érdekszerveződés, a politikai megerősödés
és a 70 éve elfojtott gondok megfogalmazása, artikulálása, világgá kiáltása.
–
A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége, amelynek dr. Hódi Sándor az egyik
alelnöke, úgy fogalmazott, hogy a vajdasági magyarság megmaradt és talpra állt.
Közbeszólt azonban a háború...
–
A háború iszonyú pusztítást végzett és végez körünkben mind a mai napig. Nemcsak
abban az értelemben, hogy az életerős ifjú nemzedéket arra kényszerítette, hogy
határokon túlra menekülve keressen a maga számára védelmet és túlélési
lehetőséget, hanem föllazította az egyébként is gyenge gyökereket ebben a
közösségben. Olyanok is nagy számban hagyták és hagyják el ezt a térséget, a mi
etnikai területünket, akik nem a behívóparancs elől menekülnek, hanem csak
távlatot vesztettek itt. Minden községből – Zenta, Kanizsa,
Ada, Csóka – tucatjával mennek el az orvosok, közgazdászok,
mérnökök!
Egyszóval a helyi értelmiségünk... Évtizedek alatt nagy nehezen sikerült egy
magyar értelmiségi réteget kialakítani. Ők most itt hagyják ezt az elaggott,
szerencsétlen, távlattalanná vált idős nemzedéket. Azért emelem ezt ki, mert a
háborúnak erről a dimenziójáról ritkán esik szó. Pedig ez rendkívüli érvégés.
Természetesen más formában is megszenvedtük a háborút, a meghurcoltatást, hiszen
a vajdasági magyarság kezdettől fogva a leghatározottabban tiltakozott az ellen,
hogy beletoloncolják ebbe a vérengzésbe. A hegemón hatalom ez a tiltakozást
semmibe vette!
Ami külön frusztrációt jelent, hiszen
akaratunk ellenére bele vagyunk kényszerítve ebbe az öldöklésbe... A körülmények
folytán létrejött egy kedvezőtlen társadalmi rétegeződés. Volt egy réteg, amely
elmenekült, mert erkölcsileg és politikailag felháborította ez a megalázó
helyzet. Mások családi vagy egyéb okok miatt, megfélemlítve, törlesztésre váró
kölcsönnel a fejük felett, belesodródtak a háborúba. És ott voltak Vukováron,
ott voltak a fronton... A harmadik csoportot alkotják azok, akik saját
otthonukban váltak bujdosóvá. A negyedik, amely kivárt, és szerencsésen
megúszta. Ezzel kapcsolatban a VMDK-nak és nekem személy szerint, mint
pszichológusnak is, az volt a véleményem kezdettől fogva, hogy nem lehet és nem
szabad itt egyik rétegnek a másik réteg sorsválasztását erkölcsi, politikai
értékítéletekkel megbélyegezni, vagy pálcát törni felette, hiszen itt az egész
magyarságot törte szét négyfelé ez a szerencsétlen háborús helyzet.
–
Hogyan próbálja feloldani a VMDK mint a vajdasági magyarság egyetlen
érdekvédelmi szervezete a háború által kiváltott félelmeket?
- Az a tapasztalatunk (és én ezt
megerősíthetem mint pszichológus), hogy az az ember, aki magára marad
gondjaival, és elzárkózva, elszigetelten él, meglapulva a szobájában vagy
bárhol, a világ bármely pontján, sokkal nehezebben tudja feldolgozni félelmét és
szorongását, mint azok, akik gyakran összejönnek és megbeszélik, megtárgyalják
az őket foglalkoztató, fojtogató kérdéseket. Tehát a cselekvésvállalás. Aki a
sors kihívását felvállalja itt és most, és megpróbál bekapcsolódni a magyarság
önszerveződésébe (még hogyha reménytelennek tűnik is ebben a pillanatban ez a
harc), ez a kiállás, a jogainkért való csatározás szinte terápiás jelentőségű!
Itt volt ez a tüntetés, gyönyörű
példa arra, hogyan talált végre magára az itteni megnyomorított magyarság.
Hogyan vetkőzte le összes, korábbi kisebbrendűségi érzését, hogyan vált
politikailag érettebbé, mint a balkáni térség más népei. Hogyan járt felemelt
fővel, hogyan tudott politikusan gondolkodni. És megszűnt a félelem. Őket már
nem lehet további nyomással, fenyegetőzéssel rávenni megalkuvásra, meglapulásra,
meghunyászkodásra!
Ellenkezőleg. Itt már egy paradox reakció lép fel: további nyomásra fokozódik a
szembenállás. Ez a cselekvésvállalás már alkalmas az önnön sorsunk alakítására.
Én ilyen értelemben vagyok bizakodó. Mind többen kapcsolódnak be ebbe a
mozgalomba, mind többen ismerik fel, hogy nem szétfutni kell a nehéz időkben,
hanem összefogni. Hiszem, hogy azok is, akik a behívások és az elhurcolások elől
kénytelenek voltak valahol menedéket keresni, visszatérnek, és bekapcsolódnak az
önszerveződésbe, esetleg új tapasztalatokat hozva magukkal, ami többletet
jelenthet közösségünk számára.
–
Bárhogyan fejeződjön is be a délszláv válság, a vajdasági magyarság ismét
megfogyatkozva, ismét megrettenve kerül ki belőle. Várható-e a nemzeti tudat
helyrebillenése, és mikor?
–
Ettől a tavasztól nagyon sokat várok. Talán éppen olyan sorsformáló lehet, mint
nyolcvankilenc, amikor is hetven év után létrehoztuk a magyarság első
érdekszervezetét. Most ezen a tavaszon, talán nem árulok el titkot, nagy
terveink vannak: nyíltan és határozottan szeretnénk kiállni nemzetiségi
önrendelkezésünkért, a magyar autonómiáért. Az alapdokumentumok elkészültek, és
még ezen a tavaszon összehívjuk a magyarság képviselőit, valamennyi körzetből,
beleértve külföldi szervezeteink képviselőit is. A VMDK-nak ugyanis számos
külföldi tagozata van szerte a világban, hiszen nagyon sokan vándoroltak ki a
korábbi években is Vajdaságból - az ő képviselőiket is várjuk. Együttesen
megvitatjuk az önkormányzati formákat, és a számlát benyújtjuk a szerb
parlamentnek is. Nem abban a hitben ringatva magunkat, hogy ez a (le)szavazó
gépezet igazán mérlegelés tárgyává tenné okiratainkat - viszont elkerülhetetlen,
hogy ezt a számlát, a jövőnkre vonatkozó tervezetet benyújtsuk. Már csak azért
is, hogy ez lehetőséget adjon arra, hogy tervezetünket a nemzetközi fórumokra is
eljuttathassuk, természetesen támogatását kérve és támogatását remélve. Nem
látom lehetetlennek, hogy és azt hiszem Szerbiának sem lesz más választása, mint
nemzetközi nyomásra elfogadni és biztosítani ezt a minimumot számunkra.
Bódis Gábor, Napló, 1992. április 1.
|