Dr. HÓDI Sándor
A napokban Erős Ferenc kollegám
megküldte akadémiai doktori értekezésének téziseit. Úgy terveztem, hogy "Az identitás labirintusai" című
értekezésének nyilvános vitáján részt veszek, de aztán másként
alakultak a dolgok, ezért papírra vetettem észrevételeimet, amelyeket - a
téma közérdekűsége és időszerűsége miatt - az alábbiakban
szeretnék olvasóimmal is megosztani.
Kevés
izgalmasabb kutatási téma kínálkozik ma egy pszichológus számára az
identitásnál, különösképpen a nemzeti identitás vizsgálatánál. A
modernkor embere ugyanis nemzettudatában erősen frusztrált: talán sehol
annyi kétség, zavar, elhallgatás, csúsztatás, mellébeszélés, mint az életnek
ebben a vonatkozásában.
Erős
Ferenc a pszichoanalízis eszmetörténeti vizsgálódásai után jut el a
"zsidó identitással" kapcsolatos kutatásokhoz. Az indíttatást azok a
nemzetközi pszichoterápiás és pszichoanalitikus munkák jelentették számára,
amelyek a zsidóságot ért súlyos pszichés traumatizáció következményeit
és többgenerációs hatását vizsgálták. Ezeknek a vizsgálódásoknak a
megállapításait próbálta meg összevetni a magyarországi zsidóság történetével
kapcsolatos szociológiai elemzésekkel, illetve annak az empirikus kutatásnak
az eredményeivel, amelyet ő maga szervezett a magyarországi "második
generációs" zsidó identitás feltárására. További háttérként szolgáltak
számára a személyes identitás alakulására és fejlődésére vonatkozó
közvetlen tapasztalatok, illetve a stigmatizáció hatásával és a csoportközi
viszonyok természetével kapcsolatos magyarországi és külföldi szociálpszichológiai
kutatások. Meglátásainak, eredményeinek, tapasztalatainak összegezéseként
született meg akadémiai doktori értekezése, amelynek találóan Az
identitás labirintusai címet adta.
Erős értekezését
azzal a megállapítással kezdi, hogy a rendszerváltással megváltozott az
"identitáspolitikai" közeg, melynek következtében a korábban
illegitimnek nyilvánított vagy "marginalizált" identitások ismét előtérbe
kerültek. Ez a változás azonban, tegyük mindjárt hozzá, nemcsak a kelet-
és közép-európai térségre jellemző, hanem a globalizáció következtében
gyakorlatilag az egész világot érinti. Az identitáspolitikai közeg nemcsak
az egykori kommunista államokban változott meg, hanem mindenütt más lett,
mint volt néhány évtizeddel ezelőtt. Ez a körülmény döntő hatással
van az egyén személyes és társadalmi azonosságtudatára, a "posztmodern" ember identitásbizonytalanságra.
Erős
akadémiai doktori disszertációjában "a holocaust utáni zsidó identitást,
mint fenyegetett identitást" vizsgálja. Megkísérli feltárni ennek a
fenyegetettségnek a nemzeti identitástudatra gyakorolt hatását, továbbá
"a fenyegetettséggel való megküzdés intrapszichikus, interperszonális és
csoportközi stratégiáit." Önmagában véve már ez a célkitűzés is
nagyszabásúvá teszi vállalkozását, Erős disszertációjának témája
azonban túlmutat a szerző szándékán. A zsidóság mellett számos nép,
több százmillió ember van fenyegetve identitásában, akiket a "fenyegetettséggel való megküzdés" úgyszintén rákényszerít különféle
túlélési stratégiák kidolgozására.
Mondhatjuk, hogy az emberiség egészét
érintő kardinális kérdésről van itt szó, amely sokáig kizárólag
a politika hatáskörébe tartozott, azon egyszerű oknál fogva, hogy mind
a fenyegetettség, mind pedig a megküzdési stratégiák a mindenkori politikai
erőviszonyok függvényében alakulnak. A tudomány csak óvatosan
lopakodhat be a politika felségterületére, ennek ellenére gyakran válik a
politika eszközévé, amennyiben azt várják tőle, hogy az identitással
kapcsolatos hatalmi elvárásokat igyekezzen meggyőző elméleti és
empirikus kutatásokkal alátámasztani.
Az identitásproblémák
pszichológiai szempontból patológiai szimptómaként jelennek meg és hasonlóak
az útvesztőben való tévelygéshez. Az ember nem találja helyét: nem
tudja, hol van, kihez tartozik, hanyadán áll magával és másokkal. Hiányoznak
azok a fórumok, csatornák, amelyek egyértelmű eligazításul szolgálnának,
és szilárd önazonosságot biztosítanának számára. A tévelygés, a
konfliktusok abból adódnak, hogy a különböző identitáskategóriák - nemi, családi, etnikai, vallási, ideológiai, regionális, kulturális
- nem egyformán fontosak és kívánatosak az adott társadalmi rendszer és
politikai hatalom szempontjából. Olyannyira nem, hogy különféle manipulációval,
nyomással megpróbálják irányítani, "megfelelő" belátásra bírni
az embereket. A kommunista rendszerben például óriási nyomást fejtettek ki
minden államideológiával szembeni kötöttségre. A pártideológiával való
osztatlan azonosulás érdekében tűzzel-vassal igyekeztek szétverni
mindenféle más kollektív - vallási, etnikai, kulturális - közösséget,
beleértve a családot is. Ezeket az identitásokat kockázatos volt a társadalmi
nyilvánosság előtt vállalni, s ezért azok előbb csak a magánéletbe
szorultak vissza, majd általános és gyors eróziónak indultak.
A kommunista
rendszer ennek ellenére is összeomlott, sem a széleskörű intézményes
támogatás, sem a terror nem segített rajta. Összeomlásával azonban maga alá
temette azokat a közösségeket is, amelyek alaposan megsínylették a több évtizedes
elnyomást és üldöztetést. Arra vonatkozóan, hogy az ilyen összeomlás
milyen kataklizmát idézhet elő, elég a balkáni véres eseményekre
utalnunk.
Erős értekezésének
bevezetésében sorra veszi az identitások eróziójának különféle módjait.
