Aggasztó jelek a Délvidéken
„Magyarok, menjetek
Magyarországra!”
Röszkénél átlépve a trianoni
határt, néhány kilométeren belül legalább tízszer kell vasúti síneken
áthajtani. A béketárgyalások jegyzőkönyveiből tudjuk, hogy a
szövetséges hatalmak úgy láttak hozzá a történelmi Magyarország
feldarabolásához, hogy minél jobban működő gazdaság alakulhasson ki
az elszakított országrészen. A vasúti pályák vezetése elsőbbséget élvezett
az ott élők etnikai arányával szemben. Így fordulhatott elő, hogy
pusztán ezen érdekekre hivatkozva, színmagyar tájakat löktek oda ebek
harmincadjára. Ez történt a Bácskával is, ahol a legutóbbi népszámlálás adatai
szerint az északi sávban a legtöbb helyen még ma is nyolcvanszázalékos
többségben van a magyarság. Jól működő gazdaságról, forgalmas vasúti
sínekről viszont jobb, ha nem beszélünk, mert azokat kivétel nélkül
benőtte a gyom. Ez a gaz lényegileg azonos a trianoni gazsággal, amely a
materialista értékrend szerint ember elé helyezett vasat, betont,
erőszakot téve a világ természetes rendjén.
Munkatársunk Észak-Bácskában
kereste fel Hódi Sándor politikus-pszichológust adai otthonában.
– Ahogy jöttem
fel a lépcsőházban, láttam a postaládákon, hogy igen kevés a magyar név, főleg
ahhoz képest, hogy a Vajdaság, pontosabban Bácska északi részén vagyunk.
– Ez egy tömbház, amelybe huszonöt éve tizenhat
magyar családdal együtt költöztünk be. Azóta folyamatosan cserélődtek a
lakók, ma már kétharmaduk szerb ajkú. Minden menekülthullámmal újabbak
érkeztek, először a horvátországi Krajinából, később Szarajevóból,
majd Bosznia más tájairól. Most koszovói csak azért nem érkezett, mert nincs
üres lakás. Mint cseppben a tenger, ez a ház is jelzi azt az etnikai arányváltozást,
amely az egész Vajdaságra jellemző.
– Mennyien
lehetnek a vajdasági magyarok, ha a hivatalos statisztika háromszázötvenezerről
szól?
– A mi megszámoltatásunk egy olyan rezsimben történt
1991-ben, amely erőteljes asszimilációs politikát folytatott. Ezeket az
adatokat semmiképpen nem tekinthetjük hitelesnek, mivel a nemzetiségi hovatartozás
bevallása akkor sem volt kockázatmentes. Aki magyarnak vallotta magát, az
számos kellemetlenséget, hátrányt, veszélyt hozott a maga és családja fejére.
Ahhoz bizony erős megátalkodás kell, hogy ilyen körülmények között valaki
megvallja magyarságát. Ezek a megátalkodott magyarok vannak tehát
háromszázötvenezren. Legalább ennyien vannak azok, akik egzisztencia, állás,
társadalmi előrehaladás, környezet, rokonság, párttagság és egyéb okok miatt
vagy jugoszlávnak nevezték magukat, vagy nem nyilatkoztak, esetleg éltek olyan
felkínált menedékkategóriákkal, mint a
„jugoszláv” vagy
„vajdasági”. Olyanok is voltak szép számmal, akik szerbnek mondták magukat.
– Semleges vagy
támogatott körülmények között mennyien vallanák magyarnak magukat?
– Becslésem szerint ma is legalább félmillió
színmagyar él itt a Délvidéken, de lényegesen többen lennénk, ha ezáltal olyan,
máshol természetesnek tartott előnyöket lehetne élvezni, mint a
határátlépési és vámkedvezmény, kettős állampolgárság vagy útlevél. A
nemzeti hovatartozás megvallásánál a leglényegesebb szempont az, hogy milyen
körülmények között él az kisebbség, amely nyilatkozik, és mindaddig, amíg ez
bármiféle hátrányt jelent, addig legalább kettővel be kell szorozni a hivatalos
eredményt. Másik megoldás lehet a koszovói albánok példája, akik eleve nem
bíztak a ?91-es
népszámlálás szervezőiben, és nem is vettek részt benne. Előre kimondták,
nem akarják, hogy feleannyira taksálják őket, mint ahányan vannak. Mi
részt vettünk, és azóta minden demográfusunk, szociológusunk és politikusunk
erre az adatra hivatkozik, ami alapvetően hibás hozzáállás. Ne fogadjuk el
ezt a számot se megbízhatónak, se véglegesnek.
–
Itt, a
Bácskában létezik multikulturális együttélés olyan értelemben, ahogyan azt
Kasza József, a Vajdasági Magyar Szövetség elnöke kijelentette?
