HÓDI SÁNDOR
A magyarság szellemi, lelki állapotáról
Sorskérdések
Első hallásra talán
kissé patetikusnak tűnik a cím vagy korszerűtlennek, hiszen hogy jön ma valaki
ahhoz, hogy holmi sorskérdésekről beszéljen, ráadásul magyar sorskérdésekről,
egy olyan világban, amelyben a szavak csupán arra jók, hogy eltereljék figyelmet
magunkról, életünkről, helyzetünkről, problémáinkról; hogy elringassanak
bennünket: ne gondoljunk semmire, ne tudjuk magunkat senkinek és semminek.
Illetve, hogy úgy érezzünk, úgy gondolkozzunk, ahogyan az másoknak tetsző. Úgy
szóljunk és beszéljünk, ahogyan azt a modern kor varázslói előírják nekünk,
ahogyan azt ők dörgik, suttogják, énekelik a fülünkbe naphosszat szüntelenül.
Hová lettek azok az idők, amikor a hatalmat bitorlók erőszakkal bilincsbe verték
és börtönbe vetették az ellenszegülőket. Ma erre semmi szükség. A modern
technikai civilizációnak köszönhetően az emberek fizikai erőszak alkalmazása
nélkül is engedelmesen hajtanak fejet, mert a szómágia áldozataivá lettek. Aki
uralja a gondolatközlés eszközeit, az uralja a tömegek gondolkodását is. A
pszichológiai képlet egyszerű, már a német nemzetszocializmus is ismerte. A
képlet így hangzik: "Ismételj meg egy hazugságot tízszer, százszor, ezerszer és
végül igazság lesz belőle". A tömeg mindent elfogad és mindent odaad, amit
kívánunk tőle, csak elégszer el kell mondanunk neki. Ezért zeng, dörög, recseg
ma az éter. Ezért a nyomtatott szó tűzzel-vassal való terjesztése. Ezért ülnek
naphosszat az emberek az isteni erőt sugárzó varázsdoboz előtt gyönyörködve és
borzongva azon a virtuális valóságon, amellyel a modern kor vajákosai
elkápráztatják őket.
Nos, próbáljuk meg kivonni magunkat a médiában örvénylő szavak varázslata alól,
amely mindenáron mások igazát próbálja ránk erőszakolni, és vessünk számot
nemzetünk néhány nyugtalanító gondjával. Dicséretes, hogy annyi megalkuvás,
mellébeszélés és pótcselekvés után, a Magyarok Világszövetsége végre a magyar
élet gondolatát helyezte az V. Világkongresszus központjába. Köszönettel vettem
a meghívót és felkérést, hogy ebben a témakörben előadást tartsak a Stratégiai
munkabizottság ülésén. A téma nem csak érdeklődésemnél, de hivatásomnál fogva is
közel áll hozzám. Az alábbiakban a magyarság szellemi, lelki állapotáról kívánok
beszélni, meglátásom szerint talán a legfontosabb sorskérdéseinkről.
Megint lemaradtunk
Engedjék meg, hogy
fejtegetéseimet egy gyakorlati kérdéssel kezdjem. Az utóbbi időben egyre többet
foglalkoztat az a gondolat, hogy tíz évvel a fordulat után kevés sikert
könyvelhetünk el magunknak. Az 1989-es a társadalmi változás váratlanul
megajándékozott bennünket a sorsformálás lehetőségével. Mintegy varázsszóra,
szinte egy pillanat alatt talpon volt a nemzet. Tettre készen. Minden egyes
elszakított nemzetrész tűzben égett. Lélekben ismét eggyé vált a magyar. Nagy
tervek születtek, hogyan lehetne a szétszórtságot előnyűnkre változtatni. hogyan
lehetne a magyarságot integrálni, Aztán ennyiben is maradt minden, a
gyakorlatban már nem jutottunk egyről a kettőre. Sőt, a határon túli magyarság
helyzete és kilátásai ma rosszabbak mint voltak '89-ben.
Nehéz ezzel a hervasztó gondolattal megbékélni. Vajon miért történt ez így?
Miért bizonyultunk saját sorsunk alakításában megint kétbalkezesnek,
alkalmatlannak? Megint, mondom, mert a magyarság újabb kori történelme tele van
hasonló példákkal, vagy súlyosabb mulasztásokkal és melléfogásokkal.
