Akarni és félni a változásokat
Beszélgetés dr. Hódi Sándor
pszichológussal mindennapjaink gondjairól
Sok szó esik a gazdasági, társadalmi válságról, huzamosabb ideje ez a fő téma a
lapokban, a rádióban, a magánbeszélgetésekben, mégis, mintha valójában süketek
és vakok lennénk, a jelenség bizonyos aspektusait egyszerűen nem akarjuk
meghallani, meglátni. Hosszú és meddő vitákat folytatunk egymásnak ellentmondó
adminisztratív intézkedésekről, figyelemelterelő, álpolitikai dilemmákról,
elítéljük a drágaságot és emeljük az árakat, felelősöket keresünk és dédelgetjük
a bürokráciát. Minderre pedig van idő, van hely a csökkentett terjedelmű
újságokban, a drága tévéműsorokban, de vajon odafigyelünk-e, milyen hatással van
a társadalmi értékek válsága az ember személyiségére, a családra vagy éppen a
közegészségre?
Ismert pszichológus-szakírónk, dr. Hódi Sándor klinikai és üzemi
pszichológusként dolgozik az adai egészségházban, illetve a Potisje
szerszámgépgyárban, tehát naponta szembesül a dolgozók problémáival. A
válságjelenségekre vonatkozó kérdéseinkre szívesen válaszolt, mert véleménye
szerint is homályban tapogatunk egyes tünetek értékelése közben, sok a bele-és
félremagyarázás, mégpedig nem utolsósorban azért, mert éppen az értelmiség, mely
az értékelést korrekt módon elvégezhetné, kibújik a feladat alól, úgy tesz,
mintha semmi sem történt volna.
–
A nagy infláció, a megélhetési költségek gyors növekedése következtében
jelentősen csökkent az életszínvonal. Túl az általános elégedetlenségen, amit
természetesnek tekinthetünk ebben a helyzetben, megfigyelhető-e valamilyen
változás az emberek magatartásában, közérzetében, felszínre került-e tehát
valamilyen új pszichológiai jelenség az elhúzódó válság következtében?
–
Az emberi reakciók sokféleségén belül két nagyon lényeges változásra
figyelhetünk föl. Az egyik teljesen új jelenség – ez az emberek magatartásán
észlelhető, a másik pedig egészségügyi természetű, ami nem is annyira
újszerűsége, mint inkább méretei miatt ejt gondba bennünket.
A
keresetek csökkentésére és a jövedelem vonakodva történő kifizetésére a dolgozók
mind gyakrabban folyamodnak munkabeszüntetéshez. Ezek a reagálások szociális
jellegűek, a mélyülő társadalmi konfliktusok figyelmeztető jelei, amelyek arra
utalnak, hogy az életszínvonal csökkenése elérte azt a kritikus határt, amikor a
sztrájk a „jövedelemszabályozás” kényszerű eszközévé válik. És ezen a ponton
pszichológiai szempontból lényeges változás áll be az emberek viselkedésében. A
gondok spontán megoldódásában való passzív reménykedés, vagy a szűkös mozgási és
cselekvési tér kiváltotta érdektelenség és rezignáció helyett egyszeriben
felfokozott aktivitásigényt, mutatnak, visszanyerik társadalmi
cselekvőképességüket.
–
Sokan előszeretettel állítják, hogy a sztrájkokat holmi bujtogatók,
dologkerülők, és más hasonlók szítják…
–
Nem lepődhetünk meg azon, hogy a társadalmi cselekvési igény társadalmunkban
ilyen szokatlan formában történő tömeges kinyilvánítása egyesekben
ellenérzéseket vált ki, s hogy az események gyakran negatív értékelést kapnak. A
cselekvési szándéknak azonban aligha van olyan formája, ami összeegyeztethető
lenne a dogmatizmussal. Hiszen a dogmatizmus lényege éppen az, hogy az ember
megnyilvánulásait egy majdani osztály nélküli társadalom szempontjából
vizsgálja, melynek fényében a konkrét emberi törekvések „logikátlannak”, a
szükségleti célok megvalósításának szorgalmazása pedig „káros” jelenséggé
válnak.