A legsúlyosabb eset az, mondja, amikor a nem kívánatos, illegitimmé nyilvánított,
vagy kifejezetten üldözött identitás teljes egészében elfojtásra kerül,
kiszorul a tudatból, s legfeljebb álmokban és fantáziákban jelenik meg. Előfordul,
hogy a nem kívánatos identitáskeret csak széttöredezik, bizonyos részei még
fennmaradnak, amelyek - Erős megfogalmazásával élve - a személyiség
"rossz" oldalát képviselik, azt, amit "kispolgári csökevényként"
le kell még küzdeni. Enyhébb esetben az üldözött identitáskeretek szét
sem töredeznek, csupán a tudat peremére szorulnak, marginalizálódnak.
Az identitás
leépülésének ezek a lépcsőfokai jól ismertek a kisebbségek életében,
akik állandó üldöztetésnek, nyomásnak és "agymosásnak" vannak kitéve.
Megfigyelhető azonban az identitás üldözésének egy további következménye
is, amit Erős ugyan nem említ, holott igen gyakori. Az identitáskeret széttöredezését,
marginalizálódását megelőzi egy fázis, amelyben a nemzeti hovatartozás-tudat
még létezik, de azt nem-kívánatos volta miatt az érintett személyek negatív
módon élik meg, szégyenbélyegként viselik, s megpróbálnak elhatárolódni
tőle. Se szeri, se száma az ilyen "csökkentértékű", kisebbrendűségi
komplexustól szenvedő embernek.
Erős
szerint a rendszerváltással gyökeresen megváltozott az a kontextus, amely az
identitásproblémák alapjául szolgált. - "Arról van szó - írja -,
hogy míg korábban, az államszocializmus évtizedei alatt, az identitás problémája
főként egy labirintusban való
eligazodásként vagy eltévedésként vetődött fel, addig ma ugyanez
a probléma inkább a határoknak, a határok átjárhatóságának problémájaként jelentkezik." Megállapítása
Magyarországra vonatkozóan talán helyálló, a közép- és kelet-európai térségre
azonban aligha általánosítható. A térség egészére ma is az "útvesztőben
való tévelygés" jellemző. A politikai nyomás, bár csökkent, korántsem
szűnt meg. Jelentős teher nehezedik úgy a családi, mind a különböző
(kisebbségi) közösségekre. Ráadásul a különféle hatalmi, politikai
manipulációk következtében ma sokkal nehezebb eldönteni, hogy mi a "jó",
és mi a "rossz", mint régen. Nincs megbízható szabály, biztos iránytű,
amelyhez igazodni lehetne. Ennek következtében az önazonossági bizonytalanság
nem csökkent, hanem inkább növekedett a korábbiakhoz képest.
Meglátásom
szerint az identitás "útvesztőiben való tévelygés" sokkal általánosabb
jelenség, mint hinnénk. A
globalizáció, bár ellentmondásos módon, de egyaránt hat a nyugati ún.
"posztmodern" társadalmakra és az államszocializmus örökségét levetkőzni
igyekvő országokra. Az alapvető identitásfolyamatokat tekintve a két
térség között nincs lényeges különbség. A kollektív identitás keretei
átalakulóban vannak ott is, itt is, és senki sem tudja megmondani, hogy ez a
folyamat hova vezet. Egy új, nemzetek feletti kategória irányában tágítja-e
önazonosságunk kollektív kereteit, vagy éppen ellenkezőleg: a nemzeti,
etnikai, vallási, kulturális, regionális identitáskeretek reneszánszát
eredményezi? A két különböző tendenciának a felerősödése,
amely már ma is érzeteti hatását, a jövőben minden bizonnyal még
jobban próbára fogja tenni az emberek önazonosság-tudatát.
A globalizáció
kapcsán Erős is két ellentétes tendenciáról beszél, ő azonban másként
súlypontoz. Meglátása szerint az eddigi kollektív identitáskategóriák
- "a nemzeti, etnikai, vallási, kulturális, politikai és történelmi identitás
nagy, mitologikus fundamentumai megkérdőjeleződnek, széttöredeznek,
kiürülnek", melynek következtében új adaptációs formákra, új identitáskategóriákra
lesz szükség. Az egyén, akit az a
veszély fenyeget, hogy feloldódik a "nagy
egészben",
arra kényszerül, hogy túlnyomórészt "személyes, privát történeteire támaszkodva"
próbálja megkonstruálni saját identitását.
"A
globalizált világ extenzív és a személyiség intenzív határtalanságának
érzése olyan nárcisztikus többlet-energiákkal szállhatja meg az egyébként
kiürülőben levő kollektív identitásokat, hogy ezek - megfelelő
hatalmi, politikai manipulációk segítségével - átjárhatatlanná teszik
az ilyen identitások köré épülő védőgátakat" - írja Erős.
Ehhez, mintegy magyarázatként hozzáfűzi: Ennek egyik megnyilvánulási
formája napjainkban a sokfelé újult erővel támadó nemzeti, etnikai és
sok egyéb fajta fundamentalizmus, a rasszizmus és az idegengyűlölet,
amely egyre szorosabb határt kíván vonni a kulturális Másik köré."
Nem biztos,
hogy az idézet tartalmát jól értelmezem, de valami olyasmit szűrök le
belőle, hogy a kollektív identitás a múlté, amelynek védelmével (lásd
"védőgátak"), csínján kell bánnunk, ellenkező esetben könnyen
a fundamentalizmus, rasszizmus gyanújába keveredhetünk.
Nem egészen
világos számomra, miért gondolja Erős, hogy a nemzeti, etnikai, vallási
identitások alapjai "megkérdőjeleződnek", "széttöredeznek",
"kiürülnek"? Vajon nem ezzel éppen ellentétes folyamatnak lehetünk-e
tanúi világszerte? A "nemzetek halálára" vonatkozó próféciák nem új
keletűek. A kommunisták is ezzel érveltek, de teljes csődöt mondtak
vele. Miért lenne ez a globalizáció
esetében másként?
Azt sem világos számomra, hogy mit kell
a "kiürülőben lévő" kollektív identitások köré épülő
"védőgátak" alatt értenünk? Megengedhető-e ezzel
kapcsolatosan, mint annak "egyik megnyilvánulási formája", a
fundamentalizmusra, a rasszizmusra és az idegengyűlöletre hivatkozni?
Bizonyára alaptalanok ezek a meglátásaim, mindenesetre a tézisek ide
vonatkozó passzusát nem találom eléggé világosnak, egyértelműnek. Márpedig
az identitást illetően, annak mindenkori gyakorlati és politikai vonatkozásai
miatt, célszerű a gondolatok árnyalt kifejtése.