Önigazolásul a kedvezőtlen világpolitikai helyzetre és a nagyhatalmi önkényre
szoktunk hivatkozni. Csakhogy a világpolitikai helyzetet és a nagyhatalmak
önkényét illetően a szlovének, horvátok, bosnyákok, macedónok, albánok sem
voltak '89-ben jobb helyzetben, mint a magyarok. Ellenkezőleg, őket a szerbek is
fogva tartották. Ezeknek a népeknek mégis sikerült érvényt szerezniük
önrendelkezési joguknak, szabad néppé válniuk, és a világban szétszórtan élő
honfitársaikat egy nemzetté integrálniuk. Ugyanakkor nekünk, határon túli
magyaroknak, akik létszámunkat tekintve velük azonos nagyságrendű kategóriába
tartozunk, egy himihumi autonómiát sem sikerült összehoznunk. Valamiért
cselekvésképtelennek bizonyultunk. És ezzel kapcsolatban felesleges a csillagok
kedvezőtlen állására hivatkoznunk, vagy a nagyhatalmakra mutogatnunk. Annál
kevésbé, mivel időközben Magyarország NATO tagállammá vált, ámde sajnos, ez az
irdatlan erejű katonai szövetség sem segített rajtunk. Meglátásom szerint
korántsem volt mind ez szükségszerű.
Sokat töprengtem a baj okán. Vajon mi lehet az oka annak, hogy bár reális
történelmi esély kínálkozott arra, hogy az elszakított területeken élő magyarság
kérdése nemcsak felszínre, hanem a nemzetközi fórumok elé kerüljön, például az
autonómiák kérdése és a nemzeti önrendelkezés igénye, a magyar politika
defenzívába vonult, s hosszú éveken át nem tett érdemleges lépést ez ügyben? De
nemcsak a magyar politika mulasztásáról van itt szó. Ennél fájdalmasabb
dolgokkal is szembe kell néznünk. Az elcsatolt nemzetrészek a mai magyar
közgondolkodásban nem hiányzó testrészként, hanem riasztó anyagi tehertételként
és politikai kockázati tényezőként jelennek meg. És ez a körülmény a schengeni
egyezménynél is borúlátóbbá tesz bennünket.
Az
értelmiség problémája
Helyzetünkön
össznemzeti programokkal lehetne változtatni, ezekről azonban nem beszélhetünk.
Régen tudott dolog, hogy a társadalom beállítódása, törekvése, de jóléte és
boldogulása is az értelmiségén, szürkeállományán múlik. Szellemi vezetésén és
humán erőforrásain. Ha tehát nem jutunk egyről a kettőre, akkor ebben kell a
dolgok magyarázatát keresnünk. Vagy hagytuk veszni, leépülni a társadalmi
cselekvéshez szükséges szellemi energiamezőt, vagy a magyar szürkeállomány
"téves csatatéren" kerül bevetésre. Az értelmiség az elmúlt fél évszázadban
hivatalosan is osztályellenségnek volt nyilvánítva. A nemzetben gondolkodó
értelmiségre meg pláne rájárt a rúd, sikeresen fel is számolták határokon innen
és túl. Ma már ugyan nem számít főbenjáró bűnnek, ha szellemi kapacitását valaki
mindenáron a nemzet oltárán kívánja feláldozni, legfeljebb arra kényszerül, hogy
megalázó mellékmunkákat vállaljon megélhetése érdekében. Miközben egy szemfüles
réteg, a nemzeti vagyont és érdekeket dobra verve, pillanatok alatt milliomossá
vált.
Egyszóval bajok vannak a szellemi szférával. Amiben persze nemcsak a birtokon
belül maradt szemfüles újgazdagok ludasak, hanem a közfelfogás is. Nincs értéke
a szürkeállománynak. Korábban a kommunizmus kötötte béklyóba a lelkünket, most a
demokrácia áldozatai lettünk. Egyik is, másik is a nagy francia forradalomnak
azt a végzetes tévedését sulykolja belénk, hogy egyenlők vagyunk valamennyien,
amit ki-ki kedve szerint értelmez. Isten színe előtt csakugyan egyenlők vagyunk,
de személyi adottságainkban, képességeinkben, tehetségünkben, tudásunkban,
akaraterőnkben, munkabírásunkban, elhivatottságunkban, emberségünkben soha. És
jaj annak a közösségnek, jaj annak a népnek, amely erre a hamis egyenlőségre
épít, és nem pedig a különbségek elismerésére és megbecsülésére.