A
dogmatizmus hosszú évtizedeken át egy szerfelett különös embereszményt jelölt
meg követendő magatartásformaként számunkra. Kötelező „egyszínűséget” és
igénytelenséget írt elő: legyen mindenki egyenlő, szorgalmas, szerény és
egyformán szegény. Azt a sajátos körülményt, hogy az emberek se képességeiket,
se intelligenciájukat, se ambícióikat, se szorgalmukat, se munkabírásukat
tekintve nem egyenlők, következésképp hogy szándékaikban, érdekeltségeikben is
különböznek egymástól, a dogmatizmus mindvégig figyelmen kívül hagyta. S miután
az embereknek a szükségleteik és képességeik szerinti élet helyett be kellett
érniük áldozatvállalásokkal és a magasztos eszmékkel való vigasztalódással,
sokan meghasonlottak. Egyesek szükségleteik (anyagi eszközök, hatalmi vágyuk)
rejtett formában történő kielégítése végett alakoskodóvá, kétszínűvé váltak,
mások viszont elfásulva a lelkiismeretesen végzett munkában, érzelmileg kiégtek,
mély apátiába zuhantak.
A
jelek szerint a „forradalom szubjektuma” csak most, a válság kapcsán kezdi
feladni „forradalmiatlan, oppurtunista magatartását”, a tétlen várakozást...
Végül is függetlenül attól, hogyan értékeljük adott helyzetben a
munkabeszüntetéseket – ez nem a pszichológia dolga – az emberek aktivitásigénye
és társadalmi cselekvőképessége híján nem remélhetjük, hogy a válságból valaha
is kilábalhatunk.
–
Az említett megmozdulások e szerint pszichológiai szempontból nézve azt
jelzik, hogy tűnőben van egy sokáig kötelezővé tett magatartási modell?
–
Tűnőben a modell is és az alapjául szolgáló társadalmi gyakorlat is. Az
életszínvonal romlása, a szűkös anyagiak, a megélhetési költségek állandó
növekedése egyre jobban feszíti az emberek idegeit. Ez a feszültség eleve
erősíti a változás igényét, egy kritikus határon túl pedig már kényszerűvé tesz
valamilyen cselekvést.
Mindannyian egy korszak lezárulásának, valaminek a végét sejtjük, de nincs
világos elképzelésünk arról, hogy mit hoz a holnap, mi fog majd történni.
Mindenki változást kíván, és mindenki fél is a bizonytalan jövőtől.
A
feszültség azonban nem mindig talál utat adekvát cselekvéshez. Ilyen esetekben
pusztító belső erővé válik, ami a testi és lelki erőnlét csökkenésében,
betegségszimptómákban jut kifejezésre. Az „állóképesség” romlása szinte ijesztő
méreteket ölt.
–
Testi vagy lelki betegségekre kell-e itt gondolnunk elsődlegesen?
–
Egészségünk szempontjából testi és lelki sajátosságainkat nem lehet egymástól
elválasztani. Ahogyan a túlzott fizikai megterhelés szervezetünk kimerüléséhez
vezet, úgy a folyamatos frusztráció, az állandó stressz is alááshatja
immunrendszerünket. Ez is, az is előkészítheti a talajt ugyanahhoz a
betegséghez.
A
testi és lelki kimerülés mértékét nem is konkrét betegségekben, hanem a
betegszabadságok nagy számában és a rokkantsági nyugdíjban levő személyek
arányán tudjuk legjobban lemérni.