A kollektív
identitás különböző megítélése korántsem csupán elméleti kérdés,
amely tudományos műhelyekben dől el. Az eltérések nem annyira elméleti
jellegűek, mint amennyire gyakorlati problémák. Az, hogy a kollektív
identitással kapcsolatban mit tartunk jónak vagy rossznak, korszerűnek
vagy maradinak, történelmileg meghaladottnak vagy kívánatosnak, a különböző
népek, társadalmi csoportok eltérő gazdasági és politikai helyzetéből,
történelmi tapasztalataiból, érdek és felfogásbeli különbségeiből
adódik. Más az államhoz, a politikához, a nemzeti, etnikai, vallási identitáshoz
való viszonyulás Európa nyugati, és más Európa keleti felében. Az eltérő
viszonyulás az egyes identitásdimenziók fontosságának jelentős hangsúlyeltolódásaiban
mutatkozik meg. Mást tartanak fontosnak önazonosságuk megőrzése
szempontjából az angolok, franciák, és mást a csehek, lengyelek, magyarok.
Még nagyobb
különbségek tapasztalhatóak más népek megítélése vonatkozásában. Térségünkben
például nemzeti identitásuk megőrzése szempontjából (is) számos
kisebbségi közösség szorulna emberi jogi védelemre, míg Nyugaton ebből
a szempontból jobb a helyzet. A posztkommunista államokban a nemzeti kisebbségek
nem csak számbeli kisebbséget jelentenek, hanem többnyire elnyomott
helyzetben levő, jogfosztott helyzetű közösséget is, már amennyire
a politikai, ideológiai és gazdasági represszió miatt egyáltalában beszélhetünk
közösségről.
Ez a helyzet változatlanul fennmarad
mindaddig, amíg a kisebbségek számára nem nyílik meg az út az önrendelkezés,
vagy ha úgy tetszik: a szabad identitásválasztás felé.
Napjainkban, sajnos, a többségi nép belátására van bízva,
konfliktus esetén pedig a nagyhatalmak döntik el, hogy valamely népcsoportnak,
etnikumnak, régiónak, hol, kivel, milyen államkeretek között kell élnie, míg
maguknak, az érintetteknek nem sok beleszólásuk van ebbe a kérdésbe.
A nemzetközi
közösség értetlenül áll nemcsak a kelet-európai nemzetállami törekvésekkel
szemben, hanem ugyanilyen gyanakvással tekint a nemzeti kisebbségek érdekszerveződésére
és fellépésére is. Amint valahol a nemzettudat és nemzeti érzület szóba
kerül, azonnal megkülönböztetést, kizárólagosságot, nacionalizmust
emlegetnek.
Sajátos értelmezésű
demokrácia az, amely a szabad identitásválasztás jogára nincs minden
esetben tekintettel. Nyugaton nem rejtik véka alá nemtetszésüket amiatt,
hogy Kelet- és Közép-Európában az emberek nem követik vakon az általuk
felkínált modellt. Nem akarják tudomásul venni, hogy ebben a térségben, különböző
okoknál fogva, az emberek - egyéb keretek és kötöttségek mellett - nemzeti
közösségekben kívánnak élni. A legjobb példa erre Bosznia. Az egykori
jugoszláv tagköztársaságot megbombázták, majd protektorátus alá helyezték,
abban a reményben, hogy az egymással konfliktusba keveredett népeket sikerül
megbékíteni. Immár hat esztendeje, hogy aláírták a daytoni békeszerződést,
a három entitást azonban nem sikerült közelebb hozni egymáshoz, és egységes
államba tömöríteni. A szerbek, bosnyákok és horvátok kénytelen-keletlen
tudomásul veszik, hogy egymás mellett kell élniük, az egységes állam
megalapozásának nyugati eszméje azonban egyaránt idegen tőlük.
A példával arra szerettem volna rávilágítani,
hogy a nyugati értelmezésű demokrácia nem lehet kötelezően
elfogadott módszer Európa más részein, ahol másfajta életstílushoz,
felfogáshoz szoktak az emberek, ahol más fontossági sorrendet tulajdonítanak
az egyes identitáskereteknek, mint Nyugaton.
Nevezhetjük ezt a felfogást
nacionalizmusnak, elmaradottságnak, vagy aminek akarjuk, a stigmával azonban
nem sokra megyünk. Maguknak az érintett népeknek az akaratával szemben nem
lehet tartós békét teremteni. Viszont fennáll az a veszély, hogy ennek a
nyugatról importált sajátos értelmezésű demokráciának a következményeként
újabbnál újabb régiókat kell protektorátus alá helyezni, és azokról
gondot viselni.
A
nemzeti önazonosság ápolása nemcsak Európa keleti felében fontos, ahol a
"posztmodern" felfogás szerint még tartja magát a "vérgőzös
etnikai nacionalizmus", hanem fontos a felvilágosult Nyugaton is, főként
az ún. állam nélküli nemzetek - skótok, walesiek, baszkok, katalánok stb.
- körében, és több millió más kisebbség esetében, akik az európai
integráció kontextusában megpróbálják újrafogalmazni és megszilárdítani
nemzeti önazonosságukat. Az a körülmény, hogy 290 év után Angliában újjáalakulhatott
a skót parlament és kormány, azt jelenti, hogy talán mégis inkább a
politikai decentralizáció jelenti a társadalom demokratizálódásának az útját,
és nem pedig a nemzeti önrendelkezési törekvések minden áron való elnyomása.
Mellesleg, a nemzeti közösségek elleni aknamunka épp úgy gerjesztője
lehet az etnikai feszültségeknek, mint a nemzeti érzülettel való manipulálás.
Azt sem szabad szem elől téveszteni, hogy a kommunizmus béklyóitól
nehezen szabaduló közép- és kelet-európai országokban, sok esetben a békés
és demokratikus nemzeti mozgalmak a társadalmi átalakulás igazi hordozói.
Más kérdés,
hogy a posztkommunista garnitúra hatalma megőrzése érdekében igyekszik
kifogni a szelet a vitorlából: a nemzeti érzülettel manipulálva, etnikai
konfliktusokat gerjesztve próbálja akadályozni a társadalmi átalakulást. Rövidlátás
ezt összetéveszteni a nemzeti önrendelkezési törekvésekkel, s megfosztani
a kollektív jogoktól az alárendelt helyzetben élő népeket. Annál is
inkább, mivel a szabad identitásválasztáson alapuló önrendelkezési
programok szervesen illeszkednek a Régiók Európájának a gondolatába.