A
rossz vezérválasztás
Sokan mondták már, hogy a magyar nép balszerencséjének az oka a rossz
vezérválasztás. Ez a meglátás nemcsak Magyarországra, hanem az elcsatolt
nemzetrészekre is vonatkoztatható. Nincsenek valódi vezéreink. Vagy azért, mert
az égiek nem adományoznak meg bennünket rátermett emberekkel, vagy pediglen a
magyarok természetüknél fogva nem kedvelik a vezéreket. Amiben lehet valami,
hiszen minden magyar eléggé nagyra van magával ahhoz, hogy ne tartson igényt
mások irányítására, vezetésére. Bár a felszín ezt mutatja, lelkük mélyén azért
másként éreznek az emberek. A népek igénylik a rátermett vezetőt. Persze - mivel
a fejük tele van mindenféle hazugsággal, s nem a szívükre és lelkükre
hallgatnak, hanem az alantas érzéseikre és felkorbácsolt ösztöneikre -, nem
könnyű eligazodniuk ebben a kérdésben. Az alkalmas ember általában ott van
közöttük, csak nem ismerik fel őt. Helyette gyakran más kezébe teszik le
sorsukat, aki aztán a mélységbe rántja őket. Miközben az égi jel birtokosait
megvesszőzik vagy keresztre feszítik. Erről szól a népek sorsa. És Krisztus
története.
Amikor vezérről beszélünk, ezen korántsem egyetlen személyt kell értenünk, hanem
egy egész szellemi irányító réteget, a legkiválóbbal az élen. A vezérhiány
tulajdonképpen az autentikus szellemi-politikai vezetőréteg hiányát jelenti, ha
úgy tetszik a közösségi öntudat hiányát. Egyetlen csoport és közösség sem
maradhat fenn és prosperálhat sokáig megfelelő vezető réteg nélkül. A hangsúly
itt a megfelelő szóra kell helyeznünk, mert hatalomra törő emberből nem volt még
hiány soha a történelemben. Széles látókörű szellemi vezetőkből annál inkább.
Fájdalmas tanulságok árán erre nekünk, kisebbségben élő magyaroknak is rá
kellett döbbennünk. Fel kellett ismernünk, hogy hiteles vezető személyiség, és a
nemzeti közösségért felelősséget érző szellemi vezető-irányító réteg nélkül
nincs önépítkezés, nincs autonómia, nincs nemzet, nincs semmi, csak főhajtás,
törleszkedés, hajlongás, árulás, törtetés, intrikák, marakodás, hazudozás,
atomizálódás, szétporladás. Mi délvidéki magyarok történetesen azért nem
mentünk, és nem megyünk semmire, mert nem rendelkezünk alkalmas
szellemi-politikai vezető réteggel. A többi sumák szöveg.
A cselekvésképtelenség és tehetetlenség magyarázatát a nemzet egészére
vonatkozóan is az autentikus szellemi vezetőréteg hiányában: a múltból öröklött
politikai elit magyarságképének eltorzulásával, és a konkrét történelmi
feladatra való alkalmatlanságában kell keresnünk.
A
pártos önszerveződés
1989-ben, hipp-hopp
hamarjában mindenütt politikai szervezeteket, pártokat hoztunk létre. Abban a
hiszemben, hogy ez a dolgok lényege. Ha van pártunk, a többi már megy magától.
Ha egy párt helyett van hat párt, utolértük és leköröztük a nyugati demokráciát.
Tévedtünk. Tíz év után rá kell döbbennünk, hogy a kisebbségi párt önmagában véve
mit sem ér, ha nincs egy ideál, egy eszme, ami bensőleg összekapcsolja és egy
közös cél érdekében csatasorba állítja az embereket. Az elmúlt évek szomorú
tapasztalatai alapján mondom, hogy sajnos még a Magyarok Világszövetségében sem
tudják sokan, hogy az eszme fontosabb a szervezeti élet formai kérdéseinél, s
hogy csoport hatékonysága nem annak nagyságától vagy alapszabályától függ, hanem
szellemiségétől. Ami pedig vagy van, vagy nincs.
Van-e ebben az értelemben valami, ami ma összekapcsolja a magyar nemzetet? A
nyelvre, a közös történelmi múltra, az azonos kultúrára szoktunk kapocsként
hivatkozni. A szellem, az eszme azonban több és erősebb ennél. A szellem az élet
iránytűje és szervezőereje, amely értelmet küzdelmünknek, és segít eligazodni a
nagy kérdéseiben. Például olyanokban, hogy mi végre vagyunk a világon? Kik
vagyunk? Hova tartozunk? Hogyan éljünk? Mitévők legyünk? Mihez igazodjunk?
Menjünk vagy maradjunk?