– A népszámlálás huszonegyféle kategóriát tüntetett
fel, és mindegyikbe kerültek emberek. Mondhatjuk, hogy etnikailag nagyon tarka
ez a vidék. Erre a számadatra alapozva viszont megtévesztő multikulturális
vagy multikonfesszionális együttélésről beszélni. Ez a cifra, divatos kifejezés
a régi jugoszlávság kategóriájának a modernebb változata, amelynek egyetlen
valódi célja a saját etnikai identitás gyengítése, nevezetesen a magyarságtudat
vékonyítása. Ilyen értelemben nincs multikulturális jelleg, mert egy nemzet
kizárólag a saját nemzeti kultúrájában tud megmaradni. Ehhez viszont nemzeti
intézmények kellenek, sajtó, iskola és a teljes társadalmi felépítmény.
Jugoszláviában egyetlen nemzeti kisebbség sem rendelkezik önálló, saját
tulajdonában levő sajtóval vagy iskolával, a többiről nem is
beszélve. Ezek után nevezhetnénk szerb dominanciájú kulturális miliőnek a
vajdaságit, de ez sem felel meg az igazságnak. Ugyanis civilizáció, kultúra
csak egy van. És az vagy van, vagy nincs. Egy európai műveltségű
szerb, román vagy magyar százszor közelebb áll egymáshoz, mint saját etnikumán
belül egy faragatlan, iskolázatlan, civilizálatlan, politikailag manipulált,
megtévesztett emberhez. A mi gondunk az, hogy a balkáni műveletlenség,
iskolázatlanság s primitivizmus térhódításával nagyon gyorsan romlik az a
civilizáció, amely Vajdaságra jellemző volt korábban.
–
Útközben
találtam néhány feliratot: Magyarok, menjetek Magyarországra! –
és más
hasonló szövegeket. Gyakori az ilyesmi?
– Hogyne, szinte minden ház falán lehet találni
hasonlót. Az utcán, az üzletekben, a kocsmákban is gyakran elhangzik olyasmi,
hogy a magyarokat elzavarjuk innen, a fiatalok pedig a falakon ezt írásban is
megörökítik. Az ilyesmire sokkal nagyobb gondot kellene fordítani, másnap le
kellene meszelni, és főleg utána nézni, hogy ki követ el ilyesmit. Az
ehhez szükséges erő megvan, de akarat nincs. A nemzetiségellenes hangulatszítás,
uszítás mindennapi jelenséggé vált, tovább rombolva a közhangulatot.
–
Milyen jelek
utaltak arra, hogy a NATO valójában gyakorlópályának használta Szerbiát, és nem
a délszláv kérdés gyökeres megoldása volt a célja, hanem a megnövelt katonai
költségvetés elköltése, továbbá az új fegyverek eladásához szükséges referencia
beszerzése?
– Végigszenvedve a bombázás hetvenkilenc napját, volt
alkalmunk azon gondolkodni, hogy miféle szempontok alapján választotta ki a
NATO a célpontokat. Sokan rájöttünk, hogy nem a katonai hatékonyság vagy az
eredetileg mondott cél –
a szerb rezsim jobb belátásra bírása – volt az egyetlen és
legfontosabb szempont, hanem inkább az új haditechnika kipróbálása. Ékes
példája ennek a villanyerőművek grafitbombázása. Tudvalevő, hogy
a hadsereg és a rendőrség aggregátorokkal, áramfejlesztőkkel
rendelkezik, vagyis ez a csapás őket egyáltalán nem érintette. Annál
inkább kellemetlen helyzetbe hozta a nehéz körülmények között élő Tisza
menti magyarságot. Elég, ha csak annyit mondok, hogy a nagy melegben egyik
napról a másikra megromlott a teljes élelmiszerkészlet, és számos más súlyos
gondot okozott a többszöri, csaknem egyhetes áramkiesés. Ezt a civil lakosság
nagyon megszenvedte. Nem hiszem viszont, hogy akárcsak egy fél órával is
megrövidítette volna a rezsim életét, nehezítette volna helyzetét, vagy jobb
belátásra bírta volna a vezetést. Voltak itt olyan célpontok, amelyek bombázása
egyáltalán nem késztette kompromisszumkeresésre a belgrádi rezsimet. Laikusok
is észrevették és megállapították, hogy tizenkilenc ország együttes ármádiája a
legkorszerűbb haditechnikával egyetlen hét alatt is megvalósíthatta volna
feladatát, ha az lett volna a kitűzött cél, amit széltében hosszában hirdetett
a világsajtó.
– Csurka István
augusztus 20-án a délvidéki magyarságért hívja a Hősök terére a
Kárpát-medence összmagyarságának a képviselőit. A MIÉP elnöke legutóbb már
embermentésről beszélt, amikor ENSZ-felügyeletet sürgetett a Vajdaságban.