E rövid kitérő
után, amellyel arra próbáltam rámutatni, hogy a nemzeti identitással
szembeni fenntartások éppen olyan előítéletes gondolkodást jelentenek,
mint a nemzeti identitással kapcsolatos elfogultságok, lássuk, hogy voltaképpen
mi is az identitás, mitől és miért olyan szerteágazó és ingoványos
ez a kérdéskör?
Erős
disszertációjának első részében igen szemléletes választ ad erre a kérdésre.
Az identitás nem valamilyen "dolog", írja, amellyel rendelkezünk, vagy
nem rendelkezünk. Nem valamilyen "tárgy", amelyet elveszíthetünk, másoknak
adhatunk, vagy örökségül hagyhatunk magunk után. Az identitás folyamat,
viszonyulás, amellyel az egyén meghatározza azonosságát. Ebben a
folyamatban kitüntetett szerepet játszik saját testünk, mint a személyes élet
folyamatosságának hordozója, egyszersmind a hasonlóságok és különbözőségek
jelölője, s mindenféle viszonyítás kiindulópontja. Az emberi test közös
adottságai miatt, minden különbség és eltérés ellenére, mindannyian
egyazon emberi fajhoz tartozunk, amit humán
identitásnak nevezhetünk.
A humán
identitás fogalma - a történelmi, társadalmi, politikai és ideológiai
kontextusoktól függően - szűkíthető és tágítható, attól
függően, hogy magára az emberre hogy tekintünk, az élet szerves fejlődésének
csúcsát, vagy Isten teremtményét látjuk benne.
De bármiképpen vélekedjünk is az emberről, az egyformán
vonatkozik minden egyedre. Humán identitásunk kizárja, hogy az emberiséget
"fajokra": alacsonyabb és magasabb rendű csoportokra osszuk fel. Az
emberi faj fenntartása és fejlődése szempontjából ugyanis nincs biológiai
alapja a különbségtevésnek. Azokat, akik más embercsoportok jogainak korlátozását,
azok hátrányos megkülönböztetését, megbélyegzését faji különbségekkel
próbálják magyarázni, rasszistáknak nevezzük. Az ilyen hozzáállás
manapság már a morális anomáliák sorába tartozik. Erős az efféle
anomáliákra a zsidóüldözések kapcsán bőséges példákkal szolgál
disszertációjában.
A humán
identitás mellett Erős foglalkozik a személyi
identitás problémakörével is. Ismertetve különféle szerzők erre
vonatkozó elgondolásait, amelyek részletezésétől eltekintek, fejtegetéséből
kitűnik, hogy a személyes identitás mibenlétét illetően igen nagy
az elméleti bizonytalanság. Annyi azért leszögezhető, hogy a személyes
identitás elválaszthatatlan az élettörténettől, azoktól a körülményektől,
amelyekbe beleszületünk, s azoktól a viszonyoktól, amelyek révén részesévé
válunk, "bevonódik" mások életébe. Ez a folyamat különféle szerepek
és normák elsajátítása útján megy végbe, melynek eredményeként
kialakulnak egyéni sajátosságaink, arcot öltünk, személyekké formálódunk.
Erős a
személyi identitással kapcsolatosan nagy figyelmet szentel annak a kérdésnek,
hogy a modernizációs folyamat eredményeként miként vált problematikussá
ez az identitás. A magyarázatot abban látja, hogy megszűntek vagy
fellazultak azok a kapcsolatok, amelyek különböző rítusok, eljárások,
hagyományok révén lehetővé tették a társadalmi szerepek és pozíciók
elsajátítását és társadalmi reprodukcióját.
"Ez a
folyamat azzal a következménnyel jár - írja Erős -, hogy a személyes
identitás kialakítása, fenntartása és stabilizálása a modern ember számára
alapvető problémává vált." A személyes identitás többé nem
valamiféle "készen kapott" adomány, nem természetes módon "beprogramozott", könnyen elsajátítható lehetőség, hanem szabad
választás eredménye lett, amely folyamatossá teszi az önmeghatározás,
az "önteremtés" szükségességét. Személyi önazonosságunk ennél
fogva többé nem valamiféle stabil, személyiségünk mélyén lakozó szilárd
mag, amelyre mindenkor támaszkodhatunk, hanem folyamatos reflexió: állandó kérdezés,
kétség, viszonyítás, értelmezés. Más szóval, életkörülményeink és társadalmi
viszonyaink változása miatt folyamatosan "újra kell alkotni magunkat”".
Közbevetőleg
hadd jegyezzem meg. Ennek az új helyzetnek a személyi és társadalmi következményei
még nem eléggé ismeretesek. Az identitásában elbizonytalanodott
(elbizonytalanított?) ember szilárdnak látszó talajt keres a maga számára,
amelyen biztonsággal felépíthetné személyiségét. Időtálló társadalmi
normák és szilárd kapcsolatok nélkül ez igen nehéz, így a "posztmodern" ember arra kényszerül, hogy jobban odafigyeljen a külső
jelzésekre. Ezt a szerepet a média tölti be, amely megmondja, hogy adott
pillanatban, az adott helyzetben, az adott kérdéssel kapcsolatosan "mi az ábra".
Más szóval, a média naponta, folyamatosan felülírja én-identitásunkat.
Az, aki erre hagyatkozik, egy idő után sem a világon, sem önmagán nem képes
többé eligazodni.
Ezen a ponton
Erős is tesz egy kitérőt, mégpedig a hatalom szerepével
kapcsolatban. Michel Foucault elméletével foglalkozva idézi a neves szerző
meglátását, mely szerint a hatalom "egyfajta csendes háború formájában
örökösen felülírja az erőviszonyokat, majd pedig beírja az intézményekbe,
a gazdasági esélyegyenlőtlenségekbe, a nyelvbe, az emberek testébe".
Ezek az erőviszonyok közvetlenül befolyással vannak az ember önazonosság-tudatának
alakulására. Következésképp a szociális ellenőrzés nem szűnt
meg a modern társadalmakban sem, s amíg hatalom lesz a világon, külső
befolyásolástól mentes, szabad identitásválasztás nem létezik. Mások - köztük Adornó
- persze másként vélekednek erről a kérdésről, s
szeretnék fenntartani "a kényszerektől mentes és önmagával azonos én"
eszményét.