Segítenek-e ezen a téren nekünk a pártok? A kérdés költői, hiszen már Titus
Livius megírta: "A pártok közötti harc sokkal nagyobb bajt hozott és hoz is a
nép számára, mint a háború, az éhínség, a dögvész vagy bármely más istencsapás."
Majd így folytatja: A "párt" szó azt jelenti: rész. Ha pártokra oszlunk:
részekre szakadunk. Ha a párt a nép része, a népet képviseli, vajon kivel áll
szemben? Nyilván a nép többi részével, amely nem azt a pártot követi. Egyik párt
sem a nép egésze, hanem a pártvezérek és követőik érdekében tevékenykedik. A
pártérdekek és pártharcok elhomályosítják a nemzeti érdekeket." (Aleksander
Szolzsenyicin. Hogyan mentsük meg Oroszországot? 71. o. ) Persze, persze a
többpártrendszer előrelépést jelent az egypártrendszerhez képest. Bár kissé
furcsa, hogy többségükben azok kerültek az új pártok élére, akik korábban az
egypártrendszerre esküdtek. De most nem erről beszélünk, hanem arról, hogy a
nemzet sorsának egyetlen kérdése sem oldható meg pártokkal, és nem adható a
pártok kezébe. Ha a pártok fölött, mögött nincs a társadalom egészét átfogó, a
nemzetben gondolkodó szellemi vezető réteg, a pártosodással a nemzeti
sorskérdések kezelését illetően igen bonyolult helyzet állt lő.
Az
idegen érdekeket megjelenítő politika
Ez a bonyolult és visszás helyzet a kisebbségek életében is tetten érhető. Mint
határon kívüli, hadd beszéljek csak erről. A problémák ott kezdődnek, hogy
Magyarországgal ellentétben a határon túli magyar közösségekben a rendszerváltás
nem történt meg. A magyar pártok, társadalmi szervezetek, intézmények élén
többségükben azok a káderek vannak ma is, akik az egypártrendszer idején vezető
pozíciót vagy politikai tisztséget töltöttek be. Mivel személycserék nem
történtek, sem a magyarság, sem a kisebbségi létet távlatait illetően tényleges
szemléletváltásról nem beszélhetünk. Mindössze annyi történt, hogy akik korábban
a kommunista szövetség révén igyekeztek a húsosfazék közelébe kerülni, azok most
a magyarok képviseletéből próbálnak megélni. A másik gond az, hogy kisebbségi
pártjainkat nem a "népakarat" hozta létre, nem a kisebbségi érdekképviselet
óhaja vezérli, hanem a régi-új pártvezérek érdekeltségei. És ezek a rutinos
pártvezérek nem a magyar sorskérdéseken rágódnak, hanem azon, hogyan tudnák
lejáratni ellenfeleiket és megnyerni a legközelebbi választásokat. A párt
választási sikere ugyanis sokak számára állást, egzisztenciát, hatalmat jelent.
Dehát ez így van a világon mindenütt, ez a dolgok természetes rendje.
A gondok abból adódnak, hogy a mind a belgrádi, mind a magyar kormány szemében a
kisebbségi pártok jelenítik meg az elszakított nemzetrészek érdekeit. Vagyis
azok a pártvezetők, akik az aktuális politikai széljárástól függően hol így, hol
úgy nyilatkoznak a határon túli magyarság helyzetéről. Hol a helyzet
dramatizálásával, hol meg annak a bagatellizálásával próbálnak a nyeregben
maradni. A politikában ez természetes, egy távlatos nemzetstratégia
szempontjából azonban több mint gondba ejtő.
A kisebbségek létszámuknál fogva elenyésző számú képviselőt juttathatnak be a
parlamentbe, így a törvényhozásba nem szólhatnak bele. Ugyanakkor a
választásokon való részvételükkel és a parlamenti jelenlétükkel mintegy
hitelesítik a világ előtt azokat a rendszereket, amelyek leszavazzák, s
reménytelen helyzetbe hozzák őket. Érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy ebből
a játékból az elszakított nemzetrészeknek eddig milyen hasznuk származott.
Amíg a kisebbségi pártok a többségi népek politikájában nem sok vizet zavarnak,
a magyar kormányt bármikor nehéz helyzetbe hozhatják. Különösen sorsdöntő
történelmi pillanatokban, amire volt már néhány példa. Hadd utaljak itt például
a horvátországi fegyverszállítási botrányra, vagy Jugoszlávia NATO bombázására.