Javaslata szerint később ezt népszavazás követné itt, a
legsűrűbben magyarlakta határmenti sávban. Az elmúlt hét híre viszont
William Cohen amerikai nemzetvédelmi miniszter budapesti látogatása, amely
során egyetlen szót sem pazarolt erre az alapvető kérdésre. A hivatalos
amerikai álláspont szerint a délszláv válság rendezése során különbséget kell
tenni Koszovó és a Vajdaság között, nem lehet és nem is szükséges hasonló
módszerekkel fellépni. Ennek legfőbb oka, hogy itt még nem történtek olyan
súlyos vérengzések, atrocitások, nincs annyi áldozat, mint Koszovón.
– Félelmetes rövidlátás jellemzi a nyugati politikát,
és az erről nyilatkozó NATO-szóvivőket. Jugoszlávia elmúlt tízéves
agóniája, a négy pusztító háború, mind annak a következménye, hogy a Nyugat
abban reménykedett: csupán lokális konfliktusról van szó. Amikor Szlovénia
próbált kiugrani, akkor arról beszéltek, hogy ez csak szerb-szlovén viszály.
Amikor Horvátországgal is háborúba keveredett Szerbia, akkor szerb-horvát
konfliktusról szóltak. Közben ölbe tett kézzel várták, hogy a vész átterjedjen
Boszniára. A szörnyű boszniai vérengzés sem változtatott
szemléletmódjukon. A boszniai háborút lezáró daytoni békeszerződésben
eszük ágában sem volt az akkor már robbanásig feszült koszovói konfliktust
rendezni. Ugyanaz a helyzet ismétlődik most is. A térség alapkérdését, az
etnikai konfliktust mintha Nyugatnak nem is állna szándékában rendezni. Mindig
megvárják, amíg nagy feszítő erővel véres összecsapásokká fajul a
helyzet, akkor aztán óriási nagy katonai és gazdasági erővel megpróbálják
lokalizálni és elfojtani a tűzfészket. Ennél rövidlátóbb, költségesebb megoldást
nem is lehetne választani. Az alapkérdés kezelésével az eddig elköltött pénz
töredékéből mindent meg lehetett volna már 1992-ben oldani... A
Rugova-féle koszovói békepolitika nagyon emlékeztet a Gandhi-féle türelmes
kivárásra, de látni kell, hogy mindez kevésnek bizonyult, a daytoni
békeszerződésben figyelembe sem vették őket. A róluk való
megfeledkezés radikalizálta a koszovói albánokat. Kísértetiesen hasonló a
helyzet Vajdasággal kapcsolatban. Nem kéne megvárni, amíg itt is vér folyik,
mert nyilvánvaló, hogy a Milosevics-rezsim
mindig egy
új konfliktus gerjesztésével tudta meghosszabbítani és megszilárdítani uralmát.
A Vajdaság olyan benzines hordóhoz hasonlít, amelybe bármelyik pillanatban
gyufaszálat dobhatnak az éretlen politikusok. A decentralizálódás elmaradása
miatt ugyanez előfordulhat Szerbia más részein, például Szandzsákon is. A
központosító állameszménnyel a helyi érdekek végzetesen szembekerültek, ami itt
etnikai konfliktust eredményez. A megoldást az jelentené, ha a koszovói
megállapodás minderre figyelemmel lenne, s megelőző intézkedéseket tenne.
– Milyen
fogadókészség van a vajdasági magyarokban arra, hogy az embermentés részeként
velük külön foglalkozzanak?
– A délvidéki magyarok legalább olyan védelemről
álmodnak, mint amilyet Koszovó kapott. Mivel ez nem történik meg,
életstratégiát váltanak, a végletekig megalkusznak, amennyire lehet,
összehúzzák magukat, esetenként kollaborálnak a hatalommal, megpróbálnak
kivárni, túlélni, aki tudja, szedi sátorfáját. Ebben a helyzetben mindenféle
védettség nélkül a vajdasági magyarság sem politikailag, sem társadalmilag nem
vállalkozhat arra, hogy bátran megfogalmazza és kimondja a jövőjére vonatkozó
elképzeléseit. Ez, lássuk be, öngyilkosság lenne. Legfeljebb virágnyelven lehet
beszélni. Vagy mások mondhatják ki helyettünk, és arra némán rá lehet
bólintani. Lehet tiltakozni is úgy, hogy a szíve mélyén az ember meg van
győződve arról, hogy mégiscsak az lenne a megoldás, ami ellen szót
emel, s amit talán magának sem mer bevallani. Jelen pillanatban a vajdasági
magyarság nincs abban a helyzetben, hogy közvitán megvitassa és őszintén
feltárja gondjait és a jövővel kapcsolatos elgondolásait. Egy dolog
biztos: külső segítség nélkül ez most nem megy.