A vita, hogy
"az emberi test történetietlen és a végtelenségig kondicionálható
energiatömeg", avagy a civilizációs fejlődés a szabad identitásválasztás
irányába mutat, és a személyes identitásban csúcsosodik ki, még nem dőlt
el. Érzésem szerint ezen a ponton érdemes lett volna a korábban "meghaladottnak" mondott kollektív identitás kérdésének külön
fejezetet szentelni. Erős nem érzi ennek szükségét, hanem a pszichoanalízist
veszi górcső alá, amelyben úgymond "kezdetektől fogva központi téma
volt az azonosság és az azonosulás kérdése". Ami bennünket abból a
szempontból (is) érdekelhet, hogy vajon a pszichoanalízis fejlődésében
milyen szerepet játszott a kollektív identitás problémája, illetve annak
"meghaladása".
Erős
szerint ugyanis a pszichoanalízis és "a szociálpszichológia, mint tudomány
története voltaképpen nem egyéb, mint folyamatos törekvés arra, hogy
megszabaduljon bizonyos kollektivisztikus előfeltevésektől". Ez a
tendencia olyannyira jellemző, mondja, hogy a pszichoanalízis, mint az
individuum pszichológiája egyenesen ellenpólusát jelenti mindennemű
"kollektivisztikus" előfeltevésekre támaszkodó pszichológiának.
Ez a
pszichoanalízis esetében lehet, hogy így van, hozzá kell azonban tennünk,
hogy vannak pszichológiai irányzatok, amelyek a szubjektum autonómiáját például
tagadják. Ezen elképzelések szerint az egyéni szubjektum középpontba állítása
annak a történelmi folyamatnak a része, amely a hatalom átalakulásához és
kiterjesztéséhez kötődik. A közösségek dezintegrációja nem a személyiség
valamiféle kiteljesedése, önmegvalósítása érdekében történik, hanem éppen
ellenkezőleg, a kollektív identitásokra azért nincs szükség, mert útjában
állnak a hatalom terjeszkedésének. A freudi pszichoanalízisben pedig azért
szorul a kollektivisztikus felfogás háttérbe, az egyéni szubjektum pedig előtérbe,
mivel történetileg, kulturális és szellemi gyökereit tekintve maga a
pszichoanalízis is része a hatalom átalakulásának és kiterjesztésének.
Nem tévednénk
nagyot, ha azt állítanánk, hogy az egyén és közösség, az "én" és
"nem-én" viszonyát meghatározó bonyolult társadalmi történések,
illetve a mögöttük rejlő hatalmi törekvések miatt nemcsak a helyét
kereső "posztmodern" ember szenved identitásválságban, hanem az
identitással foglalkozó tudományok is. Ami azzal magyarázható, hogy az
identitás mégoly körültekintő elméleti megközelítése is a vizsgált
jelenségnek a gyakorlati-politikai beágyazottsága miatt szükségképpen
ellentmondásos és problematikus.
A pszichoanalízis
- Erős plasztikus megfogalmazása szerint - voltaképpen "egy
monumentális identitás-projekt, amely a modern szubjektum önértékelésének
a kulcsát jelenti". Az egyik lehetséges kulcsát, fűzném hozzá,
hiszen ez a zár többféle kulcsra nyílik. Annyiféle kulcsra, ahány "identitás-projekt" van a világon, illetve ahányféleképpen maguk az
emberek tekintenek magukra és egymásra. Érzésem szerint mindenképpen korai
lenne azt állítani, hogy a pszichoanalízisben a titkok kulcsát mindörökre megtaláltuk,
és ezzel az "identitás-diskurzus lezárult".
Talán Erős sem így gondolja ezt,
és más szempontok vezérlik, amikor az identitás pszichoanalitikus értelmezését
helyezi előtérbe. Mind a normális, mind pedig a kóros személyiségfejlődésben
fontos szerepet játszik az identifikáció, a szubjektumok egymással való
azonosulása, márpedig a pszichoanalízis kiválóságai, bár más-más hangsúlyokkal,
de behatóan foglalkoztak ezzel a problémával.
Az önazonossággal
kapcsolatban a konfliktusok egyik gyakori forrása az identifikációt, a másokkal
való azonosulási folyamatot megzavaró traumák. A különféle agresszív
viselkedéseknek, összeférhetetlenségnek, nagyzási hóbortnak, paranoiás
fantáziáknak stb. gyakran ez a forrása. Nem kisebb gondot jelent az identitás
hiánya, permanens válsága, amely súlyos morális deficittel járhat. A
pszichoanalízis ezt is az azonosulási folyamat zavarával, a normatív követelmények
elsajátítása hiányával magyarázza.
Ezeket az
identifikációs traumákat Freud összefüggésbe hozza bizonyos tömeglélektani
jelenségekkel. Rámutat a tömegben létrejövő azonosulási folyamatok
rejtett mozgatórugóira. A vezérrel való azonosulás például állítólag
"kárpótlást és vigaszt nyújt" az elfojtásokért és szenvedésekért,
amelyben az egyén gyermekkorában részesült. A vezér mögött felsorakozó tömeg
tagjainak kölcsönös azonosulása révén a sebzett lelkű, bizonytalan
identitású egyének erősnek és hatalmasnak érzik magukat. Ez az erő
és hatalom azonban illuzórikus jellegű, figyelmeztet bennünket Erős.
A vezérrel való azonosulás révén egy színjáték részévé válunk csupán,
amely semmiképpen sem jelent megoldást se az egyéni problémáinkra, se a társadalmat
feszítő ellentmondásokra.
Erős ennél
tovább lép az analitikus szemléletű teóriák interpretálásában. A
"céljukban gátolt szexuális ösztönökre" visszavezetett emberek közötti
kapcsolatok alakulásának boncolása azonban kissé bizarr és nehezen járható
terep azok számára, akiktől ez a szociológiai látásmód és nyelvezet
idegen. Megvallom, magam sem tudok mit kezdeni azokkal az elemzésekkel, amelyek
központjában - Erős szavait idézve - "az a kérdés áll, hogy a
fasizmus derékhadát alkotó tömegember milyen fantáziákat alkot a nőkről,
hogyan jelennek meg e fantáziákban azok a szorongások és félelmek, amelyek
a szexuális elfojtás következtében az erotikához, a nőiséghez kapcsolódnak".
Meg hogy "a hadsereg, a nemzet, a faj - a feminintől való irtózást intézményesítik,
és így - a Vezérrel való azonosulás révén - lehetővé teszik a tömegember
szenvedélyeinek torz kiélését". Érti, aki érti, az identitás
labirintusainak ezekbe a bugyraiba nem szívesen merészkedek tovább.