Vannak olyan kollektívák, ahol olykor a dolgozóknak csaknem egyötöde van
betegszabadságon. A betegszabadságok nagy száma csaknem minden munkaszervezetben
probléma. Ami viszont a rokkantsági nyugdíjban levők arányát illeti, nemrégiben
az újságok is hírét adták, hogy a nyugdíjban levő személyek túlnyomó többsége
rokkantsági nyugdíjat „élvez”. E hír kapcsán három lehetőség juthat az ember
eszébe. Túlságosan hátra van tolva nálunk a nyugdíjkorhatár, esetleg az
illetékes orvosi bizottságok gyakran munkaképes embereket is rokkantnak
nyilvánítanak, vagy pedig dolgozóink olyan mérvű kopásnak, terhelésnek vannak
kitéve, hogy megrokkannak, mire a nyugdíjkorhatárt elérik.
–
A lapok ugyanakkor a rokkantsági nyugdíjak felülvizsgálásának lehetőségéről
is hírt adnak. Elképzelhetőnek tartja, hogy csakugyan az illetékes orvosi
bizottságok munkájával volna baj?
–
Nem feltétlenül szerencsés mindig az, amit az általános pénztelenség sugall. A
magam részéről kétlem, hogy a betegségállapotok szigorúbb diagnosztizálásával
jelentős anyagi megtakarításra számíthatnánk anélkül, hogy ne tetéznénk a bajt.
Épp így nem várható a gazdasági élet fellendülése sem a betegszabadságok
megszigorításától. Régi tapasztalat: ha bizonyos tüneteket nem tartunk eléggé
„jelentősnek” a gyógyítás szempontjából, ezáltal csak súlyosabb tüneteket
váltunk ki. De ezt átvitt értelemben, az egészségügy és a társadalom helyzetére
vonatkozóan is helytállónak tartom.
–
Az egészségügy színvonala, hatékonysága – és ezzel együtt a gyógyítás
eredményessége – úgy tűnik, jelenleg elsősorban pénz kérdése. Ahogyan pénzkérdés
az oktatás, a kultúra, a tudomány helyzetének rendezése is…
–
Valóban úgy tűnik, hogy minden jobbító szándék és cselekvési program pénzbeli
korlátokba ütközik. A szellemi, szemléletbeli korlátok azonban szerintem
súlyosabbak a pénzügyi korlátoknál is. A lényegi változáshoz mindenekelőtt
szemléletváltásra lenne szükség, ez a pszichológiai folyamat azonban nagyon
nehezen tör előre.
Gondoljunk csak arra, hogy az oknyomozó gondolkodás helyett mennyire kötődünk
még mindig a szólamokhoz. Ilyen szólam például többek között, hogy „több és jobb
munkával kilábalhatunk a nehéz helyzetből”, fokoznunk kell tehát a
munkafegyelmet és a termelékenységet. És e szólamoknak hajlamosak vagyunk hitelt
is adni, holott nyilvánvaló, hogy nem az egyes emberek, a konkrét munkahelyen
dolgozók elégtelen erőkifejtése és munkateljesítménye juttatott zsákutcába
bennünket, hanem a téves beruházásokra elherdált jövedelem, az ésszerűtlen
elosztás, az általános szervezetlenség és így tovább. S ha ez a szólam netán
tényleg társadalmi reformtörekvéseink alapjául fog továbbra is szolgálni, ezzel
nem csak hogy a gazdasági életet nem tudjuk helyreállítani, de egészségügyi
téren egészen biztosan még válságosabbra fordítjuk a helyzetet. A termelékenység
fokozását ugyanis nem lehet tartósan a munka intenzitásának fokozásával
biztosítani anélkül, hogy az ember azt fizikailag és szellemileg meg ne
sínylené. A szervezetlenség következményeit és a korszerű technika hiányát az
eddigiek folyamán sem sikerült az egyéni teljesítményszínt növelésével
ellensúlyozni. A betegszabadságon levő és rokkantsági nyugdíjat „élvező”
személyek nagy száma már most is egyértelműen jelzi a fizikai és szellemi
munkával – voltaképpen az emberi élettel – való ésszerűtlen gazdálkodás
következményeit.
(Apró István. Magyar Szó, Kilátó, 1987. november
21., szombat)
|