A kisebbségi pártvezéreink, vélhetően részben a rájuk nehezedő politikai nyomás
miatt, részben a "hűségért" várható jutalom reményében, mindkét esetben mintegy
"hátba támadták", súlyos vádakkal illeték a magyar kormányt. A vád mindkét
esetben ugyan az volt, nevezetesen, hogy a magyar kormány felelőtlen lépéseivel
kiteszi a vajdasági magyarságot a szerb álkatonai alakulatok bosszújának.
Mellesleg, a határon túli magyarságot túszként kezelő kisebbségpolitika azért is
veszélyes fegyver, mert visszafelé sülhet el. A túszként való viselkedés ugyanis
a szélsőségesek számára nem egyén, mint felhívás a keringőre.
De nemzetstratégiai szempontból nemcsak azért kell a magyar kisebbségpolitikával
csínján bánnunk , mert sorsdöntő helyzetekben idegen érdekeknek rendelheti alá a
magyar érdekeket, hanem azért is, mert visszafogóan hat a kisebbségi érdekek
megjelenítésére. Nem hunyhatjuk be a szemünket, s nem ámíthatjuk magunkat azzal,
hogy a környező országokban működő legitim pártok megfogalmazhatják a magyarság
érdekeit. A határon túli magyarok ugyanis mind egy szálig szeretnének
visszakerülni Magyarországhoz. Az ezt programjára tűző pártot viszont azonnal
betiltanák, a pártvezéreket meg börtönbe csuknák. Mire is megy akkor a játék a
legitim kisebbségi pártok politikájának a felkarolásával és támogatásával? Csak
nem a távlattalanság és a kiszolgáltatottság-érezést kívánja a határon túli
magyarságban növelni?
Európához való felzárkózás
A nép Magyarországon sem volt felkészülve a változásokra. Úgy érte a pártosodás,
mint derült égből a villámcsapás. Türelmesen és kitartóan alulról kellett volna
építkezni ahhoz, hogy kifejeződésre jussanak a releváns társadalmi érdekek.
Ehelyett, mint a térségben mindenütt, harsányan és erőszakosan lett beindítva a
pártélet - felülről. Beépített emberekkel. De nem az én reszortom erről szólni,
ezt nálam szakavatottabb emberekre bízom. Bizakodásra ad okot, hogy az egyesülő
Európa felé tartó Magyarország mindenkori kormánya olyan adminisztratív
intézkedésekre kényszerül, amely számos szempontból - jövedelmi viszonyok,
jogrend, egészségügyi ellátás, környezetvédelem stb. - magával vonja majd az
életminőség javulását. Ezek a pozitív és kívánatos hatások azonban önmagukban
véve aligha lesznek elegendőek. Ettől még hiányozhatnak továbbra is a nemzeti
célok, fokozódhat az identitászavar, csökkenhet a népesség száma, erősödhet a
külső diktátumok hatása.
Csak egy egészséges önbizalmú, dinamikus lelkületű nép képes megállni a helyét
Európában. Enélkül a lelkület, és az ehhez kapcsolódó pozitív jövőkép nélkül a
legragyogóbb gazdasági körülmények sem elegendőek ahhoz, hogy ez a megtört
gerincű nép talpra álljon, gyarapodjon. A talpra álláshoz önbizalomra, hitre,
kollektív tudatra és értelmes feladatokra van szüksége. Nálunk viszont
generációk óta folyik egy széttagolt, kiábrándult, kollektívtudat nélküli
társadalom létrehozása. Éppen ezért, meglátásom szerint a jövő szempontjából nem
a globalizáció, nem a külső diktátumok jelentik a legfőbb veszélyt a magyarság
számára, hanem az a közéletünkre jellemző szellemiség, amely a magyar nemzeti
önbecslés ellen munkál. Ez a magyarságkép a "fasiszta nemzet", az "utolsó
csatlós" és más hasonló vádak szüntelen ismételgetésével lett megalapozva, ami
most kiegészül a nemzet becsmérlésének más rafináltabb fordulataival.
Várható, hogy a csatlakozási folyamattal felerősödnek azok a hangok, amelyek még
nagyobb alázatra, még több áldozatvállalásra, még teljesebb önfeladásra fogják
buzdítani a magyarságot, ami még inkább alá fogja ásni önbecslését, jóllehet már
az eddigi dörgés, és ostorpattogtatás csaknem tudatzavaros állapotba hozta a
nemzetet. A magyar mentalitástól ugyanis idegen a mások előtti meghunyászkodás,
mások kegyeinek a keresése, az alakoskodás, az önsajnáltatás, s ha mégis erre
rákényszerítik, attól meghasonlik, csüggedtté, búskomorrá válik. Így van ezzel
egyébként minden egészséges lelkületű ember a világon.