Közelebb áll
hozzám, és több kapaszkodót kínál számomra a disszertáció III. része,
amely a "fenyegetett identitás" kérdésével foglalkozik. Erős az
identitásra irányuló fenyegetéseket a "stigmatizáció" jelenségének a
kontextusában vizsgálja különböző szerzőkre támaszkodva. E
szerint az identitásra irányuló fenyegetés egyik legdrámaibb formája az,
ha valamely kollektív identitásforma, például az etnikai identitás, háttérbe
szorítja, "kiiktatja" az egyén individuális azonosságát. Ebben az
esetben a kollektív identitás afféle "kényszerzubbonnyá" válik, amely
ahelyett, hogy gazdagítaná az önmeghatározás eszköztárát, az ember inkább
elveszíti tőle individuális azonosságát.
Az identitásra irányuló fenyegetettség
más vonatkozásban is megfigyelhető. Ide tartozik minden olyan szándék
vagy cselekvés, amelynek célja valamely csoport hátrányos helyzetbe hozása,
a hátrányos helyzet fenntartása és legitimálása. Erős ezt a fajta társadalmi
diszkriminációt "új rasszizmusnak" hívja.
Amennyiben
elfogadjuk Erős definícióját, márpedig a faji diszkriminatív
cselekedetekről aligha vélekedhetünk másként, abban az esetben ki kell
mondanunk, hogy az "új rasszizmus" vagy "neorasszizmus" térségünk
egyik legjellemzőbb sajátossága. Közép- és Kelet-Európában az
emberek millió szám szenvednek hátrányos megkülönböztetést nemzeti
hovatartozásuk miatt, és a többségi népek mindent elkövetnek annak érdekében,
hogy ezt a hátrányos helyzetet fenntartsák és legitimálják. A hátrányos
helyzet fenntartásának manifeszt vagy látens célja az, hogy a kisebbségek
nyelvét, kultúráját megsemmisítsék. Ez akkor is így van, ha a hátrányos
megkülönböztetés kifinomultabb formákat ölt, rejtett, közvetett formában
jelentkezik, például az etnikai identitás feladására, kivándorlásra vagy
asszimilációra ösztönöz.
A rasszizmus
veszélye ott lappang mindenütt, ahol az emberek közti természet adta különbségeket
- nyelvek, kultúrák, szokások - mások megbélyegzésére, vagy hátrányos
megkülönböztetésére használják fel. A természet adta különbségek
ugyanis, ahogyan azt Erős hangsúlyozza, "legfeljebb kiindulópontját
vagy anyagát, de nem tartalmát adják a rasszista jellegű megkülönböztetésnek".
Erős a
rasszizmussal, pontosabban az "új rasszizmussal" kapcsolatban az etnikai
kisebbségeket, mint permanens célcsoportokat nem említi, őt a különféle
pszichológiai magyarázatok az antiszemitizmus vonatkozásában érdeklik. Érthetően,
hiszen a rasszizmus a náci antiszemitizmusban öltött legbrutálisabb formát,
és Erős kutatási témája a holocaust utáni "második generációs"
zsidó identitás feltárása.
Erős az
antiszemitizmus mellett kitér a "cigányellenességre" is, mint a mai
magyar társadalom egyik problémájára, amellyel összefüggésben megállapítja,
hogy a cigányokkal szembeni diszkriminatív megnyilvánulások könnyebben és
kendőzetlenebbül jutnak felszínre, mint a zsidókkal szembeni negatív
attitűdök. Ezt ő azzal magyarázza, hogy a cigányok diszkriminálása
a mai Magyarországon nem ütközik "kulturális tabukba".
Magyarországgal
kapcsolatban megemlíti, hogy a rendszerváltást követően radikálisan átalakult
az "identitástérkép". Megjelentek, mondja, az identitás "etnicizálódásának"
az elemei, amelyek egyre nagyobb szerephez jutnak a "zsidókérdés"
vonatkozásában is. Fontos megállapítás részéről, hogy a zsidóságnak,
mint "külcsoportnak" az észlelése "nem feltétlenül jelent negatív
attitűdöket, a zsidóságot, mint külcsoportot, mint önálló etnikumot
sokan semleges vagy éppen pozitív tulajdonságokkal ruházzák fel". Semmiképpen
sem tartja azonban megnyugtatónak a cigánysággal, mint etnikummal szembeni
negatív attitűdöket.
A zsidó
identitással kapcsolatban Erős leszögezi, hogy azt nem "esszencialista" módon fogja fel, vagyis nem tételezi fel, hogy létezne
valamiféle jungi értelemben vett "archetipikus" zsidó azonosság, kollektív
zsidó alanyiság, amely minden egyes zsidónak többé-kevésbé sajátossága
volna, s amely ekként az egyedfejlődés során megismételné a kollektíva
fejlődését. A zsidó identitás
is, mint minden egyéb kollektív identitás, a közösség intézményei és
tudatos erőfeszítései által létezik, s mint ilyen, nem a képzelet terméke,
hanem történelmi és társadalmi realitás, mondja.
Hadd húzzam alá Erős szavait. A
kollektív identitás "a csoport intézményei és tudatos erőfeszítései
által hagyományozott és fenntartott társadalmi realitás".
A hangsúlyt itt a tudatos erőfeszítésekre
helyezném, s szeretnék visszautalni a "védőgátakkal" kapcsolatos észrevételeimre.
Ahogyan a zsidókat, úgy más népeket, etnikai, vallási, vagy kulturális közösségeket
sem lehet elmarasztalni, kárhoztatni, maradisággal, nacionalizmussal, kizárólagossággal
vádolni azért, mert kollektív identitásuk megőrzésére törekszenek.
Nincs jogalapunk arra, hogy mások kollektív emlékezetét megkérdőjelezzük,
a kollektív felejtést siettessük, vagy mások nevében a közösségi identitáskeretek
a kiüresedéséről beszéljünk.
A súlyosan
fenyegetett identitás következményeit tárgyalva Erős, más pszichológusok
nyomán, megemlíti a holocaust utáni "elnémulás csendjét". Ezzel
kapcsolatban kétféle "csendet" különböztet meg: a "leírhatatlanság"
és a "megbeszélhetetlenség" csendjét. A "holocaust-túlélők
- és általában minden trauma túlélője - számára az elsődleges
fájdalom leírhatatlan, nem önthető
szavakba, még akkor sem, ha az illető teljes tudatában van mindannak, ami
vele és hozzátartozóival történt". Ez a nem szándékos hallgatás a körülmények
folytán átváltozhat szándékos hallgatássá, különösen akkor, ha a bűnrészesek
nem hajlandóak tudomásul venni a történteket.