– A vajdasági
magyar pártok nem szólították fel szolgálatmegtagadásra a behívót kapott
fiataljaikat, sőt a koszovói albánokra hivatkozva, külső támadásról
és hazafiúi kötelezettségről szónokoltak.
–
Így van, sajnos. A horvátországi háború idején, amikor még egységes magyar
szervezet volt, az volt a politikai álláspontunk, hogy nekünk, magyaroknak nem
szabad belekeveredni a délszláv népek konfliktusába, a behívóra nem kell
bevonulni, a szolgálatot meg kell tagadni. Inkább meneküljön külföldre a
magyar, csak ne vérezze be a kezét egy olyan cél miatt, amelyhez semmi köze. A
szerb-koszovói háborúig felmorzsolódott ez a politikai egység, a különböző
magyar pártok másként ítélik meg a helyzetet, holott az a mi szempontunkból
semmit sem változott. Semmilyen szín alatt sem lett volna szabad belekeveredni
a szerb-albán viszályba, mert így a következmények is sokkal szomorúbbak, mint
az a veszély, amely az esetleges felelősségre vonás miatt járt volna. Sok
magyar kiskatonát szállítottak haza lezárt koporsóban szüleikhez, ha egyáltalán
hazakerültek. A legszomorúbb az, hogy a magyarokon kívül a szerbek oldalán más
nem is vett részt a koszovói fegyveres konfliktusban. Pártjaink rosszul ítélték
meg a helyzetet, egyáltalán nem volt hazafiúi kötelesség a frontra menni, ahogyan
ezt hirdetek. A felelősség őket is terheli.
–
A második
világháború végén a délvidéki magyarság ellen elkövetett etnikai tisztogatás ellen
a Nyugat nem emelte fel a szavát, pedig a negyven- és hatvanezer közötti
áldozat pusztán csak a számokat nézve nagyobb, mint a koszovói. Mondjuk azt,
hogy közben ennyit fejlődött a világ?
– Ezt kiegészíteném azzal, hogy nemcsak a Nyugat, de
az anyaország is néma maradt sokáig. Ez a kérdés érdemben máig sincs tisztázva.
Belgrádnak 1991-ben javasoltuk, hogy öntsünk tiszta vizet a pohárba, gyászoljuk
és temessük el halottainkat, mondjuk ki, hogy jogtalanság áldozatai voltak.
Mindaddig, amíg ez a seb el van takarva, addig jogos a félelem az emberekben,
hogy itt ilyesmi bármikor előfordulhat, megismétlődhet. A vajdasági
magyarság félénk magatartásának egyik legfontosabb előzménye ez a
szörnyű trauma, amely se kibeszélve, se feldolgozva nincs, a nyilvánosság
úgy tesz, mintha gyakorlatilag nem is tudna róla. Egy-két írónk foglalkozott a
témával, sokat vállalva magukra, kellő támogatás és publicitás nélkül.
Maga téma ma is frusztráló, nincs komoly szándék a megtárgyalására. A múlt
lezárására egyelőre nem gondolhatunk addig, amíg a fenyegető jelen
mindent eltakar.
–
Az ellenzéki
megmozdulások hulláma arra mutat, hogy nem áll már sokáig Milosevics
rendszere.
– Naponta jönnek a hírek, de keserű szájízzel
nézem a tévében, hogy ugyanaz a politikai garnitúra szervezi a tüntetést, amely
egy hónappal ezelőtt óriási zenés tüntetést szervezett a jugoszláv
hadsereg és a rezsim támogatása mellett. Olyan jelszavak hangzottak el, hogy a
jobb érzésű ember még rágondolni is szégyell.
Új időkhöz új emberek,
új gondolatok kellenek. Nem hiszem, hogy ezzel a hazug köpönyegforgatással célt
lehetne elérni. Ezek az emberek manipulálják a tömeget saját hatalmi ambícióik
érdekében. Szerbia viszont velük nem fog kilábalni a bajból, legfeljebb
csöbörből vödörbe kerülne. Számunkra, magyarok számára sem járható út ez.
Egyik hónapban hitet teszünk a rezsim mellett, utána köpködünk. Ez a politika nekünk
nem nyit távlatot. Következetesen egyet kellett volna vallani és akarni 1992
óta. Ám, akik ehhez gyávák voltak, azok most ne szervezzenek se tüntetéseket,
se ellentüntetéseket. A politikában is lehet ésszerűség, hatékonyság,
talán még tisztesség is. Mi, magyarok, úgy mondjuk, hogy felteszi az i-re
pontot, aki kimondja, mi a gazság és mi az igazság.
Kubinyi
Tamás: Magyar Fórum, 1999. július 22.
|