A
magyar melankólia
A manipulációs veszély talán nagyobb, mint gondolnánk, hiszen ezzel a módszerrel
már sikerült össznemzeti pesszimizmusba hangolni a magyarságot. Nemzetünk lelki
egészségügyi állapotával kapcsolatban gyakran elhangzik, hogy a magyarság
életérzésével, kedélyállapotával, életösztönével baj van. Nemcsak arról van szó,
hogy magába forduló, búsongó, melankóliára hajló, hanem hogy szemléletmódja,
beállítódása, életstílusa kifejezetten önpusztító. Nem akarom az ide vonatkozó
öngyilkossági adatokkal fárasztani hallgatóimat. És hát nem is csak az
öngyilkosságokról van itt szó, hanem a nemzet egészének lelki és testi
sorvadásáról, a korai haláltól a népességfogyásig, a társadalom elöregedésétől
az általános dekadenciáig. Mintha valamilyen titokzatos kór fertőzte volna meg
lelkünket, rezignáltan tűrünk és várjuk sorsunk beteljesülését. Ennek a
titokzatos kórnak, lelki károsodásnak a magyarázatával máig adós a tudomány.
Amin nem persze kell csodálkozni, hiszen néhány megszállott emberen kívül, aki
rejtélyes indítékból belevetette magát a lelki egészségügyi problémák a
tengerébe, (fél kézen meg lehet számolni őket) nincsenek mentalitásvizsgálattal
foglalkozó intézményeink, sem pedig ezért fizetett szakembereink. A magyar nép
társadalompatológiájának a kérdése - meglehet, számunkra a legfontosabb kérdés a
világon - valahogy kiszorult a tudományos intézmények munkaprogramjából.
Pontosabban be sem került oda soha, annak ellenére sem, hogy évtizedek óta olyan
társadalomlélektani jelenségekkel kényszerülünk szembesülni, amelyek biztos
tünetei a nemzet lelki károsodásának. Ami, persze önmagában véve is tünet
értékű.
Én harminc éve foglalkozom a magyar fátummal: az öngyilkossággal, amelynek
vizsgálata elvezetett a családi élet, a munkakörülmények, az emberi kapcsolatok,
a társadalmi és etnikai viszonyok, majd a civilizációs és kulturális hatások
vizsgálatáig. Bevallom, minél mélyebbre igyekeztem ásni magam az összefüggések
feltárásába, annál jobban beleragadtam ebbe az egyre dagadó tésztába. Az ember
előbb-utóbb lemond arról, hogy a bölcsek kövét megtalálja, de azért hadd osszam
meg önökkel egy-két meglátásomat.
A
szavak eszkalációja
Gyakran megesik velünk, hogy a fától nem látjuk az erdőt. Lehetséges, hogy így
van ez lelki nyavalyáinkkal is. Bonyolult tudományos vizsgálódásba veszünk,
holott a magyarázat lehetséges, hogy ott van az orrunk előtt, csak észre kell
vennünk. Fentebb szóltunk már arról, hogy a nyomtatott sajtó, tévé, a rádió a
szavak áradatát zúdítja folyamatosan az emberekre, akik elvesznek ebben az
áradatban. A szavaknak ez a dömpingje nemcsak hogy nem segíti a világban való
jobb eligazodást, hanem reménytelenül szétzilál minden értékrendet, minden
szálat, minden kapaszkodót, ami által az ember valamely közösség keretében,
valamely kultúra részeseként megtalálhatná önmagát, nyugalmát, magabiztosságát.
Könnyen meglehet, hogy a rossz lelkiállapot forrását talán nem is
élettevékenységünkben, nem a rossz életkörülményeinkben kell keresnünk, ahol
eddig kerestük, hanem a nyelv által megjelenített átláthatatlan, kibogozhatatlan
virtuális valóságban. Azokban a zavaros képzetekben, tévedésben, hazugságban,
ahogyan nyelvi kultúra révén megjelenik és leképeződik a világ bennünk. A szavak
ellenőrizhetetlen áradata jelzi a kultúrának azt a bomlási folyamatát, amelyben
az egyén társtalannak, talajtalannak, gyökértelennek érzi magát. Nem magyar
sajátosságról van szó, legfeljebb azt mondhatnánk, hogy a magyar nyelvi kultúra
zavarodottsága előbbre tart.