Számunkra is
jól ismert jelenségről van szó. Az 1944-es partizánvérengzéseket az
"elnémulás csendje" követte. A fájdalom sokáig nem volt szavakba önthető.
Ma már beszélni lehetne az atrocitásokról, az elnémulás azonban időközben
átment az események szándékos elhallgatásába. Talán nem véletlenül, hiszen a tetteseknek, akik a tényeket eltagadják,
az eseményeket elhazudják, a hajuk szála sem görbült, s ma is élvezik a
hatalom védőszárnyait. Tény, hogy a vajdasági magyarság mindmáig nem
tudta feldolgozni ezt a traumát.
"A
holocaust túlélői, és azok gyermekei számára a zsidósághoz való
tartozás mindenekelőtt a kirekesztettséget, az üldözöttséget, a
veszteséget, a traumát jelentette" - írja Erős. A traumatikus emlékek
és élmények javarészt kibeszéletlenek, feldolgozatlanok maradtak, ami nehezíti
az aktuális lelkiállapotok megfogalmazását, artikulálását.
Az átélt félelmek, szenvedések attól, hogy nem veszünk róluk tudomást,
kiszorítjuk őket a tudatunkból, még megmaradnak, csak más formát öltenek.
A súlyos testi és lelki funkciózavarok egy része ide vezethető vissza.
Erős a gyakori depressziót, a párkapcsolati problémákat, a szexuális,
kommunikációs- és teljesítményzavarokat hozza fel példának.
A tünetek
azonban ennél súlyosabb formát is ölthetnek. Ismeretes, hogy a világon a délvidéki
magyarság körében követnek el legtöbb öngyilkosságot. De hihetetlenül
magas az egyéb önkárosító magatartásformákkal magyarázható halálesetek
száma is. A kisebbségünkre jellemző súlyos testi- és lelki funkciózavarok
persze nemcsak a "poszt-traumatikus stressz-állapottal" magyarázhatók,
hanem kialakulásukhoz hozzájárul az is, hogy ma sincs lehetőség arra,
hogy a magyar nemzetrész saját belátása szerint szervezze, és adekvát módon
értelmezze életét.
A kínálkozó párhuzamokkal nem a zsidóság
szenvedéseit akarom kisebbíteni, éppen ellenkezőleg, arra kívánok rámutatni,
hogy az üldöztetés, a fizikai és lelki bántalmazás, az erőszak, az
etnikai és politikai tisztogatás ma is élő valóság. Szeretném hangsúlyozni,
hogy a zsidó identitásnál sokkal általánosabb kérdésről van itt szó,
s hogy a holocaust túlélőinek és azok gyermekeinek a sorsában milyen
sokan osztoznak.
Jó példa
erre az ún. "második
generációs tünetcsoport". A túlélők gyermekei - mondja Erős
- olyan tüneteket mutatnak, mintha ők maguk is átélték volna az üldöztetést.
"Kapcsolataik gyakran szegényesek, személyiségük beszűkült, érzelmi
életük sivár, önazonossági problémákkal küzdenek, lelkileg rendkívül könnyen
sebezhetők, bizonytalanok". Ha engem kértek volna fel, hogy több évtizedes
kutatásaim eredményeként összegezzem a vajdasági magyar kisebbség lelki állapotát,
nem tudtam volna ennél találóbban, tömörebben és pontosabban megfogalmazni
azt. Amit Erős a második generációs zsidókról mond, az úgyszólván
teljes egészében vonatkoztatható a Trianonban elcsatolt területeken élő
magyarok másod- és harmad generációjára.
Erős nem
rejti véka alá, hogy vannak, akik a "második generációs tünetcsoport"
fogalmának az érvényességét megkérdőjelezik. Azt gondolom, mindegy,
hogy ezt a tünetcsoportot milyen névvel illetjük, a lényeg az, hogy az
mindenütt jelen van, ahol tartósan traumák érik a kollektív identitást. Márpedig
származása, vallása, nemzetisége, kultúrája miatt sok-sok ember politikai
nyomásnak kitéve.
Erős, a jelzett tüneteket illetően,
főként észak-amerikai és izraeli vizsgálatokra alapozva, bizakodásának
ad hangot. Ezek a vizsgálatok arról adnak számot, mondja, hogy a holocaust-túlélő
gyermekek, bár lelkileg sérülékenyek, általában magas teljesítmény-motivációval
és empatikus képességekkel rendelkeznek, s gyakran választanak olyan
foglalkozást (orvos, pedagógus, pszichológus, szociális munkás), ahol nagy
szükség van ezekre a tulajdonságokra. Vagyis a traumák leküzdhetők
kreatív módon is, amennyiben a pszichopatológiai tünetek helyett az egészséges
lelki erők győzedelmeskednek. Nos, szerintem ez a vizsgálat nem
bizonyít semmit. Legfeljebb azt igazolja, hogy az Egyesült Államokban és
Izraelben a holocaust áldozatainak gyermekei ma már nem szenvednek hátrányt
semmiben, nincs semmi akadálya társadalmi érvényesülésüknek. Ellentétben
azzal a több millió kisebbségivel, akik az anyanyelvi iskolák hiánya miatt
már az eleminél elakadnak, és akik egész későbbi életük során hátrányos
megkülönböztetésben részesülnek.
Az identitásra
irányuló fenyegetettségekkel való megküzdésnek többféle módja és
szintje van, amelyek az életszervezést illetően cselekvési programokká,
stratégiákká válnak. Egyike ezeknek az elhárító
stratégia. A lényege abban
rejlik, hogy identitásválságban szenvedő egyén képzeletében átfesti
a valóságot: a körülmények megszépítéséhez, a fenyegetettség tagadásához
folyamodik. Megpróbál nem gondolni a helyzet várható következményeire és
implikációira. Mindazt, ami nyugtalanító, zavaró számára kiszorítja a
tudatából, és igyekszik távol tartani magától. Ha pedig valamilyen módon
mégis szembe kell néznie a tényekkel, akkor is csak részlegesen vesz róluk
tudomást, megpróbálja azokat bagatellizálni. Az ilyen személyek szeretnek a
"haladó", "korszerű", "modern" ember szerepében tetszelegni,
holott csak szerencsétlenek, akik saját árnyékuktól is rettegnek.