Lehetséges, hogy a melankolikus kór azért uralta el lelkünket, mert egy nyelvi
manipuláció áldozatai vagyunk valamennyien. Mert az újságok, a rádió, a tévé
olyan gondolatokkal tömik tele a fejünket, amelyek lehangolnak, elkeserítenek
bennünket, sebzetté teszik lelkünket, ahelyett, hogy életerővel telítenének és
felvérteznének bennünket. A melankolikus életérzés talán abból fakad, hogy
hiányzik az emészthető szellemi táplálék. A szavak áradatával arányban csökken a
szónak az értéke és tékozolódik el a szellem. A szellem halványulásával a nagy
irányadó eszmék halványulnak el, s helyettük napi politikai események, rövid
távú
gazdasági érdekek befolyása alá kerül életünk. Nyilván lehetetlen ennek az
információáradatnak, a hírközlés manipulatív célokra való kihasználásának elejét
venni. Ez világtrend. És ez a világtrend gondolkodó elmékben már évtizedekkel
ezelőtt felvetette azt a borús kérdést, vajon ez a folyamat nem a nyugati
kultúra hanyatlását jelenti-e?
"Őrület és tévfogalmak burjánoznak mindenütt. Az emberek soha, még szónak vagy
jelszónak nem voltak annyira rabszolgái, mint ma. S e szavakkal egymást ölik.
Gyilkos szavakkal a szó legszorosabb értelmében. A világ telítve van gyűlölettel
és félreértéssel. Nincs mérték, mellyel megmérhetnénk, hogy az őrültek
százalékszáma milyen nagy. Aki nem melankolikus, az kótyagos fejű - írja Johan
Huzinga.... " (A holnap árnyékában Windsor Kiadó Budapest, 1996. 182.o.) A
szellem tisztaságára, a gondolkodás és fogalomhasználat világosságára lenne
szükség. Ám ki végzi el ezt a munkát? Nem kétséges, hogy a gondolat hatalma, az
érzésvilág tisztasága, a szellemi erő jelentős mértékben befolyásolni tudja a
dolgok menetét. De ki és hogyan teremt rendet a szavak burjánzásának és
elsekélyesedésének a folyamatában?
Új
nyelvi stratégia
Kitartó, hatékony akciók elképzelhetetlenek a nyelvi kommunikáció megújulása
nélkül. A társadalmi szervezkedés útján való mozgósítás vélhetően azért
bizonyult eddig sikertelennek, mert hiányzik belőle a nyelvi kommunikáció
megújulásának és a kollektív akaratnyilvánításnak a lehetősége. Hiányzik az a
dinamikus nemzetpolitika, amely összhangban az emberek belső igényeivel, nemcsak
a nemzeti megújulás, hanem a kis közösségek szintjén is a kibontakozó mozgalmak
alapjául szolgálhatna. Meggyőződésem, hogy csak az a politikai stratégia lehet
hatékony, amely szakít a magyar melankólia szóhasználatával. Szakít azzal a
nyelvi kommunikációval, amely nem a közösségi szellemmel való azonosulásra,
hanem az emberek érzelmi és gondolati elsáncolásra koncentrál. Jelenről, jövőről
szólva a hírek csak a pártokról, a gazdaságról szólnak. A társadalom politikai
és gazdasági reformja azonban önmagában véve nem elég. Elengedhetetlen a lélek
reformja. Minden átalakulás, minden jövőre irányuló program, gazdasági törekvés
emberi biztosítékokat, lelki garanciát követel. E nélkül megbukik a
legzseniálisabb elképzelés is.
Hadd hivatkozzam ezzel kapcsolatban megint Szolzsenyicinre, aki szerint a
társadalmi berendezkedés tulajdonképpen másodlagos a lelkiekhez, az emberi
kapcsolatok légköréhez képest. "Ha az emberek emberségesek, elfogadható minden
tisztességes politikai rendszert, ha viszont az emberek gonoszak és önzők, a
legfejlettebb demokrácia is elviselhetetlen" - mondja. És valószínűleg igaza
van, mert az igazságérzetet, becsületet, segítőkészséget, jóhiszeműséget nem
lehet jogszabályokkal kötelezővé tenni.
A magyarság új életre lobbantásához új lelkületre van szükség. Új szellemi réteg
felemelésére, amely fogékony a magyar sorskérdések iránt. Ennek az új vezető
rétegnek a hiányát Németh László már több mint fél évszázaddal ezelőtt szóvá
tette. Okkal és joggal, hiszen a történelem őt igazolta, aki a történelmi
félresiklásokat a magyar vezető réteg felhígulásában, ellenérdekeltségével
magyarázta. A "császárhűvé" hígult főnemességgel, és a "kívülről ránk oktrojált
vagy belőlünk kitenyésztett természetellenes" vezetőkkel (A magyar vezető réteg,
1940.).
Máig sem oldódott meg ez a kérdés. Autentikus szellemi vezető réteg nélkül a nép
céltalanul sodródik az eseményekkel, s nem képes cselekvő akarattal
szembeszegülni mások akaratával és törekvéseivel. A magyar nemzet jövője
szempontjából elemi érdek a nemzetellenes szellemi-politikai vezetőréteg
lecserélése, és egy új felemelése - sommázhatnánk fejtegetéseink eredményét. Ha
ez ilyen egyszerű lenne.
Nemzetstratégiai kételyek
Egyes elképzelések szerint a jövő tervezésének útja-módja az, hogy a
legrátermettebb embereknek, az emberiség szellemi elitjének ki kell dolgoznia -
és a tömegeket megmozgatva - tervszerűen meg kell valósítania egy új
világeszményt, amelynek köszönhetően az emberek a jelenleginél sokkal
boldogabban, gazdagabban, harmonikusabban élhetnek együtt egymással és a
természettel. Ennek mintájára kellene elkészülnie a hiányolt magyar
nemzetstratégiának is. De vajon mennyire életképes ez az elgondolás, és
működött-e ez a modell valaha is? Az elképzeléssel szemben felmerülő aggályok
többrétűek. Vajon kik, és milyen jogcímen fogalmazzák meg a nagy célokat akár a
világ, akár szűkebb nemzeti közösségük számára? Aztán számításba kell venni a
közös célok szolgálatába állítható eszközöket és forrásigényeket, ami miatt
ismét hajba lehet kapni.
Az igazi bajok azonban minden világmegváltó tervvel ott kezdődnek, hogy az
elképzelések megvalósításához félre kell állítani azokat, akik a változásban
ellenérdekeltek. Ki válogatja szét a jó és a rossz embereket, az igaz és a hamis
magyarokat? S aztán, ha ki is szúrunk néhány akadékoskodót, nem elég őt
félretenni, mert mögötte, mind elérhetetlenebb távolságban, más nagyobb
hatalmasságok állnak. Ami magyarán szólva azt jelenti, hogy a kisebbségi kérdés
rendezéséhez is kormányokat kellene félreállítani és a monopolkapitalizmus
hatalmasságait kellene jobb belátásra bírni.
Továbbá az új eszmék megvalósításához, új emberek kellenek. Új embereket
kovácsolni a régiekből viszont eddig nehezebb feladatnak bizonyult, mint fából
vaskarikát csinálni. Meg aztán az új emberek sem jelentenek semmire garanciát.
Gyakran megesik, hogy ha hatalomra kerülnek, azonmód kiütközik rajtuk gyarló
emberi természetük.
Az új
évezred stratégiája
Nem sorol tovább
aggályaimat, amelyek egyébként sem ingattak meg abban a hitemben, hogy egy magas
értékű szellemi kultúra megteremtése a végcél. Nem lehet kétséges, hogy ennek a
magas értékű kultúrának a megteremtéséhez átfogó nemzeti cselekvési programra
van szükségünk. Mely cselekvési programnak nem csak az ország csonkaságát kell
szem előtt tartania, hanem azt is, hogy a nemzet lelke is csonka, ezért aztán a
megújhodásban az iskolai és vallási nevelés mellett helyet kell, hogy kapjon a
lelki életvezetésre való nevelés is.
Iszonyatos szellemi környezetszennyezés megy végbe, ami ellen elsősorban a
szellemi munka nagyobb megbecsülésével védekezhetünk. Meggyőződésem, hogy a
magyarságban van még elegendő ihlető, mozgósító erő ahhoz, hogy a szellemi
alkata megváltozzék, s lesz olyan szellemi-irányító rétege, amely jó döntéseivel
meg tudja előzni a bajt, s az eddigi kudarcokat, a hibákat, a bukásokat nemcsak
elviselhetővé tudja tenni számunkra, hanem a nemzet javára tudja fordítani. Mert
csak rajtunk áll, hogy minden akadályt, megaláztatást, bajt úgy fogjunk el, hogy
annak fontos értelme - üzenete - van életünk folytatása szempontjából, azáltal,
hogy alkalmat szolgáltatnak döntéseink újragondolására, kapcsolataink
átalakítására, a célok, az eszközök és a társak megválogatására.
(Magyar Szó, Kilátó, 2000. július 1.)
|