A másik igen
gyakori stratégia, az "észrevétlenné válás". Erről akkor beszélünk,
ha a fenyegetettség az identitás eltitkoláshoz, a származás teljes elleplezéséhez
vezet. Ez a fajta viselkedés is jól ismert a kisebbségiek körében. Amíg az
"elhárító stratégia" inkább az értelmiségre jellemző, amely
lojalitása bizonyságaként olykor képes a csillagokat is lehazudni az égről,
az "észrevétlenné válás" inkább a kisemberek sajátja. Megszámlálhatatlan
eset van például arra, hogy a kisebbségiek nyilvános helyen nem mernek megszólalni
saját anyanyelvükön, még egymás között sem, nehogy lelepleződjenek mások
előtt. Rejtőzködési szándékuk nyilvánul meg abban is, hogy idegen
nyelven írják ki nevüket lakásuk ajtajára. Általános az a skizofrén kettősség
is, hogy míg családon belül vállalják nemzeti önazonosságukat, a külvilág
felé nagy hazafinak, kommunistának, internacionalistának, demokratának
mutatják magukat.
Ezeknek az
elhárító stratégiáknak a következtében a csoportidentitás háttérbe
szorul, marginalizálódik. Ilyen vonatkozásban csakugyan beszélhetünk a
nemzeti identitás "marginalizálódásáról". Ebben a kontextusban azonban
a marginalizálódás azt jelenti, hogy - az etnikai csoport társadalmilag hátrányos
helyzete, fenyegetettsége miatt - a kollektív identitás pozitív tartalma sok
ember számára megszűnik, és helyébe negatív szociális identitás kerül.
Az üldözöttség, a hátrány, a sérülés, a fenyegetettség miatt sokan lépnek
az asszimiláció rögös útjára. Legtöbben azonban, ahelyett hogy megtalálnák
számításukat - Erős találó kifejezésével élve - a "senkiföldjén"
landolnak.
A helyzet a külső
feltételek alakulásával megváltozhat, megszűnhet a kollektív identitás
marginális pozíciója. Előfordul, hogy kedvezőbb szelek fújnak, és
mégis csak kifizetődőbbnek látszik megmaradni az eredeti identitásnál,
amelynek az illető már egyszer (többször) hátat fordított. Mint
mindennek, ennek is megvan a lelki mechanizmusa. Ilyenkor az történik, hogy a
személyes identitás peremén levő negatív identitás-elemek felértékelődnek,
rangot kapnak, perspektívát jelentenek. Gondoljunk csak például azokra a
"gyászmagyarokra", akik a titói időszakban nagy "jugoszlávok"
voltak, gyerekeiket tüntetően szerb iskolákba járatták, nemzettársaikat
lesajnálták, beárulták, ahogyan a helyzet kívánta. De miután Jugoszlávia
széthullott, és nagy nyomor szakadt az országra, a jugoszlávok hirtelen
feleszméltek, hogy ők voltaképpen nagy magyarok, s nincs is mit keresniük
tovább Bánátban és Bácskában.
Mellesleg
nincs ebben a viselkedésben semmi szokatlan vagy különös. Az emberek a hétköznapi
életben igen racionálisan viszonyulnak az identitás kérdéséhez. A "költség-haszon"
számítások alapján mindig pontosan meg tudják ítélni, hogy "minek érdemes
lenniük", s tévedhetetlenül a "jobb" megoldást választják, anélkül,
hogy ez a váltás különösebb lelki traumával járna számukra. Persze korántsem
vonatkoztatható ez mindenkire. Vannak olyan személyek, akiknél az identitás
nem alku, nem cserebere tárgya. Mi több, olyanok is vannak, akik akkor is
ragaszkodnak önazonosságukhoz, ha keresztre feszítik őket érte. Sokan
viszont nincsenek is tisztában vele, kicsodák és micsodák, és nem is
tulajdonítanak ennek fontosságot. Így van ez egyébként az élet minden más
vonatkozásában. Míg egyesek lelkiségükkel az Olimposz szférájában
mozognak, mások apró pénzre váltják magukat a mindennapi élet taposómalmában.
Ott azonban,
ahol két vagy több nép él együtt, s rendezni kívánják közös dolgaikat,
komolyan kell venni identitásukat. Mi sem példázza ezt jobban a különböző
nyelvű svájci kantonoknál, vagy a kisebbségi kérdés rendezése
szempontjából modell-értékű dél-tiroli autonómiánál. Ez utóbbi régióban
a kötelező identitásválasztáson nyugvó kvóták jelentik a békés
együttélés és fejlődés alapját. Sikerült is megállítani a német
kisebbség fogyását és társadalmi hanyatlását.
Az
elmondottak alapján nyilvánvaló, hogy az identitás kérdése, a "ki vagyok
én" problémája, korántsem pusztán teoretikus kérdés. Az, hogy ki,
mikor, minek tartja magát, a társadalmi körülmények függvénye, az "élet
forgatókönyve" szerint változik, alakul.
Vannak népek
(kínaiak, japánok, koreaiak stb.) amelyeknél a kollektív és individuális
identitás egyforma súlyú, sőt, az előbbi hangsúlyozottabb. Velük
ellentétben Nyugaton, ahol egyre jobban növekszik az emberek közti távolságtartás,
egyre inkább visszafejlődik a szolidaritás-érzet, egyre jobban kiterjed
az egoizmus az élet minden területére, a személyi identitás került előtérbe.
Egyes szerzők ezt az emberi nem fejlődési csúcsának tekintik. Mások
inkább a nyugati civilizáció hanyatlásának a jelét látják benne. Az idő
majd eldönti, kinek van igaza, a történelem tanúsága szerint azonban az a nép,
amelynek tagjai közt hiányzik az összetartozás és szolidaritás-érzet, előbb-utóbb
eltűnik a Föld színéről.
Erős tisztában van vele, hogy
meglehetősen rögös útra lép az a tudós, aki az identitásproblémák
nyomába szegődik. Akadémiai doktori disszertációja, amely átfogóan
ismerteti az identitásra vonatkozó elméleteket és tudományos ismereteket,
érdekes új összefüggéseket villant fel, amelyek továbbgondolásra ösztönöznek.
Ada,
2001. december 10.
(Megjelent a HÍD 2002. januári számában)